Ik kan me wel in het filmpje vinden

. Kan me ook wel verbazen over de giftige reacties hier. Maar eigenlijk is het plaatsen van dat filmpje op bokt net zoiets als een lezing over de nadelige effecten van roken houden... In een rokershok. Wat overigens niet betekent dat je het niet zou moeten doen.
Over sommige argumenten tegen het filmpje:
"Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter"
Als dat waar was, zou je ook een zaag in de paardenmond kunnen doen, zolang je maar met zachte handen rijdt. Of nog een: waar wil je liever mee worden geslagen: een metalen staaf of een ganzenveer?
Helaas, de handen die het voorwerp vasthouden zijn niet het enige wat bepaalt hoe streng dat voorwerp inwerkt. Dan komt daar nog wat bij dat hier al genoemd is: je hebt niet altijd volledige controle. Ik ben een keer op iemands aandringen meegegaan naar een demonstratie van haar instructrice die 'echt heel zachte handen' had.
Tja, het zag er ook vriendelijker uit dan ik meestal zie, tot die instructrice eraf viel, het paard op de teugel ging staan en in paniek met volle kracht zijn hoofd omhoog gooide. Genoeg mensen die zich om de instructrice bekommerden, maar het paard werd afgezadeld en op de wei gegooid, terwijl er duidelijk genoeg kracht op zijn lagen had gestaan om ernstig letsel te veroorzaken. Maar dat wilde niemand horen. En natuurlijk gebeuren die ongelukken niet zo vaak, maar een ouder die zijn kind maar 'heel soms, eens in de drie jaar' met een metalen staaf slaat is nog steeds geen goede ouder.
Dan:
"Je moet ongeveer onder het paard hangen om het bit zo omhoog te laten komen."
Mensen die dit zeggen, hebben óf een heel gebrekkig ruimtelijk inzicht óf ze willen het gewoon liever niet weten óf hun paard houdt zijn neus volkomen horizontaal tijdens het rijden. In het filmpje zie je in het begin duidelijk dat de neus van het paard op de loodlijn ligt en niet horizontaal.
Om alles goed in beeld te krijgen heb ik het hele beeld toen gekanteld. Ik verwonder me er soms echt over dat mensen het dan niet meer (willen) snappen.
Als zij op hun zij gaan liggen, denken ze dan ook dat de zwaartekracht plotseling van richting is veranderd?
De discussie zal nog een tijd doorgaan, maar ik meng me er niet te vaak in omdat het heel veel tijd kost en eigenlijk vooral haat oplevert. Als mensen oprecht vragen hebben (en ik tijd) sta ik ze graag te woord, maar nogal eens wordt de discussie niet uit interesse in het onbekende, maar uit verdediging van het traditionele gevoerd.
Wel vind ik het lomp dat iemand die dit filmpje plaatst en daar vragen bij heeft zulke ruwe reacties krijgt. Als je het filmpje al duizend keer gezien hebt en je geen zin hebt in die discussie, dan zijn er toch genoeg andere topics waar je op kunt klikken?
Er is toch geen boktregel die voorschrijft dat je ieder topic moet aanklikken en overal een reactie moet achterlaten, ook als de TS er geen fluit aan heeft? Ik vind dat echt raar, die zurige grondhouding die je zo vaak tegenkomt. Je schiet er zelf ook niks mee op denk ik.
Ik ga zelf ook niet op zoek naar filmpjes van paarden die op een gruwelijke manier worden gereden om vervolgens te roepen hoe gruwelijk het is. Dan zou ik mijn hele dag wel kunnen vullen met gruwelijke dingen en die tijd besteed ik liever aan leuke dingen.
Dan:
"Die stem is echt suf joh."
Tja, dat kan ik niet ontkennen. Was de eerste keer dat ik iets inlas en iedereen met ervaring waarschuwde dat ik niet te snel moest lezen, met deze slome stem als resultaat. Als het een troost is: de Engelse versie is al minder duf!