Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zinzi_jewel schreef:Idd wat een gezever !
Niet elk paard reageer lekker op het eerste bit wat je tegenkomt .
En is het niet zo dat je beter een bitje kunt nemen wat bijvoorbeeld blokkeert , je paard ontpannender loopt en het paard reageer op je teugel hulp . Ipv dat het bij voorbaat al tegen de hand gaat omdat dat zogenaamde zachte dubbelgebroken bitje met vaak een te groot middenstukje waardoor t scharnier punt op de gevoelige langen en tong randen drukt en de boel alsnog fijn perst ...
Dan kies je beter voor en 14 mm bitje desnoods een onderleg trensje als je daar samen relaxter van wordt ...
Peelie schreef:Laat mijn tandarts/gebitsverzorger dat nou net wel doen. Laat ik nou ook juist sinds ik hem laat komen bijna geen problemen meer hebben met rijden.
Laat ik nou net een nieuw compleet custom made zadel hebben gekocht, laat mijn paard nou net afgelopen maandag naar de tandarts te zijn geweest, laat mijn paard nou toevallig jaarlijks gecontroleerd worden door de DA bij de entingen en als het nodig is komt de DA ook gewoon, laat ik toevallig een goede instructie hebben (centred riding, klassiek, haflinger kenner, start zelf subtop).
Wat een gezeur zeg. Waarom moet op bokt alles worden verantwoord tegenover mensen die mij niet kennen, nog mijn paard. Ik vraag om ervaringen met de genoemde bitten, niet om een preek over rechtrichten, instructrice, zadel, lijf, ruiter, enz.
Het enige wat ik wil is het beste voor mijn paard. Toevallig is mijn gebitsverzorger ook een bitfitter (een die door heel NL gaat voor clinic, sessies, enz.) moet ik dan advies van een professioneel iemand in de wind slaan, waar wij in samenspraak mee tot stand zijn gekomen, nadat we alles hebben besproken en bekeken. Zijn professionele advies in de wind slaan omdat mensen op bokt het allenmaal beter weten... En dat terwijl ze het paard nog nooit gezien hebben, laat staan in zijn mond gekeken hebben... Komop zeg. Wat een gezever.
(waar is de "like" knop?) Varekaj schreef:Ik vraag me af hoeveel mensen de OP hebben gelezen...
TS, ik rij sinds kort met een baucher die dus een onafhankelijk scharnierend mondstuk heeft, zoals een myler. Dit is op 4 jaar tijd bit nummer 5, als je de hackamore meetelt 6. Waarom deze keuze, al is het een best hard bit?
Omdat mijn paard blokkeert, gaat vastpakken en drammen als hij geen zin meer heeft of iets moeilijk vindt. (Laat gecastreerde hengst die zijn kracht kent). Ik ben bitloos gaan proberen na een tijd sukkelen, en daarop liep mijn paard als een trein. Helaas mag je zo niet op wedstrijd, dus ik wist dat ik moest zoeken naar iets wat HIJ accepteert. Uiteindelijk is hij met gebroken bitten alleen maar afgeleid en aan het klooien. Dikke "zachte" bitten idem. Halsstrekken, hand volgen, niks ging eigenlijk vlot. Blokkeerde steeds op bepaald punt.
Ongebroken bitten was al beter, maar links is idd ook Hulp rechts.
Met die baucher lukt het nu prima. Paard laat ineens alles mooi los, is een stuk fijner gaan dragen op de achterhand, gaat nou wel fijn stofzuigen en verruimen is veel minder moeite.
Het kan dus prima dat een dun bit gewoon aangenamer wordt ervaren Door je paard en dat ze een gebroken bit teveel gerommel en afleiding vinden. Daarom zou ik zoiets niet uitsluiten als de bitfitter het heeft aangeraden. Ik kan nu met hele zachte hand rijden, echt een verademing. Het was voor mezelf even een fikse drempel overwinnen maar mijn paard is met dit scherpe en sterke bit net heel erg vrolijk in het werk aan het worden. Als hij er blij van wordt, ik ook. Liever een scherp bit waar we beiden heel zacht mee kunnen werken dan een zacht bit waar we beiden mee in gevecht komen.

Zoe_97 schreef:ik vindt myler erg fijn en mijn paardje loopt er ook fijn o.
En iedereen die zeurt over de scherpe van een myler, die mensne hebben gewoon een te scherpe hand. ij een zachte hand geven die bitjes echt geen problemen met te scherp hoor :p