. MIjn zadelmaker heeft een hele rits tweedehands zadels, dus ik zat wel goed
. Soms trouwens wel voor hele hoge prijzen... Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
. MIjn zadelmaker heeft een hele rits tweedehands zadels, dus ik zat wel goed
. Soms trouwens wel voor hele hoge prijzen...
Ik wil het graag in het Noorden houden.
Ik vind maar weinig topics waarin mensen een fries rijden met een stubben, en als ik ze vind dan zijn de bomen aangepast, wat volgens de zadelmaker van iemand die in dit topic reageert niet kan... Sheran schreef:Ik heb een Scandica gehad, deze had een behoorlijk diepe en dwingende zit. Paste redelijk op mijn paard met hoge schoft, maar had nog hoger mogen zijn.
Sheran schreef:Mijn zadelmaker zat in Heeten, bij Deventer
Nouja, voor bv een JC Saphir van 1100 euro, bijna nieuw, vroeg hij nog 700. Niet heel veel als je de service erbij krijgt, maar via Marktplaats zijn ze 400. Ik heb hem wel gekocht toen

. Zijn meestal wat plattere zadels met niet al te veel wrong. Oerdegelijke zadels, houden ook hun waarde tweedehands. Sheran schreef:Het was de enige die echt goed paste en lekker zat. Ik moet 17 inch hebben met mijn kont, de keuze daarin is niet erg ruim
Ik vond het inderdaad ook veel geld, dus informeer bij de zadelmaker ook even naar de prijsklasse van de tweedehands zadels

MissMiekjee schreef:Als je zadels vrij snel dwingend vindt, zou ik je aanraden om een tweedehands Daaleman aan te schaffen. Daarbij kun je Daaleman zelf vragen om het zadel te beoordelen en op je paard aan te passen, die man kan best veel (legt ook goed uit waarom iets wel of niet kan) en daarbij liggen de zadels erg fijn op verschillende of paarden met afwijkende bouw. Zijn meestal wat plattere zadels met niet al te veel wrong. Oerdegelijke zadels, houden ook hun waarde tweedehands.
Zag ergens dat je Hulsebos WB3 ook een optie zou vinden. Lijkt me ook een prima keus, alleen laat dat zadel érg goed nakijken en aanpassen. Zeker bij Hulsebos kan er vanuit het verleden e.e.a. aangepast of ingezakt zijn aan de vulling, wat bij Daaleman minder is (tja, de ene vulling zakt wat sneller in dan de andere), dus bij Hulsebos kan er wat meer aanpassing nodig zijn. Maar Hulsebos zit meer dan goed, erg zacht, geeft wel een stil been maar absoluut geen diepe zit (WB3), daar zit je meer op dan in was mijn ervaring, dus dat is wel wat je wens is. Hulsebos is daarbij ook vrij makkelijk op het paard aan te passen, ook op friezen, maar meestal is er wat meer werk bij nodig dan bij Daaleman.
Kwaliteitsverschil is minimaal, zit allebei heerlijk en past (of is pas te maken) op heel veel ruggen.
2e hands maatwerk kan nog best wel aan je wensen aangepast worden, wat bij stubben bijvoorbeeld wat minder kan, dus dat is wel erg fijn.
Sabine_95 schreef:Al is naar een msfc zadel gekeken?
Dit is eigenlijk hetzelfde zadel als de Ideal Crown Suzannah zadel.
Of Kent en Masters?
Mijn zus heeft het msfc zadel en ik de crown
Zelf moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zo'n fan ben van de Divoza zadel pas service.
Sizzle schreef:K&M heeft een erg korte pootjes blad en is ook doorgaans niets voor een Fries.
Het MSFC zadel is niet hetzelfde als het Ideal zadel. Komt wel bij Ideal vandaan en heeft een vergelijkbaar uiterlijk maar een andere pasvorm. Dat zadel is op de meeste Friezen te lang en te recht.
Er zijn wel andere MSFC zadels die er misschien wel op kunnen, maar tweedehands bijna niet te krijgen.
Pas op met zadels waarvan veel 2e hands te krijgen zijn, dat heeft doorgaans een goede reden.
Ik zag dat je de Euroriding Jade wel fijn vond. Deze is nieuw niet erg duur en komt overigens uit de JC fabriek.
Deze zijn vaak wel 2e hands goedkoop te krijgen en heb ik al een paar keer goed zien liggen op klassiekere friezen.
Sizzle schreef:Jade valt extreem klein voor de ruiter. Daar moet je eigenlijk standaard een maat groter nemen. Het is ideaal voor ponies met korte rugjes. Het je de euroriding Titan II wel eens geprobeerd?
Off topic: is dat paard een Uniform afstammeling?
Sizzle schreef:Hij zit diep maar veel mensen vinden hem niet gedwongen bij het rijden. Hij is vrij zacht. De Luxor daarentegen is zeer dwingend.
Waarschijnlijk heb je dan op een euroriding topas of vergelijkbaar gezeten (ook JC afvaardiging) die is knalhard.
Paard lijkt sprekend op mijn junior, ik moest echt 2x kijken
Olympia96 schreef:Denk dat Sizzle bedoelt of je een sportfries rijdt of het wat stevigere, ouderwetse type?
lucifertje schreef:Als je even in mijn profiel kijkt zie je op de eerste foto en de laatste zie je mijn ideal zadel. Op de middelste foto een anatomica octant. Ik heb zoals ik jou zie dezelfde bouw.
Ikzelf vind de ideal kwalitatief een beter zadel en geschikter voor personen met een langer en voller bovenbeen. Mocht je nog meer info willen kan ik je even een pbtje sturen, zit nu ook op mijn mobiel en dat typt niet zo handig!