bitloos met een groter/steviger paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:43

Als je paard er echt vandoor gaat, doet hij dat ook wel met bit. Het is gehoorzaamheid om te reageren op hulpen die er voor controle moet zorgen. Die gehoorzaamheid en dus goede reactie op jouw hulpen zou er zowel met bit als zonder moeten zijn.

Natuurlijk zijn er altijd paarden en ook mensen met een bepaalde voorkeur. Bij de een zal dat met bit en bij de andere bitloos zijn.

Susie1992

Re: bitloos met een groter/steviger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:54

Mijn 5 jarige bels rij ik met een dubbel gebroken bitje. Bitloos kan 'Nog' niet. Ze is in het begin met rijden nog te onvoorspelbaar. Ze gebruikt haar energie nog verkeerd. Voor het bit heeft ze wel meer ontzag. Stang wilde ik ook echt niet aan! Denk echt dat ze bitloos gereden kunnen worden net als ieder ander paard. Gewoon dingen uitproberen zou ik zeggen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:58

Ken veel shire's die bitloos beleerd zijn en nog steeds bitloos gereden worden.

Betreft de bitten er zijn veel. Koudbloeden verkoop sites en zelfs shire verkoop site (whitesoxs.nl) waar je grote simpele rij bitten kunt kopen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beide trekpaarden van mij zijn bitloos te rijden.
Mijn oudste doe ik (alleen) hele buitenritten op, meestal op de S-hackamore. Dagritten in groep (200 paarden die allemaal samen vertrekken voor een rit van 20 km ) doe ik er wel mijn trensje in.

Mijn jongste kan in de piste prima op een touwhalstertje gereden worden, alleen buiten gaan we ook wel es op de hackamore. Met een ander paard mee gewoon haar trensje, in grote groepen heb ik er een billy allen westernstangetje in, maar dat ligt meer aan mijn eigen onzekerheid.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:11

Mooi Duhelo! (en knappe paarden).

Alleen, mensen zeggen dat hackamores juist scherper zijn dan bitten? Kun je daar iets over zeggen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:21

MorganeR schreef:
Mooi Duhelo! (en knappe paarden).

Alleen, mensen zeggen dat hackamores juist scherper zijn dan bitten? Kun je daar iets over zeggen?

Scherper of niet, ik ben er geen fan van.
Wel weet ik dat de mond veel gevoeliger is dan de neus, maar een hackemore zou mijn keuze niet zijn. Ik vind dat je dan echt heel zacht moet zijn! Maar ik ben sws geen fan van hefboomwerking

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:25

Ik heb over hackamore en kingekruist gelezen dat er wel eens neuzen mee gebroken zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:27

MorganeR schreef:
Ik heb over hackamore en kingekruist gelezen dat er wel eens neuzen mee gebroken zijn.

Dan hangt de neusriem te laag, anders kan dit niet.

Maar er gaan ook verhalen rond dat er kaken gebroken zijn door bit gebruik ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:39

Er gaan denk ik overal wel geruchten over rond.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:45

Ja daarom :)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:54

MorganeR schreef:
Ik rij met kingekruist hoofdstel en heb geen idee hoe je dit voor elkaar wilt krijgen :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 21:56

Het grootste argument dat ik tot nu toe gehoord heb is dat grotere paarden ook veel sneller weg zijn en minder snel reageren, maar volgens mij ligt dat aan opvoeding.

Ik denk misschien een hele heftige ophouding?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:09

Ik ga eerlijk zijn, ik heb jaaaaren geleden ooit eens met mijn volle gewicht aan de hack gesnokt (groepsrit, paar paarden achter ons sloegen op hol, beukte op ons in en wij waren mee. Normaal als ze gaat rennen laat ik ze 100 m gaan en kan ze daarna gewoon terugnemen op zit, nu echter gingen we op een drukke weg af en paniek doet rare dingen)
Ik voelde me nadien heel erg schuldig, maar paard heeft er niet trager om gelopen, en had nadien ook totaal geen last (niet op druk,niet met eten, er was geen haartje gekrenkt)
Nu heb ik maar een S hackamore, die behoorlijk hoog hangt, als je,een echte lange mechanische hack laag hangt geloof ik wel dat je schade kan veroorzaken, maar ik denk dat eerder je kinriempje zal breken dan de neus.

Overigens zijn beide paarden in normale situaties op een los teugeltje en vooral op zit en stem te rijden. Hack hangt er meer voor de sier en als herinnering. Ik heb liever iets scherp dat ik effe wiebel met de teugels en ze beseffen dat dat ding erophangt, dan een zacht gevoerd neusriempje en ze me vierkant staan uit te lachen. Zij braaf, ik braaf :)
Overigens hangt mijn neusriem absoluut niet strak, dus vooraleer ze echt wat druk voelen heb ik al een aantal hulpen gegeven,en meestal is het zo ver niet nodig.
Ik ga met beide op de blokjes om ritten ook prima op een touwhalstertje hoor.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:23

MorganeR schreef:
Het grootste argument dat ik tot nu toe gehoord heb is dat grotere paarden ook veel sneller weg zijn en minder snel reageren, maar volgens mij ligt dat aan opvoeding.

Ik denk misschien een hele heftige ophouding?

Haha! Nou ik durf amper op warmbloeden te rijden omdat ze mij er non stop af dreunen (ga door onzelerheid voorover zitten :p) en elke. Koudbloed rijd ok zo mee weg, ook voor mijn gevoel ;)

Ben het daar zeker niet mee eens..
Als. Je je grote paard gewoon goed opvoed en beleerd zijn ze net zo fijn en gevoelig te rijden als de kleinere warmbloeden ;)

Edit: volg je gevoel! Die zit vast wel goed :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:31

Nadiine: hier net zo, zet mij op mijn dikbillen, daar spring ik parcours mee, trektochten, noem maar op.
Warmbloed en ik durf amper te draven.
Mijne lopen teouwens prima aan teugel, zijgangen, galopwissels (voor de winter met oudste bezig aan de vliegende wissel), en dat op een dubbelgebroken trensje, en ze zijn boterzacht in de mond.

Ik moet wel zeggen, mijn oudste staat erg scherp aan mijn been, waar de jongste die veel groter en langer is toch wat meer tijd nodig heeft om te verwerken.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:36

Ik denk dat het niet zoveel met de grootte van het paard te maken heeft of je al dan niet bitloos kan rijden. Het ligt mijns inziens aan de combinatie van paard/ruiter en de mate van communicatie die jullie samen hebben.
Als het echt op kracht aankomt (zou m.i. niet moeten) hou je geeneen paard hoe klein/groot ook.
En verder is het de hand (en daarmee ook de zit) van de ruiter die de inwerking bepaalt.

Ik ben zelf, in principe, voor bitloos omdat ik denk dat het over het algemeen genomen paardvriendelijker is. En de grootte van het paard zou voor mij nooit een overweging zijn in het wel of niet bitloos rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:26

Duhelo wat een mooi hoofdstel, waar heb jij die hack vandaan?

Mijn trekpaardkruising is eigenlijk prima op een sidepull te rijden, ook buiten. Zelfs op neckrope is alles prima.

Maar in de groep kan ze soms zo ontzettend druk worden. Ze wil persé voorop. Ooit wil ik misschien wel eens endurence starten, maar ik zie zo op tegen ingehaald worden. Voorlopig werken we gewoon verder aan de opvoeding, maar eigenlijk zou ik tegen die tijd wel een mooie hack met wat langere scharen willen. Al is het maar om gewoon eens te kijken wat ze doet, want dat ga ik nu niet proberen. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:32

dank je :)
de hack is een S hack met biothane neusriem op maat. gekocht bij pmarena. hoofdstel is eigenlijk gewoon een bakstuk dat ze gebruiken bij rijpaardhengsten om te showen.
en ik heb er een frontriempje op gezet :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:46

Ah ok, ik vroeg me al af waar je een neusriem voor zo'n grote neus had gevonden. Ik vind er namelijk geen. Heb nog een hack liggen die maat full zou zijn maar die past mijn merrie echt niet. En nog een andere maar die scharen zijn naarmijn zin te kort. Ik merk daarbij weinig verchil met een gewone sidepull.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:52

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:56

Daar ben ik geweest ja, maar geen hacks met lange scharen of neusriemen gezien. Hoofdstellen maat full passen gewoon, maar bij die hacks zijn de neus en kinriem net 5 a 10 cm te kort als ik hem op de juist hoogte wil hebben.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:58

Kun je dat niet laten vermaken bij een zadelmaker of divoza?

Mijn aansnoer neusriem lag ook niet goed, die heeft divoza voor mij vermaakt en nu past hij wel!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:09

Nou ik krijg al meer informatie en tips dan ik vroeg, haha. Maar ik heb de info waarschijnlijk wel later nodig, handig :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:10

Bij de mechanische hack die ik heb helaas niet nee, is zo'n gevlochten rond stuk. En dan komen de scharen scheef te staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:31

Pb pmarena eens, zij heeft hem toendertijd op maat gemaakt :)