merkzadel in stukjes gesloopt (fotoverslag.)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Re: merkzadel in stukjes gesloopt (fotoverslag.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:04

Ik heb nog een kieffer, deze wel voor prijsje :j

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:38

Leuk dat je dit met ons deelt, maar om het nou een merkzadel te noemen?! Ben benieuwd naar de hidalgo.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:41

Ik heb ook nog een stubben zadel die opgehaald mag worden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:41

Leuk om te zien, ik ben ook benieuwd naar Hidalgo!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:13

Tessebes schreef:
Leuk dat je dit met ons deelt, maar om het nou een merkzadel te noemen?! Ben benieuwd naar de hidalgo.

De vorige eigenaar zei dat dit een duur zadel was geweest.
Dus dan denk ik toch dat het geen zadelmarkt prul is maar een fatsoenlijk zadel.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:19

Ik vind die vulling er niet geweldig uitzien. Ben HEEL benieuwd naar de Hidalgo, overweeg om zo'n zadel te kopen namelijk. Er schijnt een metalen boog in te zitten (ondanks dat het Hidalgo zegt geen harde delen te gebruiken).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:22

20055, dat schijnt niet, dat ding zit er gewoon in, punt. En die metalen boog is op geen enkele manier flexibel, tenzij je er een olifant op zet, uiteraard. (en dat bedoel ik letterlijk)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:17

waar zit die beugel dan Kwetal?
Zit ie aan de voorzijde? (kopijzer?) of verder naar achteren?
en van voor naar achter of van links naar rechts.
Ik ben wel heel benieuwd, waar hoe en in welke vorm er dan een metalen boog in zit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:05

Ter hoogte vd stijgbeugelhaken. Staat een recent topic op harnachement.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:04

Ik bouw momenteel op school in Engeland een compleet nieuw zadel. Zal ik daarvan ook een verslag maken? *\o/* en ik hervul zadels. Ik heb ook al van alles gezien.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:06

Leuk verslag, ben erg benieuwd naar je volgende project! Zet je een linkje in dit topic als het zover is?

@idefix4 Lijkt me erg intressant!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:15

Dankje Tessebes. :) De beugel is 4-5cm breed (dat moet ik even schatten omdat ik alleen de foto heb gezien) en 4mm dik - aan het uiteinde zitten de beugelriemhaken. In principe zou het geen last moeten geven omdat het met de welving van de rug is meegebogen, maar niet ieder paard heeft dezelfde vorm in de rug. We vermoeden (!!!!!) dat de beugel in de Special zadels meer gebogen is om de A van de zit te creëren. Als je dan een paard hebt met een platte rug, kunnen de punten van die boog extra druk veroorzaken, zeker als de kussens daar niet stevig genoeg zijn en/of er geen goede pad onder gelegd word. Nu ben ik al even een jaar uit de Hidalgo's, maar met name de Special modellen hadden kussens die voor en achter dikker waren dan in het midden ( tbv "kuipje vorming") en laat die dunne plek nu precies onder die metalen strip liggen...... :\ Bij een paard met een A-vormige rug en een te platte beugel, zou je theoretisch druk kunnen krijgen op het midden van de wervelkolom, wederom indien er geen goede kussens/pad bij gebruikt wordt. En nogmaals, als je Hidalgo past is er niets mis mee, maar het is wel even een punt waar Hidalgo de dealers op had moeten attenderen (en als ze claimen dat ze dat wel gedaan hebben, heb ik die mail gemist) Wat mij meer stoort zijn de scheve zadels, de andere "foutjes" die door Hidalgo weggewuifd worden en altijd de schuld zijn van de dealer/klant omdat die iets verkeerd gedaan zouden hebben met hun perfect afleverde zadel :roll: Op het moment dat ik die zadels in mijn assortiment had, waren ze nog vriendelijk en behulpzaam, maar nu schijnt men bij elke klacht met een advocaat te dreigen (ze is er zelf 1) Het is heel jammer, want de zadels hebben absoluut potentie, zien er aantrekkelijk uit, maar als de aftersales - op zijn zachts gezegd - niet geheel vlekkeloos verlopen.....tja

Idefix - dat lijkt me heel leuk om te zien :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:40

He, wat interessant! Gaan we nu massaal slopen hihi. Jammer eigenlijk, dat je pas weet hoe je zadel in elkaar zat, als je m niet meer gebruikt .

Wacht vol spanning af op de anderen.
En op de verslagen van Idefix

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:41

Dat wist ik niet!
Dat is echter wel belangrijk om te weten. Ik vond het al geen super zadels, maar nu raadt ik hem voortaan zeker niet meer aan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:04

Kwetal schreef:
Leuk verslag!!! Nou wil ik niet gelijk paniek veroorzaken, maar heb je overwogen om handschoenen en een stof masker te gebruiken tijdens het slopen? Je wilt niet weten wat voor gore micro-organismen er in zo'n oud zadel kunnen wonen. :r

Dat doe ik nooit! Die vuile dekens die gebracht worden voor reparatie. Die zijn pas vies!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:14

Getup schreef:
He, wat interessant! Gaan we nu massaal slopen hihi. Jammer eigenlijk, dat je pas weet hoe je zadel in elkaar zat, als je m niet meer gebruikt .

Wacht vol spanning af op de anderen.
En op de verslagen van Idefix

Ik volg nu mijn 2e jaar. Ben druk met foto's maken. Ik werk ook samen met een Engelse zadelmaker. Hij bouwt het liefst custommade. Zijn zoon was laatst mee naar een concours hier in Nederland. Kei leerzaam. Ik heb geen laptop bij me. 10 oktober ga ik naar huis. Ik zal proberen een topic te vullen. Ik leer de traditionele manier. Mbt zadels vullen kan ik zeggen dat wat kwetal schrijft een beetje kort door de bocht is. Kussens zijn voor en achter bij diverse merken dikker. Ik zal het thuis op de pc beschrijven. Op de mobiel valt t tegen. Nieuwsgierig? Kijk op mijn Facebook pagina. Anouk Verlouw. Daar stuur ik elke dag updates.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:44

Heb de foto's eindelijk kunnen zien. Ben wel verbaasd. Roest duidt op vochtig bewaren. En vulling zie ik vaker. Geniet niet de voorkeur. Maar is veel gebruikt. Ook in merk zadels. Stubben en kieffer hebben voor mij geen verrassing. En wat in de kniewrong zat was foam. Dat wordt ook gebruikt om de ruiter een prettiger zit te geven. Boom is mits recht een prima boom! Kortom een door gebruiker slecht onderhouden zadeltje. Zo kan je van het beste merk een prutzadel maken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:01

Hoe is het met de Hidalgo???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:20

Ja, ik ben ook wel benieuwd naar de Hildalgo :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:37

Ik heb toevallig nog een foto van een Zaldi-boom. Kussen is al weer vastgezet aan de voorboom, dus niet alles ligt meer vrij, ik heb hier zelf Flair ingebouwd (en dat gaat er weer uit omdat een kussen lek is en Flair gewoon een partij is wat niet zelf losse kussens wil verkopen terwijl het inbouwen met een beetje handigheid gewoon zelf gedaan kan worden. Erg slechte service van Wow en Flair. :(
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En wat kwam er uit het zadel, juist, origineel haar en daar is later ooit grijze wol bijgepropt (en dat is dus niet goed gedaan). Haar als vulling is overigens normaal voor Spaanse zadels.
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:45

Het ziet er uit als een eng beest uit een Trog in de Oceaan... ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:39

germie schreef:
Ik heb toevallig nog een foto van een Zaldi-boom. Kussen is al weer vastgezet aan de voorboom, dus niet alles ligt meer vrij, ik heb hier zelf Flair ingebouwd (en dat gaat er weer uit omdat een kussen lek is en Flair gewoon een partij is wat niet zelf losse kussens wil verkopen terwijl het inbouwen met een beetje handigheid gewoon zelf gedaan kan worden. Erg slechte service van Wow en Flair. :(
[ Afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us

En wat kwam er uit het zadel, juist, origineel haar en daar is later ooit grijze wol bijgepropt (en dat is dus niet goed gedaan). Haar als vulling is overigens normaal voor Spaanse zadels.
[ Afbeelding ]

Hihi, dat moet wel een hele oude zijn.
Haar wordt nu niet meer gebruikt in de Zaldi zadels. Maar super leuk dat je hier foto's van maakt.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:51

Interresant om te zien zeg!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:54

Ik kan hier met mijn pet niet bij. Zelf doe ik een opleiding zadelmakerij in Engeland. Afgelopen maandag en dinsdag nog cursus gehad daar en vulling en bomen besproken. Bere interessant. Het komt mij echt buitengewoon dom over om over enge beesten te praten als je een doos oude schapenwol ziet. :+
Ik bouw een zadel naar een voorbeeld van Kent en Masters. Deze zadelmakerij heeft sjablonen beschikbaar gesteld aan de school waar ik mijn opleiding volg.
Ik zie voor mijn werk echt regelmatig zadels van binnen: Albion, Worldriding, KN, Euroriding, County, Prestige, Kieffer, Stubben en ga zo maar door. Als ik wil weten wat er in zit, trek ik ze gewoon open. -:) Gewoon prima zadels. Zadelmakerij is een vak. En tja, wol van een schaap ziet er zo uit als je het uit een zadel haalt. <<)
Mbt Flair waren ze van Wow uit ook sponsor van de cursus waar ik was. Ze waren daar juist heel open over deze zadels op deze cursus. Alle Engelse merken konden zadels en onderdelen leveren, dus ik heb er een aantal gezien, die in Nederland nog niet had gezien (of onder een andere naam :)* ). Vooral WOW zadels hebben legio mogelijkheden en je kon alles zien. Ze raden echt aan om bij WOW zelf te gaan praten als je die wilt dealen. Die boom die ze gebruiken is zoo ontzettend veelzijdig. Ze zijn zelfs zo dat je het zadel kan ombouwen van dressuur naar springen! Alles, letterlijk alles is verstelbaar aan deze zadels. En dan kun je die kussens daar gewoon bestellen. Lucht is heel apart, maar niet elk paard past het om met lucht gereden te worden. Ik heb er veel zadelmakers gesproken die er wonderen mee hebben gezien, maar ook juist zagen dat het voor paarden niet de oplossing was. En het is echt precisiewerk om dat te vullen. Ik heb maar 1 echt bezwaar tegen WOW. Dat is het gewicht van die zadels. Ze zijn echt zwaar!

Voor schoenmakers hebben we een spreekwoord hier: Blijf bij je leest! Y;( Ik hoop dat het mensen bewust maakt, dat ze voor handelingen aan het zadel gewoon naar een goede zadelmaker moeten gaan. En als ik zadel leeg trek, laat ik altijd zien wat er in zat en wat ik er in stop. Dat mag je als eigenaar van het zadel erbij hebben van mij. := Kom gerust kijken! Dan trek ik het zadel open van de nieuwsgierige lezers! :):) (Daar zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden. :D )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:15

Ik wil geen dealer worden, maar WAS alleen op zoek naar 1 kussen om die te vervangen. Het zadel op de foto heb ik al uit elkaar gehad en was ik weer in elkaar aan het zetten. Wow vind ik te slecht van kwaliteit, slecht leer, dingen die afbreken, dus tja, geen zadel voor mij, al is het nog zo veelzijdig. Ze gaan voor het geld wat je er voor betaald niet lang genoeg mee.
Ik maak geen zadels, maar kan wel een stiksel vervangen of een stoot of iets dergelijks. Flair inbouwen is ook echt niet moeilijk als je het overzet van een ander zadel waarvan de boom stuk is, want je hebt een voorbeeld. Goed vullen met wol is een stuk lastiger. Wat ik mezelf geleerd heb is vooral te weten wanneer een zadelmaker onzin verkondigd. En door zelf ook wat oude zadels uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten weet ik wel hoe een zadel eruit ziet e.d. Maar ik ga geen zweetblad vervangen of een zitting vervangen. Een los stiksel van kniestuk bijvoorbeeld wel. Vullen laat ik normaal gesproken ook gewoon doen. Maar als ik iets met sneetjes of bobbels teruggehad heb bij een 'vakman', tja, dan moet je wel aan zelfstudie gaan doen. En gewoon eens meelopen met een zadelmaker, heb zo ooit een zadel gekocht en ben bij het aanpassen erbij geweest.