bustrens van mijn pony is scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:38

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik ben gefascineerd :o Het leek in eerste instantie een beetje een domme vraag, maar nu ik er over nadenk, lijkt het me eigenlijk dat alle bitten zo (móeten) zijn om in het midden te kunnen scharnieren. Mooie vondst TS!

Het uiteinde van het ene bit-deel is namelijk het scharnierpunt, en het andere bit-deel is langer om daar omheen te kunnen scharnieren.

Zo te zien, als je meet vanaf de ring van het linkerdeel tot het scharnier-rondje en het rechterdeel vanaf het midden van het rondje-dat-scharniert tot de ring, heb je wel dezelfde afmetingen. Vanaf het scharnierpunt van het bit naar de ringen is dus dezelfde afstand voor beide delen van het bit.

Op de foto waar je het rechterdeel meet, zie je idd dat de afstand vanaf 'de buitenkant van het kleine rondje' naar het midden van dat rondje 1cm is. Als je die niet mee telt zijn de beide afstanden 6.5cm

Ja mee eens, bij mijn bitten scheelt het ook zowiezo 8 mm en dus bijna een cm. Niks mis mee dus.

Celiien

Re: bustrens van mijn pony is scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:42

Dat is dus die 'scharnier'werking die je hebt met een enkelgebroken bit. Dubbel gebroken bit zal t niet hebben door t tussenstuk, gok ik dan!

mandyvelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:04

ik ga het gewoon navragen in een winkel.
bij mijn andere 2 pony's steekt het niet uit zijn en haar mond.
als het nu niet aan een kant uitstak en aan de andere kant niet strak zat had ik me geen zorgen gemaakt, maar omdat dat nu is wil ik toch kijken voor een bit dat beter past

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:38

Als het bit scheef in de mond van je paard ligt zonder dat je aan de teugels zit, zit of je hoofdstel niet goed of je paard geeft zo al aan dat het bit oncomfortabel is of hij pijn in zijn mond heeft. Een ander bit zou dan al kunnen schelen, dus als je nu persee een ander bit wil kan je kijken naar dubbel of ongebroken. Als je hetzelfde dan nog steeds ziet, is het verstandig om er een tandarts of dierenarts naar te laten kijken.
Maar dus bij het simpelste en goedkoopste beginnen, eerst kijken of je hoofdstel het bit niet scheef trekt :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:27

Ik verplaats dit topic van MD naar HAR omdat het daar beter past.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:31

Als aan de ene kant het bit een centimeter uitsteekt en aan de andere kant gewoon goed aanligt, is het bit te breed. 13,5 cm is voor de gemiddelde pony ook wel breed. Ik heb hier E-ponies van rond de 1.55 die allemaal 12,5 cm bitten hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:21

Ibbel.. hoe kom jij erbij dat dit bit 13,5 is?
Als ik haar eerste foto's zo eens bekijk is het bit 11,5..

Een bitmaat is niet iets standaards, maar is geheel afhankelijk van hoe breed zijn mond is..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:26

Je hebt gelijk, ik zat tot en met de bus op te tellen. 11,5 klopt beter. Maar dan nog, als er aan de ene kant 1 cm uitsteekt terwijl het bit aan de andere kant netjes aanligt, is het alsnog te breed.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:31

Dat ben ik met je eens.. :D

mandyvelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:40

Ibbel schreef:
Je hebt gelijk, ik zat tot en met de bus op te tellen. 11,5 klopt beter. Maar dan nog, als er aan de ene kant 1 cm uitsteekt terwijl het bit aan de andere kant netjes aanligt, is het alsnog te breed.

De ene kant zit te strak en de andere kant te los. Heb bitlengte is prima.Ik ga proberen een dubbelgebroken bit in te doen.
Wat is daar het verschil van tussen dubbelgebroken en enkelgebroken??

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:41

Een enkel gebroken bit werkt scherper in op de lagen dan een dubbel gebroken bit door het notenkrakers effect van enkel gebroken. Een enkel gebroken bit kan ook in het gehemelte prikken terwijl een dubbel gebroken bit op de tong blijft.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:00

Andere theorie: De ringen in het enkelgebroken bit staan haaks op elkaar. 1 van die ringen ligt vlak op de tong en de andere staat haaks op de tong. Nou lijkt me dat een paard die haaks staande ring het meeste voelt op de tong. Aan jouw meting te zien ts zit die haaks staande ring wel precies in het midden van het bit. Dat kan alleen in het midden uitkomen als de 2 bitdelen ongelijk van lengte zijn. Dus misschien is dat de reden van het "'scheef"" zijn van het bit.

Dit verklaart alleen niet waarom het bit dan niet recht in de mond ligt bij jouw paard.
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 19-08-15 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:04

Inoterry schreef:
Een enkel gebroken bit werkt scherper in op de lagen dan een dubbel gebroken bit door het notenkrakers effect van enkel gebroken. Een enkel gebroken bit kan ook in het gehemelte prikken terwijl een dubbel gebroken bit op de tong blijft.

Nee, dat klopt niet helemaal.

Meestal zit je hoger dan de mond van het paard, dus ALS het al ergens prikt, prikt het in de tong en niet in het gehemelte.

Voor gehemelte prikken zou je namelijk onder je paard moeten staan en de ringen omlaag moeten trekken. En dat doe je niet tijdens rijden.

TS: sommige paarden werken beter op een enkel gebroken bit omdat dat rustiger in de mond ligt. Een ongebroken bit ligt nog rustiger in de mond.

En sommige hebben liever een dubbelgebroken bit.

Dat is gewoon uitproberen.