Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Re: Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 21:53

En hoe gaan we dat oplossen? Alleen een ander zadel?

Rood zit er nu in, dat is een wide en de maat die de boommeter aangeeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:54

ZoZenn schreef:
En hoe gaan we dat oplossen? Alleen een ander zadel?

Rood zit er nu in, dat is een wide en de maat die de boommeter aangeeft.

Heb je wel op de goede plek gemeten?
2 vingers achter het schoudergewricht?

rood is geen boommaat 33, dat zou dus wel kunnen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 22:08

Jep, gewoon volgens de beschrijving :). Rood is 33 centimeter, zo is mij verteld, maar qua boommaat weet ik het niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 04:52

Mijn paard heeft ook zo'n rechte, korte rug en kieffer lag er totaal niet goed op! Boom was te rond. Ik heb divoza er wel bij gehad en goede ervaring mee. Ik heb nu een mfsc zadel. Ligt als een huis, omdat er een rechtere boom in zit. Zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 06:42

Een zadel met diepe zit, past niet op de rug van dit paard, de vorm van de zadelboom, moet dezelfde vorm hebben ,als de schoft en rug, dus kom je niet op diepe zit.

Daar ga je mijn mening als in de fout, je moet dus een zadel hebben van bv stubben, daaleman, die zijn nl niet diep en passen beter op zulke ruggen.

Een zadel met goede pasvorm , is dr wel, maar moet je ff om zoeken, in witmarsum in frl zit een meid die zadels verkoopt em dr veel op voorraad heeft, kan je ook x gaan kijken..allemaal 2 ehands merk zadels.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 07:38

Is het niet mogelijk om op een vlakke boom een zadel met diepe zit te bouwen?
De vorm van de boom bepaald toch niet de vorm van het zitvlak?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 07:52

LBLGypsyCobs schreef:
Is het niet mogelijk om op een vlakke boom een zadel met diepe zit te bouwen?
De vorm van de boom bepaald toch niet de vorm van het zitvlak?

Wel, een diep zadel zal met een vlakke boom altijd minder diep boelen als met een gewelfde boom-is mooi te voelen op een zadel als een WoW, met een flat tree voelt de extra diep, lang niet zo diep als met een curved tree

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:03

Er zal verschil in opbouw zitten en op een bepaald punt zal het verschil tussen zit en boom zodanig zijn dat het niet meer lekker zit, dat het te hoog wordt en raar ligt op het paard.

Maar soms zie ik van die super diepe zadels en die paarden hebben niet echt een overdreven holle rug, eerder normaal tot recht.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:12

ZoZenn schreef:
Morganlefay schreef:
Leuk voorbeeld maar de boom is veel te smal. Wat ook de foto laat zien

Barst, iemand is mij voor.

Dat is dus precies wat ik dacht :')

Een boomloos zadel komt er niet meer. Een half jaar heb ik een boomloos dressuurzadel gehad, maar naast dat we reguliere dressuurwedstrijden starten en ik niet in de 'boomloos' categorie wil rijden, schoof het en zat het voor mij absoluut niet lekker.

Het moet dus een boomzadel worden, liefst kunststof, 17/17,5 inch, dressuurzadel met diepe dressuurzit en medium of mediumwide (kun je dit zien aan de wintec boommeter, ja toch? dan 33 cm) boom. Verder begrijp ik dat het een breed tussenkanaal moet hebben en géén bananenboom.

Weet iemand een écht GOEDE zadelpasser in Friesland? Volgens mij is de enige die ik nog niet geprobeerd heb de divoza-zadelpasser, maar ik kan het mis hebben.

Bij mij is Oscar van Ruitersportpiaff uit Kuinre geweest.
Mijn jonge merrie heeft ook geen makkelijke rug. Alles schuift snel, maar we zijn er uitgekomen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:39

Oscar uit kuinre hele slechte ervaringen mee. Alles wat in zijn auto lag leek te passen op het paard waar hij voor kwam. Dit terwijl het paard in kwestie niet kan galopperen omdat hij vast en scheef in de rug is.

Hen ook een thorrowgood en kan het iedereen aanbevelen. Heb je iets meer budget de kent & masters zijn ook super!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:57

De Wintec wide kopijzers hebben paarse kleuren
Een Wide kopijzer kan niet in een normaal Wintec zadel.
Mocht je het toch doen dan vervalt de garantie.

Na de rode boom komt er nog een witte, uit mijn hoofd kan dat de 33cm zijn.
Ik heb een set liggen, kan vanmiddag eens kijken of daar maten op staan.

Bij de nieuwere serie Wintec/Bates zadels kunnen de kussen worden aangepast met pads.
http://www.reitsportpferdundspass.com/n ... ntec-Bates

Mijn eerste zadel was ook een wintec (en een drama), Na een hoop ellende heb ik die met bijbetaling kunnen omruilen voor een Kieffer Genf (welke achteraf ook niet geschikt was) Uiteindelijk ben ik bij Fryso uitgekomen.

In een tijd van een half jaar 3 nieuwe zadels en een osteopath verder. Was trouwens een dure les. De Wintec en de Kieffer waren door een zadelpasser aangemeten

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:28

De werth is idd een zadel voor een gezonken rug zoals al gezegd. Rode kopijzer is maat 33, dan heb je nog de witte maat 34, maar daar zit voor jou niet de oplossing. Je zou idd voor een rechter model boom moeten kijken. Is Harry vd Bosch niks? Die staat erg goed bekend en zit ook aardig in de buurt. Hij heeft nieuw en tweedehands.

Witmarsum, zadelgemak heb ik zeer slechte ervaringen mee, die werkt samen met een mfsc zadelpaster, maar alsnog hebben ze mij een scheef zadel verkocht. En er achteraf niks van willen weten, erg jammer!! (Ik heb het zadel toen nog ergens anders laten checken ivm mn onderbuikgevoel)

Succes met je zoektocht, altijd lastig om een goedpassend zadel te vinden! (Wat ook op langere tijd nog relatief makkelijk met je paard en bespiering mee aangepast kan)

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:43

marije1109 schreef:
Oscar uit kuinre hele slechte ervaringen mee. Alles wat in zijn auto lag leek te passen op het paard waar hij voor kwam. Dit terwijl het paard in kwestie niet kan galopperen omdat hij vast en scheef in de rug is.

Hen ook een thorrowgood en kan het iedereen aanbevelen. Heb je iets meer budget de kent & masters zijn ook super!

Ben het niet met je eens. Van alles wat hij mee had paste er maar 1 en dat was de Kent en Master.
Ben super geholpen en super service

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:49

Die wintec ligt inderdaad beroerd zeg!

Ik heb toendertijd voor mijn (rondgeribte, absurd brede, rechte rug paard) een thorrowgood laten aanmeten, en de kussens laten vullen met wol ipv synthetische troep (en dus meteen op maat laten vullen), en ik moet zeggen, BRILJANT zadel voor dat geld ook. Het is nu al jaren geleden en het wordt dan niet meer dagelijks gebruikt, maar ziet er nog steeds uit als nieuw en rijd en ligt nog altijd prima (met afentoe nakijken/opvullen)

Ik heb het laten doen bij http://www.hipica.nl/ aan huis laten komen. Zelfs met flinke reiskosten vergoeding vond ik het niet duur.

Helaas geen duidelijke foto's van..
foto

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:04

Vorm van de zitting wordt niet helemaal bepaald door de boom, zeker niet bij een houten boom. Daar ligt het namelijk vooral aan hoe de webbing wordt gespannen en hoe de zitting met foam wordt opgebouwd. Daar kan je nog best veel mee doen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:07

Stik! ik heb precies hetzelfde probleem!
Ik heb een wintec 500 dressuur. Paard loopt er niet goed onder maar zadel ligt niet zo 'beroerd' als op foto's van jou, TS.

Voorbeeldje:

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:11

Gioli, hoe breed is het kussenkanaal van jou zadel? (cm ongeveer?) en heb je ook een foto van de rug van je paard zonder zadel?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:23

Ik heb geen idee. ik heb net een topic gevonden hoe je dit allemaal kunt opmeten dus dat was ik morgen van plan.

Foto van paardenrug heb ik wel.

Afbeelding
(Hier staat ze alleen ongelijk)

Afbeelding

Helaas geen goede standfoto.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:35

schuift of duwt jou paard het zadel naar voren?
wat merk je verder met rijden?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-05-15 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:36

Jep, zadel schuift naar voren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:38

Giolli schreef:
Jep, zadel schuift naar voren.

dat dacht ik al. :o
Komt door de bouw van je paard. Neerwaartsgebouwde romp. Dat is best lastig.
Heeft ook met de manier van trainen en rijden te maken om dit beter te krijgen hoor.
Je paard moet meer leren zakken achter, om voor meer "los" te komen. Dan zal het schuiven van het zadel ook voorbij zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:39

Ik pb je even!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:25

Dat het zadel van Giolli naar voren schuift komt niet door de neerwaartse romprichting :n
Er zijn maar weinig paarden met een opwaartse romprichting, dus dan zou het voor het gros van de paarden onmogelijk zijn om het zadel niet naar voren te laten schuiven.
In dit geval is de oorzaak van het schuiven heel simpel: de singelstoten hangen te ver naar achteren naar beneden. De singel zal altijd naar het smalste punt van de romp schuiven en dus naar voren. Daarmee trekt de singel het zadel naar voren. Maakt niet uit watvoor singel je eraan doet, of welke headplate je in het zadel zal doen. Zolang de singelstoten niet loodrecht boven de natuurlijke singelplek naar beneden hangen, zal het zadel naar voren (en dus op de schouder) schuiven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:32

Aimee schreef:
Dat het zadel van Giolli naar voren schuift komt niet door de neerwaartse romprichting :n
Er zijn maar weinig paarden met een opwaartse romprichting, dus dan zou het voor het gros van de paarden onmogelijk zijn om het zadel niet naar voren te laten schuiven.
In dit geval is de oorzaak van het schuiven heel simpel: de singelstoten hangen te ver naar achteren naar beneden. De singel zal altijd naar het smalste punt van de romp schuiven en dus naar voren. Daarmee trekt de singel het zadel naar voren. Maakt niet uit watvoor singel je eraan doet, of welke headplate je in het zadel zal doen. Zolang de singelstoten niet loodrecht boven de natuurlijke singelplek naar beneden hangen, zal het zadel naar voren (en dus op de schouder) schuiven.

Het gaat niet om een opwaarste romprichting (is ook ongezond) maar een rechte romp. (vierkantsmodel)
Dus het diepste punt niet te ver naar de voorbenen.
Bij een evenwichtig gebouwd paard zie je het middelpunt meer naar achteren liggen en de schoft dus meer naar achteren doorlopen.
Het heeft dus niet te maken met de singelstoten, maar met het middelpunt in het zadel, (diepste punt) wat niet overeenkomt met het diepste punt (middelpunt) van de paardenrug.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:54

nombrado schreef:
schuift of duwt jou paard het zadel naar voren?
wat merk je verder met rijden?

Ik zie dat je je bericht gewijzigd had.
Ik merk met rijden dat dit paard (waarvan ik geloof dat het een van de liefste en braafste op de wereld is)
bokkig, rennerig, spooky en brutaal wordt. Nu is ze 5 dus zal ze best wat puberig worden... Maar ik geloof niet dat ze zo veranderd is qua karakter.
Ze is 1 kant lastiger dan de andere kant.
Opzadelen word minder leuk, opstappen, aansingelen en in galop ondervind ik de meeste problemen. Kortom, alle typische zadelpijntjes.