Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_M

Re: Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:56

Ik zou gewoon een goede zadelmaker bellen met een groot assortiment en lekker gaan passen! Je krijgt nu bijna elk merk wat je kan bedenken naar je hoofd geslingerd en ziet zo door de bomen het bos niet meer! Iedereen heeft een eigen voorkeur hoe die wilt zitten, als je deze doorgeeft aan een zadelmaker kunnen ze jou vast helpen:)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 09:10

Nelleke, Ik ben gewoon een beetje Wintec moe..

Heb inmiddels 4 zadelpassers over de vloer gehad die alle 4 heel uitlopende dingen riepen en wilde doen met de Wintec. Van karperrug |o tot aan Néé daar moet een smalle boom in |o |o ...

Voor mijn gevoel is het allemaal te veel aanpasbaar en laten mensen zich erg misleiden door de verwisselbare voorboom... Wat ik net vertelde heb ik een zadelmaker gehad die mijn paard opzadelde met een smalle (gele) boom, omdat dan het drukpunt van de kussens verplaatst zou worden en het zadel goed lag, en dat is echt héél fout :\

Begrijp me niet verkeerd voor een paard wat totaal kaal is in zijn bespiering is het een goede oplossing en als de pasvorm past ook maar ik ben er een beetje huiverig door geworden.

Daarnaast, vind ik de boommaat ook erg misleidend trouwens, en twijfel ik of een boommaat te maken heeft met hetgeen er met paardlief zijn schoft aan de hand is. Osteopaat vertelde me dat het wel de correcte boommaat is namelijk maar dat het probleem echt te wijten is aan het model zadel en vooral de pasvorm en het niet aanpasbaar zijn van de kussens.

Maar Kent en Masters gaat hier wel op het lijstje, zie ook heel veel goede punten aan de zadels en sta wat dat betreft ook voor veel dingen open ! :)

Mamendt, 48cm is toch juist heel lang ? :o
Kentaur heeft voor mij opzich wel een fijne pasvorm, maar ik heb deze juist niet bekeken in mijn zoektocht omdat ik in de veronderstelling was dat deze niet geschikt waren/zijn voor rondgeribte en korte paarden ?

Stephanie, bedankt voor je berichtje ) gelukkig kan ik zelf heel selectief zijn, maar alle tips zijn meegenomen ;) ik ben niet van plan zelf iets uit te gaan zoeken, dus een zadelmaker zal er zeker aan te pas komen.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 10-11-14 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:16

kiwiwitje schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met een albion zadel op een rondgeribd paard met hoge schoft.. Maar misschien kun je contact opnemen met ruyters voor ruiters die kunnen heel veel passend maken

Enige zadel dat goed op mijn rondgeribde paard met forse schouderpartij en korte rug lag is Albion.
Zadel heeft een breed tussenkanaal en korte kussens. En geeft veel schoudervrijheid. Het zadel ligt precies daar waar een zadel moet liggen m.i.
Maar voor alle zadels geldt dat je een goede zadelpasser moet hebben.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 09:23

Even kort een rijtje wat er nu vermeld is :

Citaat:
- Max Flex
- Bansbey Majestic
- Harry Dabbs/ Jaguar
- MSFC
- Kent en masters
- Albion

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:24

A_nouk schreef:
Hopelijk kan de grote club met bokkers mij voorruit helpen in mijn zoektocht naar een passend zadel :D

Momenteel rijd ik met mijn Isabell Werth dressuurzadel, helaas is dit zadel niet passend te krijgen door de lengte van het zadel en de kussen, de vorm van de kussens ter hoogte van de schouder en ook de vorm van mijn paard zijn schoft.

Paardlief is 20-08-2014 door de osteopaat verlost van het e.e.a. aan blokkades, gisteren was ze wederom aanwezig en heeft ze een snelle blik geworpen op mijn paard. Helaas waren er in de relatief korte tijd alweer wat blokkades aanwezig achter het zadel en blijft de bespiering van de schoft achterwege in tegenstelling tot wat er in de afgelopen 2 maanden op de rest van zijn lichaam is veranderd. Kortom we zijn goed bezig maar het zadel belemmert mijn paard.

Het liefst zou ik natuurlijk een maat zadel op de rug van mijn paard gooien maar daar is mijn portemonnee alsook mijn hubbie het niet helemaal mee eens :Y)

Wat zoekt mijn paard:
- Zadel met genoeg kamer ruimte, vanwege de hoogte van het paard zijn schoft
- Zadel met meer ruimte in het tussen kanaal als mijn huidige Wintec Isabelle Werth.
- Zadel dat geschikt is voor rond geribte paarden
- Zadel met een inchmaat van 17,5/ 18, maar zo kort mogelijk is in de lengte van het zadel alsook de uitsteekt van de kussen.
- Zadel met veel schoudervrijheid en absoluut geen recht naar beneden lopen kussens.
- Souffle kussens zou een uitkomst zijn gezien de huidige staat van zijn spieren rondom de schoft.

Daarnaast is het zo dat ik niet zo heel groot van stuk ben en wel graag een redelijk gedwongen zitting in mijn zadel wens.. Echter is het zo dat ik met de lengte van mijn bovenbeen in veel zadels niet uit kom met mijn knie en de wrong, echter gaat bij mij de voorkeur naar een 100% passend zadel voor mijn paard en zoek ik voor mezelf liever naar een andere oplossing. Maar wanneer er natuurlijk een zadel is wat ons beide past zou dit super zijn.

Wanneer ik er aan toe komt, zal ik vanavond de lengte van mijn huidige zadel opmeten, met daarnaast ook de breedte van het tussenkanaal. Hieronder alvast een foto van het betreffende paard, vanavond zal ik mijn best doen om een wat duidelijker foto te maken van hem waar je recht op de rug van het paard kijkt.

[ Afbeelding ]

Alvast heel erg bedankt voor alle input die ik van jullie mag gaan krijgen ! +:)+

Wat betreft jou paard, vind ik een te breed kussenkanaal geen goed advies. Je paard is niet rondgeribt, is een warmbloed kwa bouw en wel breed geschouderd.
wat belangrijk is dat hij ruimte krijgt rond de schoft (boommaat) om spieren te ontwikkelen. (je ziet daar nu deuken zitten)
Te korte kussens en een 17.5 inch of 18 inch zadel voor jou zit, maakt het probleem alleen maar erger en krijg je meer belasting op een klein stuk (verdeling ruitergewicht)
Je kan het beste op zoek gaan naar een zadel waar de 1 e singelstoot niet uit de voorzijde komt (bij de voorkant boom) wat de ontwikkeling van de schoftspier belemmerd. singelstoten vanuit het midden of achter het kop ijzer voorkomen dat je paard belemmerd wordt in de schouder en schoftspierontwikkeling.
Een kussenkanaal van 7 cm moet prima zijn. Als je breder gaat drukken de kussens rond het ribben kanaal naast de rugspier.
Merken die je paard eventueel zouden kunnen passen? Passier, Stubben, Kn , Zaldi. en wellicht nog meer bekende merken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:30

breedte van het kussenkanaal:
breed
Afbeelding
medium
Afbeelding
small
Afbeelding

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 09:37

Nombrado, dank voor je bericht ! Dat zijn fijne onderbouwde berichten die een mens aan het denken zetten!

Wat betreft de kortere kussens, dit zal wel moeten aangezien door de vorm van de rug hij nu twee erop liggende drukpunten heeft achter, zou niet weten hoe ik dit anders op moet lossen. Als een zadel te lang, is het te lang toch?

Ik moet dinsdag eens eventjes foto's gaan maken, zodat ik jullie kan laten zien wat het probleem met mijn huidige zadel is. Ikzelf en de osteopaat zijn namelijk van mening dat de boommaat nu ruim genoeg is maar dat het probleem bij zijn schoft volledig komt door de pasvorm van dit zadel :)

Nee ik gooi jullie mening niet over de schutting :D ik ga mijn standpunt/zienswijze van de week eventjes duidelijk onderbouwen aan de hand van foto's zodat we daar op verder kunnen borduren en het topic vooral heel informatief blijft :j !

En ik ga ook zo'n foto maken die je in het bericht hiervoor postte, ik denk namelijk na het zien van je plaatjes en de gedachtte dat zijn spieren alleen op de schoft zijn achtergebleven, ik wel op zoek moet naar een breder tussen kanaal :o

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:41

Heb je al eens naar custom gekeken? Deze zadels zijn vrij kort veel schoudervrijheid en er zijn veel verschillende modellen van.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:42

Ik las hier dat je een Arno Brandt overweegt, maar eigenlijk liever tweedehands plus een kundige zadelmaker erbij hebt. Dat waren ook mijn eisen (na anderhalf jaar modderen, passen en zoeken }:0 ), en ben inmiddels goed geslaagd door Arno Brandt met zijn tweedehands voorraad langs te laten komen. Wellicht is dat ook een optie voor jou :) Hij heeft zowel zijn eigen merk tweedehands, als andere merken (via inruil verkregen).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 09:45

Vientje ik lees al een tijdje mee in het Brandt topic, heb Arno ook al eerder over de vloer gehad :D
Maar probleem is dat Arno geen tweedehands inneemt op tweedehands zadels en dan gaat er toch een te grote hap uit mijn budget :o

Vandaar ook de overweging om toch voor een nieuw zadel te gaan omdat ik Arno wel heel kundig vind en vertrouwen heb in zijn paskunsten. Maar de financiën zijn even het knelpunt.

Nicky, Ja ik heb naar Custom gekeken maar die valt echt buiten mijn budget -O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:52

A_nouk schreef:
Nombrado, dank voor je bericht ! Dat zijn fijne onderbouwde berichten die een mens aan het denken zetten!

Wat betreft de kortere kussens, dit zal wel moeten aangezien door de vorm van de rug hij nu twee erop liggende drukpunten heeft achter, zou niet weten hoe ik dit anders op moet lossen. Als een zadel te lang, is het te lang toch?

Ik moet dinsdag eens eventjes foto's gaan maken, zodat ik jullie kan laten zien wat het probleem met mijn huidige zadel is. Ikzelf en de osteopaat zijn namelijk van mening dat de boommaat nu ruim genoeg is maar dat het probleem bij zijn schoft volledig komt door de pasvorm van dit zadel :)

Nee ik gooi jullie mening niet over de schutting :D ik ga mijn standpunt/zienswijze van de week eventjes duidelijk onderbouwen aan de hand van foto's zodat we daar op verder kunnen borduren en het topic vooral heel informatief blijft :j !

En ik ga ook zo'n foto maken die je in het bericht hiervoor postte, ik denk namelijk na het zien van je plaatjes en de gedachtte dat zijn spieren alleen op de schoft zijn achtergebleven, ik wel op zoek moet naar een breder tussen kanaal :o

Het zou inderdaad helpen een foto te plaatsen van je huidige zadel.
Er zijn heel eenvoudige manieren om te checken of je zadel goed ligt.
Als je paard drukpunten heeft aan de achterzijde, hoeft dat niets te maken te hebben met de lengte van de kussens.(zadel) Wel met de boommaat!!! Als het zadel namelijk te smal is aan de voorzijde, zal het zadel meer naar achter liggen en daar drukken.
Van belang is:
het middelpunt van het zadel overeenkomt met het diepste punt van de rug van je paard.
Als je je vlakke hand aan de voorzijde (vanaf het kopijzer naar beneden) laat glijden moet het overal hetzelfde druk geven. (dus geen stagnatie bij je hand, dan is er veelal sprake van te krappe boom)
De kussens evenredig dragen op de rug. Als je van voor naar achter langs de kussens je hand haalt, mag er niet aan de achterzijde meer druk zijn dan in het midden. De eerste 16 cm van de kussens MOETEN evenredig dragen. De breedte van het kussenkanaal is ook van belang. Te breed, geeft juist ook weer meer drukpunten op de achterzijde/einde kussens.
Brede kussenkanalen gebruik ik alleen bij paarden die extreem breed zijn , zoals de eerdere geposte foto's van de schimmel met de brede vlakke schoft. (maar dan zeker niet breder dan 4 vingers (max 9cm) Daar is bij jou paard geen sprake van. De kussens horen te dragen op de rugspier, niet ernaast.
Gezien de foto van je paard, heeft hij (ooit) een te krap zadel opgehad of een zadel met een singelstoot die voor hem beperkt in de ontwikkeling van de schoftspier. (spieratrofie)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:54

Ah ja, dat probleem zat ik ook mee. Dat is wel heel vervelend! Hier gelukkig mijn Hulsebos via MP goed weten te verkopen, maar dat heeft ook even geduurd... Kan me de overweging om dan tzt naar nieuw bij hem te gaan kijken (zo vreselijk veel verschilt dat niet als je dan goed kunt inruilen) dan goed voorstellen :j

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:59

Ook hier Massimo en zeer tevreden, Goed betaalbaar en zeer aanpasbaar..zou hem toch in het achterhoofd houden ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 10:09

Nombrado, JA :D hij heeft met een te krap zadel gelopen :j dat was de zadelmaker die er een smalle boom in gooide en het grootste aandeel aan ellende bij de schoft heeft verzorgt.. Sinds 2 maanden rij ik met een medium boom (zwart) en is hij al zo gigantisch voorruit gegaan in zijn bespiering.

Echter blijft de schoft achter waardoor er dus nog iets moet veranderen :)

Ik ga mijn best doen op foto's dinsdag. De foto welke in de begin post staat is direct/een dag na de behandeling bij de osteopaat hij is inmiddels (vind ik) al heel wat veranderd. Zou wat zijn als hij niet veranderde na 3 maanden :=

Om even in te gaan op een deel van je bericht wat ik nu kan beantwoorden zonder foto's en wat voor jou al een duidelijk beeld kan scheppen.

nombrado schreef:
Als je je vlakke hand aan de voorzijde (vanaf het kopijzer naar beneden) laat glijden moet het overal hetzelfde druk geven. (dus geen stagnatie bij je hand, dan is er veelal sprake van te krappe boom)
De kussens evenredig dragen op de rug. Als je van voor naar achter langs de kussens je hand haalt, mag er niet aan de achterzijde meer druk zijn dan in het midden.

Als ik nu met een vlakke hand vanaf de kamer/ begin van de kussens naar beneden ga, drukt het begin van de kussens in de schoft, ligt een stuk van +- 15 cm niet aangesloten/veel ruimte en wordt het laatste stuk netjes aangesloten door de singel welke het zadel iets naar voren trekt/ omlaag wat denk ik ook het probleem veroorzaakt van de drukpunten achter.

Wanneer je daarna vanuit de kamer naar de achterkant van het zadel gaat ( dus tussen de rug en de kussens door) draagt hij het eerste stuk, brugt dan, sluit dan een stukje aan en drukt vervolgens nog een paar CM in de rug wanneer je erop zit.

Vanaf het moment dat de zwarte boom erin is gegaan, is het bruggen van het zadel al wel een stuk minder geworden. Zwarte boom zit er nu een kleine maand in, grote durf(de) ik er niet in te doen aangezien de ruimte tussen de schoft dan te beperkt wordt..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:19

A_nouk schreef:
Als ik nu met een vlakke hand vanaf de kamer/ begin van de kussens naar beneden ga, drukt het begin van de kussens in de schoft, ligt een stuk van +- 15 cm niet aangesloten/veel ruimte en wordt het laatste stuk netjes aangesloten door de singel welke het zadel iets naar voren trekt/ omlaag wat denk ik ook het probleem veroorzaakt van de drukpunten achter.

Wanneer je daarna vanuit de kamer naar de achterkant van het zadel gaat ( dus tussen de rug en de kussens door) draagt hij het eerste stuk, brugt dan, sluit dan een stukje aan en drukt vervolgens nog een paar CM in de rug wanneer je erop zit.

Vanaf het moment dat de zwarte boom erin is gegaan, is het bruggen van het zadel al wel een stuk minder geworden. Zwarte boom zit er nu een kleine maand in, grote durf(de) ik er niet in te doen aangezien de ruimte tussen de schoft dan te beperkt wordt..

Oei...bruggen is eigenlijk niet goed en helemaal niet voor het ontwikkelen van de schoftspier.
Als je een nog grotere boom erin zou doen? ligt ie dan op de schoft? of heb je er nog wel ruimte tussen?
Aan je eerste check van de boom, aan de voorzijde, drukken de takken dus teveel in de schouder..., dan is het zadel te krap.
Welke boommaat heeft je paard? (weet niet waar zwart voor staat?)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 10:26

Zwart is medium :)
Wanneer ik er een grotere in doe dan is de ruimte tussen de schoft en het zadel te krap.. Heb nog geprobeerd een bontje onder het zadel te leggen maar dat lost het probleem met de start van de kussens niet op voor bij de schoft. Deze drukken er dan nog verder in omdat het zadel dan naar voren gaat kieperen..

Ik kwam zojuist deze foto nog tegen in mijn archief, een oudje maar laat de breedte van de schoft ondanks de atrofie goed zien, inmiddels is de bespiering op de rug zelf al wel veel veranderd :j de rug is wat 'platter' geworden dan het spitsere wat je hier op de foto ziet.

https://www.dropbox.com/s/ngea097i3onb8 ... 3.jpg?dl=0
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 10-11-14 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:28

A_nouk schreef:
Vientje ik lees al een tijdje mee in het Brandt topic, heb Arno ook al eerder over de vloer gehad :D
Maar probleem is dat Arno geen tweedehands inneemt op tweedehands zadels en dan gaat er toch een te grote hap uit mijn budget :o

Vandaar ook de overweging om toch voor een nieuw zadel te gaan omdat ik Arno wel heel kundig vind en vertrouwen heb in zijn paskunsten. Maar de financiën zijn even het knelpunt.

Nicky, Ja ik heb naar Custom gekeken maar die valt echt buiten mijn budget -O-

Ow dat is wel balen zijn wel echt fijne zadels en mensen die ze goed aan kunnen meeten. Succes verder met je zoektocht ik hoop dat je iets passend gaat vinden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:35

Na heel wat zadel ellende %) ben ik uiteindelijk uitgekomen op een Butterfly zadel en wat een verschil is dat voor ons zeg! *\o/*
Het was een flinke investering iets wat ik eigenlijk niet van plan was -O- maar toen ik mij realiseerde hoeveel geld ik al had uitgegeven aan NIET passende zadels |o (zowel 2e hands als nieuw) was dit voor mij de beste beslissing.
Tot nu toe super tevreden en heel belangrijk..........mijn paardje loopt tevreden +:)+ met zoveel meer schoudervrijheid en ruimte op de rug qua kussenkanaal en korte kussens dat was een eerste vereisde voor die korte rug.

Misschien toch eens overwegen om daar naar te kijken TS er is vast een testzadel ergens te huur zodat je kunt ervaren of het iets is voor jullie?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 10:38

Funnyhorses, ik heb al een stipje op jou topic en het butterfly topic !
Mijn staleigenaar rijd er sinds afgelopen woensdag mee, toen heeft hij zijn zadel geleverde gekregen :j

Ik ben de vorderingen bij hem eigenlijk een beetje af aan het kijken, maar het is een zadel wat zeker in mijn hoofd rond spookt. Kun je mij het prijskaartje van dit zadel geven?

Vraag me overigens wel af of al die scharnier functies in dit zadel niet ontzettend slijtage gevoelig zijn :o

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:41

A_nouk schreef:
Funnyhorses, ik heb al een stipje op jou topic en het butterfly topic !
Mijn staleigenaar rijd er sinds afgelopen woensdag mee, toen heeft hij zijn zadel geleverde gekregen :j

Ik ben de vorderingen bij hem eigenlijk een beetje af aan het kijken, maar het is een zadel wat zeker in mijn hoofd rond spookt. Kun je mij het prijskaartje van dit zadel geven?

Vraag me overigens wel af of al die scharnier functies in dit zadel niet ontzettend slijtage gevoelig zijn :o

Slijtage gevoelig denk ik niet hoor een deur valt ook niet zomaar uit zijn scharnieren en die gaat ook vaak open en dicht hihi (beetje flauw)
Vraag eens of je daar ook eens op mag rijden,die zadels kun je vrijwel op ieder paard leggen want die passen zich mooi aan.Dan heb je een idee hoe het zit en voelt én hoe jou paard eronder loopt.
De prijs is wel flink (vind ik) nml 2100euro maar als ik optel wat ik al heb uitgegeven aan andere zadels die niet passen dan is dit echt een "schijntje".

Edit** ik heb het ijzerwerk gezien en in mn handen gehad en het is echt heel erg stevig!!(zadelmaker had het bij zich om te demonstreren hoe zoiets werkt.
Op youtube zijn ook duidelijke filmpjes. :)

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:50

Ik heb op mijn rondgeribde Lusitano een (tweedehands) zadel van Ruiz Diaz liggen. Past perfect en zit heerlijk!
Voorheen reed ik me altijd open op mijn Albion zadel, maar daar heb ik nu geen last meer van.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 10:58

Dat open rijden heb ik ook last van, maar dat komt meer doordat ik over compenseer omdat mijn zadel bagger ligt :+ Rijd ik op een ander zadel is het probleem verholpen :)

Funny, ik ga het eens vragen :) of ik een rondje rond mag crossen ... Anders kan ik altijd de leverancier altijd nog even bellen die zal vast ook wel een testzadel hebben...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:00

Ja probeer het maar ik weet zeker dat je het een fijn zadel vind. :j

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:10

Als je de Kent & Master te duur vindt, Thorowgood is hetzelfde en die heb je van leer! Ik heb de Thorowgood T8, de bovenkant is compleet van leer. De kussens ook. Het enige dat niet van leer is, zijn de bladen tussen het zweetblad en je paard. Wat eerder genoemd is over de singelstoot aan het kopijzer, bij de thorowgood kun je je singelstoten op 2 manieren doen: vanaf het kopijzer, en vanuit het midden. Mijn paard heeft ook veel ruimte nodig om zijn brede schoft, en een breed tussenkanaal. Met dit zadel zijn al mn zadelproblemen opgelost, en je bent voor onder de 1.000 euro klaar. Mocht je kunststof geen probleem vinden dan is de T6 een nog goedkoper alternatief. www.zin-tuig.nl of www.happyhorseadvies.nl passen deze zadels compleet aan, aan je paard. Met beiden zeer goede ervaring.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:11