Tips/hulp gevraagd: zadeldrama

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Re: Tips/hulp gevraagd: zadeldrama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:05

het begon toen met mijn dressuurzadel, maar het springzadel wat ik toen geleend had daar liep hij wel gewoon goed onder en toen kon ik alles weer met hem. Leenzadel liep hij ook wel redelijk onder. Toen kwam het nieuwe zadel wat dus niet goed lag en waar hij toen weer zo in de staak ging. Tweedehands dressuurzadel liep hij in stap/draf wel heel fijn mee. Galop sprong hij ook gewoon normaal in aan maar toch bokken (aan de haren ook te zien dat het zadel naar voren schoof/te dicht op de schouder kwam te liggen. En met het andere springzadel liep hij in draf eigenlijk al niet heel fijn

doen ze dit ook aan huis of moet je dan al naar een kliniek toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:07

Kan ook aan huis , Edigit komt bijvoorbeel wel aan huis.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:26

Was je zadelmeting vandaag? Ik ben wel benieuwd!

Overigens ipv of ter aanvulling aan foto's al aan een osteopaat gedacht (kan me ff niet meer herinneren of dat eerder in je topic staat)?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:33

Ja klopt! Ik krijg de resultaten via de post. Maar komt erop neer dat het zadel in het midden niet genoeg draagt. En punt is dat hij meer in bespiering moet komen om een goed passend zadel te vinden

Hij wordt regelmatig door een chiropractor/osteo/masseur behandeld

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:41

Kijk anders een naar een Equestor, super fijne zadels voor paarden met problemen als deze.......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:48

Yvank_ schreef:
Dat zou ik zeker doen want een paard hoort niet zo in de staak te gaan... een zadel dat totaal niet past oke maar volledig in de staak zou ik eerder gaan denken aan een probleem in rug..

Dat ligt ook een beetje aan het karakter van je paard.
Als een zadel bij mijn opstandeling ook maar een beetje over de schouder komt dan doet ze niets meer behalve in het midden van de bak hupsen.

Als zadels bij je paard snel tegen de schouder kruipen zou ik toch eens een lederboom proberen (zoals startrekk), sommige paarden duwen in galop het zadel op de schouder en een flexibele boom gaat dit in sommige gevallen tegen. Vooral bij paarden die nog vrij veel stuwen in de galop is dit best vaak het geval.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 23:00

Geryon schreef:
marviefox schreef:

Zonder met een belerend vingertje te willen wijzen: heb je al eens aan boomloos gedacht?

Ik wil je niks opdringen, maar die beslissing bespaart mij nu 4x per jaar de zadelmaker laten langs komen voor bijvullen of controleren. Zeker als je paard in bespiering verandert (bijv door weer te starten na een lange rustpauze) is het ideaal. Hoeft natuurlijk niet, maar is misschien handig om in je gedachtengang mee te nemen :)

Ik heb wel een hele tijd boomloos gereden, ik zat heerlijk, maar voor paarden met een hoge schoft drukt het boomloze al heel snel op de schoft. Toen kon ik weer niet rijden vanwege een giga drukplek....dat was een hele nare ervaring.
Heb ook wel gereden met een longeersingel en een dekje eronder, dat was vooral voor mezelf vervelend i.v.m. haar rechte rug Hahaha. Dan voel je de ruggegraat heel erg.
Overigens lag bij mijn paard ook een kent en masters (1100) goed, want inderdaad, met een rechte rug is het heel lastig een passend model te vinden. Ik vond alleen zelf de kent en masters niet fijn zitten.

Bij een goed boomloos zadel niet hoor. Jij hebt met een niet passend zadel gereden. Dat zegt niets over boomloos.

Ts, er zijn ook semi boomloze zadels die eruit zien en zitten als boomzadels. Bijvoorbeeld hidalgo, startrekk, heather moffet.

Hidalgos houden de schoft idd mooi vrij. Heb er zelf 1 gehad. Nu heb ik een zadel op maat laten maken van Frank Baines - Die krijg ik overmorgen geleverd. Baines is speciaal geschikt voor kortere en ronde paarden, mss is het ook wat voor jou ts?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 08:37

Damelza schreef:
bij het springzadel helaas ook volledig in de staak bij de overgang galop

Ik wil nu toch voor de zekerheid een foto gaan maken van zijn rug/hals. Weet iemand wat de kosten daar ongeveer voor zijn? Dan kan ik dat in iedergeval uitsluiten

Heb ik ook laten doen, gelukkig was er niets te zien, sterker nog, beter kon haast niet.
Factuur heb ik nog niet gehad.

Die reactie, juist in galop, wijst toch vaak op een niet passend zadel.

Wacht Ninon af en vraag of je een supergoed passend zadel een week op proef mag hebben om je paard te laten 'ontdooien'. Beestje heeft al zoveel meegemaakt nu dat het vertrouwen weg is. Succes bij de dierenarts!

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:51

Mijn tips is, zoals je volgens mij zij: Hij is meer voor springen gemaakt. Ik zou dan zeker geen dressuurzadel kopen. het liefst een springzadel

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:00

Equestor, hele fijne zadels +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:22

GMekkes schreef:

Daar zijn de meningen over verdeeld :=

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:24

indegoofy schreef:
Mijn tips is, zoals je volgens mij zij: Hij is meer voor springen gemaakt. Ik zou dan zeker geen dressuurzadel kopen. het liefst een springzadel

Dus dan moet ik mijn cowboypaard maar met een westernzadel rijden? Ook als ik er geen een passend krijg voor zowel hem als voor mij? Nee dank je, doe maar 'gewoon' een dressuurzadel. Of barebackpad, die past altijd.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:35

Je zei dat je paard nu op het land staat? Train je hem wel op andere manieren?

Een paard gaat toch nog veranderen van spieren, welk zadel er ook opgaat. Is het geen optie om je paard nu aan de longe en nog liever bijv in het water ed te trainen zodat de spieren zoiezo al aangesproken worden.

Mss heb je daarna wat ruimer keuze en kun je zelfs terugvallen op Kentaur?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:52

Ik heb nu het plan om hem aan de hand te trainen. Dus aan de longeerlijn en dan met balken, vrijspringen. En wellicht kan ik een waterbak hier in de buurt opzoeken. Of een aquatrainer maar dat is vrij prijzig geloof ik

al wil ik ook zijn rug op de foto laten zetten, gewoon voor de zekerheid. Osteo/chiro/masseur hebben nooit iets aparts gevonden

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:14

Ik werk vrij veel aan de dubbele lange lijnen als voorbereiding op het rijden. Werkt heel fijn, want ik kan ook gewoon stelling, buiging, tempowisselingen en zijgangen gebruiken om hem soepel en gespierd te houden.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:14

Sizzle schreef:
GMekkes schreef:

Over welk merk niet?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:25

Sizzle schreef:
GMekkes schreef:

Idd, voor mij ook nooit meer. :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:53

Damelza schreef:
Ik heb nu het plan om hem aan de hand te trainen. Dus aan de longeerlijn en dan met balken, vrijspringen. En wellicht kan ik een waterbak hier in de buurt opzoeken. Of een aquatrainer maar dat is vrij prijzig geloof ik

al wil ik ook zijn rug op de foto laten zetten, gewoon voor de zekerheid. Osteo/chiro/masseur hebben nooit iets aparts gevonden

Kun je nu niet meer rijden? Ik zou zelf dan toch zorgen voor een tussenoplossing. Met een zadelpasser kan je vaak wel wat regelen.

Mijn zadel blijkt een halve inch maat te groot wbt de zitting -O- Omdat het verder helemaal op maat is gemaakt weet ik niet zo goed wat ik nu moet doen. Beetje zonde om genoegen te nemen met iets wat niet helemaal goed is :(

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:01

Ik rij op het moment inderdaad niet omdat ik dus nog niks passends heb kunnen vinden.

Onder het dressuurzadel liep hij overigens wel fijn, dat zadel schoof alleen naar voren waardoor het bokpartijen opleverde in galop. Maar hij sprong tenminste wel aan in galop :') dus misschien kan die iets aangepast worden

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:27

Schuiven kan betekenen dat de boom iets te breed is. Kun je de voorste singelstoot verzetten naar een pointstrap? Dit is bij mijn leenzadel ook zo, singelstoot verzetten icm singel die gebogen is deed de truuk.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:29

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:37

ka je voorlopig niet met een barebackpad trainen? dan kan je meer bespiering kweken door die trainingen en is het vinden van een passend zadel misschien makkelijker?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:39

Je zou kunnen vragen of ze de voorste singelstoot kunnen verplaatsen naar voren, of een constructie kunnen maken waarbij deze onder de wrong uitkomt.

Op de foto's zie je mijn leenzadel, eerstmet singelstoot als bij jou, en daarna als pointstrap. De singelstoten hangen dan recht naar beneden, precies waar de singelplek is, het zadel zal dan niet of minder naar voren getrokken worden.

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:03

Bij mij en mijn Quarter was het vinden van een fatsoenlijk zadel ook vrij lastig. Hij is, in tegenstelling tot de gemiddelde Quarter, aan de smalle kant, en ik heb ook niet zo'n groot achterste. De plek waar zijn zadel kon liggen is niet al te groot, en de plek waar de singel zelf naartoe kruipt, ligt net effe verder naar voren dan handig zou zijn.
Mijn voorste singelstoot ligt net als die van Starbreeze's zadel; mijn achterste singelstoot ligt echter een stukje verder naar voren dan die van Starbreeze. Ik heb er ook nog een 'bananen'singel bij. Misschien is dat een optie bij jouw dressuurzadel? Al is het maar om te proberen.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:08

TS wanneer moet je naar de Countrymill?