rijd je met of zonder sperriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rijd je met of zonder sperriempje?

Met (hoge neusriem)
218 (46%)
Zonder (hoge neusriem)
137 (29%)
Bitloos
36 (7%)
Lage neusriem
31 (6%)
Mexicaanse neusriem
9 (1%)
Anders
40 (8%)

Totaal aantal stemmen: 471

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:36

Zonder. Met hoge neusriem en myler bitje.
En soms gewoon lekker bitloos :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:49

Zonder, eigenlijk pas sinds kort.

Hij zat altijd gewoon aan mijn hoofdstel en ik deed 'm losjes vast, maar nu las ik laatst weer zo'n artikel over hoe slecht het wel niet was. Nu verschijnt er om de zoveel tijd wel weer ergens een dramatisch artikel over hoe slecht een bepaald hoofdstel is, of een (bepaald) bit, zadel of wat dan ook. Meestal negeer ik dat, want ik vind het niet gauw super zielig voor m'n paard.

Alleen in het artikel over de sperriem stond dat veel mensen hem gebruiken omdat 'ie nu eenmaal aan je hoofdstel zat, zonder dat ze zich verder bekommerden om de werking ervan. Toen dacht ik "Tsja, dat klopt eigenlijk wel voor mij, waarom heb ik eigenlijk een sperriem?" Dus ik heb meteen de proef op de som genomen en de sperriem van m'n hoofdstel gehaald om te kijken of ik verschil merkte. Helemaal niet, dus.

Daarom hoeft hij er van mij ook niet meer aan, kennelijk deed het niet zoveel :p

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:55

Myca schreef:
KarmaWitch schreef:
Is dat nou zo'n hoofdstel/neusriem, die eigenlijk op een normale lijkt maar dan met riempjes die lijken op een mexicaanse (als je snapt wat ik bedoel).
Dus met dubbele riempjes?

Hier een foto van mijn paard met een Micklem bridle.
Dat zegt meer dan een hele lap tekst ;-)

[ [url=m/fOmR0p.jpg]Afbeelding[/url] ]

(Foto van Justine vd Berg)

Jup die bedoel ik!

Sjira

Re: rijd je met of zonder sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:56

Met. Maar meer voor de sier want hij zit heel los :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:58

Ik rijd mijn pony met sperriem, gewoon omdat die er nu eenmaal aanzit :)) Hij zit verder ook niet strak of zo, dus volgens mij heeft die sperriem geen enkel nut.
Paard rijd ik met lage neusriem, vindt hij veel fijner!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:20

xAnthea schreef:
Ik rijd mijn pony met sperriem, gewoon omdat die er nu eenmaal aanzit :)) Hij zit verder ook niet strak of zo, dus volgens mij heeft die sperriem geen enkel nut.

ja wauw, gek he? natuurlijk vind hij dat fijner. Dan kan hij tenminste likken en kauwen en ontspannen zonder dat zijn mond dichtgesnoerd zit....!!!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:23

Ik kon geen 3 opties aankruisen dus voor mij 'anders' :)
Ik rij zowel met, als bitloos als met een mexicaanse neusriem.
Mijn gewone hoofdstel heeft een gecombineerde neusriem en hier zit dus een sperriem aan. Deze zit echter niet strak, maar wel zo strak dat ie het bit niet kan vastpakken.
Ook heb ik een sidepull waar uiteraard geen sperriem aan zit en heb ik voor het crossen/buitenrijden/springen een mexicaanse neusriem(voor wat meer ademvrijheid en ook een stukje controle, maar ook deze neusriem zit totaal niet strak) :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:28

Of zonder of erg los.
Mijn pony eigenlijk altijd zonder, haar hoofd is mooi genoeg zonder sperriem :P
Bij sommige paarden vind ik het mooier staan en bij de andere moet ik van de eigenaar met sperriem rijden voor de controle, en nee, daar valt vaak niet mee te praten.
Dus da ngaat hij maar gewoon losjes :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:36

Wanneer het kan zonder. Ik vind het ook symptoombestrijding. Op de manege zit ie er aan, dus doe ik m gewoon heel losjes zodat hij alsnog geen effect heeft. Bij mijn shet zonder, ik vind dat je een pony/paard gewoon moet kunnen rijden (mennen) zonder sperriem en dat het bit stil moet liggen zonder sperriem.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:39

Reed eigenlijk altijd met, maar wel losjes.

Alleen nu zonder, omdat hij hem er af getrokken heeft :+

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:42

Zonder, wat mijn sperriempje is stuk :')
Vind het er wel lelijk uitziet, zo'n lusje aan je neusriempje zonder sperriempje :j

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:43

Bitloos.
Tevens rij ik met een westernhoofdstel die hebben sowieso geen neusriem.
Zijn verzorgster rijdt hem wel met neusriem en spreien (engels hoofdstel).

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:46

Perryx schreef:
xAnthea schreef:

ja wauw, gek he? natuurlijk vind hij dat fijner. Dan kan hij tenminste likken en kauwen en ontspannen zonder dat zijn mond dichtgesnoerd zit....!!!

Oja?? Is dat zo??

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:46

Ik rijd zonder. Van mijn huidige hoofdstel heb ik hem er gewoon af gehaald en mijn nieuwe hoofdstel heeft een hoge neusriem zonder sperriem. Ik vind het persoonlijk gewoon mooier staan zonder sperriem. :)

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:52

Perryx schreef:
xAnthea schreef:

Ik weet niet hoe jij die dingen vast snoert maar mijn paard kan gewoon likken, kouwen, ontspannen en nageven.

Maar wat doe je met een lage neusriem? Die zet je vast bij het bit en dan kan die zijn mond minder makkelijk open doen. Voordelen zijn wel dat het bit stiller ligt en ze er fijner op lopen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:53

Perryx schreef:
xAnthea schreef:

Ach joh, zeg ik ergens dat ik hem dichtsnoer?! :roll:
En dan nog met zo'n toon, jeetje...

Maar zoals je al kon lezen, mijn sperriem zit NIET strak. Ik vind een hoge neusriem zonder sperriempje niet mooi, vandaar dat ik rijd met een sperriem. Maar dat is niet om de mond dicht te snoeren, als mn pony zn mond wilt openen, dan kan dat ook gewoon.
Mijn paard vindt een hoge neusriem gewoon niet fijn, en dat heeft niks met die sperriem te maken want ik heb zelfs een aantal maanden zonder sperriem gereden om te kijken of dat iets verbeterde, wat dus niet het geval was.
Met een lage neusriem ligt het bit gewoon wat stabieler, wat hij fijn vindt, klaar. Overigens kan je een lage neusriem ook strak aansnoeren waardoor hij zn mond niet meer kan openen, dus nou ja, hou gewoon even je mond als je niet weet waarover je spreekt. :)

@ noorhermans1: Met een lage neusriem kan mn paard zn mond ook nog openen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:58

Ik mis kin riempje ;)
Sperriempje gebruik ik nooit en ik snap ook het nut er niet van in. Zelfs neus riem gebruik ik maar heel sporadische. Wel heb ik altijd een kin riempje aan het bit zitten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:29

Perryx schreef:
xAnthea schreef:

:z wat een onzin reactie. Lage neusriem geeft een hele andere drukverdeling op andere plaatsen dan een gecombineerde.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:46

Perryx schreef:
xAnthea schreef:

Oja, want elk paard is hetzelfde.. :') Waarom denk je dat het ene paard fijner rijdt met ongebroken bit en ander met dubbelgebroken? Juist, geen enkel paard is hetzelfde. Ht ene paard houdt van rust in zn mond en ander paard houdt ervan om r mee te kynnen likken en te kauwen :+
Daarbij kunnen ze dat met sperrjem ook prima als je m zoals de meesreb niet strak hebt zitten.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:53

Mijn jonge paard heb ik met sperren ingereden en sinds deze week heb ik hem er af gehaald en loopt hij ook super. Rij liever zonder omdat het lekkerder zit, hij heeft al zo'n kriebelhoofd. Bovendien zie ik het graag al hij zijn mond open zou doen. Dan weet ik dat er iets niet goed gaat en anders moet.

Heb op wedstrijd wel eens een bemerking gehad op de sperriem. Mocht mijn proef niet starten en moest er een gaan lenen. Met een hoge neusriem rijden was geen probleem maar als er een lusje aan zit voor de sperriem dan moet hij er bij anders mocht ik echt niet starten.
Spoiler:
(Tot vandaag denk ik nog steeds dat ze ongesteld moest worden ofzo. Wat een gezeik)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:09

Sorry, maar volgens mij staat in de regels dat je met compleet tuig moet starten. Als je het lusje eraf had geknipt was er vast niets aan de hand geweest. Wel erg vervelend natuurlijk maar dus niet onterecht :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:17

ik rij met mijn westernhoofdstel zonder. Voor buitenritten heb ik een dressuur hoofdstel.
Hier zat wel een sperriempje aan, maar die heb ik eraf gehaald. Gebruik de sperriem nu om mijn slowfeeder mee vast te zetten :+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:19

Mijn jongste paard heeft op dit moment geen sperriem. Dit omdat hij een kaptoom om heeft met rijden. (hij zit nog even aan de longeerlijn)
Zodra hij goed op eigen benen door de baan gaat, dan gaat de kaptoom af en verwissel ik deze voor een neusriem met sperriem.

Mijn andere paard, een tinker kruising heb ik wel met hoge neusriem en sperriem.
Maar zodra neusriem of sperriem te strak zitten naar haar zin, gaat ze lopen klieren.
Dus moet ik alles een gaatje losser maken voor we verder kunnen. (En geef haar eens ongelijk)

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:20

Ik rijd met maar hij zit wel erg los zegmaar, ik heb een hoofdstel met gecombineerde neusriem dus als ik hem eraf haal ziet het er niet zo mooi uit, hij zit wel zo los dat hij het bijna niet door heeft zegmaar maar er ook geen last van heeft dat ie zo los zit!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:34

AnnetB schreef:
Mijn jonge paard heb ik met sperren ingereden en sinds deze week heb ik hem er af gehaald en loopt hij ook super. Rij liever zonder omdat het lekkerder zit, hij heeft al zo'n kriebelhoofd. Bovendien zie ik het graag al hij zijn mond open zou doen. Dan weet ik dat er iets niet goed gaat en anders moet.

Heb op wedstrijd wel eens een bemerking gehad op de sperriem. Mocht mijn proef niet starten en moest er een gaan lenen. Met een hoge neusriem rijden was geen probleem maar als er een lusje aan zit voor de sperriem dan moet hij er bij anders mocht ik echt niet starten.
Spoiler:
(Tot vandaag denk ik nog steeds dat ze ongesteld moest worden ofzo. Wat een gezeik)

Het mocht inderdaad niet. De regels zijn (dit jaar?) veranderd en nu mag het wel. Het was gezeik, maar het was wel reglementair gezeik en de jury volgde enkel het reglement.