( FILMPJE ) Hoe werkt het bit in de paardenmond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:11

JudArthos schreef:
Vraag me eigenlijk af hoe een bit de ademhaling belemmerd?

Dingen in de mond zorgen dat de speekselklieren meer speeksel aanmaken. Dat moet worden weggeslikt worden. Juist in galop hebben paarden meer zuurstof nodig dus dat gaan ze sneller ademen. Paarden kunnen (net als wij) niet ademen en slikken tegelijk. In galop hebben ze dus nog meer zuurstof nodig maar omdat ze ook moeten slikken gaat dt niet dus daarin heeft Fivaldi gelijk.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:56

Ik kan me wel in het filmpje vinden :+ . Kan me ook wel verbazen over de giftige reacties hier. Maar eigenlijk is het plaatsen van dat filmpje op bokt net zoiets als een lezing over de nadelige effecten van roken houden... In een rokershok. Wat overigens niet betekent dat je het niet zou moeten doen.

Over sommige argumenten tegen het filmpje:

"Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter"

Als dat waar was, zou je ook een zaag in de paardenmond kunnen doen, zolang je maar met zachte handen rijdt. Of nog een: waar wil je liever mee worden geslagen: een metalen staaf of een ganzenveer?

Helaas, de handen die het voorwerp vasthouden zijn niet het enige wat bepaalt hoe streng dat voorwerp inwerkt. Dan komt daar nog wat bij dat hier al genoemd is: je hebt niet altijd volledige controle. Ik ben een keer op iemands aandringen meegegaan naar een demonstratie van haar instructrice die 'echt heel zachte handen' had.

Tja, het zag er ook vriendelijker uit dan ik meestal zie, tot die instructrice eraf viel, het paard op de teugel ging staan en in paniek met volle kracht zijn hoofd omhoog gooide. Genoeg mensen die zich om de instructrice bekommerden, maar het paard werd afgezadeld en op de wei gegooid, terwijl er duidelijk genoeg kracht op zijn lagen had gestaan om ernstig letsel te veroorzaken. Maar dat wilde niemand horen. En natuurlijk gebeuren die ongelukken niet zo vaak, maar een ouder die zijn kind maar 'heel soms, eens in de drie jaar' met een metalen staaf slaat is nog steeds geen goede ouder.

Dan:

"Je moet ongeveer onder het paard hangen om het bit zo omhoog te laten komen."

Mensen die dit zeggen, hebben óf een heel gebrekkig ruimtelijk inzicht óf ze willen het gewoon liever niet weten óf hun paard houdt zijn neus volkomen horizontaal tijdens het rijden. In het filmpje zie je in het begin duidelijk dat de neus van het paard op de loodlijn ligt en niet horizontaal.

Om alles goed in beeld te krijgen heb ik het hele beeld toen gekanteld. Ik verwonder me er soms echt over dat mensen het dan niet meer (willen) snappen.

Als zij op hun zij gaan liggen, denken ze dan ook dat de zwaartekracht plotseling van richting is veranderd?

De discussie zal nog een tijd doorgaan, maar ik meng me er niet te vaak in omdat het heel veel tijd kost en eigenlijk vooral haat oplevert. Als mensen oprecht vragen hebben (en ik tijd) sta ik ze graag te woord, maar nogal eens wordt de discussie niet uit interesse in het onbekende, maar uit verdediging van het traditionele gevoerd.

Wel vind ik het lomp dat iemand die dit filmpje plaatst en daar vragen bij heeft zulke ruwe reacties krijgt. Als je het filmpje al duizend keer gezien hebt en je geen zin hebt in die discussie, dan zijn er toch genoeg andere topics waar je op kunt klikken?

Er is toch geen boktregel die voorschrijft dat je ieder topic moet aanklikken en overal een reactie moet achterlaten, ook als de TS er geen fluit aan heeft? Ik vind dat echt raar, die zurige grondhouding die je zo vaak tegenkomt. Je schiet er zelf ook niks mee op denk ik.

Ik ga zelf ook niet op zoek naar filmpjes van paarden die op een gruwelijke manier worden gereden om vervolgens te roepen hoe gruwelijk het is. Dan zou ik mijn hele dag wel kunnen vullen met gruwelijke dingen en die tijd besteed ik liever aan leuke dingen.

Dan:

"Die stem is echt suf joh."

Tja, dat kan ik niet ontkennen. Was de eerste keer dat ik iets inlas en iedereen met ervaring waarschuwde dat ik niet te snel moest lezen, met deze slome stem als resultaat. Als het een troost is: de Engelse versie is al minder duf!

Rossfechten

Re: ( FILMPJE ) Hoe werkt het bit in de paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:04

Leuk die discussie, ijzer in de mond vs zenuwen afknellen
zowizo is met beiden een paard veel leed aan te doen.
Denk dat iedereen met iedere optoming verder komt als ze hun paard de tijd geven om dingen te leren en goed luisteren naar hun paard.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:17

arno8 schreef:
Ik kan me wel in het filmpje vinden :+ . Kan me ook wel verbazen over de giftige reacties hier. Maar eigenlijk is het plaatsen van dat filmpje op bokt net zoiets als een lezing over de nadelige effecten van roken houden... In een rokershok. Wat overigens niet betekent dat je het niet zou moeten doen.

Over sommige argumenten tegen het filmpje:

"Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter"

Als dat waar was, zou je ook een zaag in de paardenmond kunnen doen, zolang je maar met zachte handen rijdt. Of nog een: waar wil je liever mee worden geslagen: een metalen staaf of een ganzenveer?

Helaas, de handen die het voorwerp vasthouden zijn niet het enige wat bepaalt hoe streng dat voorwerp inwerkt. Dan komt daar nog wat bij dat hier al genoemd is: je hebt niet altijd volledige controle. Ik ben een keer op iemands aandringen meegegaan naar een demonstratie van haar instructrice die 'echt heel zachte handen' had.

Tja, het zag er ook vriendelijker uit dan ik meestal zie, tot die instructrice eraf viel, het paard op de teugel ging staan en in paniek met volle kracht zijn hoofd omhoog gooide. Genoeg mensen die zich om de instructrice bekommerden, maar het paard werd afgezadeld en op de wei gegooid, terwijl er duidelijk genoeg kracht op zijn lagen had gestaan om ernstig letsel te veroorzaken. Maar dat wilde niemand horen. En natuurlijk gebeuren die ongelukken niet zo vaak, maar een ouder die zijn kind maar 'heel soms, eens in de drie jaar' met een metalen staaf slaat is nog steeds geen goede ouder.

Dan:

"Je moet ongeveer onder het paard hangen om het bit zo omhoog te laten komen."

Mensen die dit zeggen, hebben óf een heel gebrekkig ruimtelijk inzicht óf ze willen het gewoon liever niet weten óf hun paard houdt zijn neus volkomen horizontaal tijdens het rijden. In het filmpje zie je in het begin duidelijk dat de neus van het paard op de loodlijn ligt en niet horizontaal.

Om alles goed in beeld te krijgen heb ik het hele beeld toen gekanteld. Ik verwonder me er soms echt over dat mensen het dan niet meer (willen) snappen.

Als zij op hun zij gaan liggen, denken ze dan ook dat de zwaartekracht plotseling van richting is veranderd?

De discussie zal nog een tijd doorgaan, maar ik meng me er niet te vaak in omdat het heel veel tijd kost en eigenlijk vooral haat oplevert. Als mensen oprecht vragen hebben (en ik tijd) sta ik ze graag te woord, maar nogal eens wordt de discussie niet uit interesse in het onbekende, maar uit verdediging van het traditionele gevoerd.

Wel vind ik het lomp dat iemand die dit filmpje plaatst en daar vragen bij heeft zulke ruwe reacties krijgt. Als je het filmpje al duizend keer gezien hebt en je geen zin hebt in die discussie, dan zijn er toch genoeg andere topics waar je op kunt klikken?

Er is toch geen boktregel die voorschrijft dat je ieder topic moet aanklikken en overal een reactie moet achterlaten, ook als de TS er geen fluit aan heeft? Ik vind dat echt raar, die zurige grondhouding die je zo vaak tegenkomt. Je schiet er zelf ook niks mee op denk ik.

Ik ga zelf ook niet op zoek naar filmpjes van paarden die op een gruwelijke manier worden gereden om vervolgens te roepen hoe gruwelijk het is. Dan zou ik mijn hele dag wel kunnen vullen met gruwelijke dingen en die tijd besteed ik liever aan leuke dingen.

Dan:

"Die stem is echt suf joh."

Tja, dat kan ik niet ontkennen. Was de eerste keer dat ik iets inlas en iedereen met ervaring waarschuwde dat ik niet te snel moest lezen, met deze slome stem als resultaat. Als het een troost is: de Engelse versie is al minder duf!

Amen _/-\o_

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:56

De discussie was net stil :')

Mijn ruimtelijk inzicht is prima, maar ik kan er echt niks anders van maken dan dat je er onder moet hangen en je het bit niet zo dubbel kan klappen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:42

Okee, laten we denken vanuit jou: jij stelt dat de teugels vanaf het bit recht naar beneden lopen.

Nu zit de neus op de loodlijn. Om er zeker van te zijn dat we hetzelfde bedoelen: de kiezen zitten dan verder van de grond dan de voortanden. Sterker nog, de kiezen zitten recht boven de voortanden.

Als de teugels vanaf het bit recht naar beneden zouden lopen, zoals jij beweert, zouden ze dus langs de voortanden moeten leiden, in een rechte lijn vanaf de kiezen gezien.

Waar in de animatie zie jij dit gebeuren?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:46

Lees mijn berichten is terug, ik heb printscreens gemaakt en mijn opinie er bij gezet.

Edit; ik snap het, het paardenhoofd word in de hele animatie aan de teugel gedragen, op de loodlijn. Dit heb ik niet gezien. Maar is toch ook niet logisch? Dan moet je je hoofd draaien om het te bekijken?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:54

Maar dat zie je toch in het begin van de animatie? Een paard dat met neus op loodlijn loopt, dan een schedel er overheen geprojecteerd en dan zoomt het in en draait het beeld. Dat heb ik gedaan omdat het dan wat beter in het beeld past allemaal (de lagen, het bit en het gehemelte). De lagen zijn overigens ook een beetje een ondergesneeuwd kindje in dit verhaal, veel mensen die het filmpje zien denken dat daar helemaal geen druk op komt te staan, ondanks het rood gloeiende effect, ik denk doordat de ogen gericht zijn op het gehemelte.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:59

Dat er druk op de lagen komt kan ik me nog in vinden.
Dat het beeld gedraaid was zag ik. Maar ik wist niet dat dat de hele tijd bleef. Excuus.

Maar kan een bit zo dubbelvouwen naar boven?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:03

Prugel, bewaar je reactie onder de sneltoets wil je? dan kun je m de volgende keer binnen 3 seconden na het verschijnen van het topic plaatsen :D

mooie uitwerking trouwens mijn complimenten

* tracteert een rondje fris, light en watertjes en graait wat in de diverse bakken popcorn van onoplettende mede forumgebruikers*

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:05

Sorry Arno, maar vind jouw vergelijking met dat je dan net zo goed een zaag in je paard zijn mond kan doen een beetje apart. Een bit en een zaag is niet te vergelijken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:07

Hillady schreef:
Sorry Arno, maar vind jouw vergelijking met dat je dan net zo goed een zaag in je paard zijn mond kan doen een beetje apart. Een bit en een zaag is niet te vergelijken.

Dat doet ie toch ook niet?

Hij gaat in op de reacties ' Het bit is zo streng als de hand die hem vast heeft' .

Dus als ik een bit van prikkeldraad in mijn paard hang, is er dan niets aan de hand als ik een 'zachte hand' heb?

Nee dus.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:10

Toydoll schreef:
Hillady schreef:

Hij gaat in op de reacties ' Het bit is zo streng als de hand die hem vast heeft' .

Dus als ik een bit van prikkeldraad in mijn paard hang, is er dan niets aan de hand als ik een 'zachte hand' heb?

Nee dus.

Dan nog. Dat is niet te vergelijken. Ik snap ook wel dat hij erop in gaat. Een bit is geen stuk prikkeldraad of een zaag. Als ik in iemands mond een stuk prikkeldraad los leg en een bid dan doet het prikkeldraad pijn en het bit niet. Dus ik vind het als nog raar..
Laatst bijgewerkt door Hillady op 23-02-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:10

Toydoll schreef:
Hillady schreef:

Nee dus.

Een rond stuk ijzer zonder stekels wat stil ligt doet geen pijn zolang je er niet aan trekt. Een zaag doet al pijn zonder er aan te trekken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:14

arno8 schreef:

Brak de teugel niet dat gebeurt over het algemeen wel als een paard erop gaat staan :)

Om ongelukken erbij te halen is wat vergezocht. Als je paard per ongeluk met bijvoorbeeld een touwhalster achter een tak blijft hangen en in paniek raakt kan er zeker ook ernstig letsel ontstaan door snijdend touw.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:15

En wat als paard een bitloos hoofdstel om had? Had zijn neus wel kunnen breken of een letsel er aan over kunnen houden.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:22

Kom even binnenvallen.
Misschien een hele stomme vraag maar wat is de functie van de neusriem met betrekking tot het bit?

Ik heb mijn haflinger een hele poos zonder neusriem gereden tot mijn schoonmoeder zei dat met veiliger is. Kreeg er later woorden over met m'n vriend die wou wel dat ik veilig op buitenrit ga dus neusriem er weer op. Nu is het geval ze pakt nu sneller het bit vast.
Vorige week neusriem er weer afgedaan en o wat een verschil ze loopt weer heerlijk ontspannen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:25

Hillady schreef:
En wat als paard een bitloos hoofdstel om had? Had zijn neus wel kunnen breken of een letsel er aan over kunnen houden.

Ja hoi, of een normaal stalhalster die iedereen gebruikt hè.
Vind ik dan ook weer apart, zeggen ze dat een bitloos hoofdstel zenuwen af knijpt op de neus (wat niet zo is maar dat ter zijde) en dan gebruiken ze toch elke dag een stalhalster of een aansnoerneusriem.

Ik moet zeggen dat ik vaak bitloze hoofdstellen zie die te laag op de neus zitten, maar als je een goed geplaatste neusriem hebt moet je wel héél erg je best doen om die hele schedel te kraken hoor. Kan je makkelijker de kaak breken met een bit ;)

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:28

Hey TS, vind het waardevol dat je het nog eens onder de aandacht brengt. Als beginnende ruiter is mij nooit iets verteld over de mogelijke effecten van het bit waardoor ik het paard (paarden) nodeloos in de mond belast heb. Toen ik dit filmpje zag was dit voor mij een reden te meer om vooral op zit en benen te leren rijden en de teugels heel voorzichtig en weloverwogen te hanteren. Voor een aantal mensen oud nieuws maar er zijn altijd nieuwe bokkers die je nu geïnformeerd hebt.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:29

ook ooit gezien, verbaasde me er wel over!
Voelde me nog lang schuldig over de keer dat ik de manege pony in zijn mond trok, toen hij ervandoor ging!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:48

Hylkje schreef:
Kom even binnenvallen.
Misschien een hele stomme vraag maar wat is de functie van de neusriem met betrekking tot het bit?

Functie is afhankelijk van het soort neusriem. Dus welke neusriem gebruik je?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:00

Een gecombineerde neusriem