Droge plek na trainings rit met nieuw aangepast zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:06

Peelie schreef:
Wat mij zo verbaast is dat deze afdruk zo enorm verschilt van die van je bijrijder.

Ligt het er niet meer aan hie jij in het zadel zit.

Mee eens! Zeker na de lange afstand.
Veel in verlichte zit?
Meer naar voren?

annebe

Re: Droge plek na trainings rit met nieuw aangepast zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:43

Zoals gezegt, de eerste afdruk was in de bak en laatste op traingsrit.
Wat opviel was dat stoffel ook niet wilde strekken in draf en alleen de l.galop pakte.

Nee weinig verlichte zit, merkte wel dat ik aan het eind van de rit meer naar voren werd gezet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:48

Heb je veel druk op je stijgbeugels? Wellicht spreidt de boom de druk onvoldoende.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:52

Geen idee tessebes, in ieder geval niet goed!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:12

Of het zadel is niet goed gevuld en brugt daardoor.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:29

Ik ben me er van bewust dat maar 1 afdruk met de bijrijder is ;)

Ik vind het wel heel bijzonder die plip.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 16:46

Belker, afgelopen maandag heeft ninon wat met de vulling gedaan, zadel is spiksplinter nieuw.

Peelie, ben ook er blij met de plip.
Het verschil van bakwerk en buiten training vind ik groot qua afdruk, feit blijft dat het niet echt lekker ligt :7
Ik zal hier blijven posten met de andere zadels, ben erg benieuwd.
(Ook met en zonder en welk dekje is nog eens verschillend)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:04

Ik ga dit topic even volgen, ben benieuwd wat er uitkomt. Mijn vorige zadel leek altijd goed te hebben gelegen, 100 procent zeker weet ik dit niet. Maar vorig jaar begon dit zadel naar voren te schuiven en blokkeerde paard in de overgang naar galop (paard had een tijd stilgestaan dus waarschijnlijk kwam dit door terugval bespiering). Zadel lag dus niet lekker meer, tijdje met een springzadel gereden waar hij wel goed onder liep.

Zadel op maat laten maken maar die was helaas ook niet goed. En inmiddels een jaar later dus nog geen steek verder en nog steeds geen paard onder het zadel. Heb nu een afspraak met Ninon Schutte staan en met C.heckmate S.addlery (WOW verdeler). En zit dus ook nog naar Countrymill te kijken. Mocht ik een nieuw zadel hebben dan wil ik sowieso een drukmeting laten doen door iemand.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:22

Herman kan digitale drukmetingen doen.
Maar het blijft gedoe om een zadel goed passend te krijgen Damelza :)
Zeker als er wat meer verwacht word van de druk en tijdsduur.
Voor nu vind ik zadel prima voor in de bak, maar voor endurance ga ik toch de andere zadels nog eens doormeten. Wow lijkt mij ook wel wat, maar voor voorlopig geen optie financieel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:23

Al eens gekeken naar een Gaston mercier?
Ivm je hogere druk voor, door wellicht vast trekkend schouder/schoft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:53

Wel gekeken Hannanas (leuke bokt naam trouwens)
Maar ik heb de financieen er gewoon niet voor.

Ik ga eerst kijken hoe de pegaso ligt, dat is ook een endurance zadel.
Waar ik graag mee rijd, is mijn circle y zadel, paard loopt er goed onder, maar zadel nog geen gelijke panelen, bij de schoft is het niet symetrisch en ik hoop dat de meneer die ik op het oog heb, dit kan maken.

Hier heb ik ook leersum mee gereden vorige week

Afbeelding

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:26

Maar, als ik naar de afdruk van je bijrijdster kijk, wordt de druk daar heel behoorlijk verdeelt. Ligt het dan wel aan je zadel, of ligt het aan jouw houding?

Ik zou sowieso ook daar naar laten kijken, want de afdruk als jij gereden hebt is echt heel anders (slechter). Dus daar gaat blijkbaar ook wat mis.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:08

Lalidan

Mijn eerste afdruk met de plip in de bak
Afbeelding
Helaas geen super foto, later kwamen erachter hoe we wel duidelijkere foto's konden maken, maar afdruk was redelijk egaal.

Verzorgster met plip in de bak
Afbeelding

Vertel mijn dan eens het verschil tussen de bovenste 2, ik zie het namelijk niet :Y)

Tweede afdruk met plip op training buiten
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:03

Dankjewel voor je compliment over m'n naam ;)

Ik weet het.. Dure krengen zijn het! Wel boterzachte gouden krengen.

Laatste plip afdruk wel heavy.
Heb je een correctie pad?
Je zou kunnen proberen om dan 1 trainingsrit enkel schoft met vulling te rijden, 1 rit met bijv midden voor de bruggings check , en 1 rit met enkel de schoft leeg zodat midden en achter vulling hebben.

Zou toch fijn zijn om daarmee een beetje te kunnen bekijken of evt vulling van je zadel gaat schelen.

Wellicht ook de vorm van de kussens richting schouder. Ik krijg een beetje het gevoel alsof je zadel steeds dieper en steviger zakt en niet meer terugkomt door een schouder/massa lager / net onder de schoft. Misschien helpt dat een minder lang/leger naar beneden lopend kussen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 23:11

Die tweede is veel langgerekter met ook druk achterin.
Zou op basis hiervan inderdaad haast denken dat jij meer voor in je zadel zit dan je bijrijder.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 07:43

Hannanas, ik heb een kavalkade pad, alleen het was de bedoeling dat we na een bezoekje aan ninon eindelijk met een goed passend zadel zouden rijden, ik vul al 2 jaar alles op of wissel weer van zadel.
Dir zou eindelijk moeten passen.

Ik ga eerst eens kijken met de plip onder de pegaso, wat hier voor afdruk onder uit komt.

Sizzle@ deze eerste afdruk is ook van mij, was ook wat langrekter en met druk achterin. Kreeg dit niet goed op de foto.

Maar goed wie weet wat er uit de andere afdrukken komt, wel leerzaam in ieder geval

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:50

Ik denk dat sizzle bedoelt het verschil tussen de eerste foto (jij in de bsk) en de 2e foto (verzorgster in de bsk)
Lijkt foto 2 wat langgerekter en druk iets meer verdeeld.
Of is dat vertekening van hoe de foto's gemaakt zijn?

Interessant om te zien trouwens met die plip. Ben ook benieuwd naar de plip onder je andere zadels. Had ninon nog ideeën om het aan te passen? Vervelend als je denkt eindelijk klaar te zijn met dat zadel gedoe.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:04

Wat ik me in dit topic afvraag is waarom niet eerst de spieren weer hij trainen aan de longe, aan de hand etc
Een paard wat zulke duidelijke atrofie heeft, heeft tijd nodig de spieren opnieuw op te bouwen zonder een zadel die natuurlijk op die plekken snel weer drukt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:05

heeft het zadel een voorsingelstoot?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:16

Verschil in druk onder het zadel tussen bakwerk en buiten is op zich wel te verklaren.
Mijn pony is afgelopen maanden gigantisch veranderd in zijn lijf. Maar zadelmaker gaf ook aan dat het soms wat zoeken is, omdat dressuurmatig gereden geeft een andere vorm rug. Zadel moet die ruimte wel bieden.

Mijn pony had een zelfde soort plekken onder het zadel. Daar is weer door de zadelmaker aanpassing aan gedaan. De rug was weer vlakker geworden. En bij de schoft op bepaald punt meer ruimte gegeven. Sindsdien loopt pony weer een stuk beter.

Is je pony gevoelig onder het zadel? Sowieso zou ik veel trainen zonder zadel aan de longe bijvoorbeeld.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:36

Het verschil tussen foto 1 en 2 (foto 1 ben jij zeg je, foto 2 is je bijrijder) is dat op foto twee de druk veel meer van voor tot achteren verdeeld is. Foto 1 zit ook wel wat druk naar achteren, in elk geval vele malen meer dan bij foto 3, maar op foto 2 lijkt de druk zich overal gelijkmatig verdeeld te hebben. En dat mis ik op 1 en 3, de foto's van toen jij gereden hebt.

Het kan zijn dat de foto vertekend, maar dan nog.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:31

Fotos vertekenen inderdaad, mijn eerste afdruk kreeg ik niet goed op de foto, maar verschilt niet veel met die van mijn bijrijder.

Nombrado, nee geen voorsingel.

Dyonne en seven, ik ben eigenlijk meer bezig met werk aan de hand (longeren net/zonder bijzet of pessoa, veel cavalettie werk, rechtrichten en fietsen) dan ik rijd.
En daarnaast ook wel zonder zadel, met
Sheepskin pad er op aan het rechtrichten.
Maar niet te min moet ik soms de kilometers wel trainen voor de endurance.

Stoffel loopt niet gevoelig onder het zadel, maar ik merk het aan zijn draf en voorkeur linker galop.

Ik ben ook niet voor niets eindelijk naar een gerenomeerde zadelmaakster gestapt om te kijken wat goed past en om eventuele aanpassingen te doen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:39

Die km kun je wanneer je paard weer correct gespierd is beter trainen nu krijg je enkel compensatie in plaats van opbouw.
persoonlijk zal ik daar dan ook mee wachten tot het paard weer mooi vol is dan rustig opbouwen en dan met een passend zadel de conditie zoals je doe voor de endurance nodig hebt weer opbouwen, ja dat kost tijd maar zal in mijn ogen meer nut hebben dan zadel wissels etc.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:22

Seven, ik zit al 2 jaar te compenseren met zadels tussen de wedstrijden door en wil ik mijn haf niet af nemen.
Voorlopig rijden we de endurance met het circle y zadel.
Wel bedankt voor je advies! :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:25

Misschien heb jij net zo paard als ik .
Eigenlijk ligt er niks optimaal .
Blijf aan t kl*ten met zadels en of pads .
Heb WoW gehad , heb zadelattelier nu .
Maar dat begint wat voorover te liggen . Zodat ik niet op m'n kont zit maar op m'n voorkant . Maar wordt t wat smaller gemaakt dan kan mevrouw niet lekker weg in de schouder .
Pfffff
Weet je het allerbeste liep ze paar jaar terug onder een Zaldi leen zadel wat eigen lijk net wat te lang was op de rug .
Maar ik ga toch eens een Zaldi passer op stal krijgen hoop ik . Na de dracht van m'n merrie ...
Ik hoop dat hij eruit gaat komen met je haf en het zadel

Edit bedenkt me net dat ik eens een sommer spirit zadel op m'n paard heb gehad . Ook een endurance zadel meer .
Dat was ook een heerlijk zadel en super mooi ook en best te betalen