Je paard heeft een vrij steile hoef?
Ik heb hier hoefschoenen van Old Mac, oude type. Dat waren de enige die mijn paard paste. Ze heeft namelijk een bredere dan lange hoef (IJslander). Ik heb ze gekocht omdat mijn paard ook korte hoeven had. We zijn nu vier jaar verder en ik heb de hoefschoenen amper gebruikt. Ik vond het maar lastig, een gedoe met aantrekken, wen-periode, etc. Ik ben dus voorzichtig doorgegaan met de blote voeten. De hoeven zijn nu echt keihard, niet gevoelig, dus ik laat het zo. Mijn paard loopt hier in de paddock op zand en op tegels, dus ze worden dagelijks gehard. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 2x per week op straat rij. Ik pak ook veel de berm, maar stap en tölt toch ook wel over de weg.
Hier worden de hoeven vaak bijgevijld, om grote bekapbeurten te voorkomen. Grote verschillen leveren vaak gevoeligheid op. Straal wordt hier ook het liefst lang gelaten, omdat die ook de groei van de hoef activeert.
Ik denk dat als je het rustig opbouwt, de hoeven zich inderdaad gaan aanpassen. (Maar dat kost wel een jaar, denk ik.)Maar er zullen ook paarden zijn, waarbij het niet gaat lukken, mijn Fjord heeft bijvoorbeeld echte platvoeten met een ondiepe zool. Die blijft gevoelig op steentjes.
Je zou ook eens een second opinion kunnen vragen bij een andere smid. Misschien een smid die van blote voeten houdt.
Daarnaast zou ik in plaats van meer krachtvoer ook eerder denken aan een vitamine/mineralenbrok, zoals Pavo Vital, Metazoa of Marstall Vito.
Succes!