Waarom en wanneer peesbeschermers/bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Waarom en wanneer peesbeschermers/bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 02:13

Ik gebruik ze niet, warmen het been teveel op en kan drukplekken veroorzaken. Als een paard aantikt, dan rolt hij voor niet snel genoeg weg en moet je dáár naar kijken. Oftewel de oorzaak aanpakken en niet een symptoom (het aantikken) bestrijden.

Bandages zien er alleen mooi uit, ondersteunen niet en maken de boel alleen te warm.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:29

Maartje1990 schreef:
Ik gebruik ze niet, warmen het been teveel op en kan drukplekken veroorzaken. Als een paard aantikt, dan rolt hij voor niet snel genoeg weg en moet je dáár naar kijken. Oftewel de oorzaak aanpakken en niet een symptoom (het aantikken) bestrijden.

Bandages zien er alleen mooi uit, ondersteunen niet en maken de boel alleen te warm.

Het ligt er aan waar een aard zich aantikt.
Als hij zijn voorhoef met achter hoef aantikt, heb je gelijk.
Maar er zijn ook paarden die zichzelf aan de binnenzijde aantikken.
En daar valt niet altijd wat tegen te doen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:53

yellowtje8 schreef:
yellowtje8 schreef:
Ik gebruik altijd peesbeschermers, als ik rij, als ik longeer, als ze de wei op gaan en in de paddock.
Ik heb het trouwens alleen over beschermers voor, strijklappen gebruik ik haast nooit, alleen soms met springen.
En bij sommige paarden, die zichzelf er aantikken, doe ik ook nog hoefschoenen om.
:)

Als ze op stal staan natuurlijk niet. ;)
De paarden waar het om gaan zijn sportpaarden, en hebben erg gevoelige benen, als er op de wei of op andere momenten dat ze hun benen kunnen strekken iets gebeurd, ben je veel verder van huis.
Zoals hier al werd gezegd, je kan beter voorkomen. ;)

Wat een onzin: Sportpaarden hebben gevoelige benen... Het is gewoon een paard en het ligt aan de training of een paard mooie harde pezen krijgt of niet. Sommige dingen zijn ras bepaald, maar dan nog. Het zijn vaak dure paarden en daardoor zijn de eigenaren, de mensen, als de dood dat er wat met het paard gebeurt en dus het paard gaan inpakken als een baby.

Wat jij doet, met een paard het overgrote deel van de dag met peesbeschermers om laten staan, is juist heel erg schadelijk. Het bouwt te lang te veel warmte op, waardoor je juist afbraak krijgt van weefsel. Daardoor krijg je dus gevoelige benen. Onderzoek, na onderzoek is hierover gepubliceerd...

Ik rij met (leren!) peesbeschermers zonder neopreen. Ik rij veel zijwaartse gangen en doordat ik soms uit balans raak, verstapt hij zich en kan hij zich aantikken. Ik rij ook met strijklappen, omdat hij zich soms aantikt. Dit hoor je niet zonder bescherming, tenzij hij zich echt hard aantikt. Aangezien ik dressuur van hem vraag en ik met mijn gewicht erop ga zitten en ik soms uit balans raak e.d., wil ik niet dat hij zich bezeert door mij. Als hij losloopt, zonder mijn gewicht, kan hij zich príma redden zonder bescherming.

TS
Misschien is DIT ook een interessant topic voor je.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:07

vivian_ve schreef:
Bij de training worden de oefeningen vaak herhaald, herhaald, en nog eens herhaald. Daarbij duurt een training vaak minstens een uur. Dus dat is wel degelijk zwaarder dan een proefje van een paar minuten.
De bandages worden om de pezen gezwachteld die bij het pijpbeen liggen. Dat zijn de pezen waar het meeste druk op komt te staan dus dat is een logische gedachte.

Natuurlijk zitten daar belangrijke pezen, maar in welke zin ondersteun je de pees door er een beetje verband om heen te leggen die eigenlijk alleen druk kan geven in de richting (horizontaal) die loodrecht staat op de richting waar de meeste krachten op komen (de meeste pezen rekken en trekken toch in min of meer verticale richting). Normaliter ondersteun je toch door de beweging enigszins te beperken op het gewricht.
Bovendien heb je meestal toch alleen ondersteuning nodig als je een zwakke plek hebt, normaal gesproken zijn je pezen en gewrichten toch "gemaakt" om je te laten bewegen en gaan ze niet stuk als je dat doet.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:24

In de natuur worden pezen natuurlijk niet op dezelfde manier belast wanneer je het vergelijkt met een dressuur training.
Je kunt bandages sowieso niet vergelijken met verband want verband heeft een totaal ander doel (en werking) dan bandages, namelijk het stelpen van bloed.
Bandages houden pezen op hun plaats waardoor de kans op blessures kleiner is. Ook voorkomen ze dat de pezen verrekken.
Het wordt hier ook uitgelegd: http://animals.pawnation.com/use-polo-w ... -3716.html

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:32

ik heb een haflingerxmerens met flinke dikke poten, staat (bijna) altijd buiten en ik rijd nooit met enige beenbescherming. Springen doen wij nog niet, maar daarmee wil ik in eerste instantie ook geen bescherming dragen.
Hij loopt wel erg groot met zijn achterhand, maar pas als het te groot wordt en hij zijn voorbenen niet op tijd kan (wil) optillen, begin ik pas met peesbeschermers.
Zeker nu de discussie nog steeds loopt met of het wel of niet goed is voor je paard, gebruik ik niks. Ik ben helaas een leek op het gebied van beenbescherming en wil graag duidelijk aantoonbare gegevens hebben, alvorens ik de keuze maak óf en welke beenbescherming ik gebruik.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:42

vivian_ve schreef:
In de natuur worden pezen natuurlijk niet op dezelfde manier belast wanneer je het vergelijkt met een dressuur training.
Je kunt bandages sowieso niet vergelijken met verband want verband heeft een totaal ander doel (en werking) dan bandages, namelijk het stelpen van bloed.
Bandages houden pezen op hun plaats waardoor de kans op blessures kleiner is. Ook voorkomen ze dat de pezen verrekken.
Het wordt hier ook uitgelegd: http://animals.pawnation.com/use-polo-w ... -3716.html

Je hebt natuurlijk ook dingen als drukverband en zwachtels die wel degelijk gemaakt zijn om druk uit te oefenen op plekken of gewrichten te ondersteunen. Je lichaam is voor een boel sporten niet gemaakt natuurlijk toch bandageren we onszelf eigenlijk zelden en als we het dan al wel doen doen we het meestal om het gewricht ipv om het pijpbeen.

Tot nu toe lees ik steeds hetzelfde, men beweert dat de pezen ondersteund worden maar vervolgens geeft men eigenlijk niet aan hoe en wat en benoemd men maar dat een ander ook vind dat de pezen ondersteund worden. Hier beweert men dat de pezen op hun plek blijven, waar gaan ze anders heen dan?

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:22

Ik zie wel degelijk veel mensen met zwachtels of tape die top sport doen. En als je daar naar kijkt zie je dat ze niet alleen de gewrichten maar ook de plaatsen waar de pees aanhechtingen zitten beschermen.
De pezen gaan natuurlijk nergens "heen" maar maken een rare beweging wat erg pijn doet. Ik neem aan dat ze dat bedoelen.
Voor de rest geef ik alleen maar de informatie en is het niet mijn bedoeling om het te promoten of mijn mening te geven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:04

Als je beweert dat de pezen op hun plek gehouden moeten worden dan is het toch logischerwijs zo dat ze niet op hun plek blijven wanneer je dat niet zou doen. Anders is het niet nodig ze op hun plek te houden want dan blijven ze daar vanzelf. Nu zeg je dat de beweging "raar" is en dat dat pijn doen. Nu vind ik dat apart omdat mij altijd is verteld dat dressuur juist goed is voor het paard, dat die bewegingen per definitie tot pijn en overbelasting zouden leiden lijkt mij dan vreemd maar ala. Dan is dat nog steeds een nogal onduidelijke beschrijving van wat er nu gebeurt en hoe een bandage dat oplost.

Mijn fysio heeft het met zwachtelen eigenlijk altijd voornamelijk over de beperking/ondersteuning in de beweging die hij wil bereiken (iig wel met gewone zwachtels). Maar prima misschien houdt hij daarnaast nog rekening met waar die pezen zitten, maar dan doe je normaal gesproken dus meestal nog altijd beide. Bij een paard blijft het gewricht er helemaal buiten met bandageren.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:42

Nogmaals, ik geef alleen de informatie.
Wat ik bedoel is dat de pezen niet zomaar weg wandelen maar dat ze wel eens verschuiven als er een rare (daarmee bedoel ik onnatuurlijke, want dat is paardrijden) beweging mee word gemaakt.
Je snapt toch zelf ook wel dat dressuur het doel heeft tot gymnastiseren maar dat in de top sport daar wel vaak blessures bij komen kijken. Dus of het werkelijk beter is dan een paard op het land te laten staan, is weer een hele discussie op zich die hier niet van toepassing is.
Ik heb ook nergens geschreven dat ik vind dat de pezen op hun plaats gehouden moeten worden. Ik zei dat dit is waarom mensen bandages gebruiken.
Daarbij, als je correct gebruik maakt van bandages dan gaat de bandage wel degelijk om de pees aanhechtingen bij de kogel en de knie.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 02:52

ik heb even eenvraagke!
ikzelf gebruikte tot een poosje terug ALTIJD peesbescherms met wat nepwol in.
(beter als neopreen veronderstel ik?)
wel nu rijd ik bijna altijd zonder beschermers.
Heb wel bandages aangeschaft en die gebruik ik als ik in de binnenbk rijd,
omdat de ondergrond daar wat zwaarder is.
Ik bedoel hardere schokken.
Ik heb over 'mesh' onderbandages gelezen dat deze water afstoten, of zoiets dergelijke. Of net opnemen, ben het eigl vergeten. Kwam er op neer dat de benen niet nat werden..
Is dit waar of echt flauwekul en gebruik ik ook beter nooit meer bandages..
Wel altijd peesjes met springen en hoefschoenen (cross)!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:25

Ik heb ook een vraag, iets wat ik niet helemaal terug kan vinden in het topic.

De bandages zouden dus pezen ondersteunen, dat is wat ik er vooral uit haal. Ik ben er achter gekomen dat mijn paard zwakke pezen heeft aan haar voorbenen. Is het voor haar toegevoegde waarde om dan bandages te gebruiken, of zou dat de boel alleen maar meer verzwakken?
Ze wordt op het moment niet bereden, maar we wandelen/fietsen wel een hoop en soms wil ze nog wel eens een lekker drafje doen. Ik merk dat ze daar echt plezier in heeft, maar het is dus wel oppassen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:20

Bandages hebben geen enkel nut.
Hoe kom je erachter dat je paard zwakke pezen heeft?

Ik heb een Tinker en ik gebruik nooit beenbescherming.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:05

Via de oude eigenaresse. Ik ben er normaal gesproken ook niet zo van hoor, zeker niet als je recreatief rijdt en geen belachelijk zware dingen doet, zeg maar... Maar begon me nu toch af te vragen of bandages of peesbeschermers nut zouden hebben in zo'n geval.
Maar niet dus, weer wat geleerd. :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:51

nanoukkie schreef:
ik heb even eenvraagke!
ikzelf gebruikte tot een poosje terug ALTIJD peesbescherms met wat nepwol in.
(beter als neopreen veronderstel ik?)
wel nu rijd ik bijna altijd zonder beschermers.
Heb wel bandages aangeschaft en die gebruik ik als ik in de binnenbk rijd,
omdat de ondergrond daar wat zwaarder is.
Ik bedoel hardere schokken.
Ik heb over 'mesh' onderbandages gelezen dat deze water afstoten, of zoiets dergelijke. Of net opnemen, ben het eigl vergeten. Kwam er op neer dat de benen niet nat werden..
Is dit waar of echt flauwekul en gebruik ik ook beter nooit meer bandages..
Wel altijd peesjes met springen en hoefschoenen (cross)!

Heeft iem een antwoord / idee?:)

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:46

dorientjuh schreef:
Bandages hebben geen enkel nut.
Hoe kom je erachter dat je paard zwakke pezen heeft?

Ik heb een Tinker en ik gebruik nooit beenbescherming.

Daar verschillen de meningen nogal over, dit is niet een feit.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:09

marley93 schreef:
Via de oude eigenaresse. Ik ben er normaal gesproken ook niet zo van hoor, zeker niet als je recreatief rijdt en geen belachelijk zware dingen doet, zeg maar... Maar begon me nu toch af te vragen of bandages of peesbeschermers nut zouden hebben in zo'n geval.

volgens mij is dat draven/stappen wat je nu doet aan de hand/fiets heel erg goed voor haar pezen, zeker als je het op verschillende ondergronden doet. Ruitje hier op bokt schreef in een topic over jonge dravers dat door het stappen/draven op verschillende ondergrond de pezen sterker werden

[edit] gewoon zonder bescherming trouwens, behalve als je denkt dat ze t nodig heeft

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:30

Crossen met crossbeschermers en springschoenen en kootbeschermers
Springen met strijklappen en peesbeschermers en springschoenen en kootbeschermers in de zomer. In de winter laatste niet omdat er dan geen ijzers onder zitten
dressuur alleen bij een training waar lastige benen in de knoop dingetjes op het programma staan peesbeschermers en strijklappen en kootbeschermers in de zomer.
bandages voor de mooi bij fotoshoots of shows voor het plaatje
simpele buitenrit of training blote benen in de winter. In de zomer kootbeschermers. Blote benen de rest van de tijd.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:28

veKing schreef:
marley93 schreef:

volgens mij is dat draven/stappen wat je nu doet aan de hand/fiets heel erg goed voor haar pezen, zeker als je het op verschillende ondergronden doet. Ruitje hier op bokt schreef in een topic over jonge dravers dat door het stappen/draven op verschillende ondergrond de pezen sterker werden

[edit] gewoon zonder bescherming trouwens, behalve als je denkt dat ze t nodig heeft

Oké, maar draven op harde ondergrond is toch niet echt ideaal volgens mijn stalgenoot. Is het dan gewoon een kwestie van opbouwen? Dus voor nu op het zachte draven, en rustig aan dat af en toe op het harde doen en misschien uitbouwen?

Ga er dan inderdaad geen peesbeschermers voor aanschaffen denk ik. Betwijfel (vooral door dit alles te lezen) of ze er echt baat bij heeft.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:31

Mijn paard loopt bijna altijd zonder bescherming. Alleen als ik ga springen doe ik peeskappen/springschoenen om en als ik mooie rijfoto's wil maken doe ik hem een leuk setje aan, dus ook meestal met kappen/bandages, maar dan rij ik nooit erg lang.
Gewoon in de les of buiten lekker niks erom, benen worden toch smerig en dan zie je de kappen nog niet eens :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:50

marley93 schreef:
Oké, maar draven op harde ondergrond is toch niet echt ideaal volgens mijn stalgenoot. Is het dan gewoon een kwestie van opbouwen? Dus voor nu op het zachte draven, en rustig aan dat af en toe op het harde doen en misschien uitbouwen?

Volgens mij is het onzin dat draven op het harde niet goed zou zijn, je moet inderdaad wel een klein beetje opbouwen maar ik ken veel mensen die veel draven op de weg (menners vooral) en die hebben helemaal niet vaker dan gemiddeld blessures volgens mij, juist niet. Ik denk zelfs dat het, mits goed opgebouwd, zorgt voor sterkere benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:57

kimmysan schreef:
Ik vraag me nog (algemene vraag voor iedereen), waar baseer je op dat je het doet. Wacht je tot er een wondje komt en ga je ze dan omdoen, omdat je dan zeker weet dat ze nodig zijn. Of doe je ze preventief om omdat je denkt dat er anders wondjes komen? Hier loop ik al een tijdje mee rond. Ik doe ze zeer wisselend wel of niet om, gewoon omdat ik het niet weet.

Ik heb ze om omdat mijn merrie een litteken heeft op d'r pees aan de binnenkant. Gewoon om te voorkomen dat ze m steeds opentikt, zo geneest het nooit...
In de wei heeft ze ze niet om. Heb d'r dan ook al wel een keer of 3 eruit gehaald met dat litteken weer open, maar ik wil haar er niet de hele dag mee laten staan.
Kogelbeschermers met longeren en springen. Net zoals springschoenen, maar die heeft ze ook in de wei om, omdat ze een ster is in d'r ijzers eraf meppen ;)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:00

als ik rijd of longeer doe ik dat altijd met peesbeschermers om maar dit omdat hij zichzelf aantikt in de draf en ik wil voorkomen dat hij een keer met een dik been komt te staan.

bij mijn eigen pony gebruikte ik ze alleen tijdens het springen

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:04

Ik heb ze niet eens :Y)

Maartje1990 schreef:

Dit dus.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:07

Ik gebruik ze nooit. Heb wel peesbeschermers gehad maar die heb ik verkocht omdat ik ze niet gebruikte
als ik ze zou gebruiken zou het meer voor de leuk zijn en dat het bij een setje matcht maar verder nee eigenlijk niet. Heb niet het idee dat het ook maar iets bijdraagt. Ik rijdt wel alleen recreatief. Voor de cross kan ik me er nog wel wat bij indenken.