Ligt dit zadel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:19

bloedwormen sorry autocorrect

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:20

Dan is het ook een kwestie van geduld hebben, hij kan beter rustig aan aankomen, dan ineens heel veel, dat is niet goed voor m. Maar idd onbeperkt hooi, en weinig krachtvoer(hij werkt toch ook nog niet vee?)
En ben wel benieuwd wat voor schep jij gebruikt voor je brok dan?

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:22

Jaa klopt. Hij heeft ook spleetjes tussen zijn tanden gehad. Hiervoor is de tandarts er bij geweest die heeft hem darm conditioner gegeven en nu is hij rustig aan het aankomen. Ik ben bang dat het probleem in de darmen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:23

Goed dat de dierenarts er bij geweest is :j Dan zou ik even volhouden. Qua beweging niet teveel, maar wel licht voor spieropbouw.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:26

Is hij al gechekt op wormen? En je geeft aan dat ie iets voor zijn darmen gehad heeft, het kan zijn dat hij het voedsel gewoon nog niet optimaal verteerd en het daardoor niet opneemt en moeilijk aankomt. De da zou je daar meer over moeten kunnen vertellen en eventueel onderzoeken.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:26

Jaa alles voor de paardjes hè, ik denk dat bij de vorige eigenaar er niet goed mee om is gegaan. Ik zat zelf aan een trauma te denken. We hebben hem trouwens 4 maanden had me vergist 8)7

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:28

Waarom denk je aan een trauma? Is hij in de gewone omgang ook extreem bang of schrikkerig/lastig?

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:28

Hij kwam ook lastig uit zijn haren. Onze tandarts zei. (Niet onze vaste) dat zijn tandvlees slecht was door een probleem in de darmen. Wij hebben niet onze vaste tandarts genomen omdat die er niets vanaf wist, de enige die er iets van af wist was die tandarts

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:29

Hij is beste schrikkerig ja, zelf als wanneer je hem eventjes wilt aanraken schrikt hij. Ik weet dat hij een meer in de sloot gevallen is bij zijn oude eigenaar.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:29

geef hem even de tijd om bij te komen. niet belasten nog tot hij bijgetrokken is. gebeurd dit niet even bloed laten trekken en mest onderzoek laten doen

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:31

Ja dat zal ik zeker gaan doen :). Hij is al wel aangekomen, heb geen hele recente foto van hem denk ik zal eens zoeken

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:32

idd ook regelmatig foto's maken dan kan je het goed bijhouden of hij aankomt.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:34

Ik heb de foto's gevonden. Had er vandaag nog gemaakt (vergeetachtig)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:34

Als hij al '' problemen in de darmen '' zou hebben, ben je helemaal verkeerd bezig met zoveel krachtvoer te geven in elk geval...Maar goed, dit even terzijde.
Zadel past idd voor geen meter...daar is het nodige hier ook over gezegd denk ik.
Maar ik snap iets écht niet...in je eerste topic had je 'm pas ( een maand ), in dit topic heb je 'm 4 maanden en in je andere topic heb je 'm langer dan 6 maanden... :?
Hier is echt wel meer aan de hand dan enkel dat tandprobleem dat door een darmprobleem komt volgens mij...
Misschien wordt het hoog tijd dat het paardje eens aan een grondig bloedonderzoek onderworpen wordt ( en dan in elk geval voor bloedworm ) alvorens er mee te willen rijden of wandelen of longeren of whatever... :7 Het dier moet eerst gewoon de tijd en de middelen krijgen om weer gezond te worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:35

Maak dan nog maar eens een foto hoe hij er nu uitziet, je ziet al een beetje verbetering tussen de eerste twee foto's maar hij mag nog wel een jaar het land op ipv er nu al mee aan de gang te gaan. Zadel is inderdaad veel te lang voor hem, ligt dan na de laatste ribben en daar krijg je problemen mee. Niet met dit zadel op hem rijden. Arabieren zijn gevoelige en soms heftige paarden, geef hem de tijd, geen brok meer geven en gewoon een hele zomer op het land, dag en nacht met een maatje.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:35

O
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:37

Vind het een beetje nuttloos nu een zadel aan te schaffen.

Je kunt het nu tegenover t beestje niet maken erop te gaan zitten, en tegen de tijd dat hij wat vet/spier op zijn lichaam heeft, kan je er weer een ander zadel op leggen, iets wat nu past past straks niet meer...

Niet dat deze past, idd zadelmaker laten komen, over een half jaar ofzo als het paardje aangesterkt is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:37

Ziet er qua gewicht al een stuk beter uit, heel rustig aan beginnen, liever eerst longeren en dan, als hij genoeg spieren op de juiste plek heeft een zadel aan laten meten.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:38

Je zegt dat hij nu 4 maand bij jullie is? Sommige paarden kunnen heel lang last hebben van een verhuizing. Ik zou de brok zowiezo gaan halveren, 4 kilo brok is echt veel. Geef hem onbeperkt ruwvoer. Dus op het gras maar zorg dat als hij van het gras af is ook nog steeds de beschikking heeft over ruwvoer. Een paard moet de hele dag door blijven eten, het is niet goed als zijn maag te lang niks te verteren heeft.

Ik zou als ik zo naar het paard kijk op de foto's nog niet te veel met hem willen doen.
Hij is echt veel te dun, ook voor een arabier.
Ga lekker met hem knuffelen, poetsen, wandelen en desensibiliseer hem voor vanalles en nogwat. Daar wordt hij minder schrikkerig van. Maar ga er nog niet op zitten.
Je kunt zoveel dingen doen buiten het rijden om, bouw eerst een goede band op. Wordt het rijden straks alleen maar makkelijker van. Je krijgt er echt spijt van als je er nu al op kruipt. Is het niet op korte termijn dan is het wel over een jaar of 8. Neem aan dat je op zijn 20ste a 25ste ook nog van hem wilt genieten en met hem wilt rijden.

En dit zadel is veel te groot wat anderen ook al zeggen.
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 28-06-15 20:42, in het totaal 3 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:40

Hij ziet er op die foto's al iets beter uit. Ik heb je ook even een PB gesstuurd met wat info over het schrikachtige.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:46

Zoals ik al zei, hij krijgt geen 4 kilo ik denk 2,75 zoiets dus dat valt best mee voor een paard van 1,55. Ook is hij echt helemaal niet zo dun. Ik vind best dat je er al op kunt rijden valt best mee hoor, hij is zoals je ziet echt niet breed gebouwd dat scheelt natuurlijk ook. Hij staat stevig op zijn benen. En aangezien in al veel berichten heb gezien dat het zadel te lang is vind ik het onnodig als je weer met dezelfde informatie reageerd. Super lief voor het reageren maar naar 1 keer heb ik echt genoeg info :) mochten er nog andere tips zijn wil ik ze graag weten.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:46

Ik zou lekker eerst gaan longeren en wandelen en wat schriktraining doen als hij zo schrikkerig is. Gewoon lekker eerst wat kilo's erop en wat spieren en dan pas kijken naar een goed passend zadel want dit zadel lijkt in mijn ogen veel ste groot. :)

Oh laat maar ik zag dat er genoeg reacties waren en ik alleen maar hetzelfde bedoel :=

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:51

Ik vind niet dat je er al op kan rijden... zoveel gras staat er ook niet op de foto's te zien....zou in wei ook hooi bijvoeren.

KellyDV

Zo heb even alles gelezen!

Paardje ziet er zeker al beter uit, goed!!
Ik zou lekker beginnen met grondwerk.
Dan kan je daarna zien voor een zadel, dit zadel ligt inderdaad te ver naar voren. :)

darkadia

2,75kg op een dag is nog steeds teveel aan krachtvoer voor een paard wat bijna niet werkt. Mijn paard is 5, 1.62m hoog en krijgt aan krachtvoer een handje muesli en een handje biks. Verder zo goed als onbeperkt hooi.

Verder: as je hier op bokt advies vraagt is het logisch dat je meerdere reacties krijgt die deels dezefde info geven. Daar is het een discussie forum voor, en iedereen wil je alleen maar helpen en bedoeld het goed. Andere tips zijn dus ook al gegeven: eerst op de grond aan het werk (wandelen, longeren, schriktraining, desensibiliseren), dan als er wat meer spieren zijn een passend zadel laten maken voor hem (of zoals ik in PB zei, als je perse nu al wilt rijden is misschien boomloos tijdelijk een optie), en dus onbeperkt hooi en minder krachtvoer voeren.

Verder kun je voor het aankomen ook nog slobber voeren of bietenpulp. Beiden maak je aan met water.