zadel te klein of ander probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: zadel te klein of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 09:24

Ja dat weet ik, en de prijs wist ik ook al.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:26

Je zou de zadelpasser ook kunnen vragen om een paar wintec zadels mee te nemen om te passen. Die liggen vaak wel goed op bredere paarden en zijn in aanschaf ook niet zo duur. Zeker niet tweedehands.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 09:39

Vind ze 2e hands net wel duur. Toch over 300 euro. Mij zus beeft ene te koop en vraagt 200 euro. Maar zit een medium boom in.
Een ride on pad lijkt me ook wel iets. Maar vind het lastig dat er geen beugels aan bevestigd kunnen worden.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:58

Er zijn ook wel goedkopere te vinden hoor. Ik ze ze wel van rond de 100 euro te koop staan. Maar eerst kijken of het past. Een medium boom is denk ik te klein voor een haflinger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:17

Het medium kopijzer van Wintec is sowieso behoorlijk smal hoor :j

Ter vergelijking: palomino in mijn profiel (GEEN Haf) had van de Wintecs al het rode / blauwe kopijzer nodig.

Veel Haffies, zeker de wat rondere van het oude type, redden het niet eens met de normale randge van kopijzers waarvan wit de grootste is dacht ik. Die vallen dan la in de Wintec Wide met de roze-paarse kopijzers :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:49

Breed paard. Maatje 34/35 boommaat. Zo ver gaat wintec helaas niet.
bovendien een breder kussenkanaal nemen. (ongeveer 9 cm)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:13

De witte van wintec is 34. Maar je hebt ook nog een wide versie. Maar wit zou toch haast wel moeten passen op deze haf lijkt mij. Maar goed, ik zou zeker de zadelpasser even vragen of dit een mogelijkheid is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 12:38

Hmm dus een breder kussenkanaal, 9cm? Heb gevraagd aan mij zus of ze dat van haar wil meten.
Een nieuw kopijzer kost nie veel?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:59

Volgens mij kosten die dingen een tientje ofzo. Op bokt markt worden ze ook wel eens aangeboden.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:08

MaricoGraphy schreef:
Jierda, die zien er ook leuk uit, maar moet je de maat toch net zo goed weten?

Nee hoor, een barebackpad is geen zadel dus die past haast altijd. Het enige waar je naar moet kijken is de vorm. Op een plat paard past een platte barebackpad makkelijk, maar als ie wat schoft heeft moet je barebackpad daar ook naar zijn. Anders krijg je geschuif. Een barebackpad is puur een 'kussentje' om het zonder zadel rijden voor zowel jou als paard wat comfortabeler te maken.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:15

Let wel dat je aan een barebackpad geen beugels mag hangen, dat is echt slecht voor de rug :=
Maar de pasvorm is inderdaad eigenlijk altijd wel goed :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:30

OP dat piaff boomloos zadel:
Mijn advies zou zijn om een 2e hands barefoot te nemen!
piaff is eigenlijk een namaak van een barefoot.
Ze kosten nieuw 230 euro geloof ik?
Voor 70 euro minder! heb je ook een 2e hands drytex barefoot.
Of een leren barefoot, maar dan wel een wat ouder model.
Dan heb je zeker weten goede kwaliteit!
Ook heb je bij barefoot verschillende maten, en niet maar 1 standaardmaat.
En ook, het is natuurlijk niet leuk, maar bij een paardje van 20
is er een kans dat hij over een paar jaar niet meer gereden kan worden.
Dan kun je een barefoot nog erg makkelijk op een ander paard gebruiken of
je kunt hem verkopen.
Voor die piaffe krijg je dan nog hoogstens 75 euro, terwijl je dan voor de barefoot
nog ongeveer 125 euro krijgt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:34

Als je een goed merk tweedehands zadel kunt kopen bij een zadelmaker die 'm passend maakt op de haf ben je misschien wel wat meer geld kwijt, maar misschien kan dat zadel op je toekomstige paard ook passend gemaakt worden. En anders, wanneer je een tweedehands goed merkzadels hebt, kun je 'm tegen die tijd weer inruilen op een ander goed tweedehands zadel. Dus echt geld weggooien is het niet.

Wel geld weggooien is een of ander flutzadel kopen voor 175 euro die never nooit op welke paardenrug zal passen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 16:31

Als ik dit hoor denk ik dat een barefolt de beste oplossing is. Een haflinger heeft niet veel schoft, astra toch niet. Maar voor jullie maak ik morgen nog enkele standfotos

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:52

Ik denk het ook!
Dan hoef je ook geen zadelmaker te laten komen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:52

Ik zou voor boomloos gaan, als dit paard weggaat is dit zadel heel makkelijk aan te passen aan een ander paard, dus geen weggegooid geld :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:53

romyloverrr schreef:
Ik denk het ook!
Dan hoef je ook geen zadelmaker te laten komen!

Alleen wel opletten dat het zadel niet te lang is en dat de juiste pommel erin zit. ;) En dat er een speciaal dekje onder moet!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:02

Inderdaad!
Al is te lang niet zo heel erg met een barefoot.
Maar de goede maat Pommel is wel belangrijk.
Hiervoor kun je deze pagina even bekijken:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/maat-zadel-paard/
De goede maat pommel is gewoon voor 20 euro 2e hands te krijgen.

Het dekje dat eronder moet vind ik wel een nadeel aan barefoot.
Zelf heb ik een halfpad.
Dan kun je gewoon je normale dekjes blijven gebruiken, maar dan met een onderlegger eronder.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:53

Over de zadels is al veel gezegd maar wilde toch even zeggen dat je paard, ook al is ie niet of nog maar nauwelijks gereden, toch last van zijn rug kan hebben want dat hoeft niet altijd van een zadel te komen. Paard kan eens klem gelegen hebben of uit gegegleden zijn.
Dan kan er ook wat mis gaan in zijn rug wat nu pijnlijk wordt voor hem met een zadel en gewicht op hem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 17:58

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:14

Een boomloos zadel kan soms een goedkope uitkomst zijn. Maar dat hangt wel weer van je paard af. En van het gewicht dat er op komt. Nou zul je met je maatje 38 niet zoveel gewicht hebben, maar het gewicht wordt bij zo'n goedkoop boomloos zadel niet verspreid over de rug en zo kan er op 1 plek toch veel druk komen. Sommige paarden krijgen toch drukplekken van boomloze zadels. Dus ik zou er toch wel een beetje mee uitkijken. Ga dan eerst proefrijden op een boomloos zadel, dat kan hoor! Straks heb je weer een zadel waar mee je niets kunt, omdat je paard het niet fijn vindt en bokkig blijft.

Ik vind het wel weer een beetje een topic worden van 'het mag niks kosten, dus dan maar boomloos', zonder dat je nou echt reageert op het advies waar je zelf om vraagt. Je paard heeft een probleem, gewoon een goedkoop ander zadel kopen is mogelijk niet de juiste oplossing voor je probleem. Wat zegt die man daar dan van die jou advies wil geven?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:20

Tip van haflingereigenaar
Laat een zadelpasser komen met 10 verschillende zadels en kies samen met de zadel9asser een zadel dat goed ligt op de haflinger en goed zit voor jou.

Op mijn paard heeft wel 20 verschillende soorten zadels gepast voor ik een passend zadel vond, wwar ik ook in paste.

Echt, koop niets op afstand. Zonde van het geld. Op een ronde haflinger passen maar heel weinig zadels.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:34

MaricoGraphy schreef:
Vind ze 2e hands net wel duur. Toch over 300 euro. Mij zus beeft ene te koop en vraagt 200 euro. Maar zit een medium boom in.
Een ride on pad lijkt me ook wel iets. Maar vind het lastig dat er geen beugels aan bevestigd kunnen worden.

Wat wil jij nou?? Ga zelf eens, met niet goed passende schoenen een 1/2 uur wandelen! dan voel je aan je voeten wat het paard aan zijn rug voelt!!
Of zorg dat het past, of ga er niet opzitten..klaar uit!
En vooral dat bruine zadel is een ^^%$#@@!@#$% zadel en zou eigenlijk niet eens mogen worden verkocht!!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:34

HannahFrouk schreef:
Een boomloos zadel kan soms een goedkope uitkomst zijn. Maar dat hangt wel weer van je paard af. En van het gewicht dat er op komt. Nou zul je met je maatje 38 niet zoveel gewicht hebben, maar het gewicht wordt bij zo'n goedkoop boomloos zadel niet verspreid over de rug en zo kan er op 1 plek toch veel druk komen. Sommige paarden krijgen toch drukplekken van boomloze zadels. Dus ik zou er toch wel een beetje mee uitkijken. Ga dan eerst proefrijden op een boomloos zadel, dat kan hoor! Straks heb je weer een zadel waar mee je niets kunt, omdat je paard het niet fijn vindt en bokkig blijft.

Ik vind het wel weer een beetje een topic worden van 'het mag niks kosten, dus dan maar boomloos', zonder dat je nou echt reageert op het advies waar je zelf om vraagt. Je paard heeft een probleem, gewoon een goedkoop ander zadel kopen is mogelijk niet de juiste oplossing voor je probleem. Wat zegt die man daar dan van die jou advies wil geven?

Als ze geen piaff merkloze ofzo wilt kopen maar een 2e hands barefoot
koop gaat dit echt niet op met een goede pad hoor!

Je zou inderdaad een maat 1 nodig hebben ja!
ZO te vien kan de haflinger dat ook wel hebben!
Je kunt het zadel gewoon meteen via de post laten komen.
Want het is 90% kans dat het past, dus dat risico is wel te nemen (heb ik wel gedaan)
Stel het past niet (hele kleine kans, want je halflinger is niet echt extreem raar gebouwd)
dan kan je een barefoot ook weer heel makkelijk verkopen.

Ook zou je een testzadel kunnen aanvragen, maar veel mensen doen dit om verschillende modelen uit te proberen. Maar bij jou zal vanwege het budget niet uit modelen te kiezen zijn.
Een testzadel kun je dan tegen de verzendkosten een weekje uitproberen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 20:36

Beter dat ik niet eeageer op reacties zoals dat van aerdenhout. Die voegen niets toe in dit topic en geven mij alleen het gevoel dat ze niet lezen wat ik neerzet. Waarom bestaan er zulke harde mensen?