Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lindar1985 schreef:@ tanjaatjuhh ik heb ook een front raiser ( tenminste een ProLite pad die ik in alle vormen en maten kan instellen.
@ Pandora2 die zadels zien er mooi uit! Mijn budget is flexibel: voor een blijvende goede oplossing heb ik meer geld over, maar liever natuurlijk niet.. En hoe weet ik dat iets wat nu past, over 2 jaar nog meer past...
_Nelleke_ schreef:Ik denk toch dat TS met haar paard en gebruiksdoel het beste af is met een boomloos type zadel. TS, lees eens mee in ons boomloos topic. [HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!
Heb zelf overigens een boomzadel dus ik staar mezelf niet blind op boomloos, maar het feit dat je paard lekker loopt zonder zadel, je veel buiten rijdt en jij ook lekker kan zitten zonder zadel zegt me eigenlijk dat er wel boomloze zadeltjes zijn die kans van slagen hebben.
hannatjuh schreef:ja idd, zeker omdat het paardje hier lekker onder loopt, maar ik las wel dat ts endurance rijd/wilt rijden. ik vraag mij wel af of boomloos dan nog geschikt is, je ziet toch veel mensen in de endurance weer terug overstappen naar boomzadels. maar dit is denk ik een kwestie van uitproberen en testen.
_Nelleke_ schreef:Ben ik helemaal met je eens nombrado, maar daar zit wel een kanttekening bij: 'mits dit zadel optimaal past'. En laat dat bij TS nou net een beetje een probleem zijn.
Ik geloof wel dat TS een boomzadel kan vinden die nu past, maar haar ervaring is al dat het paard veranderd in bespiering, in dusdanige hoeveelheid dat haar huidige zadel dat niet kan opvangen. Dit zal dus betekenen dat TS altijd na een bepaalde periode een nieuw boomzadel moet zoeken. Of een zadel moet vinden die op alle fronten aanpasbaar is. Ik dacht er ooit een gevonden te hebben in WOW maar daar heb ik me toch een flinke buil aan gevallen (meer info mag evt per pb, is ook vast wel terug te vinden in mijn geschiedenis) dus dat zou ik TS ook niet snel aanraden.
Bovendien is een zadel nooit ineens van passend naar niet meer passend in 1 dag. Dat betekend dus dat het betreffende boomzadel ook een geruime periode minder optimaal past. Ga daar maar eens endurance mee rijden.![]()
Verder tellen natuurlijk in dit verhaal ook gewicht van de ruiter en aantal km's endurance mee. Naar mijn mening moet je met een boomloos makkelijk klasse 1 en 2 kunnen uitrijden, zeker als de ruiter lichtgewicht is.
Dan is verdeling op een zo groot mogelijke oppervlakte toch wel fijner, dan een gewicht op een klein oppervlakte. Je ziet bv onder de western en spaanse zadels (die gemaakt zijn voor lange afstanden) juist een groter draagoppervlakte of kussens, voor de verdeling van het gewicht. 

hannatjuh schreef:Wij zijn op het moment ook opzoek naar een nog goed passend zadel. We hebben een ronsgeribt, weinig schoft en een korte rug en daarmee dus niet zo makkelijk om iets te vinden.
Morgen komt Marielle rovers van equimaro langs met semiboomloos zadels. Hier heb ik wel goede hoop voor omdat ze het positieve hebben van boom en boomloos zadels. Zelf vind ik de wow zadels erg mooi en ik denk passend te maken op ieder paard alleen de prijs is wel pijnlijk vind ik.
maj0 schreef:Ts weet niet wie je er allemaal bij hebt gehad. Maar zie dat je hier in de buurt woont. Neem anders eens contact op met Heleen Klumper
Edit zie dat je al een zadel hebt. Super hopelijk blijft het goed gaan.