iedereen wil diepe zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pressent

Re: iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:50

Ik heb een zadel met een diepe zit, omdat deze goed op mijn paard paste en gewoon erg lekker en confortabel zit. Ik pas er goed op en past goed op mijn paard. Verder heb ik er nooit echt bij stil gestaan eigenlijk.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:57

Ik rijd graag met een zadel met een diepe zit omdat ik dan in een bepaalde houding zit waarbij mijn rug en knieën beter en steviger zitten. Sinds kort ook broeken waar van dan gel spul "down-under" zit ook een aanrader vind ik. Na een lange buitenrit of intensive les ben ik niet meer zo beurs.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:02

Mn springzadel is een vlakke zit, kan echt niet springen met een zadel met diepe zit, en al zeker niet crossen!

Dressuurzadel is niet super diep, ik zit er zeker niet gedwongen in en wrong is gemiddeld. Heb wel eens gereden met dressuurzadel met diepe zit en dat voelde wel fijn aan opzich, maar had toch het gevoel dat ik te weinig vrijheid had.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:21

Ik rij voor mijn ontspanning, en kies daar een zadel bij dat goed ligt op mijn paard, waar ik mij safe in voel, waar ik enige bewegingsruimte in heb en waar ik niet mijn “doos” tot bloedens aan toe op kapot rij. Dat is dan in mijn geval een medium diepe zit en redelijk wrong over de hele lengte.

Als je je niet fijn voelt in een zadel komt dat het rijden niet ten goede. Om het rijden voor ruiter en paard plezierig te maken moet de ruiter juist vertrouwen hebben en kunnen ontspannen in het zadel. En als iemand zich fijn voelt in een zadel met extra diepe zit en mega-wrongen, prima toch?
Of dat nou is om bovengenoemde motivaties als groot bewegende en hoog opgooiende paarden, of paarden die onverwachtse bewegingen maken of dat je je onafhankelijke zit nog (verder) moet ontwikkelen.

Ik vind dus: leven en laten leven. Laat ieder het zadel kiezen waar die zich het prettigst in voelt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:07

Maar een onafhankelijke zit verder ontwikkelen dat gaat niet in de opgesloten zadel.

Voor de rest wel met je eens.
Kijken wat je paard past en wat lekker zit.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:16

Ook ik ben van mening dat je in diepe zit zadels over het algemeen niet goed kan zitten. Ik zelf heb van nature een wat holle rug, ga ik in een diepe zit zadel zitten met veel wrong, dan trek ik m'n rug hol en kan ik niet vanuit m'n heupen de beweging opvangen. Krijg daardoor klapper benen en spanning in m'n schouders.

Zie dat bij meerdere ruiters terug.

Toen ik m'n huidige paard kocht begon m'n zoektocht naar een plat dressuur zadel. Uitgekomen bij de massimo tölt.
Helaas is m'n paard er uitgegroeid. Heb nu een barok zadel. Heel plat in de zit (lees echt recht) kniewrongen doe ik niet aan. Zit super stevig, kom nooit tegen de pommels aan, benen worden steeds stiller.

Grappige is dat als mensen een keer op mijn paard stappen en gewent zijn aan een diepe zit zadel ze mijn zadel wel erg fijn en stevig vinden zitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:35

bruintje123 schreef:
Maar een onafhankelijke zit verder ontwikkelen dat gaat niet in de opgesloten zadel.

Onafhankelijke zit en een diep zadel gaat prima samen.
Onafhankelijke zit is namelijk deels hoe je anticipeert op de bewegingen en hoe je er in mee gaat. Een diepe zit ondersteund je deels in de houding maar de onafhankelijkheid moet toch echt van de soepelheid en het aanvoelen van de ruiter komen.

Duistergruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:59

Voor mijn springzadel heb ik medium kniewrongen met een halfdiepe zit en mijn dressuurzadel heeft een relatief gesloten en diepe zit. Heb voor deze zadels gekozen, omdat ze op allebei de paarden passen en ik deze zadels het fijnst vind zitten.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:55

Ik heb het gevoel dat als ik geen zadel met diepe zit heb ik er elk moment kan afdonderen :=
Dus graag een zadel met diepe(re) zit en iig veel wrong.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:33

c_alsemgeest schreef:
bruintje123 schreef:

Onafhankelijke zit is namelijk deels hoe je anticipeert op de bewegingen en hoe je er in mee gaat. Een diepe zit ondersteund je deels in de houding maar de onafhankelijkheid moet toch echt van de soepelheid en het aanvoelen van de ruiter komen.

Dat klopt, maar een zadel met diepe zit helpt wel om problemen met je zit te verbergen :) Als je op een zadel met een vlakke zit en weinig wrong scheef of onstabiel zit donder je er gewoon af, en van daaruit komt de opvatting van bruintje123.

Je kan wel een goede en onafhankelijke zit hebben in een zadel dat veel steun geeft, maar omgekeerd niet :) Een zadel met weinig steun is niet de enige manier om een goede zit te krijgen, maar het is wel de beste manier om te testen of je er één hebt :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:18

c_alsemgeest schreef:
bruintje123 schreef:

En zet zo iemand op een Open zadel en weg is de onafhankelijke zit en bleek het zo goed niet meer te zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:21

Eline91 schreef:
Dat klopt, maar een zadel met diepe zit helpt wel om problemen met je zit te verbergen :) Als je op een zadel met een vlakke zit en weinig wrong scheef of onstabiel zit donder je er gewoon af, en van daaruit komt de opvatting van bruintje123.

Je kan wel een goede en onafhankelijke zit hebben in een zadel dat veel steun geeft, maar omgekeerd niet :) Een zadel met weinig steun is niet de enige manier om een goede zit te krijgen, maar het is wel de beste manier om te testen of je er één hebt :=

Dat bedoel ik :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:29

Ik vind het overdreven :o net of een zadel met diepe zit en dikke wrongen wonderen verricht :+

Iemand die slecht zit, zit op elk zadel slecht ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:30

Ik niet hoor! edit; n.a.v. de post hierboven: ik wil geen diepe zit...

Ik heb een zadel met een wat vlakkere en langere zit. In een zadel met diepe zit kantelt mijn bekken voorover, kom ik op mijn edele delen te zitten en bij langer rijden of zweten rij ik die kapot. Bovendien zit ik dan met een holle rug, bekken blokkeert, gevolg een stuiterende ruiter en een zere rug.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 28-05-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:31

ik heb alleen diepe zit, het geeft mij op een of andere manier een `eng` gevoel als ik op een vlak zadel zit, als of ik er achter kan schieten heel raar maarja ahah

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:32

Benfan schreef:
Van mij hoeft het ook niet. Heb een zadel met een diepere zit maar geen wrongen. Helaas moet ik vanwege een aandoening aan mijn balans orgaan toch eens gaan zoeken naar een zadel met een stevige zit (heb de ziekte van Meniere) zodat als ik een aanval te paard krijg ik niet direct ernaast lig.

Wel jammer, want ben erg blij met het zadel dat ik nu heb.

Ik weet niet wat je je rijd maar jij zou eens op een echt stock zadel moeten gaan zitten. ..daar kan je bijna niet uitvallen.

Ik moet juist een wat vlakker zadel hebben omdat een gedwongen zit gelijk rugklachten geeft. .
Sowieso rijd ik al niet veel meer vanwege die rug.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:36

Ik rijd zelf met verschillende zadels maar vooral met de Bates Innova met grote blokken (dus waar je echt 'gevangen' kan zitten) en ik moet zeggen dat ik zo lang rijd dat ik er nooit tegenkom. Ik heb op een ander zadel dus ook niet het gevoel dat ik iets mis of minder vast zit. De grote blokken vond ik fijn omdat ik vroeger mijn been optrok en dit niet meer kon doen & dus ook afgeleerd heb op zadels zonder wrongen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:38

Mijn zadel is medium diep en heeft redelijk flinke op maat gemaakte wrongen die niet in de weg zitten maar er wel zijn als het nodig is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 11:33

bruintje123 schreef:
En zet zo iemand op een Open zadel en weg is de onafhankelijke zit en bleek het zo goed niet meer te zijn.

Dat denk ik dus ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:40

Ik wissel af, eigenlijk :)

Ik rijd geregeld met een barebackpad en zit dan ook prima en onafhankelijk. Toch vind ik voor het serieuzere dressuurwerk wel fijn om een beetje steun te hebben. Een heel diep zadel vind ik niks, dat beperkt me voor mijn gevoel in het meebewegen, maar een gemiddeld zadel met een beetje wrong is wel fijn :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:44

listiglistje schreef:
Ik vind het overdreven :o net of een zadel met diepe zit en dikke wrongen wonderen verricht :+

Iemand die slecht zit, zit op elk zadel slecht ;)

Ja precies... qua onafhankelijkheid voel ik geen enkel verschil tussen mijn dressuurzadel die redelijk diep zit en mijn mega platte stübben springzadel zonder enige wrong. Ik vind dat je het bij ruiters met een niet onafhankelijke zit het ook in een diep zadel met veel wrongen heel duidelijk ziet. Het lichaam heeft misschien minder ruimte om te wiebelen of van het paard af te stuiteren. Maar de bewegingen blijven niet meegaand, niet soepel en niet aangesloten op die van het paard.
Dat is denk ik het verschil tussen een stevige zit en een onafhankelijke zit. De stevige zit kan je inderdaad wel veel meer beïnvloeden met een dieper zadel en mega wrongen, je hebt daarin gewoon iets meer houvast.
Onafhankelijke zit ligt toch echt aan de soepelheid van de ruiter en het "ruitergevoel"

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:47

Comfort? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:52

Mwah... ik kan me ook situaties bedenken waarbij juist heel veel kussens alle comfort van de ruiter wegnemen :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:52

tiwi1969 schreef:
Ik niet hoor! edit; n.a.v. de post hierboven: ik wil geen diepe zit...

Ik heb een zadel met een wat vlakkere en langere zit. In een zadel met diepe zit kantelt mijn bekken voorover, kom ik op mijn edele delen te zitten en bij langer rijden of zweten rij ik die kapot. Bovendien zit ik dan met een holle rug, bekken blokkeert, gevolg een stuiterende ruiter en een zere rug.

Dan is het geen goed passend zadel. Op elk goed passend zadel zou je niet op je *piep* moeten zitten en al zeker niet in die houding gedwongen worden.

Zelfs bij het australian stockzadel dat ik heb geprobeerd, waar je echt diep en vast in zit gebeurde dit niet. Niet dat ik het een erg fijn zadel vond, vond het veelste vast zitten, maar de houding bleef gewoon hetzelfde, sterker nog, werd afgedwongen.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:01

Ik ben type: werk aan je houding en geen hulpmiddelen. Ik heb jaren intensief training gehad waarin houding het belangrijkste onderdeel van paardrijden was/is. Ik kreeg zelfs met een zweep tikken tegen mn rug om goed te zitten :')
Ik heb een boomloos zadel voor mn PRE gehad, close contact. Dus totaal geen diepe zit en geen kniewrongen. En ook hier wordt en tijdens het bokken 90 graden de andere kant op gedraaid, bokken als een rodeopaard of een capriole eruit gegooid. Ben ervan overtuigd dat mijn lessen ervoor gezorgd hebben dat ik tot op heden blijf zitten :j