Oriëntatie eigen zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Oriëntatie eigen zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:18

Ja, logisch :). MIjn zadelmaker heeft een hele rits tweedehands zadels, dus ik zat wel goed :). Soms trouwens wel voor hele hoge prijzen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 16:48

Wat zijn hele hoge prijzen? En waar betaal je dan voor? Merk, model etc.

Jammer dat je in Amsterdam woont, dan heb ik zo weinig aan de naam van je zadelmaker :') Ik wil het graag in het Noorden houden. :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:50

Mijn zadelmaker zat in Heeten, bij Deventer :)

Nouja, voor bv een JC Saphir van 1100 euro, bijna nieuw, vroeg hij nog 700. Niet heel veel als je de service erbij krijgt, maar via Marktplaats zijn ze 400. Ik heb hem wel gekocht toen :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:01

Heb je toevallig ook al gekeken naar het type zadel waar jij je oog op hebt laten vallen in relatie tot het type paard wat je rijdt? Ik bedoel, ervaringen van andere mensen in een vergelijkbare situatie qua paard en ruiter?

Ik heb zelf net een hele tour achter de rug met een gruwelijk duur zadel (ligt nu in de kast totdat de zadelmaker besluit om eens te reageren en het zadel terug te nemen) dat in theorie fantastisch zou moeten liggen op mijn paard. En ook voor mij ideaal zou moeten zijn. Is dus afschuwelijk duur maatwerkzadel gebleken wat zowel mijn paard als mijzelf heeft gesloopt.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de en en combi zo belangrijk is. Daarom vind ik het slim dat je hier alvast zoekt naar ervaringen.

Doordat ik zo'n zoektocht achter de rug heb (en er met een noordelijke zadelmaakster dus niet uitkom, maar uiteindelijk super geholpen word door Ninon Schutte) heb ik mezelf wel verdiept in zadels en paarden.

Nu weet ik niet meer welke zadelmaker het was, maar die gaf aan dat de Stübbens vaak (alleen?) goed liggen op paarden met een behoorlijke schoft, oudere paarden. Of het waar is weet ik niet, maar om me heen heb ik wel gezien dat mensen met stubben zadels dat zadel weg moesten doen omdat het niet paste. Alleen bij twee oude paarden op mijn stal lag zo'n zadel wel goed. Ik had een Stübben springzadel waar ik heerlijk op zat. Helaas te lang voor mijn paard.

Wat ik nadelig vind aan de -oudere- Stubben zadels is het smalle tussenkanaal. Dat was voor mijn paard ook een dealbreaker.

Misschien iets om in overweging te nemen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 17:53

Olympia96, dat is vooral de insteek van dit topic. Tot nu toe heb ik nog niet echt vergelijkbare situaties kunnen vinden helaas... Ik zoek er wel op hier op Bokt hoor :) Ik vind maar weinig topics waarin mensen een fries rijden met een stubben, en als ik ze vind dan zijn de bomen aangepast, wat volgens de zadelmaker van iemand die in dit topic reageert niet kan...

En die ellende die jij hebt, wil ik ook graag voorkomen. Wie is/was jouw zadelmaker? Aangezien je in het hoge noorden woont... Als je het hoge noorden van Nederland woont, woon je waarschijnlijk niet heel ver bij mij vandaan...

Ik wil geen ouder Stubben zadel, mijn voorkeur gaat echt uit naar de Maestoso, Tristan en Scandica. Nu is de Scandica ook niet meer super nieuw qua model, maar het is wel iets heel anders dan de Parcival.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:02

Ik heb een Scandica gehad, deze had een behoorlijk diepe en dwingende zit. Paste redelijk op mijn paard met hoge schoft, maar had nog hoger mogen zijn.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:03

Wie mijn zadelmaakster WAS zal ik je pb-en. Het bewuste zadel staat in mijn profiel overigens :-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:09

Sheran schreef:
Ik heb een Scandica gehad, deze had een behoorlijk diepe en dwingende zit. Paste redelijk op mijn paard met hoge schoft, maar had nog hoger mogen zijn.

Ik heb ooit wel eens op een Scandica VS gereden, maar toen was ik een jaar of 12/13 denk ik. Dus dat is al eventjes geleden. Het is ook meer dat die lijkt op de Tristan, die eigenlijk vergelijkbaar zat aan de Maestoso.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:25

Sheran schreef:
Mijn zadelmaker zat in Heeten, bij Deventer :)

Nouja, voor bv een JC Saphir van 1100 euro, bijna nieuw, vroeg hij nog 700. Niet heel veel als je de service erbij krijgt, maar via Marktplaats zijn ze 400. Ik heb hem wel gekocht toen :+

Zoooo, dat is veel geld voor zo'n zadel zeg!!!
Maar ik moet ook zeggen dat ik echt niets met JC heb. :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:29

Het was de enige die echt goed paste en lekker zat. Ik moet 17 inch hebben met mijn kont, de keuze daarin is niet erg ruim :)
Ik vond het inderdaad ook veel geld, dus informeer bij de zadelmaker ook even naar de prijsklasse van de tweedehands zadels :j

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:32

Als je zadels vrij snel dwingend vindt, zou ik je aanraden om een tweedehands Daaleman aan te schaffen. Daarbij kun je Daaleman zelf vragen om het zadel te beoordelen en op je paard aan te passen, die man kan best veel (legt ook goed uit waarom iets wel of niet kan) en daarbij liggen de zadels erg fijn op verschillende of paarden met afwijkende bouw :j . Zijn meestal wat plattere zadels met niet al te veel wrong. Oerdegelijke zadels, houden ook hun waarde tweedehands.

Zag ergens dat je Hulsebos WB3 ook een optie zou vinden. Lijkt me ook een prima keus, alleen laat dat zadel érg goed nakijken en aanpassen. Zeker bij Hulsebos kan er vanuit het verleden e.e.a. aangepast of ingezakt zijn aan de vulling, wat bij Daaleman minder is (tja, de ene vulling zakt wat sneller in dan de andere), dus bij Hulsebos kan er wat meer aanpassing nodig zijn. Maar Hulsebos zit meer dan goed, erg zacht, geeft wel een stil been maar absoluut geen diepe zit (WB3), daar zit je meer op dan in was mijn ervaring, dus dat is wel wat je wens is. Hulsebos is daarbij ook vrij makkelijk op het paard aan te passen, ook op friezen, maar meestal is er wat meer werk bij nodig dan bij Daaleman.

Kwaliteitsverschil is minimaal, zit allebei heerlijk en past (of is pas te maken) op heel veel ruggen.

2e hands maatwerk kan nog best wel aan je wensen aangepast worden, wat bij stubben bijvoorbeeld wat minder kan, dus dat is wel erg fijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:36

Sheran schreef:
Het was de enige die echt goed paste en lekker zat. Ik moet 17 inch hebben met mijn kont, de keuze daarin is niet erg ruim :)
Ik vond het inderdaad ook veel geld, dus informeer bij de zadelmaker ook even naar de prijsklasse van de tweedehands zadels :j

Nouja, ik hou de site van Divoza altijd wel in de gaten. En destijds is er een gebruikte JC Saphir voor mij gekocht en zijn we naar Divoza geweest om te vragen wat we hier voor moesten betalen. Divoza gaf aan dat het bij 250 euro echt moest ophouden en dat zij er zelf 125 voor gaven...

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:42

Al is naar een msfc zadel gekeken?
Dit is eigenlijk hetzelfde zadel als de Ideal Crown Suzannah zadel.
Of Kent en Masters?

Mijn zus heeft het msfc zadel en ik de crown :+

Zelf moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zo'n fan ben van de Divoza zadel pas service.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:45

MissMiekjee schreef:
Als je zadels vrij snel dwingend vindt, zou ik je aanraden om een tweedehands Daaleman aan te schaffen. Daarbij kun je Daaleman zelf vragen om het zadel te beoordelen en op je paard aan te passen, die man kan best veel (legt ook goed uit waarom iets wel of niet kan) en daarbij liggen de zadels erg fijn op verschillende of paarden met afwijkende bouw :j . Zijn meestal wat plattere zadels met niet al te veel wrong. Oerdegelijke zadels, houden ook hun waarde tweedehands.

Zag ergens dat je Hulsebos WB3 ook een optie zou vinden. Lijkt me ook een prima keus, alleen laat dat zadel érg goed nakijken en aanpassen. Zeker bij Hulsebos kan er vanuit het verleden e.e.a. aangepast of ingezakt zijn aan de vulling, wat bij Daaleman minder is (tja, de ene vulling zakt wat sneller in dan de andere), dus bij Hulsebos kan er wat meer aanpassing nodig zijn. Maar Hulsebos zit meer dan goed, erg zacht, geeft wel een stil been maar absoluut geen diepe zit (WB3), daar zit je meer op dan in was mijn ervaring, dus dat is wel wat je wens is. Hulsebos is daarbij ook vrij makkelijk op het paard aan te passen, ook op friezen, maar meestal is er wat meer werk bij nodig dan bij Daaleman.

Kwaliteitsverschil is minimaal, zit allebei heerlijk en past (of is pas te maken) op heel veel ruggen.

2e hands maatwerk kan nog best wel aan je wensen aangepast worden, wat bij stubben bijvoorbeeld wat minder kan, dus dat is wel erg fijn.

Bedankt voor je reactie!
Daaleman had ik nog niet aan gedacht, maar op Marktplaats staat best het een en ander, tegen lage prijzen die er uit zien alsof ze heel erg prettig zitten.
Ben je dan gebonden aan Daaleman zelf als zadelmaker?

Ook bedankt voor je oordeel over de WB3, hoe zijn de kniewrongen daarvan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:49

Sabine_95 schreef:
Al is naar een msfc zadel gekeken?
Dit is eigenlijk hetzelfde zadel als de Ideal Crown Suzannah zadel.
Of Kent en Masters?

Mijn zus heeft het msfc zadel en ik de crown :+

Zelf moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zo'n fan ben van de Divoza zadel pas service.

Divoza hoor ik heel wisselende dingen over hier op Bokt, maar in mijn omgeving is het vrijwel allemaal positief. Voordeel vind ik in de eerste instantie vooral dat ze zoveel keuze hebben. Dus een keer naar Divoza toe kan al verhelderend werken natuurlijk.

MSFC heb ik nog niet naar gekeken, ik begrijp ook nog altijd niet helemaal waar dat voor staat... Aangezien ze bij Divoza ook MSFC gecertificeerd zijn. Ideal lijkt me nog vrij prijzig tweedehands, aangezien het er nog niet veel tweedehands is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:49

K&M heeft een erg korte pootjes blad en is ook doorgaans niets voor een Fries.
Het MSFC zadel is niet hetzelfde als het Ideal zadel. Komt wel bij Ideal vandaan en heeft een vergelijkbaar uiterlijk maar een andere pasvorm. Dat zadel is op de meeste Friezen te lang en te recht.
Er zijn wel andere MSFC zadels die er misschien wel op kunnen, maar tweedehands bijna niet te krijgen.

Overigens heet het inmiddels geen MSFC meer maar Equine Saddlery. De zadels zijn niet meer direct gekoppeld aan het opleidingsinstituut.
Bij Divoza verkopen ze deze zadels omdat enkele passers daar hun MSFC diploma hebben, maar er is wel gedonder mee omdat de Divoza opvullers er soms een zooitje van maken.

Pas op met zadels waarvan veel 2e hands te krijgen zijn, dat heeft doorgaans een goede reden.

Ik zag dat je de Euroriding Jade wel fijn vond. Deze is nieuw niet erg duur en komt overigens uit de JC fabriek.
Deze zijn vaak wel 2e hands goedkoop te krijgen en heb ik al een paar keer goed zien liggen op klassiekere friezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:53

Sizzle schreef:
K&M heeft een erg korte pootjes blad en is ook doorgaans niets voor een Fries.
Het MSFC zadel is niet hetzelfde als het Ideal zadel. Komt wel bij Ideal vandaan en heeft een vergelijkbaar uiterlijk maar een andere pasvorm. Dat zadel is op de meeste Friezen te lang en te recht.
Er zijn wel andere MSFC zadels die er misschien wel op kunnen, maar tweedehands bijna niet te krijgen.

Pas op met zadels waarvan veel 2e hands te krijgen zijn, dat heeft doorgaans een goede reden.

Ik zag dat je de Euroriding Jade wel fijn vond. Deze is nieuw niet erg duur en komt overigens uit de JC fabriek.
Deze zijn vaak wel 2e hands goedkoop te krijgen en heb ik al een paar keer goed zien liggen op klassiekere friezen.

Haha korte pootjes blad is ook niets voor mij inderdaad :')

Reden ook waarom ik best graag een gebruikte stubben wil, want die zijn er bijna niet :(

Euroriding Jade zat wel lekker (niet zo lekker als de KN!!), maar had een te recht zweetblad. Dus heeft ook niet mijn voorkeur.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 32a4b4832e

Hier zit ik in een euroriding Jade. Beetje een onduidelijke foto, maar wel duidelijk dat er weinig zadel over blijft voor de knie ;)

Ik weet overigens niet goed wat een klassieke fries is... Want ik weet niet of die van mij wel zo klassiek is. Hij is wel dik, maar klassiek? Ik weet het het niet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:56

Jade valt extreem klein voor de ruiter. Daar moet je eigenlijk standaard een maat groter nemen. Het is ideaal voor ponies met korte rugjes. Het je de euroriding Titan II wel eens geprobeerd?

Off topic: is dat paard een Uniform afstammeling?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:59

Sizzle schreef:
Jade valt extreem klein voor de ruiter. Daar moet je eigenlijk standaard een maat groter nemen. Het is ideaal voor ponies met korte rugjes. Het je de euroriding Titan II wel eens geprobeerd?

Off topic: is dat paard een Uniform afstammeling?

Dit is een 18"
Nee, geen Uniform, is een springpaard...

Euroriding Titan 2 weet ik niet... Ik heb namelijk ooit een keer een proefrit gedaan met een of ander Euroriding zadel van de eigenaar van het paard... En dat zat me toch een partijtje knoeterhard... Echt gevalletje doorrijden. Maar ik weet niet meer welk type dat was.

Edit: De Titan 2 lijkt me zo vanaf de foto best wel een diepe gedwongen zit te hebben???

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:04

Hij zit diep maar veel mensen vinden hem niet gedwongen bij het rijden. Hij is vrij zacht. De Luxor daarentegen is zeer dwingend.
Waarschijnlijk heb je dan op een euroriding topas of vergelijkbaar gezeten (ook JC afvaardiging) die is knalhard.

Paard lijkt sprekend op mijn junior, ik moest echt 2x kijken :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:07

Denk dat Sizzle bedoelt of je een sportfries rijdt of het wat stevigere, ouderwetse type?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:11

Sizzle schreef:
Hij zit diep maar veel mensen vinden hem niet gedwongen bij het rijden. Hij is vrij zacht. De Luxor daarentegen is zeer dwingend.
Waarschijnlijk heb je dan op een euroriding topas of vergelijkbaar gezeten (ook JC afvaardiging) die is knalhard.

Paard lijkt sprekend op mijn junior, ik moest echt 2x kijken :D

Oké, dan is het er wel eentje om in overweging te nemen. Want ik hou wel van een wat diepere zit, zolang het maar niet gedwongen is. En zo heb ik de Stubben Maestoso ervaren. Diep, maar ongedwongen.
Het leek wel wat op de luxor, er zat een bruine piping op weet ik nog wel. Ach, was ook maar twee keer rijden.

Ik weet inderdaad wel dat er wat merken zijn die allemaal uit dezelfde fabriek komen en onder verschillende namen worden verkocht in Nederland. Divoza legde uit dat het een aantal ruitersportzaken zijn die het samen doen. Is alleen al even weer geleden dat ze me dat vertelden.

Wat grappig zeg, schimmelkleurtje kwam van Cardento geloof ik. Wat er verder achter zat weet ik niet meer. Paard leeft helaas ook niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:13

Olympia96 schreef:
Denk dat Sizzle bedoelt of je een sportfries rijdt of het wat stevigere, ouderwetse type?

Euh tsjah... Nou hij is op dit moment nog wel wat te dik, valt gelukkig nog steeds wel af. Maar stevig is hij zeker nog. Is ook niet heel lang in de rug, maar verder naar mijn idee wel een sportmodelletje. Ook geen gezonken rug.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:41

Als je even in mijn profiel kijkt zie je op de eerste foto en de laatste zie je mijn ideal zadel. Op de middelste foto een anatomica octant. Ik heb zoals ik jou zie dezelfde bouw.

Ikzelf vind de ideal kwalitatief een beter zadel en geschikter voor personen met een langer en voller bovenbeen. Mocht je nog meer info willen kan ik je even een pbtje sturen, zit nu ook op mijn mobiel en dat typt niet zo handig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:52

lucifertje schreef:
Als je even in mijn profiel kijkt zie je op de eerste foto en de laatste zie je mijn ideal zadel. Op de middelste foto een anatomica octant. Ik heb zoals ik jou zie dezelfde bouw.

Ikzelf vind de ideal kwalitatief een beter zadel en geschikter voor personen met een langer en voller bovenbeen. Mocht je nog meer info willen kan ik je even een pbtje sturen, zit nu ook op mijn mobiel en dat typt niet zo handig!

De Anatomica lijkt inderdaad niet zo heel erg comfortabel te zitten... Maar de Ideal lijkt mij ook nog niet helemaal lekker zitten. Als ik jou zo zie (ik gok dat je wat kleiner bent dan ik, je bovenbenen lijken in ieder geval wat korter dan die van mij) is het zweetblad nog wel wat aan de korte kan voor mij...

Overigens ben ik sinds de foto op de schimmel aardig wat afgevallen, en ten opzichte van de foto op het bruine paard ook nog een 4/5 kilo. Doel is om nog een goede 10,5 kilo af te vallen. Maar ik zal vast niet hele slanke bovenbenen krijgen à la Emmelie bijvoorbeeld.