Help!! Al maanden op zoek naar een passend zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:01

Mijne heeft net zon schoft als die van jou , ik heb er een frontriser bij onder liggen. de zadels zakken gewoon over de schoft na een tijdje bij haar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:10

Geen idee wat je budget is, maar ik kan je zeker Ninon Schutte aanraden ( Zadelatelier.nl )
Op en top vakvrouw :j

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 21:14

@ mizora, heb ook gedacht aan een barebackpad, ik rijd nu vaak met longeer singel en dekje.

Maar ik ben niet zo'n bak ruiter, en rijd graag buiten. En ook al heb ik het liefste paard van de wereld, rij ik buiten toch graag met beugels voor het uitzonderlijke geval dat hij onverwachts van iets schrikt en op zij springt, dus ik dacht zou top zijn als dit tijdelijk werkt. Ik ga het deze week nog 1 x proberen met dit zadel, anders gaat ie weer terug..

Een barebackpad met beugels is toch geen aanrader?

dresjoepie

Re: Help!! Al maanden op zoek naar een passend zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:23

Een wintec is in mijn ogen ook geen echt zadel Is leuk voor als je net begint maar vind het voor geen meter zitten En weinig pasvorm hebben voor mijn paardenrug Misschien moet je toch idd maar eens gaan denken aan wat opvulling zoals eerder aangegeven Op sommige paarden past een standaard zadel gwn niet En aan die plekken op de schoft te zien Is het gwn erg lastig bij dit paard Hoe graag je ook een passend zadel wil soms past het gwn niet

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 21:25

@ tanjaatjuhh ik heb ook een front raiser ( tenminste een ProLite pad die ik in alle vormen en maten kan instellen.

@ Pandora2 die zadels zien er mooi uit! Mijn budget is flexibel: voor een blijvende goede oplossing heb ik meer geld over, maar liever natuurlijk niet.. En hoe weet ik dat iets wat nu past, over 2 jaar nog meer past...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:26

Een barebackpad met beugels is inderdaad geen aanrader, maar die barebackpad van barefoot is niet te vergelijken met een longeersingel en dekje. Ik rij alleen maar buiten, heb geen bak tot mijn beschikking, en wel een paard dat als hij het eng vindt kiest uit 2 mogelijkheden: achteruit, of op zijn achterbenen omdraaien. Ik zal niet zeggen dat ik er nooit naast sta. Maar tot nu toe is dat 2x gebeurt.

De eerste keer met een poging tot galop, waarbij hij ontzettend begon te bokken (combinatie van veel spanning, voor het eerst met hoefschoenen aan, al een tijdje niet meer gegaloppeerd en een paard dat de galop heel moeilijk vond).

En recent een keer dat hij uitgebreid naar een partytent aan het kijken was die opgebouwd werd, waardoor hij al schuin over de weg ging. En precies op dat moment besloten twee mensen twijfelachtig achter hem langs te fietsen en precies toen ze achter hem waren te gaan praten. Ik had ze niet gezien/gehoord, hij ook niet. Maar hij stond dus wel in ene achterstevoren. Ik denk niet dat ik met beugels wel was blijven zitten, zo extreem was het.

In principe zit ik even stevig op de barebackpad, als op mijn oude stubben siegfried met beugels. Alleen in de galop wat minder, maar dat komt ook omdat hij eerst als een geit door de "bak" (braakliggende bouwgrond) gaat, dus dan is het en omhoog, en opzij, en overkruist. Dan mis je ieder restje steun dat zou kunnen helpen. Maar met korte bewegingen zoals wegspringen, omdraaien, in de ankers gaan, zit ik juist veel steviger dan met zadel, doordat het een suede oppervlak heeft.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:54

Ik heb ook bijna een jaar gezocht naar het perfecte zadel. Heb meer dan 10 zadelmakers versleten en volgens mij is er geen model wat niet op zijn rug heeft gelegen. Zo frustrerend. Bij mij was het zo dat alle zadels te krap of echt op de schoft lagen. Ik ben uiteindelijk bij een albion slk uitgekomen. Die zadels hebben een mooi breed kanaal tussen de kussens en 2 verschillende hoogtes voor bij de schoft. Eindelijk een zadel wat rondom en bovenop de schoft vrij ligt. Het ligt echt als een huis.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:36

Ik denk toch dat TS met haar paard en gebruiksdoel het beste af is met een boomloos type zadel. TS, lees eens mee in ons boomloos topic. [HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Heb zelf overigens een boomzadel dus ik staar mezelf niet blind op boomloos, maar het feit dat je paard lekker loopt zonder zadel, je veel buiten rijdt en jij ook lekker kan zitten zonder zadel zegt me eigenlijk dat er wel boomloze zadeltjes zijn die kans van slagen hebben. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:48

lindar1985 schreef:
@ tanjaatjuhh ik heb ook een front raiser ( tenminste een ProLite pad die ik in alle vormen en maten kan instellen.

@ Pandora2 die zadels zien er mooi uit! Mijn budget is flexibel: voor een blijvende goede oplossing heb ik meer geld over, maar liever natuurlijk niet.. En hoe weet ik dat iets wat nu past, over 2 jaar nog meer past...

Ninon komt na 6 maanden terug om het zadel en het paard te controleren en vervolgens kan je haar elk jaar laten langskomen of vaker als dat nodig mocht zijn. Zij komt dan checken of alles nog ok is en haar zadels zijn ook beperkt aanpasbaar.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:20

_Nelleke_ schreef:
Ik denk toch dat TS met haar paard en gebruiksdoel het beste af is met een boomloos type zadel. TS, lees eens mee in ons boomloos topic. [HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Heb zelf overigens een boomzadel dus ik staar mezelf niet blind op boomloos, maar het feit dat je paard lekker loopt zonder zadel, je veel buiten rijdt en jij ook lekker kan zitten zonder zadel zegt me eigenlijk dat er wel boomloze zadeltjes zijn die kans van slagen hebben. :)

ja idd, zeker omdat het paardje hier lekker onder loopt, maar ik las wel dat ts endurance rijd/wilt rijden. ik vraag mij wel af of boomloos dan nog geschikt is, je ziet toch veel mensen in de endurance weer terug overstappen naar boomzadels. maar dit is denk ik een kwestie van uitproberen en testen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:33

hannatjuh schreef:
ja idd, zeker omdat het paardje hier lekker onder loopt, maar ik las wel dat ts endurance rijd/wilt rijden. ik vraag mij wel af of boomloos dan nog geschikt is, je ziet toch veel mensen in de endurance weer terug overstappen naar boomzadels. maar dit is denk ik een kwestie van uitproberen en testen.

Klopt. Er is erg veel belasting op endurance en trec rijden. Lange afstandrijden wil je graag dat het zadel lichtgewicht is en het ruitergewicht zo goed mogelijk verdeelt is over de rug.
Dat gebeurd het beste met een boomzadel (kunstof boom is het lichtst kwa gewicht)
Je zou eens kunnen kijken naar een zaldi country endurance zadel. (er staat er 1 op marktplaats) Zaldi heeft meerdere endurance modellen in het assortiment.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:46

Ben ik helemaal met je eens nombrado, maar daar zit wel een kanttekening bij: 'mits dit zadel optimaal past'. En laat dat bij TS nou net een beetje een probleem zijn.

Ik geloof wel dat TS een boomzadel kan vinden die nu past, maar haar ervaring is al dat het paard veranderd in bespiering, in dusdanige hoeveelheid dat haar huidige zadel dat niet kan opvangen. Dit zal dus betekenen dat TS altijd na een bepaalde periode een nieuw boomzadel moet zoeken. Of een zadel moet vinden die op alle fronten aanpasbaar is. Ik dacht er ooit een gevonden te hebben in WOW maar daar heb ik me toch een flinke buil aan gevallen (meer info mag evt per pb, is ook vast wel terug te vinden in mijn geschiedenis) dus dat zou ik TS ook niet snel aanraden.

Bovendien is een zadel nooit ineens van passend naar niet meer passend in 1 dag. Dat betekend dus dat het betreffende boomzadel ook een geruime periode minder optimaal past. Ga daar maar eens endurance mee rijden. :+

Verder tellen natuurlijk in dit verhaal ook gewicht van de ruiter en aantal km's endurance mee. Naar mijn mening moet je met een boomloos makkelijk klasse 1 en 2 kunnen uitrijden, zeker als de ruiter lichtgewicht is. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:51

_Nelleke_ schreef:
Ben ik helemaal met je eens nombrado, maar daar zit wel een kanttekening bij: 'mits dit zadel optimaal past'. En laat dat bij TS nou net een beetje een probleem zijn.

Ik geloof wel dat TS een boomzadel kan vinden die nu past, maar haar ervaring is al dat het paard veranderd in bespiering, in dusdanige hoeveelheid dat haar huidige zadel dat niet kan opvangen. Dit zal dus betekenen dat TS altijd na een bepaalde periode een nieuw boomzadel moet zoeken. Of een zadel moet vinden die op alle fronten aanpasbaar is. Ik dacht er ooit een gevonden te hebben in WOW maar daar heb ik me toch een flinke buil aan gevallen (meer info mag evt per pb, is ook vast wel terug te vinden in mijn geschiedenis) dus dat zou ik TS ook niet snel aanraden.

Bovendien is een zadel nooit ineens van passend naar niet meer passend in 1 dag. Dat betekend dus dat het betreffende boomzadel ook een geruime periode minder optimaal past. Ga daar maar eens endurance mee rijden. :+

Verder tellen natuurlijk in dit verhaal ook gewicht van de ruiter en aantal km's endurance mee. Naar mijn mening moet je met een boomloos makkelijk klasse 1 en 2 kunnen uitrijden, zeker als de ruiter lichtgewicht is. :)

Bij de zaldi zadels is de boom aanpasbaar (te verbreden of versmallen) bij verandering van het paard. Verder is de boom thermoplastich, die toch enig de vorm aanneemt van het paard. Ik ben recent nog bij een klant geweest die 6 jaar geleden een zadel gekocht heeft, zadel checken. Het is net een schoen..ligt zo mooi op de rug. Wow heb ik geen ervaring mee. Maar wel een keer op gereden en ben zelf geen voorstander van lucht kussens (kvind het een drama om op te rijden)
Wat je zegt, lichtgewicht moet in klasse 1 en 2 wel kunnen. Alleen moet je je wel afvragen...Ik weet niet of je wel eens met een rugzak op vakantie gegaan bent? Na een eind lopen, lijkt de rugzak, die aanvankelijk 12 kilo wel 50 kilo te weten op je rug :+ Dan is verdeling op een zo groot mogelijke oppervlakte toch wel fijner, dan een gewicht op een klein oppervlakte. Je ziet bv onder de western en spaanse zadels (die gemaakt zijn voor lange afstanden) juist een groter draagoppervlakte of kussens, voor de verdeling van het gewicht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:55

Tja, van boomzadels is het altijd hele mooie theorie, maar in de praktijk kiezen toch vrij veel mensen juist voor een wat zachter & flexibeler zadel omdat ze tijdens die langere ritten zelf een houten kont krijgen, en een paard met een gevoelige rug.

En als een boomloosje voor beide zaken dan een mooie oplossing blijkt te zijn dan is dat absoluut niet minder prima dan wanneer iemand in een boomzadel de oplossing vindt :)

Een boom werkt in theorie heel goed drukverdelend maar in de praktijk ligt dat vaak toch net even anders helaas.

Je zal gewoon in de praktijk moeten ervaren wat het beste werkt :)
En dit dan ook kritisch in de gaten blijven houden :j

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:39

na een hele tijd toch een passend zadel gevonden.

Een ideal vivian ( wel nog met prolite ertussen).
Ik had het zadel gepast bij de chiropractor, die zij dat het perfect lag. Op marktplaats opzoek gegaan, en toen door mijn eigenzadelmaker laten checken en laten aanpassen.
Nu rijd ik er al weer een paar maanden op met veel plezier.

Ik hoop dat het zadel nu een tijd goed blijft passen..

Het rijden gaat steeds beter, en we gaan met grote sprongen vooruit!
Ben heel blij, maar wel afkloppen.. Ik ben er nooit zeker van hoe lang het goed blijft gaan.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:44

hannatjuh schreef:
Wij zijn op het moment ook opzoek naar een nog goed passend zadel. We hebben een ronsgeribt, weinig schoft en een korte rug en daarmee dus niet zo makkelijk om iets te vinden.

Morgen komt Marielle rovers van equimaro langs met semiboomloos zadels. Hier heb ik wel goede hoop voor omdat ze het positieve hebben van boom en boomloos zadels. Zelf vind ik de wow zadels erg mooi en ik denk passend te maken op ieder paard alleen de prijs is wel pijnlijk vind ik.

Kijk eens na een Kent & Masters cob die hebben wij op onze rondgeribte haflinger liggen.

Ts weet niet wie je er allemaal bij hebt gehad. Maar zie dat je hier in de buurt woont. Neem anders eens contact op met Heleen Klumper

Edit zie dat je al een zadel hebt. Super hopelijk blijft het goed gaan.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 12:22

maj0 schreef:
Ts weet niet wie je er allemaal bij hebt gehad. Maar zie dat je hier in de buurt woont. Neem anders eens contact op met Heleen Klumper

Edit zie dat je al een zadel hebt. Super hopelijk blijft het goed gaan.

Heleen Klumper is geweest, Walter ook.

Hoop dat ik ze een hele tijd niet meer hoef te zien en mn paardje gewoon lekker blijft lopen ☺️

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:49

Lekker genieten! Ideal heeft inderdaad heel mooie praktische zadels. Veel plezier ermee!

Hiawatha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:54