Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Maartje1990 schreef:Ik gebruik ze niet, warmen het been teveel op en kan drukplekken veroorzaken. Als een paard aantikt, dan rolt hij voor niet snel genoeg weg en moet je dáár naar kijken. Oftewel de oorzaak aanpakken en niet een symptoom (het aantikken) bestrijden.
Bandages zien er alleen mooi uit, ondersteunen niet en maken de boel alleen te warm.
yellowtje8 schreef:yellowtje8 schreef:Ik gebruik altijd peesbeschermers, als ik rij, als ik longeer, als ze de wei op gaan en in de paddock.
Ik heb het trouwens alleen over beschermers voor, strijklappen gebruik ik haast nooit, alleen soms met springen.
En bij sommige paarden, die zichzelf er aantikken, doe ik ook nog hoefschoenen om.
Als ze op stal staan natuurlijk niet.
De paarden waar het om gaan zijn sportpaarden, en hebben erg gevoelige benen, als er op de wei of op andere momenten dat ze hun benen kunnen strekken iets gebeurd, ben je veel verder van huis.
Zoals hier al werd gezegd, je kan beter voorkomen.
vivian_ve schreef:Bij de training worden de oefeningen vaak herhaald, herhaald, en nog eens herhaald. Daarbij duurt een training vaak minstens een uur. Dus dat is wel degelijk zwaarder dan een proefje van een paar minuten.
De bandages worden om de pezen gezwachteld die bij het pijpbeen liggen. Dat zijn de pezen waar het meeste druk op komt te staan dus dat is een logische gedachte.
vivian_ve schreef:In de natuur worden pezen natuurlijk niet op dezelfde manier belast wanneer je het vergelijkt met een dressuur training.
Je kunt bandages sowieso niet vergelijken met verband want verband heeft een totaal ander doel (en werking) dan bandages, namelijk het stelpen van bloed.
Bandages houden pezen op hun plaats waardoor de kans op blessures kleiner is. Ook voorkomen ze dat de pezen verrekken.
Het wordt hier ook uitgelegd: http://animals.pawnation.com/use-polo-w ... -3716.html
nanoukkie schreef:ik heb even eenvraagke!
ikzelf gebruikte tot een poosje terug ALTIJD peesbescherms met wat nepwol in.
(beter als neopreen veronderstel ik?)
wel nu rijd ik bijna altijd zonder beschermers.
Heb wel bandages aangeschaft en die gebruik ik als ik in de binnenbk rijd,
omdat de ondergrond daar wat zwaarder is.
Ik bedoel hardere schokken.
Ik heb over 'mesh' onderbandages gelezen dat deze water afstoten, of zoiets dergelijke. Of net opnemen, ben het eigl vergeten. Kwam er op neer dat de benen niet nat werden..
Is dit waar of echt flauwekul en gebruik ik ook beter nooit meer bandages..
Wel altijd peesjes met springen en hoefschoenen (cross)!
marley93 schreef:Via de oude eigenaresse. Ik ben er normaal gesproken ook niet zo van hoor, zeker niet als je recreatief rijdt en geen belachelijk zware dingen doet, zeg maar... Maar begon me nu toch af te vragen of bandages of peesbeschermers nut zouden hebben in zo'n geval.
Maar niet dus, weer wat geleerd.

veKing schreef:marley93 schreef:Via de oude eigenaresse. Ik ben er normaal gesproken ook niet zo van hoor, zeker niet als je recreatief rijdt en geen belachelijk zware dingen doet, zeg maar... Maar begon me nu toch af te vragen of bandages of peesbeschermers nut zouden hebben in zo'n geval.
Maar niet dus, weer wat geleerd.
volgens mij is dat draven/stappen wat je nu doet aan de hand/fiets heel erg goed voor haar pezen, zeker als je het op verschillende ondergronden doet. Ruitje hier op bokt schreef in een topic over jonge dravers dat door het stappen/draven op verschillende ondergrond de pezen sterker werden
[edit] gewoon zonder bescherming trouwens, behalve als je denkt dat ze t nodig heeft
marley93 schreef:Oké, maar draven op harde ondergrond is toch niet echt ideaal volgens mijn stalgenoot. Is het dan gewoon een kwestie van opbouwen? Dus voor nu op het zachte draven, en rustig aan dat af en toe op het harde doen en misschien uitbouwen?
kimmysan schreef:Ik vraag me nog (algemene vraag voor iedereen), waar baseer je op dat je het doet. Wacht je tot er een wondje komt en ga je ze dan omdoen, omdat je dan zeker weet dat ze nodig zijn. Of doe je ze preventief om omdat je denkt dat er anders wondjes komen? Hier loop ik al een tijdje mee rond. Ik doe ze zeer wisselend wel of niet om, gewoon omdat ik het niet weet.
Maartje1990 schreef:Ik gebruik ze niet, warmen het been teveel op en kan drukplekken veroorzaken. Als een paard aantikt, dan rolt hij voor niet snel genoeg weg en moet je dáár naar kijken. Oftewel de oorzaak aanpakken en niet een symptoom (het aantikken) bestrijden.
Bandages zien er alleen mooi uit, ondersteunen niet en maken de boel alleen te warm.