Leer tweedehands of Wintec nieuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Leer tweedehands of Wintec nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 11:45

13 november is het zover!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:55

hopelijk is er een passende voor jullie.
zelf ben ik ook meer van thorowgood dan van wintec, ik zit veel fijner op thorowgood (jaren verschillende dieren mee gereden met veel zitplezier) zelf ben ik nu over op boomloos, puur om van het ge emmer af te zijn van een jong paard dat telkens uit het zadel groeit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:08

Wintec is eigenlijk absolute topkwaliteit. Zelfs de goedkopere modellen als de 500.
Maar helaas is de pasvorm niet altijd super. Ik heb echter al 3 jaar een wintec op mijn paard liggen. Qua prijs kwaliteit is er geen beter zadel. Maar het moet natuurlijk wel passen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:52

Het maakt niet uit welk merk je hebt

merkloos of een merkzadel.
Tweedehands of nieuw.
Van vijftig euro of van tweeduizend euro.

Zolang het zadel maar goed op de rug van je paard ligt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:52

germie, ben het met je eens qua kwaliteit, ik zit alleen echt niet fijn op wintec, van de kunststof zadels gaat mijn voorkeur uit naar thorowgood, daar kan ik uren op zitten zonder issues

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 06:43

Jeetje mina, ik begrijp heus wel dat de pasvorm op nummer 1 staat. Dat is ook het hele punt.

Wij hebben hier op een andere pony ook een wintec, dat ding is al 15 jaar oud schat ik en doet het nog prima, wat betreft prijs/kwaliteit is het dus zeker waar!

Ik hoop dat de thorowgoodzadels minstens net zo goed zijn! Ik kan bijna niet wachten tot 13-11. Ik lees allemaal goede berichten over Karin Boer, ben benieuwd. Ik weiger eerder op zijn rug te gaan zitten, maar mn handen jeuken :D

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:43

Spannend!
Leerzaam topic! Hoewel mijn paardje pas twee is, dus het duurt nog even, maar deze kennis is alvast welkom :)
Ik heb een tinker en daarvoor had ik over Thorowgood en Kent & Masters goede ervaringen gehoord. Deze zadelpasser is ook nog eens in mijn buurt.
Ben dus ook nieuwsgierig naar je ervaringen 13-11 en wat je keuze gaat worden.

kiara_raco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:15

Ik zou voor een goede 2e hands gaan, die kun je vaak ook later weer zonder veel verlies verkopen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:39

Ik vind persoonlijk leren zadels fijner dan kunststof. Mijn verzorgpaarden toendertijd hadden een wintec en thorowgood zadel. Hoe het met die laatste van nu met leren stukken ed zit durf ik niet te zeggen maar toen ik vervolgens na een paar jaar op leren zadels weer in hetzelfde (oudere) kunststof thorowgood zadel zat vroeg ik me toch wel enigszins af hoe ik daar ooit comfortabel in gezeten had..

En kunststof is welliswaar minder intensief kwa onderhoud maar slijt mijn inziens vaak wel sneller. Ik ken aardig wat mensen met leren zadels die toch wel vrij intensief gebruikt zijn/worden die het paard overleeft hebben. Persoonlijk zou ik dan liever er wat meer geld en tijd in stoppen en een zadel hebben dat misschien wel 25/30 jaar meegaat of zelfs als een ouder zadel redelijk makkelijk te verkopen is dan dat je na 10 jaar een nieuwe moet kopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 11:55

Ik wil op dit moment een gewoon goed liggend zadel, mijn keuze is gevallen op een thorowgood. Ik vind het geen probleem om over 5-10 jaar een nieuwe te kopen hoor! (of tweedehands of wat dan ook).
Bij ons op stal is het vaak vochtig, ik zal het zadel een paar keer per week max gebruiken. Vind een kunststof wel een fijn idee!

Wintec zit inderdaad hard, ik zal het wel zien over drie weken hoe dat met thorowgood zit. Een troost, mijn billen zitten van nature al zacht, dus dat komt wel goed :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:13

In een vochtige omgeving blijft kunststof mooier en beter dan leer. Op leer staat erg snel de schimmel erop.

Thorowgood heeft idd een veel zachtere zit, dan Wintec.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:55

Nou, Karin de Boer is geweest en ik heb een spiksplinternieuwe kent&master gekocht. Dubbele van mn eigenlijke budget maar hij past als gegoten, er hoefde nieteens iets aan opgevuld te worden!! Ben er heel erg blij mee, nu maar hopen dat ik er op kan blijven zitten!

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:57

Leuk! Gefeliciteerd!
Nu binnenkort een foto van jou op je zadel op je paard?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:27

Ik heb voor mijn jonkie ook een kent&masters s-serie, bevalt uitstekend! Hij is al veel gegroeid en het zadel wordt gewoon steeds aangepast. Ideaal, je zal er veel plezier van hebben! Ik ben ook helemaal niet voor tweedehands zadels, dan liever een goedkopere nieuwe. Weet je zeker dat het goed past, geen verborgen gebreken heeft, en via marktplaats lijkt me helemaal een vreselijke zoektocht...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:34

Ik heb een thorowgood en dat ding is nu 7 jaar oud, ik heb niet mega intensief gereden maar het is wel mooi 7 jaar. En die zou ik echt als in zeer goede staat durven verkopen via marktplaats.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 06:07

NikkiB1991 schreef:
Ik heb voor mijn jonkie ook een kent&masters s-serie, bevalt uitstekend! Hij is al veel gegroeid en het zadel wordt gewoon steeds aangepast. Ideaal, je zal er veel plezier van hebben! Ik ben ook helemaal niet voor tweedehands zadels, dan liever een goedkopere nieuwe. Weet je zeker dat het goed past, geen verborgen gebreken heeft, en via marktplaats lijkt me helemaal een vreselijke zoektocht...

Zo heel goedkoop vond ik m niet hoor, 1350 was ik kwijt. Niet duur voor een leren zadel, maar om m nou goedkoop te noemen :p

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:55

denice schreef:
NikkiB1991 schreef:

Zo heel goedkoop vond ik m niet hoor, 1350 was ik kwijt. Niet duur voor een leren zadel, maar om m nou goedkoop te noemen :p

Nee goedkoop is het zeker niet, daarmee bedoelde ik meer de thorowgood en wintec zadels, dat vind ik in de lagere prijsklasse en zou ik liever hebben dan een tweedehands, mochten dat de opties zijn. Heb zelf hard gespaard voor mijn kent&masters! :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 22:00

Aah zo! Mee eens ja, ben als de dood er een slecht zadel op te leggen. Ik ga morgen een ritje maken, hij loopt al voor de wagen en ik kan al op hem zitten, verwacht dat hij braaf zal zijn. Gelijk de polder maar in morgenvroeg, rechtuit wat stappen en draven. Cap op en stunten maar :D

Ben jij tevreden over je zadel?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 01:19

Ik ben heel tevreden over mijn zadel! Hij zit heerlijk en blijft mooi. Ik heb wel de beugelriemen eronder zitten. Dat is even wennen, maar inmiddels merk ik het echt niet meer. Zo blijven de zweetbladen ook netjes. Ik probeer wel altijd met krukje op te stappen, dan trek je paard én zadel minder snel scheef.

Qua aanpassen, dat laat ik in principe door mijn zadelmaker doen, maar zij heeft mij inmiddels wel geleerd zelf ook goed te zien wanneer het kopijzer te krap is geworden. Zo kan ik als zij is geweest en aangeeft dat er bijna een maat groter in moet, dat kopijzer bij haar kopen en zelf erin zetten als het tijd is. Verder aanpassen qua vulling en dergelijke doet zij altijd, daar pruts ik niet aan. Tot nu toe is hij altijd passend weten te maken op mijn jojo-kleuter. Hij heeft echt periodes dat hij de hoogte in schiet, en dan wordt hij ook weer wat smaller, daar is niet tegenop te voeren. Als de groei in de hoogte afneemt gaat hij weer de breedte in en zo wisselt dat elkaar af. Heel apart, en het houd je wel bezig met de pasvorm van je zadel.
Daarom ben ik dus zo blij dat ik voor een aanpasbare heb gekozen, anders was ik nu vanaf februari al aan mijn 3e, misschien zelfs wel 4e zadel toe. Ik ben wel erg pietluttig met mijn harnachement, alles moet goed passen en lekker zitten, voor zover ik dat voor hem kan beoordelen.

Ik zal eens kijken of ik maandag een foto kan maken met zijn zadel op, dan kan je zien hoe die er nu uitziet. Morgen en zondag is hij vrij. Plaats je zelf ook nog even een foto? Ben benieuwd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:55

Citaat:

Zo heel goedkoop vond ik m niet hoor, 1350 was ik kwijt. Niet duur voor een leren zadel, maar om m nou goedkoop te noemen :p[/quote]

Nee goedkoop is het zeker niet, daarmee bedoelde ik meer de thorowgood en wintec zadels, dat vind ik in de lagere prijsklasse en zou ik liever hebben dan een tweedehands, mochten dat de opties zijn. Heb zelf hard gespaard voor mijn kent&masters! :)[/quote]
De wintec 500 is ook al duur, iets van 550 euro. Maar het klopt, je hebt gewoon een A-merk met levenslange garantie op de boom e.d. Een zadel wat niet onderdoet voor eentje van 2000 euro. Dat is het mooie van Wintec.
Helaas is de pasvorm zodanig dat het niet op alle paarden past. De verwisselbare boom is natuurlijk ook erg goed, maar het is een illusie dat elk zadel op elk paard past. Dit geldt natuurlijk voor elk merk.
Echter, tweedehands durf ik wel aan te schaffen, maar heb er zelf ook een redelijke kijk op.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 12:04

Ik vind de Wintecs niet zo duur, en daarbij zijn ze slecht aan te passen wbt kussendikte. Het kan wel, maar wij hebben hier voor een pony de wintec cair van 550 euro gekocht en dat is drama. Leuk zadeltje maar het verschil tussen dat zadel en mijn kent&masters is toch wel heel groot vind ik.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:52