Zadel voor hoge schoft en kleine kont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:30

Had je ook de Ruiz Diaz al geprobeerd? Dat is een Argentijnse zadelmaker. In zijn fabriek worden ook de zadels van Anky gemaakt. Die zijn dus eigenlijk hetzelfde, maar dan duurder dan de RD zelf. De zadels zijn voor ver uitgesneden, prima voor een hoge schoft.
Verder zitten ze als een zacht bankstel. Ik heb sinds kort een dressuurzadel daarvan, maar maak ook veel buitenritten. Als ik na drie uur terug kom zit ik nog zo lekker dat ik altijd zeg, zullen we nog een rondje?

Charmaine

Re: Zadel voor hoge schoft en kleine kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 09:41

Yep, Ruiz Diaz geprobeerd. Ging hem ook niet worden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:17

Jij bent ook echt veel geld kwijt aan al die consulten zeg :-(. Ik hoop dat het lukt!
En áls ik je een tip mag geven: nummer 1 en 2 van je lijst zijn echt even belangrijk.
Ik stond er ook zo in, maar heb een dure les geleerd toen bleek dat ik stuk ging van een zadel. En mijn paard ook trouwens. Via Schutte is het gelukt om jouw 1,2&3 te combineren. Nu al meer dan een jaar zeer gelukkig!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:44

Ja kost zeker wat. Wat dat betreft heeft Aimee ook echt gelijk nu achteraf bezien. Met 1 analyse had ik me die afspraken kunnen besparen en met een directe opdracht naar Schutte of een andere verkoper kunnen gaan. Ik ben me dan wel bewust geworden van mijn eigen klachten die gerelateerd blijken te zijn aan mijn zadel en door het passen van andere zadels weet ik nu ook heel zeker dat mijn paard ook last heeft van het zadel, maar schijnbaar heb ik me onvoldoende gerealiseerd dat er een kortere weg naar een oplossing was. En dacht ik er goed aan te doen om te investeren in meerdere afspraken om zo het perfecte zadel te vinden.

Ik heb er inderdaad niks aan als mijn paard helrmaal happy is met een ander zadel en ik niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:46

Het zadel moet je idd beide goed passen! Weet niet waar je woont maar je zou ook nog kunnen kijken bij country mill daar heb ik mijn zadel vandaan. super fijne service

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:08

Charmaine schreef:
Ik heb er inderdaad niks aan als mijn paard helrmaal happy is met een ander zadel en ik niet.

Een zadel past alléén op het paard als het ook passend is voor de ruiter. Dat is wat mij betreft echt een gouden stelregel die veel te weinig gehanteerd wordt.
Op mijn website kun je daar een uitgebreid artikel over vinden.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:13

Ik heb sinds kort een Stubben (weet zo niet precies welke). Ligt op paard met hoge schoft, is een 17 inch en zit voor mij goed. Zo goed dat ik nu last van mijn rug krijg als ik met springzadel gereden heb, maar dat kan ook mijn eigen spanning nog zijn.

Stubben is dus misschien ook een optie?
Kijk eens op de website van Fryso zadels, ze hebben ook 2e hands. Kan geen kwaad om te bellen, ze hebben meer dan wat alleen op de site staat :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:23

Zorg maar dat je zelf heel goed meekijkt met je volgende consult en heel goed onthoudt en oplet wat je geleverd krijgt . Indien je daar gaat bestellen ...

En 17" zadel atelier heb ik in de uitverkoop
Of hoe je een afscheid van een zadel in deze situatie moet noemen

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:39

Charmaine schreef:
Ja kost zeker wat. Wat dat betreft heeft Aimee ook echt gelijk nu achteraf bezien. Met 1 analyse had ik me die afspraken kunnen besparen en met een directe opdracht naar Schutte of een andere verkoper kunnen gaan.

Hmmmm dat denk ik niet eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat ze op die manier niet werken bij Zadelatelier. Geloof ook niet dat een zadelpasser precies kan zeggen welk zadel van welk willekeurig merk je moet hebben. Die productkennis hebben ze niet. Dat kan alleen in grote lijnen en op basis van metingen. Bovendien kan een zadel in theorie goed liggen, maar in de praktijk niet. Dus dat moet je ondervinden door te testen. En dat is hoe ze wel werken bij Schutte.

Je kan wel naar aanleiding van het consult gericht op zoek naar een tweedehands type Schutte zadel (of ander merk). Zo hebben ze mij ook geholpen. Ik wist wat ik moest hebben en ben gaan zoeken. Uiteindelijk via henzelf een tweedehands zadel gekocht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:45

Olympia96 schreef:
Hmmmm dat denk ik niet eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat ze op die manier niet werken bij Zadelatelier. Geloof ook niet dat een zadelpasser precies kan zeggen welk zadel van welk willekeurig merk je moet hebben. Die productkennis hebben ze niet. Dat kan alleen in grote lijnen en op basis van metingen. Bovendien kan een zadel in theorie goed liggen, maar in de praktijk niet. Dus dat moet je ondervinden door te testen. En dat is hoe ze wel werken bij Schutte.

Je kan wel naar aanleiding van het consult gericht op zoek naar een tweedehands type Schutte zadel (of ander merk). Zo hebben ze mij ook geholpen. Ik wist wat ik moest hebben en ben gaan zoeken. Uiteindelijk via henzelf een tweedehands zadel gekocht.

Wel een beetje grof hè, om maar gewoon te beweren dat ik die productkennis niet zou hebben.
Als je nou een klant van mij was, met ervaring met mijn werkwijze, ervaring waaruit was gebleken dat ik weinig productkennis zou hebben. Dan zou je hier terecht een dergelijke opmerking maken.
Nu raakt het kant noch wal en is het gewoon een misplaatste opmerking om lezers op een verkeerd spoor te zetten.
Dat jij een probleem hebt met een bepaalde zadelmaker heeft helemaal niets met mij te maken en al helemaal niet met mijn werkwijze of mijn kennis. Je weet uit jouw nabije omgeving dat die totaal anders is, of je dat nu wil toegeven of niet.

Als een zadel in theorie goed ligt, maar in praktijk niet, dan zijn er concessies gedaan op de pasvorm. Dat is wat continu gebeurt en waarom het hele proces rondom de zoektocht naar een zadel als een soort gokbeleving ervaren wordt. Het ene paard accepteert de ene concessie namelijk wel en de andere niet. De ene ruiter kan met een bepaalde concessie functioneren in het zadel, de andere niet. Vervolgens wordt er door trial-and-error gezocht naar een situatie waarin paard en ruiter met de concessies kunnen leven. In ieder geval op dat moment.

Een goed geïnformeerde ruiter laat zich niet zomaar iets aansmeren door een zadelmaker. Die heeft inzicht in de concessies die gedaan worden door tools in handen te hebben om de pasvorm en het werk van de zadelmaker te kunnen controleren. Daarvoor kan iemand bij mij terecht, een uitgebreide uitleg van de procedure staat op mijn website. Als ik de berichten van Charmaine zo lees, heeft zij prima begrepen waarvoor ze bij mij terecht zou kunnen.
Of ze daar gebruik van maakt, staat haar verder volledig vrij.

Overigens is het niet nodig om concessies te doen. Alleen hoe minder concessies er gedaan worden, hoe moeilijker en complexer het werk van de zadelmaker. En dat is weer niet voor iedereen weg gelegd.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 15:48

Ik weet niet of Olympia het zo rechtstreeks op jou bedoelde Aimee. Ik heb het in ieder geval opgevat als in het algemeen :o Of er moet sprake zijn van een onderling iets tussen jullie... :P

Ik mag toch hopen dat een zadelpasser in ieder geval van de producten die hij/zij verkoopt heel goed weet of die aansluiten bij de opdracht van de potentiële koper. Dat komt bij mij overeen met de berichten die ik lees over Ninon Schutte. Als zij inschat dat ze je niet kan helpen met haar type zadels, dan zegt ze dat eerlijk. Dat vond ik ook zo fijn aan Divoza. Niks willen laten testen, niks willen verkopen: opdracht sluit niet aan bij het aanbod. Oke...nou dan ben ik een teleurgestelde maar tevreden klant. Overigens verwacht ik dus niet dat dat de 2 die nog komen op exact dezelfde manier hun analyse doen als Aimee, maar aan de hand van zicht op het paard (vorm en maten) en amazone en vervolgens testen door specifieke keuzes voor het zadel te maken tijdens het rijden. Of daarop concessies gedaan gaan worden, zal moeten blijken....

Maar er zullen ongetwijfeld zadelpassers zijn die los van de opdracht je toch op een zadel zetten onder het mom van 'probeer maar' terwijl dat zadel compleet niet overeenkomt met de opdracht. Met de consulten die ik nu gehad heb kan ik zeggen dat door de 1 beter is geluisterd is naar mijn opdracht dan door de ander, maar nog niet goed genoeg. Simpel voorbeeld: als ik om een zadel met diepe zit vraag en ik word op een Passier gezet, tja, dan is er sprake van het bovenstaande denk ik. Niet goed (willen) luisteren. Ook al zou dat een zadel zijn, geschikt voor een paard met hoge schoft...

Echter, in mijn casus is de opdracht ook niet helder genoeg geweest, omdat ik simpelweg niet wist/weet welke pasvorm voor mijn paard en voor mij geschikt is. En daardoor moet ik wel gaan testen om de opdracht specifieker te maken. Theorie en praktijk kunnen afwijken, maar ik denk wel dat zo'n analyse veel meer richting zou kunnen geven waardoor je een deel van het onnodige testen wat ik nu heb gedaan over kan slaan. Van de meeste merken is toch wel bekend of ze kort/lang breed/smal hard/zacht en weet ik veel wat meer zijn...Als wij dat als leek weten, dan neem ik aan dat iemand die professioneel met zadels bezig is dat ook weet en hopelijk nog iets meer dan dat 8-)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:28

Huh???? Zo bedoelde ik het inderdaad totaal niet!
Ik bedoelde dat jij onmogelijk kan weten welke modellen een bepaalde zadelmaker in het assortiment heeft en dat de zadelmaker daar zo haar eigen ideeën bij heeft!
Ik haalde helemaal geen oude, maar actuele, koeien uit de sloot. Dus ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Mijn issues waar jij aan refereert staan los van deze kwestie. En die worden op een correcte wijze aangepakt en de kop in gedrukt. Tenminste dat is de bedoeling.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:55

Ik denk dat je het beste een zadelmaker kan laten komen. Vaak hebben deze meerdere nieuwe en tweedehands zadels mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:00

Tafelpoten schreef:
Ik denk dat je het beste een zadelmaker kan laten komen. Vaak hebben deze meerdere nieuwe en tweedehands zadels mee.

Heb je uberhaupt de moeite genomen om meer van dit topic te lezen dan alleen de titel?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:02

Liselot schreef:
Tafelpoten schreef:

Heb je uberhaupt de moeite genomen om meer van dit topic te lezen dan alleen de titel?

Hahaha ik dacht precies het zelfde

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 21:22

Tafelpoten das nou de beste tip die in het hele topic gegeven is. Bedankt!!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:10

Charmaine schreef:
Tafelpoten das nou de beste tip die in het hele topic gegeven is. Bedankt!!

:')

Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat kiezen. Nog een kleine aanvulling: ik asl op de vorige pagina dat je de werkwijzen van Aimée en AB met elkaar vergelijkt. Uit ervaring kan ik zeggen dat die werkwijzen niet verder uit elkaar kunnen liggen.

Ik kan niemand AB aanraden. Maar dat is persoonlijk. AB mist voor mij specifieke kennis en kan een paar standaardmodellen leveren die enigszins aangepast kunnen worden, maar niet op de manier en punten die jij nu zoekt.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 11:34

Vandaag rond 5 uur komt het zadelatelier, passer is Patricia. Ben zo benieuwd of ik ga slagen...Beetje zenuwachtig ben ik wel

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 21:28

Ik heb wederom 4 of 5 zadels geprobeerd. Max had er geen zin in, z'n dag niet of wat anders maar bij elk zadel liep hij niet zoals ik van hem gewend ben. Qua pasvorm kwam er al snel uit dat een frans of keilkussen voor hem te laag was. Het zou dus sowieso een balanskussen worden. Het laatste zadel, de Bermonde, was het enige zadel waar ik lekker in zat en ook het enige zadel waar Max in ieder geval een paar stukjes gewoon onder liep. Het zou een mogelijke kanshebber kunnen zijn maar de passer kon ook niet helemaal de vinger leggen op waar hij nou op reageerde. Ze adviseerde in ieder geval niet direct tot koop over te gaan, wat ik ook niet wilde, maar eerst nog de sessie van AB van morgen af te wachten en als daar ook niets uitkomt, de Bermonde voor 2 weken te huren om hem zo goed uit te testen. Zo kan dan goed bevestigd worden of dit dan het zadel is. Of niet natuurlijk...In theorie ligt hij goed, op zicht ook en het is het eerste zadel waar ik lekker in zat. Dus ik neem die optie zeker in overweging.

Ben nu toch wel echt een beetje gefrustreerd aan het raken hoor...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:33

Persoonlijk vind ik anatomica echt fantastisch zitten, je zit er lekker vast en diep in.
Aangezien de anatomica redelijk duur is heb ik gekozen voor de County Competitor, deze zit redelijk, maar niet te vergelijken met een anatomica. Verder is mijn paard ongeveer hetzelfde verhaal, ook een (anglo) volbloed x kwpn, hoge, lange schoft en een weke, lange rug. Kieffer en County ligt perfect! County is ook een Engels merk, en die zijn vaker wat meer uitgesneden ;).

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 21:52

De Anatomica heb ik inderdaad ook naar gekeken. Zelfs een afspraak gemaakt met iemand in de buurt die er een te koop had. Maar hij is me door 2 van de passers afgeraden...

Kieffer zou nog een optie kunnen zijn, mijn vaste zadelmaker had wel zij twijfels, maar ligt nieuw boven budget. Stalgenootje heeft een Paris. Als zij terug is van vakantie zou ik eens kunnen vragen of ik m mag proberen. County ken ik niet, zal ik eens naar googlen.

Mocht ik morgen nou geen voltreffer hebben dan denk ik dat ik toch eens zo'n analyse door Aimee laat doen. Als ik morgen weer 4/5 zadels probeer heb ik er alles bij elkaar meer dan 20 getest. Dan is het eerst tijd voor een plan de campagne denk ik :(

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:57

Vandaag is Arno vd Brandt geweest. Ook hij merkte op dat Max wel een hele hoge schoft heeft, wat korte weke rug en dus een lastige pasvorm. Hij twijfelde ook tussen medium en een mediumwide boom. Affijn 1e zadel er op, het zadel waarop ik al even gezeten had bij die wedstrijdruiter op stal. Mèn wat zat ik lekker!!! :-) Maar ja, wat zou Max er van vinden? Gister liep hij tenslotte echt niet fijn. Maar hij liep echt superfijn! Wat was ik blij! Ik had echt het gevoel: dit is m! Daarna nog 2 andere types geprobeerd om het bevestigd te krijgen en om een keus voor mij te maken qua beenligging. Daardoor toch voor een iets kleinere wrong gekozen. Maar wat een verschil met gisteren zeg!

Ik ben dus geslaagd en enorm opgelucht :-)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:14

Fijn om te horen!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 11:33

Tja en als ik dan even mijn laatste bericht hier zie, zo blij als ik toen was |(

Inmiddels zijn we alweer wat maandjes verder. Het pasconsult bij AB ging zo goed dat ik daar een zadel besteld heb. De enige opmerking was dat het zadel wel wat naar rechts trok, maar dat zou met het nieuwe zadel niet het geval zijn. Op de bestelling naar de fabriek is aangegeven dat Max een moeilijke pasvorm heeft en dat het zadel naar rechts trok.

In november kreeg ik het leenzadel. Tijdens een testrondje ging dat prima. Trok ook wel wat naar rechts maar na het advies om met bontje te rijden (zadel werd niet gevuld op zijn rug) was dat wel enigszins weg. Echter, al heel snel bleek dat het zadel niet goed lag. Hij schoof naar voren, tipte over de schouder, leek veel druk achter op de kussens te hebben en naar mijn idee wat te lang. Na enkele keren rijden wilde Max hier totaal niet meer onder lopen. Zelfs onder mijn KN reageerde hij niet zo heftig. Nu kon ik niet normaal meer aandraven. Normale aanleuning krijgen al helemaal niet. Dus weer een afspraak gemaakt voor een ander leenzadel. In december nog eens 3 zadels geprobeerd. Onder geen van deze zadels wilde Max lopen. AB kon ook niet duiden waarop Max nu reageerde. Dus wat nu? Ik heb gevraagd wat te doen als Max straks onder het nieuwe zadel óók niet wilde lopen. AB adviseerde een zadeldrukmeting te laten doen bij aflevering. Aan de hand van de metingen zou hij dan eventueel het zadel kunnen aanpassen. Hij adviseerde wel een drukmeting met sensoren. Ik heb wat uitzoekwerk gedaan. Ik kan de drukmeting laten doen bij de DAP Bodegraven, op de kliniek, die doen dat in samenwerking met Van Rijs. Kosten: 150 euro....

Ik heb AB gevraagd mijn KN nog eens na te lopen. Wellicht zou ik het rijden toch weer kunnen oppakken met een simpele aanpassing? Hij constateerde dat mijn zadel echt heel erg scheef gevuld en keihard was aan de rechterkant. Niet zo gek dus dat Max daar last van kreeg en ik ook. Affijn, zadel aangepast. Zou Max daar ook niet meer aan het lopen willen dan zou ik verder kijken. Ik heb er een aantal keer mee kunnen rijden. In eerste instantie gaf Max aan graag weer aan het werk te willen. Ik kon weer aandraven etc. Maaar ik merkte uit zijn reactie dat het hem toch niet helemaal lekker lag. Dit zadel trok nu ineens ook heel erg naar rechts...Dus na een keer of 6 rijden en een steeds narriger paard, weer gestopt.

En nu? Na de opgave van 12/13 weken levertijd heb ik nog steeds (nu in week 17) geen nieuw zadel geleverd gekregen. En twijfel ik toch wel een beetje aan de juiste pasvorm voor mijn paard. Ik heb nog wat filmpjes en uitleg van Schleese bekeken en als ik dat betrek op de zadels (AB en KN) dan is mijn vermoeden dat de takken van de boom te veel op de schouders drukken, waardoor het schouderblad onvoldoende vrij kan bewegen. Daarnaast komt mijn zadel vanwege zijn hoge steile schoft wat verder naar achter te liggen, waardoor het draagvlak ook kleiner wordt.
Ik ben inmiddels een checklistje aan het afwerken om wat oorzaken uit te sluiten. De tandarts is weer geweest en heeft gebitsproblemen uitgesloten. Vanmiddag komt de veearts om andere lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen die de oorzaak van zijn gedrag zijn geweest, want ik heb de afgelopen maanden ook checks van een ostheo en fysio gehad die geen van beiden een lichamelijke oorzaak konden vinden. Wel de gevolgen van een niet goed passend zadel uiteraard...

Ik heb de afgelopen maanden ook niet stilgezeten. Ben met Max hard aan het werk geweest aan de longe en aan de hand. Rechtrichten was namelijk wel noodzakelijk. Aan de hand voert Max oefeningen als achterwaarts, zijwaarts, SB etc zonder noemenswaardige problemen uit. Vanwege mijn eigen klachten ben ik nu ook onder behandeling van een fysio. Paardlief liep natuurlijk (nog) niet goed in balans en ik ben daardoor ook scheef gaan zitten. Het blijkt dat mijn bekkenbodemproblemen en mijn overbelaste zitbeenknobbel en hemstring te herleiden zijn naar een bekkengewricht wat vast is gaan zitten.

Dus tja, al 5 maanden niet meer regulier aan het rijden en het is maar de vraag of het bestelde zadel, als het nog eens geleverd gaat worden, wel de juiste pasvorm heeft...Ben dus hard aan het nadenken over alternatieven, als ik vanmiddag groen licht krijg van de veearts. Ik denk overigens niet dat ik die drukmeting ga laten doen. Ik denk dan eerder aan een consult van Aimee :+ :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:46

Dacht hey , topic leeft weer en jullie zijn helemaal gelukkig met je nieuwe zadel .
Persoonlijk heb ik nooit een AB zadel geprobeerd . Wel veel andere merken !
Denk aan KN , anatomica , euroriding , strada , WoW , zadel atelier en nu een van Vivary ( waar we beide nog heel blij mee zijn )
De AB zadels vindt ik persoonlijk net badkuipen en komen uit de zelfde fabriek weg als hulsebosch en Zadelatelier laat ze daar ook maken .
Denk dat ze daarom vaak dezelfde soort problemen hebben met de lange boomtakken waar veel paarden met de schouder tegen lopen ...
Als je nu al drama's hebt met AB zadels en opvul werk van hem zou ik je in bestelling staande zadel cancelen voor je straks je centen kwijt bent en nog een zadel hebt liggen waar Max niet onder wil en kan werken .
En inderdaad Aimee eens vragen .
En kijk eens naar vivary . Het zadel wat ik nu heb ben er erg blij mee .
Heb in een dikke maand nu al meer rij uren kunnen maken als eerder in bijna 2 jaar met zadel atelier zadel .
Heb voor ik definitief bestelde een zadel gehuurd van Hans . En dat zadel heeft hij netjes pas gevuld op mijn paard !
De huur verviel toen ik een zadel bestelde .
Heb hem met zadel wing en Delta kussen ...
Succes , niks zo ellendig als zadel leed