Olympia96 schreef:Feit is dat ik sinds ik het zadel heb (oktober 2013) in toenemende mate rugpijn heb gekregen tot op het punt waarop mijn lichaam ermee stopte.
Pas toen mijn paard drie weken stil stond, begon mijn rugpijn te verdwijnen. En sinds ik niet meer op het zadel rijd, is de pijn volledig weg.
MissJ en ik hebben dezelfde chiroprator dat klopt. Wij hebben echter een compleet andere bouw, en ik betwijfel of wij allebei een even holle rug hebben.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om jouw pijn in twijfel te trekken of af te zwakken. Jij hebt pijn, dat is ontzettend vervelend. Terug redenerend is het ontstaan nadat jouw JES is gekomen en de pijn trekt weg als je niet op het zadel rijdt. Dat is een duidelijk signaal.
Wij hebben inderdaad een heel verschillende bouw. Sterker nog, ik denk dat ik sowieso een wat afwijkende bouw heb. Daarom had ik ook zo veel problemen op reguliere zadels. Wie er een hollere rug heeft, of een andere afwijking, is niet zo van belang. Schleese ontwikkelt niet enkel voor mijn bouw, of voor die van iedere willekeurige ander. Vandaar dat ik een kanttekening plaats bij de opmerking richting Fionami, dat Schleese voor haar waarschijnlijk geen goede optie zou zijn. Dat is voor iedereen weer persoonlijk, aangezien geen lichaam hetzelfde is, zelfs met gelijke klachten.
Citaat:
Los daarvan was het mijn chiroprator die me op mijn zadel wees (want ik riep nog heel hard dat het daar onmogelijk aan kon liggen, want: op maat gemaakt!). Ze beschreef echter een type zadel wat bij mijn rug zou passen en dat was alles wat mijn Schleese niet is. Die van MissJ overigens ook niet, want ook in haar zadel kantelt mijn bekken in een verkeerde hoek.
Zoals gezegd; ik zeg niet dat het slechte zadels zijn. Veel paarden zullen er een stuk blijer van worden. Maar feit is wel dat er wat mij betreft een essentieel stuk wordt vergeten in de theorie van Jochen Schleese. Dát wordt wel onderschreven door de gezamenlijke chiroprator van MissJ en mij die hierover ook contact heeft opgenomen met de zadelmaker. Het is een kwestie van logisch rederneren.
Mijn zadel is specifiek voor mij op maat gemaakt. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom jouw bekken op mijn zadel in een verkeerde hoek gekanteld wordt. Het kan zijn dat JES of Schleese voor jou niet geschikt is, dat kan. Wellicht is er een andere onderliggende oorzaak. Misschien is het niet de juiste combinatie met paard, beweging, type zadel, aanpassing of weet ik veel wat. Er zijn zo vreselijk veel factoren van invloed.
Ik vind het heel positief dat de chiropractor contact op heeft genomen met jouw zadelmaker. Voor mij is dit echter niet een definitief antwoord. Ik zou het vele malen interessanter vinden als de chiropractor in contact kon komen met Jochen Schleese. Jochen is de bedenker van Saddlefit 4 Life en degene die de zadels ontwikkeld heeft, o.a. in combinatie met de medische sector. Of dit stuk in zijn theorie vergeten is, is de lezing van Irene Polane. Irene werkt als zelfstandige en mag sinds ongeveer een jaar JES verkopen. Wellicht zijn er nog zaken die voor haar niet bekend zijn. Hiermee impliceer ik overigens niet dat deze redenatie de waarheid is. Ik plaats enkel wat kritische kanttekeningen, in de hoop dat er een oplossing komt voor jouw probleem.
Ik zou graag de visie van Jochen willen weten op dit gebied. Het zou ook reuze interessant zijn. Niet alleen voor jou, maar voor iedereen. Is dit een vergeten stuk in zijn theorie, dan zou het in samenwerking met de chiropractor verbeterd kunnen worden. Is dit wel meegenomen in de theorie, dan kan het wellicht opgelost worden. Al met al lijkt mij dat een win win situatie. En dat zou toch een sterk staaltje probleemoplossing kunnen zijn. In het kader van de marketing