maralyn schreef:Die heb ik ook voor mijn merrie gehad en daar bij mijn paard geen enkel probleem mee gehad omdat zij eigenlijk gelijk is gebleven en ze 8 was toen het zadel werd gemaakt.[naam] schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens.
We hebben er in het afgelopen jaar ook 5 verschillende zadelmakers bij gehad, omdat we bij de eerste 4 gewoon niet tevreden waren met het resultaat en de manier van 'hun' merken aansmeren.
Het is enorm zoeken! Zoveel mensen die zich voordoen als zadelmaker, maar het gewoon niet zijn of in ieder geval niet goed.
Dat is inderdaad ook het probleem.
Zadelmaker is een vrij beroep.
En mensen voelen zich niet aangesproken om hier in te verdiepen. "Want, daar is een zadelmaker voor."
Dit is echter geen verwijt hoor! Nee, want een instructeur is niet voor niets een instructeur. Maar ook daarbij zijn er zoveel verschillende soorten, maten en optieken.
Terug op het vrij beroep, ik dwaal af.
Omdat het een vrij beroep is, en daar best leuk wat in te verdienen valt, als je het als mens snugger aan pakt, gaan mensen dit "maar" doen. Even een cursus en klaar.
Echter houden de zadelmakers zich niet bezig met de bouw van het paard.
niet te spreken over dat zadelmakers de bouw van de ruiter vergeten!! En waardoor eigenlijk bijna alle vrouwen met een mannenzadel rijden.
Niet met de gangen van het paard, maar ook niet naar de kundigheid van de ruiter.
Een ruiter in balans, zal het zadel minder vaak aangepast moeten worden, als met een beginnend ruiter.
Is dat erg?
Nee zeker niet.
Maar zadelmakers hebben die optiek niet.
"Duur is beter! Dus koop een duur zadel."
Nu ga ik even vals doen... wat eigenlijk niet mijn ding is, en bekritiseer ik even op een zadelmaker.
In de buurt hier niet ver vandaan, heeft een zadelmaker een fryso van 2500 euro op een paard gelegd.
Beestje is te dik, onbespierd en binnen no time, lag het zadel niet goed.
Na een aantal keren aanpassen, licht het zadel als de toren van pisa, maar mevrouw zelf zal daar geen geld aan verdienen.
Er moet dus weer, opnieuw een zadel, van 2500 euro worden opgelegd. En een "sorry" is niet gevonden.
Als de zadelmaker had nagedacht, was hij verder gaan zoeken. Had hij andere modellen gepakt, met de intentie, hij ligt nu goed. We passen hem niet aan, en we gaan pas voor een 2500 zadel, als het paard daar aan toe is.
Mevrouw was zich van geen kwaad bewust, dat dit zou gaan gebeuren. En erg teleurgesteld.
En dat is goed te begrijpen.
Ik spreek hier niet over maar even een zadelmaker, maar een zadelmaker die Fryso zadels vertegenwoordigd.
Dit zadel is overigens niet aangepast, maar compleet vanaf kale boom op maat gemaakt.
De service ben ik echter totaal niet over te spreken.

Bij ons zijn al langs gekomen;
- zadelmaker die zadel op paard legt en zegt dat het past en je niet even wil zien rijden of er op wil zien zitten of singel eraan.
- zadelmaker die zegt contact op te nemen nadat je een zadel koopt en dit gewoon nooit meer doet en niet bereikbaar is.
- zadelmaker die niet op komt dagen.
En zo nog veel meer verhalen.
Met onze vorige waren we wel echt supertevreden en ook veel van geleerd, o.a het zadel verder naar achteren te liggen en hoe je dat moet voelen.

Praat me er niet van.

Eerst maar wachten tot hij langskomt.

Het is een medium boom op een arabisch volbloed met smalle en weinig schoft.