Zucht.. Hoefschoenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Re: Zucht.. Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:49

Ik was niet van plan om op te geven hoor(al zou ik dat willen, ik heb helemaal geen andere opties), hoop alleen voor hem dat het snel betert want ik vind het natuurlijk niet leuk om hem pijn te doen als ik hem binnen haal, en een andere route is geen optie, hij moet echt over die kiezels helaas.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:08

Mischien is deze oude truck iets voor je. Je kan zijn zolen teren. Worden ze wat harder van en dus minder gevoelig. Ik doe dat 1 x per 14 dgn bij Genghis en hij heeft de endurance wedstrijd in Heijenrath zonder ijzers gelopen. We waren samen met nog iemand de enige 2 die het aandurfden. Ik heb wat dat aangaat ook een super hoefsmid (MW uit Eijsden) die meedenkt.

Ik zou zeggen probeer het eens.

En niet vergeten. Geef je paard de tijd te wennen om blootvoets te lopen. Het is flink wennen om weer zonder ijzers te moeten lopen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:11

Hmm, van teren ben ik niet zo'n fan. Heb altijd gedacht en gehoord dat je dat echt alleen moest doen als het nodig was en op aanraden van een smid..
Natuurlijk moet hij wennen en heeft het tijd nodig, ben ook de laatste die volgende week alweer een buitenrit wil maken hoor.
Vind het alleen zo sneu voor hem dat ik hem toch 2x per dag moet 'pijnigen' zegmaar.
Ach, het komt allemaal wel goed, heeft wat tijd nodig en die wil ik hem best geven. Ik vermaak me prima met hem nu alleen wat poetsen, kroelen en longeren, heb nu ook niet echt de tijd of energie om urenlange buitenritten te maken dus het komt opzich wel goed uit :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:14

Of van die dikke, gebreide sokken aan. :o

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:35

Je paard heeft een vrij steile hoef?

Ik heb hier hoefschoenen van Old Mac, oude type. Dat waren de enige die mijn paard paste. Ze heeft namelijk een bredere dan lange hoef (IJslander). Ik heb ze gekocht omdat mijn paard ook korte hoeven had. We zijn nu vier jaar verder en ik heb de hoefschoenen amper gebruikt. Ik vond het maar lastig, een gedoe met aantrekken, wen-periode, etc. Ik ben dus voorzichtig doorgegaan met de blote voeten. De hoeven zijn nu echt keihard, niet gevoelig, dus ik laat het zo. Mijn paard loopt hier in de paddock op zand en op tegels, dus ze worden dagelijks gehard. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 2x per week op straat rij. Ik pak ook veel de berm, maar stap en tölt toch ook wel over de weg.

Hier worden de hoeven vaak bijgevijld, om grote bekapbeurten te voorkomen. Grote verschillen leveren vaak gevoeligheid op. Straal wordt hier ook het liefst lang gelaten, omdat die ook de groei van de hoef activeert.
Ik denk dat als je het rustig opbouwt, de hoeven zich inderdaad gaan aanpassen. (Maar dat kost wel een jaar, denk ik.)Maar er zullen ook paarden zijn, waarbij het niet gaat lukken, mijn Fjord heeft bijvoorbeeld echte platvoeten met een ondiepe zool. Die blijft gevoelig op steentjes.

Je zou ook eens een second opinion kunnen vragen bij een andere smid. Misschien een smid die van blote voeten houdt.

Daarnaast zou ik in plaats van meer krachtvoer ook eerder denken aan een vitamine/mineralenbrok, zoals Pavo Vital, Metazoa of Marstall Vito.

Succes!