Ik weet niets van bitloos rijden, wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Ik weet niets van bitloos rijden, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:10

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:25

Maartje1990 schreef:
Over het algemeen (wat ik vaak lees en hoor) reageren de meeste paarden goed op sidepull. Kaakgekruist kan ook een prima optoming zijn maar sommige paarden vinden de druk achter de oren en rond de kaken niet prettig.

Ik heb een keer een eenvoudig kaakgekruist hoofdstel geleend voor mijn paard wat normaal met bit gereden wordt. Alleen van dat hoofdstel was de release niet optimaal. Voor die enkele keer was dat geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.

En in principe is het geen enorme omschakeling. Misschien als je paard gevoelig is voor veranderingen, maar door de basisprincipes kan je paard je hulpen nog steeds makkelijk op de juiste manier interpreteren.

Ik ben gelijk op buitenrit gegaan, want daarbij ligt de focus toch meer op lekker genieten en niet op werken waarbij je toch gauw verfijnder wilt communiceren dan de tempocontrole en het stuur. Dus een buitenrit leek mij juist een positieve kennismaking. :))

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:42

Wij hebben sinds 2 weken ook bitloos geprobeerd en bevalt super goed. 1e x was wat zoekend maar daarna ging het als een trein!
Merrie is van zichzelf vrij hectisch en sensibel en kon zo over der toeren raken met bit en zich helemaal afsluiten...
Bitloos loopt ze nu briesend en meer in haar comfortzone door de baan en kunnen we heerlijk werken.
(mond is helemaal nagekeken)

In ieder geval heb ik nu 3x een simpel kin- & kaakgekruiste gebruikt wat heel goed werkt, geen miscommunicaties, maar ik vind de kaakrelease niet je van het. Nu kwam ik deze tegen en vroeg me af of mensen er ervaring mee hebben?
http://www.bokt.nl/markt/ad/368209/star ... -hoofdstel

Merrie wordt op hele kleine hulpen en vooral zit gereden dus dat ie wat scherp inwerkt is geen ramp, als ie ook maar ook goed loslaat als dat moet.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:47

@MariekeS_: Ik zou eerst eens een sidepull uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:20

Ik zou ook gewoon een sidepulle neusriem kopen :j die kan je aan je normale hoofdstel maken. Al dan kin en kaakgekruisd ben ik niet zo'n fan van. Gewoon simpel sidepull is het meest duidelijke en ook het vriendelijkste.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:30

Bij Diereninpastel kun je voor een klein prijsje verschillende neusstukken voor verschillende bitloze optomingen laten maken. Indian bosal, kaakgekruist en sidepull is dan makkelijk en fijn uit te proberen :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:36

Ik heb het topic even (snel) doorgelezen en volgens mij ben ik de uitprobeerservice van bitloos.nl nog niet tegengekomen.
Hier kun je 3 bitloze optomingen 3 weken uitproberen.

Bij http://www.permicavallo.nl/ kan dat ook.

En mocht je in de buurt van de Utrechtse Heuvelrug wonen. Ik ben Centered Riding instructrice en heb ook een bitloze uitprobeercollectie (te vinden op mijn website) waarbij je bitloos rijden onder (mijn) begeleiding uit kunt proberen.