Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Batlow schreef:Voor de mensen die ervaring hebben met een jong beginnend paard, wat is jullie voorkeur? Spring veelzijdig of dressuur?
Ik wil namelijk straks liever een dressuur en springzadel en geen veelzijdig..
vencedor schreef:Sommer toen ook voor gekeken maar geen fatsoenlijke zadelmaker kunnen vinden die dat merk leverde.

dorientjuh schreef:Ik heb mijn paard ook ingereden met een tweedehands boomloos Barefoot zadel. Ik zit er nu over te denken om een nieuw Barefoot zadel te gaan kopen.
Ik vind het boomloze idee fijn omdat je je dan niet steeds zorgen hoeft te maken of het zadel nog wel goed ligt en of hij niet weer aangepast hoeft te worden, met de daarbij behorende kosten. Zolang je af en toe checkt of de pommel nog past, zit je in principe goed. Bovendien zijn de Barefoot zadels populair en kun je ze dus ook gemakkelijk weer verkopen, mocht je dat willen.
Bovendien zorgt een boomloos zadel voor een onafhankelijkere zit. Enige nadeel is dat je niet vanaf de grond (dus zonder krukje) op kunt stappen, maar voor de rug van je paard is het sowieso altijd beter om een krukje te gebruiken.
Op mijn belg van 1.80 kan ik er zelfs aan hangen, ding ligt als een huis! Op mijn tinker schuift het wel een klein beetje, maar zodra ik erop zit schuif ik het zadel weer op de goede plek
Dat geeft je inderdaad een ontzettend goede zit en is ook beter voor het paard; zodra je scheef zit merk je dat het zadel wat zal gaan wegkruipen en dus wordt je echt gedwongen om die steun niet bij je zadel te zoeken maar zelf netjes in evenwicht te zitten

Batlow schreef:Ik wil namelijk ook graag de thorowgood of kent en masters 2de hands aanschaffen, scheelt toch veel geld. Alleen wil ik pas de zadelmaker laten komen als ik het zadel heb... Maar de vraag of het passend kan worden. Dit omdat ik anders de passer moet laten komen om zadels te passen, dat ene zadel 2de hands koop en de passer dan weer moet komen om het passend te maken. Twijfel twijfel wat ik moet doen
MiniMouse schreef:Stubben.. Past op veel paarden en zijn tweedehands voor leuke prijzen te krijgen.
Succes!
. Het is zeer populair op africhtingsstallen vanwege de onverwoestbaarheid van het zadel en wordt daardoor op veel paarden gebruikt. Maar dat is iets anders dan dat het op veel paarden past. Door de zgn. "spring-tree" die Stubben gebruikt die een duidelijke "U"-vorm heeft is dit zadel eigenlijk alleen geschikt voor paarden met een wat wekere rug. Zeker de oudere Stubbens hebben ook een veel te nauw kussenkanaal en doordat de kussens dan ook nog eens de boomvorm volgen een veel te klein draagvlak. vencedor schreef:Boomloos zou ook niet mn eerste keus zijn bij een groen paard. Fijn dat je onafhanhelijk zit, maar toch liever iets waarmee je eventuele capriolen uitzit. En die druk beter verdeeld.

SandravdB schreef:silhouette met verstelbare boom, moeilijk aan te komen helaas