Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:40

nombrado schreef:
Moonlight17 schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens, want dat zal erg veel aan de bouw van je paard liggen. Zou je er eentje met een hoge schoft hebben, dan drukte hij ook al bij een ietsjes te wijd.

Heeft de hoge schoft niet met spieratrofie te maken dan?
Want volgens mij heeft geen 1 goed getraind paard met een passend zadel een hoge (puntige) schoft?
Vooral als de paarden gaan verzamelen, gaan ze juist ontwikkelen rond de schoft

Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn dat ik alleen op je laatste zin doelde. Niet het verhaal eromheen van je. Hoeveel paarden er wel niet met een hoge(net niet puntige) schoft er rondlopen in de sport (ervan uit gaand in de lagere klassen). Dan ben je met iets te wijd ook niet vrolijk.
GP paarden zullen misschien (nooit echt op gelet) meer spieren rond de schoft hebben, maar ja dan ga je een te wijd zadel omhoog lopen leggen, zodat hij perfect ligt. Dan kun je het toch beter oplossen door het zadel gewoon aan te pakken. Lijkt me als je GP rijd daar dan ook wel het geld voor hebt en het dan niet met een bontje hoeft op te lossen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:42

Aimee schreef:
Moonlight17 schreef:
Ja dat mis ik ook in het onderzoek terug, maar daar kan Aimee niks aan doen. Net als het effect dekje + onderlegger onder een goed en slecht passend zadel. Want zo rijden de meeste van ons toch echt rond.

Ja zeker wel. In de onderzoeken zijn de zadels niet met bontje aangemeten.
In mijn artikel ga ik in op onderzoeken met verschillende situaties. Een onderzoek waarin het effect van verschillende dekjes in getest met passende zadels en hetzelfde onderzoek, maar dan met zadels van twee boommaten groter, oftewel slecht passende zadels.
In het eerste onderzoek komt de dempende werking van het bontje heel positief naar voren. In het tweede onderzoek met zadels met een te wijde boom is het positieve effect van het bontje veel minder.

Ga nog even denken over jou woorden, ben er nog niet helemaal uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:06

Moonlight17 schreef:
Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn dat ik alleen op je laatste zin doelde. Niet het verhaal eromheen van je. Hoeveel paarden er wel niet met een hoge(net niet puntige) schoft er rondlopen in de sport (ervan uit gaand in de lagere klassen). Dan ben je met iets te wijd ook niet vrolijk.
GP paarden zullen misschien (nooit echt op gelet) meer spieren rond de schoft hebben, maar ja dan ga je een te wijd zadel omhoog lopen leggen, zodat hij perfect ligt. Dan kun je het toch beter oplossen door het zadel gewoon aan te pakken. Lijkt me als je GP rijd daar dan ook wel het geld voor hebt en het dan niet met een bontje hoeft op te lossen.

Kan zijn hoor.
Maar blijkbaar hebben de GP ruiters dat niet nodig. Ik kan me voorstellen dat ze bij de paarden die ze net gaan trainen een iets ruimer zadel willen met een een of andere pad eronder, zodat het paard in ieder geval voor bij de schoft de ruimte heeft deze spier goed te gebruiken.
Als de paarden eenmaal "goed" ontwikkeld zijn, is er niet zoveel gesleutel aan zadels meer nodig.
Alles begint natuurlijk wel met goed trainen/rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:38

nombrado schreef:
Heeft de hoge schoft niet met spieratrofie te maken dan?
Want volgens mij heeft geen 1 goed getraind paard met een passend zadel een hoge (puntige) schoft?
Vooral als de paarden gaan verzamelen, gaan ze juist ontwikkelen rond de schoft

Een goed getraind paard met passend zadel kan wel degelijk een hoge puntige schoft hebben. Dat is een beetje afhankelijk van de trainingsfase waarin het paard zich bevindt.
Maar dat is een andere discussie. Met betrekking tot bontjes is het leuk dat we het ook eens met elkaar eens zijn :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:42

Moonlight17 schreef:

Als je een klokvormige boom hebt in plaats van een V-vormige boom en de kussens sluiten lager aan aan de voorkant, dan gaat dit hele verhaal niet op.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:11

ik heb ook een bontje maar ik gebruik hem gewoon omdat ik hem mooi vind ik wist niet eens dat ze ook daar voor gebruikt worden

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:29

Wij hebben hier vier paarden rondlopen. Twee van de vier hebben een perfect passend spring- en dressuurzadel maar de andere twee worden met bontje of prolight pad gereden. Acht passende zadels wordt echt teveel van het goede. Er is nog een vijfde zadel waar mijn man de paarden mee rijdt.

Op de stal waar mijn dochter af en toe meehelpt rijdt ze de paarden met haar eigen zadel.

Anudi

Re: Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:28

Ik werk op een springstal, daar rijden ze met acavallo pads waar een bontrand aan bevestigd zit zodat de pad onmogelijk onder het zadel kan verschuiven. We hebben er ook zonder, maar die willen nog wel eens een stukje verschuiven bij het springen omdat ze zo dun zijn en nergens mee aan het zadel bevestigd zijn.

Zover ik weet rijden ze daar dus niet met bontjes omdat dat 'mooi' is. Bovendien maakt het mijn baas helemaal niets uit hoe het eruit ziet wat er op zijn paard ligt, zolang het maar past en het paard er goed onder kan bewegen. Ik denk dat dat voor meerdere springruiters geldt.

Sona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 00:04

Ik kan t je wel miss vertellen de vriend van mn moeder is een l\z spring ruiter en hij traint paarden en hij maalt ze zadelmak. Per dag rijdt hij ongeveer 6 á 8 paarden per dag. Hij heeft heeft heele dure zadels die in princiepe op elk paard past, maar hij gebruikt wel altijd een zadelbontje, voor een zachtere comfort, en zodat t zadel beter op t paard past.( natuurlijk heeft ie wel.meer dan 1 Zadel. voor 20 paarden, hij heeft er ongeveer 2á4.) maar hij gebuikt t voorals schokdemper bij de landing

viavialover

Re: Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 00:31

@sara ederveen gebruikt ook een bontje onder het zadel meer omdat het dan weer iets beter ligt
want haar springzadel ligt wel goed maar meer voor wat opvulling zodat het ook niet klappert snapje