Spieratrofie schoft, zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:51

Boomloos is zeker geen gek idee.
Kom meer problemen tegen met boomzadels dan met boomloze zadels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:53

mwoah...niet mee eens.
Gisteren nog bij iemand geweest met een barefoot. Paard was na 3x rijden letterlijk agressief geworden :=

Het moet gewoon passen...

In de extreemste gevallen heb ik paarden met zeer sterke atrofie binnen 6 maanden van maat 28 naar 35 zien gaan.

Ik vind overigens de schoft uit de OP niet schokkend hoog hoor. Zie ze wel dramatischer af en toe.
Vooral de schoften die al ruim voor de schouder op hun hoogste punt zijn en dan een putje omlaag naar de hals maken, die zijn ellendig (soort karper schoft zeg maar).

Maaiike94

Re: Spieratrofie schoft, zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 21:59

Boomloos heb ik ook zeker naar gezocht, maar de drukverdeling van veel boomloze zadels is in mijn ogen niet zo goed. Trekker en Startrek leken mij wel een stuk beter toe, maar i.c.m. de uitstekende schoft weet ik het zo net nog niet. Ervaringen hiermee en advies hierover zijn zeker welkom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:05

Startrekk ben ik zelf behoorlijk fan van inderdaad, maar met hoge schoft is dat allemaal net aan. Het kopijzer is niet zo lang en daardoor komt hij snel vrij diep op het paard.
Echter kun je deze vaak wel ergens als testzadel bestellen, dus dat is wel handig.
Startrekk valt trouwens niet onder boomloos. Het heeft een leren boom.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 22:07

Met welke zadels heb je dit gezien Sizzle? Ik begrijp dat de training hier natuurlijk grotendeels aan bijdraagt, maar ben wel nieuwsgierig naar welk zadel en hoe deze aangepast is om de spieren de ruimte te geven.

Ah een leren boom, zo goed had ik me er nog niet in verdiept. Welke merken zouden wel in aanmerking kunnen komen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:11

Ik zou zelf écht een barefoot nemen hiervoor. Dat is een flexibel zadel, met juiste training heb je daarmee in no time die spieren weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:15

Maaiike94 schreef:
Met welke zadels heb je dit gezien Sizzle?

Passende zadels :D
In een geval een Prestige GP2, en ander geval een K&M S-series dressuur en in weer een ander geval een MSFC professional. In de eerste 2 konden de zadels mooi meer groeien, in het laatste geval heb ik het zadel expres te breed besteld omdat deze niet goed aan te passen is in de breeedte.

Citaat:
Welke merken zouden wel in aanmerking kunnen komen?

Dat is altijd moeilijk te zeggen. Soms ben je verbaast dat iets werkt terwijl je het niet verwacht had.
Veel passen en vooral minimaal een week proefrijden.

In sommige gevallen groeit het paard niet, dan is het zaak om extra op je hoofd te krabben.
Ik had 1 geval waarbij het paard in een Medium bleef steken, todat ze van stal wisselde en blijkbaar minder stress had, toen was het ineens POEF.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:20

Sizzle schreef:
mwoah...niet mee eens.
Gisteren nog bij iemand geweest met een barefoot. Paard was na 3x rijden letterlijk agressief geworden

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar vaak is de pad en/of zijn de inlages versleten of er zitten niet de juiste in..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:22

unamie schreef:
Sizzle schreef:
mwoah...niet mee eens.
Gisteren nog bij iemand geweest met een barefoot. Paard was na 3x rijden letterlijk agressief geworden

Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar vaak is de pad en/of zijn de inlages versleten of er zitten niet de juiste in..

Nee, was een nieuw zadel met perfecte pad eronder. In dit geval was er geen pommel te vinden die op de vorm van het paard aansloot zodat de rand van de pommel letterlijk een rand in het paard groef.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:25

Sizzle schreef:
Nee, was een nieuw zadel met perfecte pad eronder. In dit geval was er geen pommel te vinden die op de vorm van het paard aansloot zodat de rand van de pommel letterlijk een rand in het paard groef.

Ja dat doet pijn natuurlijk..
Maar dit soort gevallen zijn echt zeldzaam

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:26

Ja, maar wel balen als het jou gebeurt niet waar? Dit paard verdraagt op dit moment geen enkel zadel meer in zijn buurt, beetje jammer.
Daarom nooit zeggen dat het met boomloos vanzelf goed komt: ALTIJD PASSEN EN PROEFRIJDEN.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:28

Tja sizzle gevalletje eigen schuld vind ik.. Waarom gaan rijden met een niet passende pommel? Het zadel paste dus gewoon niet en dat is de reden. Heeft boomloos of barefoot niets mee te maken.

Overigens is daar wel een pommel voor, de flexibele :)

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:30

misschien een barepad?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:33

Geryon schreef:
Tja sizzle gevalletje eigen schuld vind ik.. Waarom gaan rijden met een niet passende pommel? Het zadel paste dus gewoon niet en dat is de reden. Heeft boomloos of barefoot niets mee te maken.

Daarom zeg ik dat men moet passen en niet automatisch moet roepen dat alle problemen automatisch verdwijnen met boomloos.

Geryon schreef:
Ik zou zelf écht een barefoot nemen hiervoor. Dat is een flexibel zadel, met juiste training heb je daarmee in no time die spieren weer.

Ik heb niets tegen boomloos (helemaal niet zelfs) maar je moet het niet verheerlijken. Dat laatste gebeurd een beetje te vaak.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:35

Ik ken het. Bij mijn paard is het nog veel erger dan bij die van jou...
Na verschillende zadelmakers die geen raad wisten en zich er niet aan wilden wagen heb ik er een paar maanden geleden wel 1 gevonden!

Een kent en masters high wither. Het ligt echt als een huis! En die van mij heeft een heeeeeel moeilijke schoft.

Boomloos zou mijn keuze zeker niet zijn iig....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:38

Niet als mod maar als Urielle: ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in opties voor TS dan een discussie over boomloos. :o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:41

Sizzle schreef:
Geryon schreef:

Daarom zeg ik dat men moet passen en niet automatisch moet roepen dat alle problemen automatisch verdwijnen met boomloos.

Geryon schreef:

Ik heb niets tegen boomloos (helemaal niet zelfs) maar je moet het niet verheerlijken. Dat laatste gebeurd een beetje te vaak.

Maar in je eerdere post klinkt het alsof barefoot de schuldige is. Dat is gewoon jammer.

Ik verheerlijk boomloos niet. Is puur eigen ervaring waarvan niets overdreven :) En kwa spieropbouw dan vooral barefoot, vanwege de flexibiliteit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:43

Je zou eens contact op kunnen nemen met Sandra Lems http://www.equisa.nl/
Zeer veelzijdig opgeleid (dierenarts, chiropracter en MSFC), een alles in 1 pakket in feite.
Vriendelijk, eerlijk en een oog voor detail.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:25

Een mogelijke optie - maar ook boven je budget - zou een Butterfly zadel zijn. Die hebben een flexibele voorboom en zijn uitgesneden aan de schoft, dus ik denk dat die ook met hoge schoft goed te doen zijn.

En wat WOW betreft: ik heb er één van een 6tal jaar oud waarvan de luchtkussens mss moeten vervangen zijn, mag weg voor een prikje. Pb me maar gerust.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:20

Lastig , zadel drama ....
Ik zelf heb na diverse andere merken nu een Schutte zadel atelier zadel ...
Ligt op moment wat te wijd . Maar gebruik er een prolite pad onder ...
Een gewone prolite en heb een opvuller padje rond t schoft gedeelte erbij .
Kwam eigenlijk omdat ze de verkeerde pad geleverd hebben en ik het opvuller padje van mijn baas kon gebruiken .
WoW zadel kan ook een prima optie zijn .
Mits je zelf evt lucht kan afstellen samen met iemand . Want WoW is dramatisch kostbaar als je telkens een fitter moet laten komen ...
Het fijnste heeft mijn paard indertijd nog gelopen onder een zaldi zadel ( leen zadel was dat )
Maar dat was voor haar blessures aan het achterbeen ...
Ik zou neigen naar een gebruikte Schutte via Zadel atelier is dat vaak wel mogelijk .
Boomloos zou ik nu niet aan beginnen als ik jou was .
Ik heb diverse merken geprobeerd .
Het ideaalste was toen qua model en lengte en zit voor mij een startrek , echter ging paard lief aan de kletter met dit zadel .
Daarna een Schutte besteld
Helaas niet heel veel kunnen rijden .
Maar binnenkort toch weer gaan beginnen

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 08:42

Sizzle schreef:
Passende zadels :D
In een geval een Prestige GP2, en ander geval een K&M S-series dressuur en in weer een ander geval een MSFC professional. In de eerste 2 konden de zadels mooi meer groeien, in het laatste geval heb ik het zadel expres te breed besteld omdat deze niet goed aan te passen is in de breeedte.

Passend voelt op dit moment een beetje tegenstrijdig :+
Alles wat op dit moment 'past', is te smal. Dus onder passend moet ik denk ik verstaan passend met voorlopig iets onder het zadel (pro lite pad o.i.d.).

Gisteren heb ik me wat meer verdiept in WoW zadels, maar ik denk toch niet dat ik dit aandurf. Ook via PB werd het me door meerdere bokkers afgeraden. De onderhoudskosten en de kosten voor nieuwe onderdelen vielen mij zwaar tegen.. Het zelf afstellen van de lucht lijkt me nog niet zo eenvoudig en zou ik niet zelf aandurven.
Kent&Masters ga ik wel proberen, de zadelmakers die ik gemaild heb, hebben dit merk ook. En de vlakkere zit die dit merk heeft, zou voor mij ook perfect zijn.

De Butterfly zadels zie ik niet zo zitten. Ik hoor er teveel wisselende reacties over, dat ik dit niet aandurf. Verder zie ik de ruiters in het promofilmpje met bontjes en onderleggers eronder rijden, lijkt me dat dat bij een passend zadel niet nodig zou moeten zijn.

Boomloos vindt ik nog steeds erg interessant, omdat voor mijn gevoel de spieren daarbij erg veel ruimte krijgen. Barefoot zie ik niet zitten, omdat ik niet verwacht dat de schoft hier voldoende vrij blijft en de drukverdeling is naar mijn idee ook niet optimaal. (Semi-)boomloze merken die wel geschikt zouden zijn voor mijn paard, ben ik nog wel erg benieuwd naar. Belangrijk vindt ik wel dat de schoft en wervels vrij blijven.

Sandra Lems zit helaas aan de andere kant van het land, zou anders wel een optie zijn.

Een 2e hands Schutte zadel is wellicht ook nog een mogelijkheid, maar ik ga eerst eens kijken naar een Kent&Masters zadel. Mede doordat eerder in het topic verteld werd dat Schutte het zadel niet goed kreeg bij een paard met hoge schoft/spieratrofie. En dat de eigenaar uiteindelijk bij Custom uitkwam.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:27

Je kan altijd eens vrijblijvend informeren bij Schutte of zij nu wat verder in ontwikkeling zijn met dat soort zadels ...
Dan weet je iig of er een mogelijkheid ligt daar mocht het met de rest niets worden ...
Maar ik zou zoeken naar een zadel wat qua boom en kussen past op de rug en de schoft opvullen met een goede pad

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:19

Ja, die hoge aanpaskosten bij Wow (en feit dat er maar 1 fitter hier in België zit, en dan nog de andere kant van het land) is de reden dat ik de mijne niet meer laat aanpassen maar wegdoe.

Kent & Masters is idd ook een goede en betaalbare optie, en hebben verwisselbare boom. Al zou ik in jouw geval niet met smalle boom gaan rijden, want dan krijg je de bespiering idd niet meer goed. (Zo'n prolite pad of zo lijkt me dan idd de beste optie). Ik heb momenteel een Thorowgood (dus kunststof versie van K&M) op proef, en die bevalt mijn merrie beter dan de Butterfly (ook op proef).

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:42

Bij één van mijn paarden was ik een tijd terug niet helemaal tevreden over de bespiering in de bovenlijn, die ben ik gaan longeren met een concord longe en binnen een aantal weken had hij meer bespiering in zijn bovenlijn dan ooit!
Onder het zadel liep hij ook super fijn, dus ben ik mijn andere paarden er ook mee gaan longeren en wandelen met de concord leader en bij allemaal is er veel meer spiermassa bij gekomen.
Toen zat ik alleen met daarna niet goed passende zadels meer.. de zadelmaker heeft nu tijdelijke zadels mee gegeven zodat ze allemaal goed door konden ontwikkelen en binnenkort gaan we de definitieve zadels aan laten meten.

Als ik jou was zou ik dus zeker naar de concord longe en leader kijken, zo los je het echte probleem op, anders doorbreek je de cirkel gewoon niet..

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 14:26

Zinzi_jewel: Contact opnemen met Schutte doe ik als het met de zadelmakers die ik heb gemaild niks wordt. Een nieuw Schutte zadel is qua budget waarschijnlijk eerst toch niet haalbaar.

hnw: Dat is dus ook de reden dat ik er geen Wow aanschaf (2e hands). Ik ga in geen geval weer met zo'n smalle boom rijden als ik nu heb, dan kan ik namelijk net zo goed doorrijden met mijn huidige zadel. Heb je de Thorowgood op een paard met spieratrofie? En wat voor verschil zit er tussen de K&M en Thorowgood, alleen het materiaal?

SparklingApp: Dat klinkt veelbelovend die concord leader. Alleen ik ben geloof ik niet zo handig met longeren om de longeerlijn, het touw van de concord leader en de longeerzweep vast te houden en het paard ook nog eens goed te kunnen sturen. :')
Denk dat ik het longeren met pessoa en dubbele lijnen eerst maar eens wat meer op pak, mocht dat niet afdoende zijn kan ik hier altijd nog eens naar kijken.