Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

bruintje123 schreef:Maar een onafhankelijke zit verder ontwikkelen dat gaat niet in de opgesloten zadel.
Voor de rest wel met je eens.
Kijken wat je paard past en wat lekker zit.

c_alsemgeest schreef:bruintje123 schreef:Maar een onafhankelijke zit verder ontwikkelen dat gaat niet in de opgesloten zadel.
Onafhankelijke zit en een diep zadel gaat prima samen.
Onafhankelijke zit is namelijk deels hoe je anticipeert op de bewegingen en hoe je er in mee gaat. Een diepe zit ondersteund je deels in de houding maar de onafhankelijkheid moet toch echt van de soepelheid en het aanvoelen van de ruiter komen.
Als je op een zadel met een vlakke zit en weinig wrong scheef of onstabiel zit donder je er gewoon af, en van daaruit komt de opvatting van bruintje123.
Een zadel met weinig steun is niet de enige manier om een goede zit te krijgen, maar het is wel de beste manier om te testen of je er één hebt
c_alsemgeest schreef:bruintje123 schreef:Maar een onafhankelijke zit verder ontwikkelen dat gaat niet in de opgesloten zadel.
Onafhankelijke zit en een diep zadel gaat prima samen.
Onafhankelijke zit is namelijk deels hoe je anticipeert op de bewegingen en hoe je er in mee gaat. Een diepe zit ondersteund je deels in de houding maar de onafhankelijkheid moet toch echt van de soepelheid en het aanvoelen van de ruiter komen.
Eline91 schreef:Dat klopt, maar een zadel met diepe zit helpt wel om problemen met je zit te verbergenAls je op een zadel met een vlakke zit en weinig wrong scheef of onstabiel zit donder je er gewoon af, en van daaruit komt de opvatting van bruintje123.
Je kan wel een goede en onafhankelijke zit hebben in een zadel dat veel steun geeft, maar omgekeerd nietEen zadel met weinig steun is niet de enige manier om een goede zit te krijgen, maar het is wel de beste manier om te testen of je er één hebt

Benfan schreef:Van mij hoeft het ook niet. Heb een zadel met een diepere zit maar geen wrongen. Helaas moet ik vanwege een aandoening aan mijn balans orgaan toch eens gaan zoeken naar een zadel met een stevige zit (heb de ziekte van Meniere) zodat als ik een aanval te paard krijg ik niet direct ernaast lig.
Wel jammer, want ben erg blij met het zadel dat ik nu heb.

listiglistje schreef:Ik vind het overdrevennet of een zadel met diepe zit en dikke wrongen wonderen verricht
![]()
Iemand die slecht zit, zit op elk zadel slecht
tiwi1969 schreef:Ik niet hoor! edit; n.a.v. de post hierboven: ik wil geen diepe zit...
Ik heb een zadel met een wat vlakkere en langere zit. In een zadel met diepe zit kantelt mijn bekken voorover, kom ik op mijn edele delen te zitten en bij langer rijden of zweten rij ik die kapot. Bovendien zit ik dan met een holle rug, bekken blokkeert, gevolg een stuiterende ruiter en een zere rug.