Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Rood is 33 centimeter, zo is mij verteld, maar qua boommaat weet ik het niet. LBLGypsyCobs schreef:Is het niet mogelijk om op een vlakke boom een zadel met diepe zit te bouwen?
De vorm van de boom bepaald toch niet de vorm van het zitvlak?
ZoZenn schreef:Morganlefay schreef:Leuk voorbeeld maar de boom is veel te smal. Wat ook de foto laat zien
Barst, iemand is mij voor.
Dat is dus precies wat ik dacht![]()
Een boomloos zadel komt er niet meer. Een half jaar heb ik een boomloos dressuurzadel gehad, maar naast dat we reguliere dressuurwedstrijden starten en ik niet in de 'boomloos' categorie wil rijden, schoof het en zat het voor mij absoluut niet lekker.
Het moet dus een boomzadel worden, liefst kunststof, 17/17,5 inch, dressuurzadel met diepe dressuurzit en medium of mediumwide (kun je dit zien aan de wintec boommeter, ja toch? dan 33 cm) boom. Verder begrijp ik dat het een breed tussenkanaal moet hebben en géén bananenboom.
Weet iemand een écht GOEDE zadelpasser in Friesland? Volgens mij is de enige die ik nog niet geprobeerd heb de divoza-zadelpasser, maar ik kan het mis hebben.
marije1109 schreef:Oscar uit kuinre hele slechte ervaringen mee. Alles wat in zijn auto lag leek te passen op het paard waar hij voor kwam. Dit terwijl het paard in kwestie niet kan galopperen omdat hij vast en scheef in de rug is.
Hen ook een thorrowgood en kan het iedereen aanbevelen. Heb je iets meer budget de kent & masters zijn ook super!
Giolli schreef:Jep, zadel schuift naar voren.

Aimee schreef:Dat het zadel van Giolli naar voren schuift komt niet door de neerwaartse romprichting
Er zijn maar weinig paarden met een opwaartse romprichting, dus dan zou het voor het gros van de paarden onmogelijk zijn om het zadel niet naar voren te laten schuiven.
In dit geval is de oorzaak van het schuiven heel simpel: de singelstoten hangen te ver naar achteren naar beneden. De singel zal altijd naar het smalste punt van de romp schuiven en dus naar voren. Daarmee trekt de singel het zadel naar voren. Maakt niet uit watvoor singel je eraan doet, of welke headplate je in het zadel zal doen. Zolang de singelstoten niet loodrecht boven de natuurlijke singelplek naar beneden hangen, zal het zadel naar voren (en dus op de schouder) schuiven.
nombrado schreef:schuift of duwt jou paard het zadel naar voren?
wat merk je verder met rijden?