jentel schreef:Ik weet niet of dit al is gevraagd maar is je paardje weleens naar tandarts geweest?
Het is nog niet gevraagd

Maar in november naar de tandarts geweest
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xDonja schreef:Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je oude bit versleten is. Op de foto ziet hij er prima uit? Waarom dan een nieuwe bit kopen? Als het niet bevalt doe je toch de oude weer in. Geef je het nieuwe bit aan dat andere paard... Lijkt me heel simpel.
Daantj__ schreef:Je hebt nu een nieuw bit en een nieuw hoofdstel toch? Ligt het bit nog wel op dezelfde hoogte in de mond? Bitringen kunnen anders van grootte zijn en stel dat hij bij het oude hoofdstel op gaatje 3 zat wil dat niet zeggen dat bij het nieuwe hoofdstel gaatje 3 op dezelfde hoogte/lengte zit. Bit ziet er iets dikker uit. Ze zeggen dat dikker vriendelijker is maar niet elk paard heeft daar de ruimte voor in de mond. En in combinatie met een andere neusriiem kan dat ook wel een reactie veroorzaken. En materiaal is natuurlijk anders. Maar hier zou je paard in principe aan moeten kunnen wennen.
Maar is de zadelmaker al geweest? Als je zadel opzij hangt en jij er niet lekker recht op kan zitten zal je paard daar ook minder ontspannen van gaan lopen en dat merk je in zijn hoofhouding en de bewegingen van het hoofd. Dus ik denk dat dat ook wel een veroorzaker kan zijn. Ik zal mijn eerst richting op het zadel. Wanneer dus goed ligt en jij kan er recht en ontspannen op zitten kun je altijd een ander bit proberen (iets dunner of ander materiaal) of de neusriem eens een gaat losser doen of eventueel terug gaan naar een 'ouderwetse' dubbel neusriem. Maar ik zal eerst ficussen op het zadel.
linsje27 schreef:De zadelmaker kon op z'n vroegst vrijdag komen. Dus daar is het wachten op.
Maar ze loopt niet raar onder dit zadel.
Ze wil wel lekker ontspannen lopen. Alleen het loslaten vind ze lastig. Ikzelf merk niet een verschil met dat andere zadel
Billy schreef:Gewoon doorrijden, niet miepen....Paard went er wel aan....
Starbreeze schreef:Billy schreef:Gewoon doorrijden, niet miepen....Paard went er wel aan....
Je wilt niet weten hoe vaak ik dit advies gehad heb, terwijl mijn zadel gewoon totaal niet bleek te passen. Een slecht advies, paarden reageren gewoon direct op iets wat ze voelen. Ze stellen zich niet aan en voor je het weet zijn de problemen groter dan je wilt.
Iemand zei het hier al eerder, ga eens recht op je paard zitten en laat je zadel nakijken. In feite verlang jij van je paard dat het recht en in de aanleuning loopt wanneer je er zelf scheef op zit.
Starbreeze schreef:Juist, helemaal mee eens! Daarom zou een paard daar normaliter niet op mogen reageren: imo is er dus wat anders aan de hand... Ts zegt dat ze met ongelijke beugels rijdt omdat het zadel naar rechts hangt. Lijkt mij een grotere reden voor een paard om zo te doen dan een nieuw bit dat nagenoeg identiek is
linsje27 schreef:De zadelmaker kon op z'n vroegst vrijdag komen. Dus daar is het wachten op.
Maar ze loopt niet raar onder dit zadel.
Ze wil wel lekker ontspannen lopen. Alleen het loslaten vind ze lastig. Ikzelf merk niet een verschil met dat andere zadel
linsje27 schreef:Ik rij met het rechter bit. Maar ben er nog niet geweest. Dinsdag weer! Ben op bezoek bij mijn vriend in Engeland (hij is daar op stage).