Hoeveel mensen gebruiken boomloos t.o.v. een boomzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

percentage boomloze zadels

boomloos zadel
245 (45%)
boom zadel
299 (54%)

Totaal aantal stemmen: 544

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:53

Boomzadel, maar ben aan het oriënteren voor boomloos. Wil daar graag meer over weten en eventueel aanschaffen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 00:21

Marocje schreef:
Boomzadel, maar ben aan het oriënteren voor boomloos. Wil daar graag meer over weten en eventueel aanschaffen.

Dan kan je je oriënteren op een boomloze zadel topic hier op Bokt, of eventueel op Facebook

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:14

Kwetal schreef:
Marocje schreef:

Dan kan je je oriënteren op een boomloze zadel topic hier op Bokt, of eventueel op Facebook

Klopt, hier op bokt was ik daar al over aan het meelezen, op fb nog niet? Maar pas sinds deze week hoor ;)

Kwetal

Re: Hoeveel mensen gebruiken boomloos t.o.v. een boomzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 10:37

De meeste op Facebook zijn in het Engels of Duits, maar met een vertaalmachine kan je er genoeg wetenswaardigs uit halen. Je kunt uiteraard ook de diverse websites van de verschillende merken bezoeken, dan kan je in elk geval zien waar je belangstelling naar uit gaat - aan het begin van het boomloze topic staan de linkjes naar alle (gangbare) merken: [HAR] [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:40

boomloos, al jaren, ik heb er al heel veel gehad en ben blijven hangen bij Christ, die komt er beslist weer als ik aan een nieuwe toe ben!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:46

Inmiddels boomloos! Ik rijd met een ghost zadel .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:10

missanita84 schreef:
Inmiddels boomloos! Ik rijd met een ghost zadel .

+:)+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:37

Semi-boomloos (trekker luxus), omdat mijn paard jong is en volop in de groei en dit zadel makkelijk te verstellen is. Wel even wennen, maar zit nu heerlijk!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:21

Boomzadel. Geen fan van boomloos, ze hebben boomzadels om een reden uitgevonden: drukverdeling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:08

En toen boomzadels al jaren algemeen standaard waren, hebben ze boomloos her-uitgevonden omdat die drukverdeling en pasvorm van de boomzadels nogal te wensen over liet :P

Maar gelukkig is er voor iedereen wel wat qua zadels tegenwoordig, hoewel al die keuze-mogelijkheden het er niet makkelijker op maken :=

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:25

Beide, op de een ligt boomloos nou eenmaal beter.
En met de ander rijd ik wedstrijd dus dan ik een boomzadel net wat mooier/fijner vind ik.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:28

Boomzadel! *\o/*

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:48

xLes schreef:
Boomzadel. Geen fan van boomloos, ze hebben boomzadels om een reden uitgevonden: drukverdeling.

Geen fan van homo's, ze hebben mannetje-vrouwtje om een reden uitgevonden: voortplanting.

:+

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:54

Geryon schreef:
xLes schreef:

Geen fan van homo's, ze hebben mannetje-vrouwtje om een reden uitgevonden: voortplanting.

_O- _O-

Thuis boomloos en hier in Zweden rijd ik een paardje met boom zadel. Heb toch wel het idee dat boomloos minder irritaties wekt... Maar dat kan ook aan mij liggen :o

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:57

Geryon: ik vind jou altijd zo grappig, heerlijk droog :')

Ik heb boomloos ingevuld: boomzadels zijn moeilijk passend te krijgen op mijn gevoelige haf en ze verander zoveel dat ie niet passend blijft.
Op dit moment (alweer) op zoek naar een boomloos zadeltje dat op mijn haf goed ligt en voor mij goed zit... De zoektocht gaat weer verder :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:10

Zou beide overwegen voor een volgende aankoop. Heb ook beide. Boom westernzadels (Billy Cook, Big Horn) en een barefoot arizona. En voor een paard een Stubben vzh. Qua smaak zou ik wel sneller voor een boomzadel gaan, maar er zijn ook mooie boomloos merken. Ik heb voor de poll dan toch maar boom gekozen, maar sta gewoon open voor beide. Maar in dit geval heb ik maar 1 boomloos zadel en meer boomzadels in huis liggen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:45

Geryon schreef:
xLes schreef:

Belachelijk hoor... Kindje. Ga je veel holebi's waaronder ik mee beledigen.

Ieder mag een mening hebben. Ik volg Paardnatuurlijk en diverse zadelpassers daarin. Boomloos krijg je nooit dezelfde drukverdeling als met een goed passend boomzadel. En dat is mijn laatste woord erover...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:56

xles, je kunt het natuurlijk ook serieus nemen en dan idd onnodig op je tenen getrapt zijn :+

Ik ben bi maar begrijp gelukkig wel het fenomeen sarcasme.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:03

Sonja_vR schreef:
xles, je kunt het natuurlijk ook serieus nemen en dan idd onnodig op je tenen getrapt zijn :+

Ik ben bi maar begrijp gelukkig wel het fenomeen sarcasme.

Was inderdaad volkomen sarcastisch, wil niemand beledigen. :o Wilde ermee aangeven dat zo'n beredenatie nogal kortzichtig is. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 20:05

En voor iedereen zijn info: boomzadels zijn uitgevonden omdat we zo nodig oorlog moesten voeren te paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:07

Ik vind het wel een leuk onderzoekje. De uitslag verbaast me eerlijk gezegd ook; ik had gedacht 90% boom en 10% boomloos. Dit zal wel niet de echte verdeling over heel Nederland weerspiegelen, maar blijkbaar is boomloos toch al bekender dan ik dacht.
Hier 2x boomloos (Ghost en Grandeur) (en nog een Christ Iberica die eigenlijk de deur uit moet 8-) ) en 1 paard dat over een jaar pas over het zadel gaat. Dat wordt dus eerst boomloos, maar het zou best kunnen dat als hij uitgegroeid is we toch naar boom gaan. Wie weet. :)

xLes schreef:

Besef je wel dat ze voor, tijdens en na de uitvinding van het boomzadel ook boomloze zadels uitvonden? Kijk alleen al naar Brazilie, Spanje en Portugal: daar zijn naast boomversies ook altijd boomloze versies van de verschillende zadeltypes in gebruik geweest. Het was zelfs standaard om het paard eerst boomloos (op zadels van stro) in te rijden voor je overging op een boom. En bijvoorbeeld Gauchozadels zijn boomloos en zo drukverdelend dat ze gebruikt worden door de cowboys daar die 12 uur per dag in het zadel zitten terwijl ze veel hoeden op de pampa's.
De wereld zit over het algemeen iets genuanceerder in elkaar dan PaardNatuurlijk zou willen. 8-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 20:11

Ik denk; ik verpak het in 1 zin - want we weten dat mensen over het algemeen niet lezen. :+ Komt xyzutu met een hele geschiedenisles -:)
Boomloos was het het eerst - ook daar werd veel meer/langer/intensiever mee gereden dan tegenwoordig. En echt waar - boomzadels zijn uitgevonden omdat men oorlog ging voeren. En later gingen de mensen kennelijk ook slechter rijden, want die boom zit er ook om de ruiter te ondersteunen. Maar goed, dat is een andere discussie... :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:16

Nu hebben we alleen nog zadels met boom liggen maar gaan voor de nieuwe lichting paarden kijken voor boomloos en of dat dan bevalt.

Al is het maar omdat de keuze uit passende boom zadels al vrij klein is voor trekpaarden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:18

Ik rij al jaren met boomloze zadels op mijn kortgerugde, rondgeribte, schoftloze, tafelmodelletje hafje. Ze loopt er gewoon beter onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:18

@Kwetal: wat ook een interessant onderzoekje zou zijn is hoe trouw mensen zijn aan boom/boomloos: is boom/boomloos een principekeuze, of is het nu boom/boomloos maar dat zou in de toekomst ook weer kunnen veranderen?