[WN] Bob Marshall vs Parelli Natural Performer vs Barefoot Ariz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:36

Ik ben juist wel heel blij met mijn Arizona Nut. Als ik mijn BM echt achter de schouder legde schoof het naar voren. Met de Arizona heb ik daar geen last van, die schuift niet en de schouder ligt mooi vrij.

Door de vps zit je smaller dan met een bm of oud model Barefoot. Ik rijd ongeveer een keer per week op een hele brede Fries en heb nu de volgende dag geen spierpijn meer. Ook zit ik zelf netter in de Arizona Nut, dat kan ook deels door de beugel ophanging komen.

Julu72

Re: Bob Marshall vs Parelli Natural Performer vs Barefoot Ariz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 19:46

Ik heb vandaag de Parelli Natural Performer geprobeerd. Ik had mijn twijfels al over de ligging (te dicht boven de schoft) en een kenner heeft dat hier bevestigd. Ik had er desondanks nog wel op gereden (half uurtje, met theraflexpad eronder, dus er zat nóg geen druk op de schoft). Het zadel stond wel mooi. Ik vond de pad eronder echter nogal log ogen plús dat het een gepiel is om de shims goed geplaatst te krijgen. Met shims had ik het wellicht iets kunnen verbeteren, maar dan had ik er nog 2 of 4 bij moeten doen... En ja, kun je dan niet beter een goed passend (boomloos) zadel nemen? Wel interessanter qua prijskaartje ipv dure Parelli met nog extra shims... ;-)

Woensdag de BM('s) uitproberen op mijn kanjer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:55

Spannend... toch fijn dat je zo al aardig wat zadelindrukken krijgt :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:09

_Cindy schreef:
Door de vps zit je smaller dan met een bm of oud model Barefoot.

Ik heb een oud model barefoot gehad, een nieuwe barefoot geprobeerd (met VPS), een equiflex gehad en nu alweer 2,5 jaar een boomzadel: een Billy Cook.
Voor mij zaten zowel het oude model barefoot als de nieuwe met VPS te breed. De equiflex was al veel beter voor mij, de Billy Cook het fijnste zadel wat ik ooit gehad heb.
Mijn paard vond de barefoots uiteindelijk niks (maar dat is ook logisch, aangezien ik ook niet goed zat heeft hij daar ook last van gehad) en loopt onder de Billy Cook het beste.
Ten opzichte van de Billy Cook merk ik trouwens weinig van de flex in de equiflex :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:20

Op boomloos heeft de breedte van het paard direct te maken met het brede zitten. Bij de BF zal de VPS meer opbouw geven en daardoor smaller lijken te zitten. Hetzelfde doet de BM met een Peaked Pommel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:22

DubbelDun schreef:
Op boomloos heeft de breedte van het paard direct te maken met het brede zitten. Bij de BF zal de VPS meer opbouw geven en daardoor smaller lijken te zitten. Hetzelfde doet de BM met een Peaked Pommel.

Bij BF heb ik dat destijds in ieder geval niet zo ervaren. VPS voelde niet significant minder breed dan het oude model.
Mijn paard is trouwens niet eens zo heel breed (semi quarter boom bij de BC), maar in combinatie met mijn korte benen is het blijkbaar al snel te breed :')

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:23

Hier ook de oude barefoot gehad en nu een equiflex. Equiflex voelt ook niet heel flexibel.

Wil nu voor ons nieuwe paard een nieuwe(re) Arizona, nu ik dit topic lees neig ik meer naar de gewone dan naar de nut.

Ons paard is extreem breed (google ras Boulonnais maar eens) en had hier met de oude barefoot zonder VPS geen last van, terwijl ik smal gebouwd ben. Ben wel lang 1.80

Rij wel alleen maar in het bos dus geen training. Wel 3-4 uur lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:32

friesam schreef:
Wil nu voor ons nieuwe paard een nieuwe(re) Arizona, nu ik dit topic lees neig ik meer naar de gewone dan naar de nut.

Weet niet waarom je die neiging hebt, maar ze zijn identiek qua opbouw en model, het enige wat anders is is de look. Daar is het prijskaartje ook naar. :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:42

Wubwub schreef:
friesam schreef:

Weet niet waarom je die neiging hebt, maar ze zijn identiek qua opbouw en model, het enige wat anders is is de look. Daar is het prijskaartje ook naar. :j

Inderdaad het prijskaartje voor de look maar ook het stugger zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:49

Wendy schreef:
DubbelDun schreef:

Bij BF heb ik dat destijds in ieder geval niet zo ervaren. VPS voelde niet significant minder breed dan het oude model.
Mijn paard is trouwens niet eens zo heel breed (semi quarter boom bij de BC), maar in combinatie met mijn korte benen is het blijkbaar al snel te breed :')

Als een BF niet bevalt bij iemand ben ik altijd nieuwsgierig naar wat iemand er voor ervaring mee heeft, en zie dat je eerst een oud model Cheyenne hebt gehad. Die zit natuurlijk sowieso al breder dan een western-model zadel vanwege de langere zweetbladen :)

Ik heb ook korte pootjes en zit ook minder lekker (breder) op modellen zadels met langere zweetbladen.
De Nut vind ik ook niet zo fijn omdat die door de stijfheid ook wat wijder aanvoelt, dus dat kan er ook nog mee te maken hebben :)

Maar dan heb ik het over nieuwe zadels, een ingereden versie zal vast al een stuk beter zitten maar ik heb die nooit onder de bips gehad :P

Een ingereden Arizona Nut zou in principe qua zit niet anders moeten aanvoelen dan een nubuck versie Mits gelijkwaardig qua maat / beugelophanging en met VPS dan natuurlijk :)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:01

Peaked pommel is niet vergelijkbaar met vps. Bij zadels met vps zit je veel hoger boven de rug en daarom is de zit smaller. De pommel heeft daar niets mee te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:07

Bij een Peaked heb je meer V-vorm in de zit, waardoor die (zeker aan de voorkant bij de je benen) ook wat smaller is.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:13

Het duurde even, maar ik had geen internet.
Ik heb proefgereden op de BM op mijn draver. Ik heb twee modellen geprobeerd (allebei peaked pommel, dit was wel nodig bij mijn draver): een trail en een endurance deluxe. Ik begon op de trail. Hij zat heerlijk, maar met lichtrijden kwam ik telkens bij het 'staan' tegen de pommel aan met mijn beide bovenbenen.
De endurance deluxe zat nóg lekkerder... Zoals ik in dat zadel zat was subliem: als men het paard onder mij weg zou toveren, zou ik niet omvallen. Zó goed in balans zat ik erop. Het lichtrijden ging ook beter dan bij de trail, maar heel af en toe kwam ik met mijn buik tegen de pommel aan. Dit kan te maken hebben met het onregelmatig lopen in de bak, want mijn draver loopt nog niet in een constant tempo, dus ik word af en toe wat 'heen en weer' gegooid. Ook was de bak érg nat en dus erg zwaar. Dit zal ook meegespeeld hebben.
Nu natuurlijk de vraag wat ik ga doen... de trail die ik geprobeerd had was te koop (tweedehands dus), de endurance deluxe niet :-( (en de koers van de dollar is niet erg gunstig).
Helaas geen foto's of filmpjes gemaakt... het was heel slecht weer en we hebben er daardoor niet meer aan gedacht.

Oh, en zélfs een squareskirt past prima en staat ook geweldig :-D. Zo kort is de rug dus niet. Het zadel ligt ook net iets anders op de rug dan mijn BF. Het ligt meer naar voren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:14

Klinkt precies als mijn ervaring met beide modellen. Vandaar mijn uiteindelijke keus voor de endurance deluxe. Tot op de dag vandaag (flinke buitenrit :D) geen spijt van!

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:19

Ja ik neig er wel naar, maar schrik van de prijs (nú tenminste... :-().
Ben ik dan zo'n 'zeikerd' dat ik per sé een nieuw zadel moet omdat ik 'alleen maar' met mijn bovenbenen tegen de pommel aankom??? Of ga ik gewoon wachten op een betere koers... ??? Ik weet het niet :-(
Ik heb afgelopen week een echte 'westernweek' achter de rug met heel veel joggen (voor zover mijn draver dat al beheerst, haha... maar het doorzitten ging best goed, alleen het tempo mag nog iets omlaag én constanter worden).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:28

Ik vind kunnen lichtrijden toch wel een must hoor. Niet alleen doe ik het altijd met losrijden maar mijn arabier loopt buiten o ook niet echt in een tempo dat ik lekker zou kunnen doorzitten. :=

Het is idd een hele hoop geld, maar dan kun je er wel vanuit gaat dat je een zadel hebt dat tientallen jaren meegaat en ook op een hele hoop paarden kan. Je koopt hem natuurlijk voor één paard, maar je weet nooit...

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:30

Dankjewel Rije :-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:39

Bovendien is een BM behoorlijk waardevast. Je gaat er natuurlijk wel wat op verliezen bij een nieuw zadel maar als je hem goed verzorgd gaat je dat de kop niet kosten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:45

Daar heb je absoluut een punt troi! Ze blijven in trek. Mijn oude zadel heb ik ook voor een mooie prijs kunnen verkopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:48

Ik was mijn vorige BM kwijt binnen 15 uur, voor de vraagprijs. En dat was een 'normale' prijs voor dat type zadel in die staat, zeker niet extra laag.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:58

Maar wat nu met dat stuk koersverschil??? Ga je dat -als je het zadel ooit gaat verkopen- mee kunnen nemen in je vraagprijs???

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:03

Ik ben niet erg handig met cijfertjes, maar ik heb bij mijn oude zadel gekeken wat ik ervoor betaald heb en wat er aan vergelijkbaars te koop stond.

Bij mijn nieuwe heb ik daar niet over nagedacht, maar de koers was toen vrij gunstig. Maar sowieso heb ik mijn zadel gekocht voor nu en als ik hem ooit moet verkopen (hoewel ik niet inzie waarom) denk ik daar dan wel over na. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:06

Tja, mijn BM gaat nooit meer weg.
Ik moet zeggen dat ik enorm geluk heb gehad met de prijs , er stonden er toen een paar te koop en zodoende was de prijs wat lager als daarna.

Ik heb er Blue mee gereden tot hij 8 was en toen een boomzadel gekocht.
Mijn dochter rijdt er haar pony altijd mee en over een paar jaar moet er een muildier zadelmak gemaakt worden en vermoed ik dat dit zadel er weer op gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:18

@Julu72 : Als je tegen de pommel komt met lichtrijden is de zitting te klein voor je. Dat gaat je na verloop van tijd opbreken.
Het is precies de reden dat ik mijn eerste BM verkocht heb.
Weet je nog welke maat dat zadel was ??

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 21:22

@Rije: Ja, inderdaad. Wie dan leeft...

@Dubbeldun: je bedoelt met de bovenbenen? Een 16 inch. En volgens de site van BM moet ik die maat ook hebben. Het zat verder heerlijk. De bak was echter erg zwaar en nat en mijn draver liep daardoor onrustig. Mogelijk waren mijn benen daardoor ook onrustig en kon ik ze niet mooi onder mij houden bij het lichtrijden?