hoe ligt dit zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: hoe ligt dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:52

Als ik jou was zou ik eens kijken naar een thorowgood COB zadel. die passen vaak heel goed op dit soort ronde korte paardjes

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:42

Mette schreef:
Een te lang zadel gaat echt niet passen als het paard wat afvalt.
Op de foto oogt het inderdaad niet heel lang, maar leg hem is op de juiste plek, twee vingers achter de schouder. Hij ligt nu veel te ver naar voren. Het 'nadeel' van een kort ras zoals fjorden en haflingers is helaas dat er gewoon niet veel ruimte is voor een zadel.
Geloof mij, een te lang zadel moet je echt niet willen. Maak dan maar vast een afspraak bij een osteopaat of fysiotherapeut. Dat geld kan je beter in een consult bij een goede (!!) zadelpasser/maker steken. :) Daarbij komt ook nog dat hij achterover ligt. Dat is eventueel op te lossen door paard af te laten vallen of breder kopijzer erin, maar je zadel korter kan gewoon simpelweg niet.

Ow? ik rijd al 15 jaar met veel te lange zadels (volgens de huidige normen) , ook nog op verschillende paarden .nog nooit enig fisio of osteo nodig gehad. :o
Ik zie dat juist wel veel vaker bij paarden die met hele korte zadeltjes gereden worden, en met een ruiter erop van ongeveer 75 kilo (ex zadel) Paarden knikken zowat door bij de lendenen omdat het draagvlak van de kussens veel kleiner is voor het ruitergewicht.
Wintec staat niet bekend als te lang bij fjorden en andere barokke type paarden. Alleen moet je wel zorgen dat het kopijzer groot genoeg is,anders gaat het zadel bruggen of ligt het diepte punt teveel naar achteren.

Ik vind die extreem korte kussens onder de huidige zadel wel heel erg een hype worden hoor!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:03

Probeer een thorowgood cob met banaansingel en zet je paard op dieet plus veeeeeel bewegen. Echt dagelijks flink aan het werk, longeren, buitenritten, enz. Verder qua voer alleen hooi en een vitaminebrok evt aangevuld met een mineralenliksteen. Dus geen appels, wortels, snoepjes, likstenen, krachtvoer, enz.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:29

Met banaansingels heb ik niks. Dat zou ik dus niet doen en dieet vind ik voorbarig. Luister naar de zadelmaker hoor! En Thorowgood moet ook bij jou passen. Kan mooi op het paard liggen, maar sommigen ervaren de zit als te dwingend. Dus als je die kiest, zou ik zeker eerst uitproberen. Kent en Masters heb ik op een rond paardje gezien en die lag absoluut niet lekker. Het is dus niet zo dat ie gegarandeerd goed ligt. Zorg voor een goed advies en als je gevoel niet goed is: NIET DOEN! Verkopers kunnen nogal dwingend zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:14

Hoezo dieet voorbarig? Met zo'n buik mag het paard blij zijn als het zijn achterbeen voldoende naar voren kan bewegen. In wat afgeslanktere conditie kun je beter voor een passend zadel kijken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:32

Ik wil me niet vastpinnen op een foto. Naar mijn idee doet men dat hier al veel en veel te veel. Ik ken TS niet en ik wil niet de betweter spelen als ik de situatie niet door en door ken. Vandaar ja, vandaar voorbarig. Zoiets moet een dierenarts of een voedingsdeskundige besluiten. Niet iemand op bokt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:14

Tja... Bokt is nou eenmaal een forum, waar gebruikers discussiëren en meningen geven. De TS is hiervan op de hoogte neem ik aan...

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 16:32

Die buik kwam omdat hij last van gas had in zijn darmen. Hij reageerde erg op het kuil. Ik schrok zelf ook toen ik de foto zag. Inmiddels staat hij alweer bijna een week op hooi en het gaat nu veel beter.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:38

Goh dat gezeur over te dik toch altijd, TS geeft het zelf al aan dus waarom zouden wij dat dan nog 10x moeten zeggen?!
Doen jullie dat ook bij elk dik mens dat je tegen komt? '' goh je bent wel erg dik mevrouw, oppassen hoor! '' nee toch?

Over zadels heb ik geen verstand. Kan ik niks over zeggen sorry

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:55

idefix4 schreef:
Ik wil me niet vastpinnen op een foto. Naar mijn idee doet men dat hier al veel en veel te veel. Ik ken TS niet en ik wil niet de betweter spelen als ik de situatie niet door en door ken. Vandaar ja, vandaar voorbarig. Zoiets moet een dierenarts of een voedingsdeskundige besluiten. Niet iemand op bokt.

volgens mij vroeg TS zelf of wij haar paard wat dik/opgeblazen vonden?
In hoeverre moet de dierenarts zijn of voedingsdeskundige om te weten dat kuil helemaal niet goed is voor paarden en al helemaal niet voor sobere paarden?