[WN] Bitloos: bosal of sidepull?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:28

Manenhaar prikt totaal niet, een staartharen mecate wel.

DubbelFun

Re: Bitloos: bosal of sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:43

Klopt, maar een ander gebruik dan staarthaar is om het prettiger vasthouden voor de ruiter te maken en heeft niets met de originele werking te maken :)
Alhoewel ik ook díe reden in twijfel trek; die vlieg... etc :)

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:58

Cyella schreef:
xxpinczowxx schreef:
Ik vind een touwhalster echt heel fijn rijden.

Wil je perse bosal of sidepull?

Met een touwhalster kan je geen dresuur oefeningen doen omdat je geen stelling kan vragen. Je kan gewoon niet constant contact hebben, daar is een touwhalster niet voor gemaakt.

Dat is simpelweg niet waar. Ik rij al jaren met een touwhalster en mijn paardje geeft keurig stelling aan. Kwestie van trainen :j

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:50

Wranglerbutt schreef:
_Cindy schreef:
Zo zie je ook veel nylon mecates aan een bosal, dat verstoort de werking pas..

Oh ja? Kan je dat beargumenteren?

En nylon mecate zorgt er voor dat je bosal scheef wordt. Maar dat gebeurt evenzeer met een bosal opgeknoopt weggeborgen wordt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:58

Hoezo wordt ie scheef van een nylon mecate ??
Dat ie van ophangen (en niet gebruiken) scheef wordt kan ik me iets bij indenken

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:07

Een bosal wordt niet scheef van ophangen en ook niet van een nylon mecate. Mijn bosal hangt al jaaaren en vervormt echt niet. Ik vindt een nylon mecate niet lekker rijden maar die discussie ga ik hier niet verder voeren.

Met een touwhalster stelling kan prima, dat is gewoon wijken voor druk. Maar met een bosal kun je fijnere hulpen geven en meer verzameling bereiken. Voor alleen recreatief rijden voldoet een touwhalster prima.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:58

DubbelDun schreef:
Dat ie van ophangen (en niet gebruiken) scheef wordt kan ik me iets bij indenken

Een nylon mecate geeft niet mee zoals een haarmecate

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:00

2a54z6e45r6r schreef:
DubbelDun schreef:

Een nylon mecate geeft niet mee zoals een haarmecate

Nooit last van gehad!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:03

Ik heb van mijn manenharen- en staartharenmecate ook niet het gevoel gehad die meegaven :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:12

Juist niet nee...

Knoop je dan elke keer dat je gaat rijden de mecate er aan en weer af 2a??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:14

Natuurlijk niet, het is al zo'n rotklus om hem goed geknoopt te krijgen :D
Heel soms moest ie even in de was omdat het deel wat langs de hals lag vuil werd, maar dan nog liet ik hem er meestal om zitten en doopte de rest in een emmer water :D
Daarna even in de wasverzachter... werd ie heerlijk soepel van :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:22

Ik was hem niet, voordeel aan natuurlijk materiaal is dat er geen viezigheid in trekt. Heb ook een mohair gehad maar die werd altijd stug na het rijden in de regen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:24

Ik had een hele lichte en die werd echt wel vies na een tijdje.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:02

DubbelDun schreef:
Ik heb van mijn manenharen- en staartharenmecate ook niet het gevoel gehad die meegaven :D

Niet op giga schaal he, maar heb je nooit aan een haar getrokken? Duurt ff voor het meegeeft en springt, er zit een soort van weerstand in. Maar daarvoor moet je wel iets van fysica of dergelijke wetenschappen kennen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:03

_Cindy schreef:
Juist niet nee...

Knoop je dan elke keer dat je gaat rijden de mecate er aan en weer af 2a??

Is in 2 seconden geflikt hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:06

2a54z6e45r6r schreef:
.... Maar daarvoor moet je wel iets van fysica of dergelijke wetenschappen kennen.

Lekker neerbuigend...
Als één haar al minimaal rekt, dan zal een gevlochten streng van heel veel haren nog wel veel minder rekken, te meer daar een mecate onder grote kracht gevlochten/gedraaid wordt ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:10

Ja helemaal correct, en als je die stress strain relatie vergelijkt met een nylon (ook gevlochten hoor ;) ) mecate dat zie je dat er wel degelijk een verschil is, in "meegeven"

https://www.youtube.com/watch?v=IyvFpuFeDYc

Als je dan je nylon mecate strak aantrekt kan je zo je bosal scheeftrekken.

Als je dit neerbuigend vind, ik moest niet over de fysica beginnen moest je het zomaar in het belachelijke trekken hoor ;) En ik weet niet welke achtergrond je hebt, doet er ook niet toe ik probeer het gewoon uit te leggen, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gevoel van 'geviseerd voelen'. Jammer dat gewoon logisch redeneren op basis van wetenschappelijke wetten in het belachelijke getrokken wordt.
Blijkbaar is het hier meer om: wie het luidste roept gelijk heeft. Dus zijn bijdrages zoals mijne niet waardevol voor dit onderwerp.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:17

2a54z6e45r6r schreef:
Ja helemaal correct, en als je die stress strain relatie vergelijkt met een nylon (ook gevlochten hoor ;) ) mecate dat zie je dat er wel degelijk een verschil is, in "meegeven"

https://www.youtube.com/watch?v=IyvFpuFeDYc => de Young modulus verschilt in beide gevallen, die bepaald dus het meegeven die ik bedoel.

Als je dan je nylon mecate strak aantrekt kan je zo je bosal scheeftrekken.

Als je dit neerbuigend vind, ik moest niet over de fysica beginnen moest je het zomaar in het belachelijke trekken hoor ;) En ik weet niet welke achtergrond je hebt, doet er ook niet toe ik probeer het gewoon uit te leggen, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gevoel van 'geviseerd voelen'. Jammer dat gewoon logisch redeneren op basis van wetenschappelijke wetten in het belachelijke getrokken wordt.
Blijkbaar is het hier meer om: wie het luidste roept gelijk heeft. Dus zijn bijdrages zoals mijne niet waardevol voor dit onderwerp.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:18

Ik heb vroeger les gehad met mijn bosal en toenheb ik idd ook de wijze raad gekregen om de mecate eraf te halen. Elke keer opnieuw knopen dus, zo word je er ook handiger in...heeft zijn voordelen.
De bosal zelf hang ik omhoog met een riempje rond de neus en dus niet met de hanger, zo kan hij scheef worden.