Welk bit is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:11

I.p.v alle hulp troepen uit de kast te trekken..Ga op zoek naar een GOEDE instructeur/trice en leer de basis en rechtrichten. Dan heb je niet zulje problemen.

Dus ja rijtechnisch probleem als zadel idd goed passend is, en medisch alles uit gesloten is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:47

Je kan alle peuten en paten erbij halen maar als het bit het probleem kan oplossen pak je dat eerst aan. Ze krijgt het advies van iemand die verstand heeft van een paardenmond. Simpel toch om dat advies aan te nemen en de opties die hij aangeeft ervaringen over te vragen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:51

Precies hier maakt een ander bit ook wel degelijk een groot verschil uit. Ik wordt moe van die mensen die denken dat een simpele bustrens in elk paard te hangen is. Met mijn rijden was niks mis, instructeurs ook niet, mond van het paard wel, zo bleek later, dusja ik probeer het hem zo comfortabel mogelijk te maken als dat kan en ik merk dat hij gewoon fijner te rijden is. Dus snap helemaal wat ts bedoelt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:52

Ik heb ook eens een bitsessie gedaan bij ienand die goed aangeschreven staat..Echter het bit was 2 maten te groot en hij liep er geen meter op alleen een setje S&T kostte wel ong.€450,-dus ik neem dat tegenwoordig met een korreltje zout.En gebruik mijn eigen boerenverstand voortaan wel is een stuk goedkoper.

Maar wat ik wel bij veel mensen merk, dat er wordt bezuinigd op een goede tandarts.!! Heel vaak komt er een gebitsverzorger die niet sadeert en dus anatomisch gezien niet goed bij de achterste kiezen kan komen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 21:00

Laat mijn tandarts/gebitsverzorger dat nou net wel doen. Laat ik nou ook juist sinds ik hem laat komen bijna geen problemen meer hebben met rijden.

Laat ik nou net een nieuw compleet custom made zadel hebben gekocht, laat mijn paard nou net afgelopen maandag naar de tandarts te zijn geweest, laat mijn paard nou toevallig jaarlijks gecontroleerd worden door de DA bij de entingen en als het nodig is komt de DA ook gewoon, laat ik toevallig een goede instructie hebben (centred riding, klassiek, haflinger kenner, start zelf subtop).

Wat een gezeur zeg. Waarom moet op bokt alles worden verantwoord tegenover mensen die mij niet kennen, nog mijn paard. Ik vraag om ervaringen met de genoemde bitten, niet om een preek over rechtrichten, instructrice, zadel, lijf, ruiter, enz.

Het enige wat ik wil is het beste voor mijn paard. Toevallig is mijn gebitsverzorger ook een bitfitter (een die door heel NL gaat voor clinic, sessies, enz.) moet ik dan advies van een professioneel iemand in de wind slaan, waar wij in samenspraak mee tot stand zijn gekomen, nadat we alles hebben besproken en bekeken. Zijn professionele advies in de wind slaan omdat mensen op bokt het allenmaal beter weten... En dat terwijl ze het paard nog nooit gezien hebben, laat staan in zijn mond gekeken hebben... Komop zeg. Wat een gezever.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:22

Idd wat een gezever !
Niet elk paard reageer lekker op het eerste bit wat je tegenkomt .
En is het niet zo dat je beter een bitje kunt nemen wat bijvoorbeeld blokkeert , je paard ontpannender loopt en het paard reageer op je teugel hulp . Ipv dat het bij voorbaat al tegen de hand gaat omdat dat zogenaamde zachte dubbelgebroken bitje met vaak een te groot middenstukje waardoor t scharnier punt op de gevoelige langen en tong randen drukt en de boel alsnog fijn perst ...
Dan kies je beter voor en 14 mm bitje desnoods een onderleg trensje als je daar samen relaxter van wordt ...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 03:36

Zinzi_jewel schreef:
Idd wat een gezever !
Niet elk paard reageer lekker op het eerste bit wat je tegenkomt .
En is het niet zo dat je beter een bitje kunt nemen wat bijvoorbeeld blokkeert , je paard ontpannender loopt en het paard reageer op je teugel hulp . Ipv dat het bij voorbaat al tegen de hand gaat omdat dat zogenaamde zachte dubbelgebroken bitje met vaak een te groot middenstukje waardoor t scharnier punt op de gevoelige langen en tong randen drukt en de boel alsnog fijn perst ...
Dan kies je beter voor en 14 mm bitje desnoods een onderleg trensje als je daar samen relaxter van wordt ...

Dankjewel. Jij begrijpt het ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 03:49

Misschien kun je beter een bitfitter laten komen?
Want het nadeel van zo proberen is dat je zelf diverse bitten voorhanden moet hebben.

Mijn eigen paard loopt fijn op een dubbel gebroken K&K bit.
Deze was versleten en toevallig had een kennis van me de Sprenger Dynamic te koop.
Daar liep hij verschrikkelijk op, die vorm en net wat dunner vond hij echt niks.
Myler vond hij veel te dun, terwijl mijn vorige paard daar weer heerlijk op liep.
En ongebroken vind hij niets, probeert hij de tong over te gooien.
Goedkoop imperial riding dubbel gebroken loopt hij ook prima op, dus die heeft hij nu.

En zo zie je maar dat elk paard anders is.
En in de gewone toegestane trenzen zou ik best ook wel eens wat uit durven te proberen, als mensen met echt hele rare bitten aankomen vind ik het wat anders.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 06:54

Wat ik wat vreemd vindt, is dat er wel overleg is geweest met een bitfitter maar dat je toen niet meteen de bitten hebt mogen proberen

Elk paard reageert anders op een bit. Zo gaf ik al aan dat mijn ene paard de sprenger max control onderlegtrens het prettigste bit vindt terwijl als ik mijn vorige paard die in deed ik mijn leven niet zeker was.

Toen de bitfitter bij mij op stal was deden 7 ruiters met hun paard mee. Iedereen kon bitten proberen en de reactie van paarden op dezelfde bitten was enorm verschillend. Ook hebben de ruiters die een bit kochten allemaal een andere gekocht.

Dus ik snap dat je ervaringen wilt weten, maar uiteindelijk komt het toch uit op de voorkeur van je paard en dat blijft uitproberen. Aangezien de bitten die je nu bekijkt minder vaak door een ruiter gebruikt worden, lijkt mij dat lenen lastig is. Dus misschien toch aan de bitfitter vragen of je niet kan proberen uit de voorraad van hem of haar

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:00

Omdat hij paarden aan het behandelen was. Dit is iets wat ij heb gevraagd toen hij bezig was met mijn ruin. Hij heeft me wat bitten laten zien en mij dealers aangeraden waar ik de bitten kan proberen.

Ik doe een beetje research voordat ik iets probeer. Omdat mij dat inzicht geeft over hoe andere de bitten ervaren. En zoals ik in mijn OP aangeef, zal ik de bitten moeten proberen als ik het zeker wil weten.

Ik ga binnenkort een Myler proberen, als dat niks is probeer ik iets anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:20

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten zijn verwijderd. Het zijn berichten die teveel op de persoon gericht zijn. Graag wil ik iedereen vragen om ontopic en respectvol met elkaar te blijven discussiëren. Vanaf nu zullen ook berichten die gaan over het rijtechnische oplossen van het probleem, verwijderd gaan worden, want duidelijk is uit de openingspost dat TS een probleem heeft met de mond van haar paard en dat haar door een deskundige een aantal bitten zijn geadviseerd om te gaan proberen. Zij wil graag van Bokkers ervaringen horen met die bitten die haar geadviseerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:27

Ik vraag me af hoeveel mensen de OP hebben gelezen...

TS, ik rij sinds kort met een baucher die dus een onafhankelijk scharnierend mondstuk heeft, zoals een myler. Dit is op 4 jaar tijd bit nummer 5, als je de hackamore meetelt 6. Waarom deze keuze, al is het een best hard bit?

Omdat mijn paard blokkeert, gaat vastpakken en drammen als hij geen zin meer heeft of iets moeilijk vindt. (Laat gecastreerde hengst die zijn kracht kent). Ik ben bitloos gaan proberen na een tijd sukkelen, en daarop liep mijn paard als een trein. Helaas mag je zo niet op wedstrijd, dus ik wist dat ik moest zoeken naar iets wat HIJ accepteert. Uiteindelijk is hij met gebroken bitten alleen maar afgeleid en aan het klooien. Dikke "zachte" bitten idem. Halsstrekken, hand volgen, niks ging eigenlijk vlot. Blokkeerde steeds op bepaald punt.
Ongebroken bitten was al beter, maar links is idd ook Hulp rechts.

Met die baucher lukt het nu prima. Paard laat ineens alles mooi los, is een stuk fijner gaan dragen op de achterhand, gaat nou wel fijn stofzuigen en verruimen is veel minder moeite.

Het kan dus prima dat een dun bit gewoon aangenamer wordt ervaren Door je paard en dat ze een gebroken bit teveel gerommel en afleiding vinden. Daarom zou ik zoiets niet uitsluiten als de bitfitter het heeft aangeraden. Ik kan nu met hele zachte hand rijden, echt een verademing. Het was voor mezelf even een fikse drempel overwinnen maar mijn paard is met dit scherpe en sterke bit net heel erg vrolijk in het werk aan het worden. Als hij er blij van wordt, ik ook. Liever een scherp bit waar we beiden heel zacht mee kunnen werken dan een zacht bit waar we beiden mee in gevecht komen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:31

Bij de Paardenschuur mag je ze uitproberen, en volgens mij hebben ze ook nog dierendagkorting :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:36

maralyn schreef:
Eehhnn welk bit adviseerde hij?

Gezien hier geen antwoord op kwam...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 07:37

Zie OP, zoals eerder als antwoord gegeven ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:40

Ik zou zeggen. .. test ze. En dan ongeveer zeven tot tien dagen per bit.
Eerste dag gewoon lekker los zonder ruiter of vraag door de bak laten gaan.

Dan langzaam voelen.
Paarden kunnen onwennig reageren en hebben tijd nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:15

Peelie schreef:
Laat mijn tandarts/gebitsverzorger dat nou net wel doen. Laat ik nou ook juist sinds ik hem laat komen bijna geen problemen meer hebben met rijden.

Laat ik nou net een nieuw compleet custom made zadel hebben gekocht, laat mijn paard nou net afgelopen maandag naar de tandarts te zijn geweest, laat mijn paard nou toevallig jaarlijks gecontroleerd worden door de DA bij de entingen en als het nodig is komt de DA ook gewoon, laat ik toevallig een goede instructie hebben (centred riding, klassiek, haflinger kenner, start zelf subtop).

Wat een gezeur zeg. Waarom moet op bokt alles worden verantwoord tegenover mensen die mij niet kennen, nog mijn paard. Ik vraag om ervaringen met de genoemde bitten, niet om een preek over rechtrichten, instructrice, zadel, lijf, ruiter, enz.

Het enige wat ik wil is het beste voor mijn paard. Toevallig is mijn gebitsverzorger ook een bitfitter (een die door heel NL gaat voor clinic, sessies, enz.) moet ik dan advies van een professioneel iemand in de wind slaan, waar wij in samenspraak mee tot stand zijn gekomen, nadat we alles hebben besproken en bekeken. Zijn professionele advies in de wind slaan omdat mensen op bokt het allenmaal beter weten... En dat terwijl ze het paard nog nooit gezien hebben, laat staan in zijn mond gekeken hebben... Komop zeg. Wat een gezever.

You go girl!! :j :D :+ :+ (waar is de "like" knop?)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:19

Zeker, toppie!

Maar om terug te keren naar je OP. Eigenlijk is er maar één antwoord: uitproberen. Ik ken paarden die met Mylers de sterren van de hemel liepen en paarden die weigerden te lopen.
Er zijn al wat services genoemd met betrekking tot uitproberen van bitten, dat is voor jullie situaties toch wel het beste denk ik.

Naast het theoretisch passen, heeft een paard natuurlijk ook zijn individuele voorkeuren die je dient te respecteren met de keuze voor het harnachement.

Iig succes met je zoektocht en houd je ons op de hoogte?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:29

Ik ga morgen de myler ophalen en dan mag ik die onbeperkt uitproberen
Laatst bijgewerkt door Peelie op 03-10-15 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:36

Kijk! Top!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:05

Varekaj schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen de OP hebben gelezen...

TS, ik rij sinds kort met een baucher die dus een onafhankelijk scharnierend mondstuk heeft, zoals een myler. Dit is op 4 jaar tijd bit nummer 5, als je de hackamore meetelt 6. Waarom deze keuze, al is het een best hard bit?

Omdat mijn paard blokkeert, gaat vastpakken en drammen als hij geen zin meer heeft of iets moeilijk vindt. (Laat gecastreerde hengst die zijn kracht kent). Ik ben bitloos gaan proberen na een tijd sukkelen, en daarop liep mijn paard als een trein. Helaas mag je zo niet op wedstrijd, dus ik wist dat ik moest zoeken naar iets wat HIJ accepteert. Uiteindelijk is hij met gebroken bitten alleen maar afgeleid en aan het klooien. Dikke "zachte" bitten idem. Halsstrekken, hand volgen, niks ging eigenlijk vlot. Blokkeerde steeds op bepaald punt.
Ongebroken bitten was al beter, maar links is idd ook Hulp rechts.

Met die baucher lukt het nu prima. Paard laat ineens alles mooi los, is een stuk fijner gaan dragen op de achterhand, gaat nou wel fijn stofzuigen en verruimen is veel minder moeite.

Het kan dus prima dat een dun bit gewoon aangenamer wordt ervaren Door je paard en dat ze een gebroken bit teveel gerommel en afleiding vinden. Daarom zou ik zoiets niet uitsluiten als de bitfitter het heeft aangeraden. Ik kan nu met hele zachte hand rijden, echt een verademing. Het was voor mezelf even een fikse drempel overwinnen maar mijn paard is met dit scherpe en sterke bit net heel erg vrolijk in het werk aan het worden. Als hij er blij van wordt, ik ook. Liever een scherp bit waar we beiden heel zacht mee kunnen werken dan een zacht bit waar we beiden mee in gevecht komen.

Ben je zeker dat het een baucher bit is ?
Deze hebben nl een extra oog voor t bakstuk .
En denk dat deze niet mag op wedstrijd .
Geen verwijt , gewoon nieuwsgierig .
Rijdt zelf ook met een niet toegelaten bit . Maar nog geen wedstrijden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:10

Bauchers zijn hangende trenzen en zeker niet toegestaan op de KNHS dressuurwedstrijden. Daar naast staat deze benaming alleen voor het type bitring en niet voor het type mondstuk (m.a.w. ze komen in heel veel variaties van mondstukken voor).
Heb je wellicht een foto van jouw bit?

Dit is de klassieke filet baucher D-trens (gelet op type bitring dus):

Afbeelding
http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... e-trenzen/
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-10-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:11

ik vindt myler erg fijn en mijn paardje loopt er ook fijn o.
En iedereen die zeurt over de scherpe van een myler, die mensne hebben gewoon een te scherpe hand. ij een zachte hand geven die bitjes echt geen problemen met te scherp hoor :p

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:14

Zoe_97 schreef:
ik vindt myler erg fijn en mijn paardje loopt er ook fijn o.
En iedereen die zeurt over de scherpe van een myler, die mensne hebben gewoon een te scherpe hand. ij een zachte hand geven die bitjes echt geen problemen met te scherp hoor :p

Vergeet niet dat Myler dunne mondstukken heeft. Als je druk A geeft op een 18 mm mondstuk, dan komt dezelfde druk A 'scherper' over op een mondstuk van 14 mm. Dat is geen probleem, als je daar maar bewust van bent. Maar daar komt dus wel de opmerking vandaan dat Myler scherp zou zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:15

Now een myler vindt mijn merrie ook niet joepie hoor ...
Niks harde hand oid.
Zo,n bit werkt gewoon best pittig in!!
En waar een lekker loopt op myler wordt de anders er dwars of bang door ...
Daarom zijn er ook tig soorten bitten te koop omdat ze allemaal maar dan ook allemaal zo fijn lopen op myler

Edit myler is maar 10 tot 12 mm