Hoe gaat zoiets...opvullen van het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Hoe gaat zoiets...opvullen van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:26

Iemand een logische verklaring waarom ik nu rechter op t paard zit nu zadel iets scheef is opgevuld? Het paard en ik zullen niet veranderd zijn in 1 dag..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:59

Het zal niet zoveel te maken hebben met cair of wol, maar meer met de vorm van de kussens in combinatie met de boom.
Het meer opgevulde stukje zal de overbrugging zijn tussen de scheefheid van of jou biscaya, of het paard of het zadel.
Het lastige met zadels is dat het twee kanten op moet passen- naar ruiter wn naar paard. Daarnaast ; een zadel dat past in stilstand kan knellen als het paard in beweging komt en dan ook nog ; elke gang is anders..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:07

Misschien zou je eens een Fairfax Prolite singel kunnen proberen?
Zadel scheef opvullen ben ik persoonlijk niet echt een voorstander van, daarmee maak je mogelijk je paard juist scheef.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 09:15

biscaya schreef:
Iemand een logische verklaring waarom ik nu rechter op t paard zit nu zadel iets scheef is opgevuld? Het paard en ik zullen niet veranderd zijn in 1 dag..

Je zou bijna zeggen dat het "probleem" dan in je zadel zit?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:22

biscaya schreef:

Dan zijn doorgaans gewoon de schouders of de spieren ongelijk ontwikkeld.
De vulling compenseerd nu daarvoor.
Is geen hogere wiskunde zeg maar :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 09:24

knollentuin schreef:
Het zal niet zoveel te maken hebben met cair of wol, maar meer met de vorm van de kussens in combinatie met de boom.

Mijn instructrice gaf als voorbeeld; het is net of ik probeer te lopen op een luchtbed, het wiebelt alle kanten op en ik heb moeite met het vinden van mijn balans in het zadel.
Het is dus nog maar de vraag of het Cair systeem en de combinatie van mijn merrie wel zo'n goede match zijn.
Ik ben nu wel van plan om meerdere wolgevulde zadels uit te proberen. Als bij de meerderheid blijkt dat het zadel recht blijft liggen, lijkt het mij duidelijk waar bij ons het probleem zit :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:29

Of je zadel past gewoon niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:33

Ala je zadel al niet in balans ligt op je paard, zonder singel past het gewoon niet. Ook als je paard stapt aan de hand met zadel op de rug met de singel aan en je ziet het zadel pendelen - van rechts naar links , of rocken- van voor naar achter past het niet goed. Als je zadel niet in balans ligt als er een ruiter op zit past t ook niet
Probeer ook eens alleen lucht.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:43

Sizzle schreef:
biscaya schreef:

precies, je moet er gewoon aan rijden. Sterker nog, scheef opvullen kan ook meer gaan drukken. Wat atrofie tot gevolg kan hebben. Ik denk dat je paard juist enorm scheef is, of dat je hem misschien scheef rijd. een scheef paard kan wel gewoon recht staan, het heeft te maken met voorkeur spieren. Net zoals wij bv rechts handig zijn, wil het niet zeggen dat ik met links niets kan. maar ik heb een voorkeur voor rechts. Deze spieren zijn dan ook van nature meer ontwikkeld, niet alleen in kracht maar ook in coördinatie.

Veel mensen voelen dit doordat ze denken dat de beugels ongelijk zitten, soms zien ze er zelfs ongelijk uit wanneer je voor het paard staat. Een grote fout is dan ook om de beugels te corrigeren. de beugels moeten los van het zadel even lang zijn, dan eraan maken en niet meer onafhankelijk van elkaar verstellen, als je wat voelt moet je je paard recht rijden. Dat bij jou dus het zadel echt scheef hangt is volgens mij echt een overtreffende stap in dit verhaal, omdat je aangaf dat het zadel is nagekeken en gewoon recht was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:51

Het zal ook niet het eerste paard zijn waar de linkerschouder verder naar achter geplaatst staat dan de rechter (of omgekeerd).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:55

Eigenlijk is wat je gezien hebt gewoon de werking van cair, wol wordt aangepast aan de rug van je paard, cair is Niet aan te passen behalve het laagje wol ervoor. Daarom ligt het met en zonder ruiterdruk heel anders.
Cair is minimaal aan te passen, maar het ligt of het ligt niet.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 10:18

smurffie schreef:
Eigenlijk is wat je gezien hebt gewoon de werking van cair.

Precies! Zo heb ik dat ook ervaren qua zicht toen ik er achter liep. Het is makkelijk om te zeggen dat het zadel niet past, en daarmee wil ik niet zeggen/ beweren dat jullie ongelijk hebben trouwens :-), al lijkt het mij ook wat vreemd dat men zegt dat de pasvorm van het zadel goed is terwijl dit niet zo zou zijn. Dat wil er bij mij niet in eigenlijk.Tenslotte hebben zij niks te verliezen. Ik geloof wel dat een Cair een ander zicht/gedragingen heeft qua rijden dan een wol gevulde. We hebben het niet over hetzelfde vul materiaal...lijkt mij tenminste.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:38

Dan zijn doorgaans gewoon de schoud

precies, je moet er gewoon aan rijden. Sterker nog, scheef opvullen kan ook meer gaan drukken. Wat atrofie tot gevolg kan hebben. Ik denk dat je paard juist enorm scheef is, of dat je hem misschien scheef rijd. een scheef paard kan wel gewoon recht staan, het heeft te maken met voorkeur spieren. Net zoals wij bv rechts handig zijn, wil het niet zeggen dat ik met links niets kan. maar ik heb een voorkeur voor rechts. Deze spieren zijn dan ook van nature meer ontwikkeld, niet alleen in kracht maar ook in coördinatie.

Uiteraard zal dit met ongelijke bespiering te maken hebben..Het rechtrichten is gelukkig 4 jr geleden op mn pad gekomen en we doen er alles aan om dit paard rechter te krijgen..Helemaal recht is een illusie dat lukt niemand..grootste verandering is dat het paard sinds 4 jr zuiver loopt.. Ik heb les van gerenommeerde instructrice die echt aan alle details denkt..Mijn paard is een rechts gebogen paard waarbij het linkerachterbeen t zwakkere is, ze heeft de neiging om op haar linkervoorbeen te vallen..
Ik zal haar zeker lichamelijk laten checken..De mensen die haar tot nu toe gecheckt hebben zien niets abnormaals aan dit paard..makkelijke rug..weinig schoft, rondgeribt.. Er aan rijden doe ik absoluut!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 19-11-15 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:40

Sizzle schreef:
biscaya schreef:

Dat denk ik ook..Maar als je maar lang genoeg zadel ellende heb weet je t af en toe niet meer..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:38

biscaya schreef:
Dan zijn doorgaans gewoon de schoud

Uiteraard zal dit met ongelijke bespiering te maken hebben..Het rechtrichten is gelukkig 4 jr geleden op mn pad gekomen en we doen er alles aan om dit paard rechter te krijgen..Helemaal recht is een illusie dat lukt niemand..grootste verandering is dat het paard sinds 4 jr zuiver loopt.. Ik heb les van gerenommeerde instructrice die echt aan alle details denkt..Mijn paard is een rechts gebogen paard waarbij het linkerachterbeen t zwakkere is, ze heeft de neiging om op haar linkervoorbeen te vallen..
Ik zal haar zeker lichamelijk laten checken..De mensen die haar tot nu toe gecheckt hebben zien niets abnormaals aan dit paard..makkelijke rug..weinig schoft, rondgeribt.. Er aan rijden doe ik absoluut!

den heeft het dus gewoon tijd nodig. kan me voorstellen dat je twijfelt aan je zadel, en ze kunnen ook wel veel stuk maken, maar wij kunnen ook prima hardlopen op verschillende schoenen. De een zal lekkerder zitten, maar wanneer ze passen kom je met veel schoenen een heel eind.
En recht richten heeft tijd nodig, dat je je paard nooit helemaal recht krijgt ben ik met je eens. Je bent er nog niet zo lang mee bezig, dus gun jezelf ook de tijd om het onder de knie te krijgen. voorwaarts neerwaarts met een goed achterbeen, vinden veel mensen al lastig maar dat is het moeilijkste niet. Wanneer je aan de gang gaat dat hij zijn torso omhoog positioneert tussen zijn schouderbladen, loop je vaak echt tegen dingen aan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:49

Cair zijn zakjes lucht. Die kan je vullen dmv inlages. Als de zadelmaker met zijn vulstok in de weer is geweest, dan kan het zadel lek zijn. Bijvullen van cairzadels werkt idd anders dan wolgevuld. Scheef zakken klopt niet. Dit tijdsbestek is te kort. Ik zou geen kosten in rekening brengen, omdat ik zelf ook zou willen weten wat er mis is gegaan. Maar dat is service. Er zijn er genoeg die die kosten gewoon rekenen.

De kracht van cair is dat je ten alle tijden recht moet kunnen zitten. Als het idd een flinke verandering van de pony is, dan kan de zadelmaker er niets aan doen natuurlijk. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe dit zadel is bijgevuld. :o

Succes!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:23

"Dit zadel" is een heel klein randje "wol" ingezet wat de naam bijvullen niet kan en mag dragen. De term opvullen is hier dan ook niet van toepassing in die zin. Het scheef schuiven van mijn zadel is verleden tijd overigens. Het ligt mooi recht en daar blijft deze ook liggen tijdens het rijden.
Al weet ik wel, nu ik een paar wolgevulde zadels heb gereden, dat de combinatie cair en mijn merrie wel kan, maar wij beter uit zijn met een wolgevuld zadel. Inmiddels is de eerste afspraak gemaakt voor het aanmeten/passen van een ander zadel :-)