Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
De beugel is 4-5cm breed (dat moet ik even schatten omdat ik alleen de foto heb gezien) en 4mm dik - aan het uiteinde zitten de beugelriemhaken. In principe zou het geen last moeten geven omdat het met de welving van de rug is meegebogen, maar niet ieder paard heeft dezelfde vorm in de rug. We vermoeden (!!!!!) dat de beugel in de Special zadels meer gebogen is om de A van de zit te creëren. Als je dan een paard hebt met een platte rug, kunnen de punten van die boog extra druk veroorzaken, zeker als de kussens daar niet stevig genoeg zijn en/of er geen goede pad onder gelegd word. Nu ben ik al even een jaar uit de Hidalgo's, maar met name de Special modellen hadden kussens die voor en achter dikker waren dan in het midden ( tbv "kuipje vorming") en laat die dunne plek nu precies onder die metalen strip liggen......
Bij een paard met een A-vormige rug en een te platte beugel, zou je theoretisch druk kunnen krijgen op het midden van de wervelkolom, wederom indien er geen goede kussens/pad bij gebruikt wordt. En nogmaals, als je Hidalgo past is er niets mis mee, maar het is wel even een punt waar Hidalgo de dealers op had moeten attenderen (en als ze claimen dat ze dat wel gedaan hebben, heb ik die mail gemist) Wat mij meer stoort zijn de scheve zadels, de andere "foutjes" die door Hidalgo weggewuifd worden en altijd de schuld zijn van de dealer/klant omdat die iets verkeerd gedaan zouden hebben met hun perfect afleverde zadel
Op het moment dat ik die zadels in mijn assortiment had, waren ze nog vriendelijk en behulpzaam, maar nu schijnt men bij elke klacht met een advocaat te dreigen (ze is er zelf 1) Het is heel jammer, want de zadels hebben absoluut potentie, zien er aantrekkelijk uit, maar als de aftersales - op zijn zachts gezegd - niet geheel vlekkeloos verlopen.....tja
Kwetal schreef:Leuk verslag!!! Nou wil ik niet gelijk paniek veroorzaken, maar heb je overwogen om handschoenen en een stof masker te gebruiken tijdens het slopen? Je wilt niet weten wat voor gore micro-organismen er in zo'n oud zadel kunnen wonen.
Getup schreef:He, wat interessant! Gaan we nu massaal slopen hihi. Jammer eigenlijk, dat je pas weet hoe je zadel in elkaar zat, als je m niet meer gebruikt .
Wacht vol spanning af op de anderen.
En op de verslagen van Idefix

germie schreef:Ik heb toevallig nog een foto van een Zaldi-boom. Kussen is al weer vastgezet aan de voorboom, dus niet alles ligt meer vrij, ik heb hier zelf Flair ingebouwd (en dat gaat er weer uit omdat een kussen lek is en Flair gewoon een partij is wat niet zelf losse kussens wil verkopen terwijl het inbouwen met een beetje handigheid gewoon zelf gedaan kan worden. Erg slechte service van Wow en Flair.
[ Afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
En wat kwam er uit het zadel, juist, origineel haar en daar is later ooit grijze wol bijgepropt (en dat is dus niet goed gedaan). Haar als vulling is overigens normaal voor Spaanse zadels.
[ Afbeelding ]
Gewoon prima zadels. Zadelmakerij is een vak. En tja, wol van een schaap ziet er zo uit als je het uit een zadel haalt.
). Vooral WOW zadels hebben legio mogelijkheden en je kon alles zien. Ze raden echt aan om bij WOW zelf te gaan praten als je die wilt dealen. Die boom die ze gebruiken is zoo ontzettend veelzijdig. Ze zijn zelfs zo dat je het zadel kan ombouwen van dressuur naar springen! Alles, letterlijk alles is verstelbaar aan deze zadels. En dan kun je die kussens daar gewoon bestellen. Lucht is heel apart, maar niet elk paard past het om met lucht gereden te worden. Ik heb er veel zadelmakers gesproken die er wonderen mee hebben gezien, maar ook juist zagen dat het voor paarden niet de oplossing was. En het is echt precisiewerk om dat te vullen. Ik heb maar 1 echt bezwaar tegen WOW. Dat is het gewicht van die zadels. Ze zijn echt zwaar!
Ik hoop dat het mensen bewust maakt, dat ze voor handelingen aan het zadel gewoon naar een goede zadelmaker moeten gaan. En als ik zadel leeg trek, laat ik altijd zien wat er in zat en wat ik er in stop. Dat mag je als eigenaar van het zadel erbij hebben van mij.
Kom gerust kijken! Dan trek ik het zadel open van de nieuwsgierige lezers!
(Daar zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden.
)