Paard loopt anders op nieuw bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 10:29

jentel schreef:
Ik weet niet of dit al is gevraagd maar is je paardje weleens naar tandarts geweest?

Het is nog niet gevraagd :)

Maar in november naar de tandarts geweest

Jetta

Re: Paard loopt anders op nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:03

Misschien zonder bit gaan rijden?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:11

Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je oude bit versleten is. Op de foto ziet hij er prima uit? Waarom dan een nieuwe bit kopen? Als het niet bevalt doe je toch de oude weer in. Geef je het nieuwe bit aan dat andere paard... Lijkt me heel simpel.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 18:37

xDonja schreef:
Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je oude bit versleten is. Op de foto ziet hij er prima uit? Waarom dan een nieuwe bit kopen? Als het niet bevalt doe je toch de oude weer in. Geef je het nieuwe bit aan dat andere paard... Lijkt me heel simpel.

Er zitten hele gleuven bij de bitringen zegmaar. Ik ben bang dat haar velletje daar tussenkomt. Dus vandaar een nieuw bit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:51

je zou wel weer even kunnen proberen hoe je paard met het oude bit loopt. dat weet je in ieder geval waaraan het ligt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:58

Je hebt nu een nieuw bit en een nieuw hoofdstel toch? Ligt het bit nog wel op dezelfde hoogte in de mond? Bitringen kunnen anders van grootte zijn en stel dat hij bij het oude hoofdstel op gaatje 3 zat wil dat niet zeggen dat bij het nieuwe hoofdstel gaatje 3 op dezelfde hoogte/lengte zit. Bit ziet er iets dikker uit. Ze zeggen dat dikker vriendelijker is maar niet elk paard heeft daar de ruimte voor in de mond. En in combinatie met een andere neusriiem kan dat ook wel een reactie veroorzaken. En materiaal is natuurlijk anders. Maar hier zou je paard in principe aan moeten kunnen wennen.

Maar is de zadelmaker al geweest? Als je zadel opzij hangt en jij er niet lekker recht op kan zitten zal je paard daar ook minder ontspannen van gaan lopen en dat merk je in zijn hoofhouding en de bewegingen van het hoofd. Dus ik denk dat dat ook wel een veroorzaker kan zijn. Ik zal mijn eerst richting op het zadel. Wanneer dus goed ligt en jij kan er recht en ontspannen op zitten kun je altijd een ander bit proberen (iets dunner of ander materiaal) of de neusriem eens een gaat losser doen of eventueel terug gaan naar een 'ouderwetse' dubbel neusriem. Maar ik zal eerst ficussen op het zadel.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 19:09

Daantj__ schreef:
Je hebt nu een nieuw bit en een nieuw hoofdstel toch? Ligt het bit nog wel op dezelfde hoogte in de mond? Bitringen kunnen anders van grootte zijn en stel dat hij bij het oude hoofdstel op gaatje 3 zat wil dat niet zeggen dat bij het nieuwe hoofdstel gaatje 3 op dezelfde hoogte/lengte zit. Bit ziet er iets dikker uit. Ze zeggen dat dikker vriendelijker is maar niet elk paard heeft daar de ruimte voor in de mond. En in combinatie met een andere neusriiem kan dat ook wel een reactie veroorzaken. En materiaal is natuurlijk anders. Maar hier zou je paard in principe aan moeten kunnen wennen.

Maar is de zadelmaker al geweest? Als je zadel opzij hangt en jij er niet lekker recht op kan zitten zal je paard daar ook minder ontspannen van gaan lopen en dat merk je in zijn hoofhouding en de bewegingen van het hoofd. Dus ik denk dat dat ook wel een veroorzaker kan zijn. Ik zal mijn eerst richting op het zadel. Wanneer dus goed ligt en jij kan er recht en ontspannen op zitten kun je altijd een ander bit proberen (iets dunner of ander materiaal) of de neusriem eens een gaat losser doen of eventueel terug gaan naar een 'ouderwetse' dubbel neusriem. Maar ik zal eerst ficussen op het zadel.

De zadelmaker kon op z'n vroegst vrijdag komen. Dus daar is het wachten op.

Maar ze loopt niet raar onder dit zadel.
Ze wil wel lekker ontspannen lopen. Alleen het loslaten vind ze lastig. Ikzelf merk niet een verschil met dat andere zadel

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:10

Gewoon doorrijden, niet miepen....Paard went er wel aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:21

linsje27 schreef:

Ze wil wel lekker ontspannen lopen. Alleen het loslaten vind ze lastig. Ikzelf merk niet een verschil met dat andere zadel

Loslaten = ontspanning.
Weet jezelf wel goed wat je móet voelen?

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 18:34

Na het rijden vraag ik haar de hals te laten strekken en doet ze dit keurig. Daarvoor wil ze zich minder ontspannen. Voor al op de rechterhand

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:17

linsje27 schreef:
Tinkertje89 schreef:
:z
bit niet per ongeluk verkeerd om in de mond gedaan?

Daar ben ik me niet bewust van. Ik doe hem in zoals op de foto..

Heb je inmiddels gecheckt of het bit niet verkeerd om zit?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:27

Billy schreef:

Je wilt niet weten hoe vaak ik dit advies gehad heb, terwijl mijn zadel gewoon totaal niet bleek te passen. Een slecht advies, paarden reageren gewoon direct op iets wat ze voelen. Ze stellen zich niet aan en voor je het weet zijn de problemen groter dan je wilt.

Iemand zei het hier al eerder, ga eens recht op je paard zitten en laat je zadel nakijken. In feite verlang jij van je paard dat het recht en in de aanleuning loopt wanneer je er zelf scheef op zit.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:33

Daar ben ik me niet bewust van. Ik doe hem in zoals op de foto..[/quote]
Heb je inmiddels gecheckt of het bit niet verkeerd om zit?[/quote]

Ik rij met het rechter bit. Maar ben er nog niet geweest. Dinsdag weer! Ben op bezoek bij mijn vriend in Engeland (hij is daar op stage).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:35

Starbreeze schreef:
Billy schreef:

Je wilt niet weten hoe vaak ik dit advies gehad heb, terwijl mijn zadel gewoon totaal niet bleek te passen. Een slecht advies, paarden reageren gewoon direct op iets wat ze voelen. Ze stellen zich niet aan en voor je het weet zijn de problemen groter dan je wilt.

Iemand zei het hier al eerder, ga eens recht op je paard zitten en laat je zadel nakijken. In feite verlang jij van je paard dat het recht en in de aanleuning loopt wanneer je er zelf scheef op zit.

een zadel is niet hetzelfde als een bit lijkt me.....
Als het nu een verschrikkelijk ander type bit was.....maar ze lijken vrij veel op elkaar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:40

Juist, helemaal mee eens! Daarom zou een paard daar normaliter niet op mogen reageren: imo is er dus wat anders aan de hand... Ts zegt dat ze met ongelijke beugels rijdt omdat het zadel naar rechts hangt. Lijkt mij een grotere reden voor een paard om zo te doen dan een nieuw bit dat nagenoeg identiek is :)

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:43

Starbreeze schreef:
Juist, helemaal mee eens! Daarom zou een paard daar normaliter niet op mogen reageren: imo is er dus wat anders aan de hand... Ts zegt dat ze met ongelijke beugels rijdt omdat het zadel naar rechts hangt. Lijkt mij een grotere reden voor een paard om zo te doen dan een nieuw bit dat nagenoeg identiek is :)

Ik heb de vraag gesteld om het bit. Want daar rij ik sinds kort mee en het zadel is al langer ingebruik bij haar. Daarom verwacht ik daar die probelem niet van (het kan natuurlijk altijd!)
Gelukkig kan as. vrijdag eindelijk de zadelmaker komen! Ik ben benieuwd!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:49

Paarden piepen niet vaak of meteen.. Soms lopen ze al een tijdje met pijn. Succes vrijdag! Goed van je dat je dat ook checkt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:51

Misschien eens les nemen van ee goede trainer die ook even meekijkt naar je harnachement.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:58

Je zeg dat je paard minder goed loslaat op rechts. En je rijdt op een zadel waarbij je je rechterbeugel langer hebt dan links. Dat lijkt me duidelijk toch? Doordat je rechts langer zit komt daar meer druk, je rijdt er dus gewoon zelf je paard scheef mee dus niet zo gek dat hij niet los wil laten op rechts.

Ik zou zeggen, zoek een goede instructrice en probeer eens zonder zadel te rijden om te kijken hoe hij dan reageert.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:04

Ik zou proberen een ander bit te gebruiken, dan kun je zien of je daar weer de bekende reactie op krijgt. Zo ja, dan ligt het waarschijnlijk aan het bit. Is ze de laatste tijd bij de tandarts geweest? Daar kan het misschien ook aan liggen. En hoe rijd je zelf? Als je veel in haar mond trekt kan ik me voorstellen dat de pony na een tijdje ook gaat laten merken dat dat niet fijn is, dus misschien gaat het ook over als je wat meer teugel geeft?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:06

linsje27 schreef:

Idd loslaten = juist ontspannen
Een zadelprobleem kan zich wel zeker uiten bij het bit. Als jij bijvoorbeeld pijn hebt in je knie loop je toch ook niet ontspannen met de rest van je lijf? Dan probeer je toch ook (onbewust vaak) om met je bovenlichaam meer gewicht op je goede knie te laten vallen dan op je zere knie? Waarom zou dit bij een paard anders zijn?

Je geeft aan dat het zadel scheef hangt waardoor jouw beugels ongelijk zijn gemaakt want je zat/zit dus ook scheef op het zadel. Ten eerste als je zelf scheef zit op het paard belast jezelf ook de ene kant meer dan de andere kant en zit je dus niet ontspannen. Als jij niet ontspannen bent = paard ook niet ontspannen. Ten tweede zorgt een ruiter die scheef zit op het paard voor meer onbalans waardoor het moeilijker is voor het paard in balans te lopen. En in balans lopen is nodig om te ontspannen. Ten derde het paard zal ook merken dat het zadel + ruiter scheef ligt op zijn rug, dus meer gewicht aan de ene kant dan de andere kant. Dit zal hij proberen op te vangen, op een zelfde soort manier als wanneer jij een zere knie hebt om dat maar even als voorbeeld te gebruiken, alleen dan niet van pijn maar uit onbalans/ongemak. Hierdoor kan het paard dus niet ontspannen lopen.

Kortom een scheef zadel + ruiter die scheef er op zit zorgt ervoor dat een paard gewoonweg niet ontspannen kan lopen. En waar uit zich dat vaak? Juist in de bovenlijn. Een ontspannen paard heeft een bolle rug, zet achterbeen eronder en laat los aan de voorkant (dus het bit). Een gespannen paard heeft een holle rug, gebruikt zijn achterhand minder, gooit zijn hoofd/nek omhoog en zal niet zo makkelijk loslaten in de mond. Je zette letterlijk in je beginbericht: 'Ze loopt nu veel meer met het hoofd in de lucht, valt door het binnen been en wil weinig stelling en buiging hebben.' Dat wijst er allemaal op dat het paard niet ontspannen/soepel door het lijf heen kan bewegen en het bit ook niet aan wil nemen. Dit alles is dus gemakkelijk te verklaren door een ongelijk zadel + scheefzittende ruiter. Ik gok dat je bij jouw paard nog niet helemaal correct kan aanvoelen wanneer het paard echt ontspannen loopt en zijn bovenlijn rond maakt of gewoon loopt met zijn hoofd naar beneden. Dit is vaak ook makkelijker te zien aan de zijkant dan wanneer je erop zit, dan duurt het even voordat je weet wat je moet voelen. Je hebt dan een goede instructrice nodig die je aanwijst wanneer je paard echt ontspannen is en loslaat en de bovenlijn rond maakt, dan weet jij welk gevoel daarbij hoort. Maar je ziet en voelt wel dat het paard zijn hoofd omhoog gooit, bochten afsnijdt en bit niet aan wil nemen. En dus dat er ergens iets niet goed is en hij het bit niet aan wil nemen en niet wil loslaten.

Omdat het bit niet heel anders is maar een scheef zadel + scheefzittende ruiter heeft daar in tegen wel degelijk grootte invloed in de mate waarin het paard ontspannen en soepel kan lopen en dus wat het dier met zijn bit doet. Daarom zei ik dat je beter eerst op het zadel kan focussen. Je zei dat je er al langer mee reed maar het is sowieso nooit verkeerd om hem na te laten kijken. Daar heb je later alleen maar plezier van en dan kan je hem écht ontspannen gaan rijden.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:27

linsje27 schreef:
Ik rij met het rechter bit. Maar ben er nog niet geweest. Dinsdag weer! Ben op bezoek bij mijn vriend in Engeland (hij is daar op stage).

Maar als de linker fout zat, verklaard het wel waarom hij nu anders loopt op dit bit,
Waarschijnlijk werkte die ander dan scherper in, omdat dat niet fijn zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:19

linsje27 schreef:
Na het rijden vraag ik haar de hals te laten strekken en doet ze dit keurig. Daarvoor wil ze zich minder ontspannen. Voor al op de rechterhand

heeft niks met het bit te maken
wel met of jou scheefheid, of die van je paard, of van beiden ;)