zadel voor vrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:22

Fionami schreef:
Wat een uitleg aimee. Ontzettend bedankt.

Olympia, ook bedankt voor het delen van jouw ervaring. Schrijft voor mij weer een merk af.

Zijn er nog meer mensen met ervaringen met dit soort zadels?

Het is dus niet gezegd dat jij er ook last van krijgt, alleen volgens mijn chiroprator heb je met 'ons' type rug veel vrijheid nodig in een zadel. Anders krijg je geheid last. Is het niet nu, dan is het over zoveel jaar. Afhankelijk van je leeftijd.

Ik wil de Schleese zadels ook niet afkraken, want ik ben erg voor de vernieuwing. En een heleboel vernieuwingen vind ik echt een verademing. Alleen ook Schleese is niet heilig en het is niet alleen maar halleluja. Passen in een (vrouwen)zadel gaat verder dan alleen een bekken, bovenbeendikte en beugelophanging. Zéker als je het hebt over lage rugpijnen.

Overigens lijkt er wel een verschil qua zitting te zijn tussen spring en dressuur zadels. Dat moet ik dus nog ervaren.

Verder is mijn verhaal ook maar een verhaal natuurlijk. Uitgebreid testen zou ook een optie kunnen zijn. Zelf ondervinden dus.

YamaSaki

Re: zadel voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:27

Ik moet zeggen dat ik in dressuurzadels vaak ook dramatisch zit en last krijg van mn rug.
Ik heb ook een holle rug.
Vaak met een vzh zadel (eventueel richting spring), zit ik wel goed.
Nu pas ik zelfs nog in een shetlandzadel, dus qua inchmaat is het ook altijd even zoeken.
Ben benieuwd hoe het springmodel jou zal bevallen, voorlopig hoef ik nog geen zadel voor mn paard (nog niet beleerd), maar als het springmodel wel beter zit, dan is het er eentje voor op mijn lijstje :)

(nu kan ik trouwens prima zitten in een bepaalde vzh wintec :') dus het ligt echt aan het zadel/model etc)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:37

Ik vind hopfner geweldig. Heb echt zo verschrikkelijk veel goeie zadels gehad, maar altijd veel pijn. Met de hopfner geen pijn meer, kan er ook uren mee buitenrijden! Met welk dressuurzadel hou je dat tegenwoordig nog vol?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:06

Olympia96 schreef:
Fionami schreef:
Ik heb van mijzelf geen geweldige houding. Vooral een holle rug. Deze trek ik nog holler.ik val ook voorover. Tevens heb ik veel pijn aan mijn heupen en liezen. Ik werk aan mijn houding, ook in het dagelijks leven. Maar toch vraag ik mij af of mijn zadel deels boosdoener is.

.
Dan zou ik je geen Schleese/JES Ride aanraden. Ik heb ook een holle rug én bovengenoemd zadel. Het zadel is zo gebouwd dat je nog een extra drukker onder je kont krijgt, waardoor je bekken nog meer kantelt. Daardoor wordt de natuurlijke holling van je rug versterkt en krijg je het wervel op wervel effect. Dat is precies wat ik ook heb en waardoor ik op een gegeven moment niet meer kon bewegen van de pijn.

De smalle twist én de volledige aanpasbaarheid aan je paard zijn wel grote voordelen.

Maar zoals gezegd: áls je al rugproblemen hebt, dan zou ik zo'n zadel je echt afraden. De dressuurvariant tenminste, want die hebben allemaal een vrij gedwongen zit.

Ik kan me hier absoluut niet bij aansluiten :n Ook ik trek mijn rug van nature hol. In alle zadels zat ik in stoelzit, met als gevolg een scheef bekken, pijn in de onderrug en helse pijn in mijn liezen.

Sinds mijn Schleese in januari is gekomen zijn mijn klachten weg. De pijn is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik trek mijn rug juist niet meer zo hol, vanwege de juiste ondersteuning van mijn stuitbeen. Eindelijk zit ik in balans, met ontspannen afhangende benen, voor het eerst van mijn leven met heupen en hakken op 1 lijn.

Het is niet alleen mijn eigen ervaring dat het goed is, mijn chiropractor onderschrijft het volledig. Zij is lyrisch. Eindelijk is mijn bekken recht.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:11

Op de 1 of andere manier wil mijn telefoon mijn bericht niet verlengen, dus da maar in twee.

Toevallig hebben Olympia en ik dezelfde chiropractor. Bij mij is ze dus zogezegd lyrisch, bij Olympia helaas niet.

Fionami, ik zou Schleese zeker niet afschrijven voor je het zelf geprobeerd hebt. Want jouw eigen ervaring zal de beste raadgever zijn. Ik kan Aimée Albers van Past mijn zadel? en Ingeborg Taffijn van Zadelpunt van harte aanbevelen. Zeer kundige mensen die uitgebreid voorlichten, zonder dwang tot aankoop.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 00:28

Dat is wel heel fijn. Ik zou dolgraag eens gewoon een week ofzo een zadel proberen zonder gelijk te moeten kopen en dan misschien een miskoop te begaan. Helaas gaat dat alleen meestal niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 06:58

Feit is dat ik sinds ik het zadel heb (oktober 2013) in toenemende mate rugpijn heb gekregen tot op het punt waarop mijn lichaam ermee stopte.

Pas toen mijn paard drie weken stil stond, begon mijn rugpijn te verdwijnen. En sinds ik niet meer op het zadel rijd, is de pijn volledig weg.

MissJ en ik hebben dezelfde chiroprator dat klopt. Wij hebben echter een compleet andere bouw, en ik betwijfel of wij allebei een even holle rug hebben.

Los daarvan was het mijn chiroprator die me op mijn zadel wees (want ik riep nog heel hard dat het daar onmogelijk aan kon liggen, want: op maat gemaakt!). Ze beschreef echter een type zadel wat bij mijn rug zou passen en dat was alles wat mijn Schleese niet is. Die van MissJ overigens ook niet, want ook in haar zadel kantelt mijn bekken in een verkeerde hoek.

Zoals gezegd; ik zeg niet dat het slechte zadels zijn. Veel paarden zullen er een stuk blijer van worden. Maar feit is wel dat er wat mij betreft een essentieel stuk wordt vergeten in de theorie van Jochen Schleese. Dát wordt wel onderschreven door de gezamenlijke chiroprator van MissJ en mij die hierover ook contact heeft opgenomen met de zadelmaker. Het is een kwestie van logisch rederneren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 07:47

Ik heb even in een schleese gezeten, maar dat betreffende zadel was het voor mij ook niet. Ik heb heupdysplasie, dat vraagt blijkbaar toch weer een iets opener zit.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:08

Ik heb mijn zadel inderdaad weg bij http://www.zadelmakerijpolane.nl

Over wel of niet belachelijk duur. Het is ontzettend veel geld, dat klopt, maar als je je erin verdiept vind ik het het wel waard. Begrijpelijk als je het er niet voor over hebt, dat is ieders goed recht, maar belachelijk duur vind ik geen gefundeerde uitspraak. Ontzettend veel geld wel.
Ik heb een jaar geen zadel gehad, door levertijd en vooral door de tijd te nemen om te sparen. Ik heb sinds ik mijn zadel heb nog geen seconde spijt gehad van dit jaar dat ik heb moeten wachten.
Ik ben overigens ook een lage-rugpijn-patiënt...(bekken heeft 13 jaar scheef gestaan ook) maar ongetwijfeld weer uniek, net als de rest, en mij doet dit zadel juist wel erg goed heb ik het gevoel.

Wat betreft de zit. Over bijzondere gevallen kan en wil ik niet oordelen, of wel of niet gedwongen zit. Dit zadel heeft zeker geen gedwongen zit wat mij betreft, alleen deze zadels geven je vrouwelijk bekken wel een steun in de rug die je niet gewend bent. En dat laatste is van belang wat mij betreft! Ik ben zelf ook liefhebber van een vrije zit (ook kwa kniewrongen, ik heb de dunne en zelfs zonder kniewrongen kon ik prima rijden op dit zadel). Ik zit absoluut niet gedwongen in dit zadel alleen je moet er wel even aan wennen dat je die steun die je voelt, dat je die ook mag pakken. Daar let ik momenteel heel goed op en dan kan ik echt fijn zitten. Maar dat is niet iets waarover je met 1 keer proefrijden kan oordelen wat mij betreft. Ik was ook eerst iets sceptisch daarover omdat ik het gevoel had wat voorover te vallen, maar dat komt omdat je onbewust die steun ontwijkt omdat je dat natuurlijk niet gewend bent.

En niks is heilig idd, iedereen is uniek en iedere combinatie van paard en ruiter nog veel unieker... dus iedereen zal het toch zelf moeten ervaren voor je weet of het iets voor je kan zijn of niet. Want soort paard zal ongetwijfeld ookal heel veel verschil maken. Het is nogal een verschil of je op mijn breede fries zit (met een rug als een dienblad) of op een heel smal arabiertje... dan werkt toch alles weer anders in!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:10

Ik ben (als rasechte marketeer :D) trouwens erg voor het inzetten van enthousiaste klanten ter promotie van een product. Maar vergeet niet dat de mensen met een minder positieve ervaring óók goede PR kunnen zijn áls er een correcte oplossing voor het probleem wordt gevonden. Alles draait om probleemoplossing, een sterke marketingmachine en een goed product natuurlijk.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:12

ik ga hier even volgen. Ik ben absoluut overtuigd van de vele voordelen van deze zadels maar ik heb ook het idee dat mijn holle rug verstrekt wordt in dit zadel.
Bij mij gaat het tussen de wow en een schleese. Beide heel verschillend maar paardlief is met beiden tevreden.Hij eist een zadel met heel veel vrijheid voor zijn dikke trapeziusspier. Beide zadels lijken hem dat te geven. Deze week komt er een schleese fitter. Dus dan ga ik de knoop doorhakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:26

Wat een eye-opener is dit topic... En hoopgevend, want ik heb al ontzettend lang last van mijn onderrug, heupen en knieën en paardrijden lijkt de oorzaak te zijn. Ooit had ik een heel fijn dressuurzadel voor mijn pony, daarin had ik geen last maar dit zadel kon helaas niet passend worden gemaakt op mijn paard en ik heb nog geen zadel kunnen vinden voor haar waar ik wel fijn in zit. Vooral mijn westernzadel is een drama, na een uurtje rijden kon ik niet lopen van de pijn.

Met een boomloos zadel ging het iets beter, maar inmiddels rijd ik al bijna een jaar niet meer omdat er nog steeds niks echt comfortabel is. Ik ga hier eens serieus naar kijken, ik zou graag weer (pijnvrij) willen rijden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 09:01

Heeft iemand misschien foto's van het zadel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:00

2005 schreef:
Welke zadelmerken komen in de buurt van vrouwenzadels?

Zaldi San Jorge, Zaldi Kira Klass
Beide zadels hebben een smalle twist, waardoor je je bekken en spieren daaromheen goed kan ontspannen.
Het enige zadel (tot nu toe) waarin ik zelf goed alles kan ontspannen. (en al helemaal op de zeer breed gebouwde paarden die ik hier heb staan.)
De boom is thermoplastisch en voelt iets verend.
Ik ben zelf lang, heb lange benen en normale vrouwen heupen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:25

foto's vind je op http://www.schleese.com en http://www.schleese-gmbh.de

Dit is mijn zadel: Dit is de Flamenco/Heike Kemmer, met twist in de zitting 1 cm smaller, beugelophanging extra naar achter en korte kussens.
Afbeelding

Hier kan je ook mooi de steun achterin het zadel zien.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:32

Olympia96 schreef:
Feit is dat ik sinds ik het zadel heb (oktober 2013) in toenemende mate rugpijn heb gekregen tot op het punt waarop mijn lichaam ermee stopte.

Pas toen mijn paard drie weken stil stond, begon mijn rugpijn te verdwijnen. En sinds ik niet meer op het zadel rijd, is de pijn volledig weg.

MissJ en ik hebben dezelfde chiroprator dat klopt. Wij hebben echter een compleet andere bouw, en ik betwijfel of wij allebei een even holle rug hebben.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om jouw pijn in twijfel te trekken of af te zwakken. Jij hebt pijn, dat is ontzettend vervelend. Terug redenerend is het ontstaan nadat jouw JES is gekomen en de pijn trekt weg als je niet op het zadel rijdt. Dat is een duidelijk signaal.

Wij hebben inderdaad een heel verschillende bouw. Sterker nog, ik denk dat ik sowieso een wat afwijkende bouw heb. Daarom had ik ook zo veel problemen op reguliere zadels. Wie er een hollere rug heeft, of een andere afwijking, is niet zo van belang. Schleese ontwikkelt niet enkel voor mijn bouw, of voor die van iedere willekeurige ander. Vandaar dat ik een kanttekening plaats bij de opmerking richting Fionami, dat Schleese voor haar waarschijnlijk geen goede optie zou zijn. Dat is voor iedereen weer persoonlijk, aangezien geen lichaam hetzelfde is, zelfs met gelijke klachten.

Citaat:
Los daarvan was het mijn chiroprator die me op mijn zadel wees (want ik riep nog heel hard dat het daar onmogelijk aan kon liggen, want: op maat gemaakt!). Ze beschreef echter een type zadel wat bij mijn rug zou passen en dat was alles wat mijn Schleese niet is. Die van MissJ overigens ook niet, want ook in haar zadel kantelt mijn bekken in een verkeerde hoek.

Zoals gezegd; ik zeg niet dat het slechte zadels zijn. Veel paarden zullen er een stuk blijer van worden. Maar feit is wel dat er wat mij betreft een essentieel stuk wordt vergeten in de theorie van Jochen Schleese. Dát wordt wel onderschreven door de gezamenlijke chiroprator van MissJ en mij die hierover ook contact heeft opgenomen met de zadelmaker. Het is een kwestie van logisch rederneren.

Mijn zadel is specifiek voor mij op maat gemaakt. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom jouw bekken op mijn zadel in een verkeerde hoek gekanteld wordt. Het kan zijn dat JES of Schleese voor jou niet geschikt is, dat kan. Wellicht is er een andere onderliggende oorzaak. Misschien is het niet de juiste combinatie met paard, beweging, type zadel, aanpassing of weet ik veel wat. Er zijn zo vreselijk veel factoren van invloed.

Ik vind het heel positief dat de chiropractor contact op heeft genomen met jouw zadelmaker. Voor mij is dit echter niet een definitief antwoord. Ik zou het vele malen interessanter vinden als de chiropractor in contact kon komen met Jochen Schleese. Jochen is de bedenker van Saddlefit 4 Life en degene die de zadels ontwikkeld heeft, o.a. in combinatie met de medische sector. Of dit stuk in zijn theorie vergeten is, is de lezing van Irene Polane. Irene werkt als zelfstandige en mag sinds ongeveer een jaar JES verkopen. Wellicht zijn er nog zaken die voor haar niet bekend zijn. Hiermee impliceer ik overigens niet dat deze redenatie de waarheid is. Ik plaats enkel wat kritische kanttekeningen, in de hoop dat er een oplossing komt voor jouw probleem.

Ik zou graag de visie van Jochen willen weten op dit gebied. Het zou ook reuze interessant zijn. Niet alleen voor jou, maar voor iedereen. Is dit een vergeten stuk in zijn theorie, dan zou het in samenwerking met de chiropractor verbeterd kunnen worden. Is dit wel meegenomen in de theorie, dan kan het wellicht opgelost worden. Al met al lijkt mij dat een win win situatie. En dat zou toch een sterk staaltje probleemoplossing kunnen zijn. In het kader van de marketing :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:01

De enige echte manier is echt gewoon veel testen. Ik ken ook mensen die bijvoorbeeld serieus Wintec het allerbeste zadel van alle zadels vinden. Ik kan me daar echt niets bij voorstellen, maar mensen zijn gewoon ontzettend verschillend.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:10

Enerzijds denk ik, ja het zal wel.
Ik kan fijn rijden met mijn Hulsebos en het ligt goed op mijn paard.

Anderzijds, ik heb wel problemen in mijn liezen en bovenbenen. Ik heb dit probleem altijd bij mezelf gelegd. Leren ontspannen. Dit is met de jaren al wel beter geworden, maar wat nou als dat laatste stuk dus niet aan mij ligt?

Ik ga mij hier ook eens wat in verdiepen en zou het wel leuk vinden als er een lijst kan komen met alle merken die dus gebouwd zijn voor de vrouwen. Nu zie ik verschillende merken voorbij komen, maar niet concreet een lijst. Is dat een optie?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:16

Haha, van de meeste wintecs krijg ik flink last van mijn rug, ook van KN en zelfs hulsebos heb ik last van mijn rug. Op dit moment heb ik 1 pony zadel van wintec 16,5 inch en hier heb ik geen last van mn rug van maar dat is ook echt een uitzondering op de wintec. Dan heb ik 3 kieffer zadels waarvan 2 Lech profi eentje zonder wrong en eentje met. Die met wrong pasgeleden aangeschaft omdat ik met die ander dus in de hogere oefeningen weinig steun / balans had. Het fijne van die kieffers vind ik wel dat je niet in een houding gedwongen wordt het zadel met wrong helpt me wel met verzameling ed maar met zijganen ben ik vaak toch wat zoekende naar mijn balans. Hoewel ik die wel prima kan rijden maar het kost me extra moeite zegmaar

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:20

Ik heb erg lange en ook nog eens ronde dijen, het zadel op de foto hierboven zou dus nooit kunnen voor mij, de zweetbladen moeten echt meer naar voren gebouwd zijn. ik zit erg goed in de Stubben Scandica dr. en de Zaldi (waarschijnlijk de New Kent). In de meeste dressuurzadels wordt mijn been dusdanig achterover gedwongen dat ik mijn rug helemaal hol trekken moet om niet voorover te vallen. Beide zadels hebben een redelijk open zit, of ze voor mannen of vrouwen gemaakt worden geen idee maar ik zit er super in.
De Zaldi San Jorge is nog een wens van me........................ en zal dat voorlopig wel blijven.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:22

Ik wil alleen nog even kwijt dat dit MIJN visie is en dat ik NIET namens Irene spreek! Dat is een zeer foute conclusie en ik heb dat nergens zo gezegd. Alles wat ik hier zeg, zeg ik op eigen verantwoordelijkheid. Ik zou nooit namens iemand spreken.

Ook is Irene een zeer kundige vrouw en doet ze ábsoluut niet onder voor Ingeborg en Aimee. Ik ben ervan overtuigd dat de laatste twee mij óók niet kunnen helpen met mijn huidige zadel of met een ander zadel in de dressuuruitvoering. Daarnaast gaat het om een persoonlijke klik die je wel of niet hebt met een zadelmaker en wat dat aangaat heb ik een andere voorkeur dan jij. Wat natuurlijk helemaal prima is. Overigens lijkt me dat jouw zadel aangepast is voor jou en niet op maat gemaakt, omdat jij een tweedehands zadel hebt. Logisch dat dat voor mij geen uitkomst bood. Maar dat is voor mijn ervaring ook niet belangrijk natuurlijk.

Ben het met je eens dat ik Jochens mening zeer interessant zou vinden. Ik heb die contacten echter niet. Misschien heeft de bijscholing nieuwe inzichten opgeleverd.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat mijn ervaring níks zegt over de ervaringen van andere mensen. Door mijn ervaring te delen, wil ik alleen maar aangeven dat ook dit zadel niet de oplossing is voor alle problemen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:51

Even voor alle duidelijkheid: ik impliceer nergens dat jij namens Irene spreekt. Het was puur een reactie op het advies dat jij geeft aan Fionami en het contact tussen chiropractor en Irene. Tevens denk ik hardop mee over het probleem en een mogelijke oplossing. :)

Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik geen tweedehands zadel heb, maar een demomodel. De maten van dit zadel kwamen overeen kwam met mijn maten en die van mijn paard. Dus ik had het geluk dat ik op deze manier een Schleese kon kopen tegen een gereduceerd tarief :) Daarna is het inderdaad verder aangepast om het perfect passend te maken :j

Dat is mijn specifieke ervaring. Toch alleen maar positief dat dit op deze manier gedeeld kan worden?

Ik ben verder erg benieuwd of iemand weet of er in de ontwikkeling van Schleese contact is geweest met chiropractoren?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:56

Als het om zadels voor vrouwen gaat, gaat het niet om een bepaald merk.
Het gaat om het besef dat het zadel behoorlijke invloed heeft op de gezondheid van de vrouw.
Vrouwen hebben nogal de neiging om pijntjes aan de kant te schuiven. We rijden gewoon door, ookal doet het eigenlijk pijn. Zeker pijn in het bekkengebied, vrouwen zijn gemaakt om die te kunnen vergeten ;)

Als je klachten hebt, sta dan stil bij de pasvorm van jouw zadel. Hoe ben jij gebouwd? Hoe is de zitting van jouw zadel gevormd? Matcht dat? Of kunnen jouw klachten misschien voortkomen uit de pasvorm van het zadel voor jou?
Het gaat dan niet alleen om rugklachten, bekkenklachten, problemen in de liezen of pijn in de heup of knie.
Veel vrouwen rijden zich aan de voorkant door, vaak tot bloedens toe. Het weefsel in de schaamstreek gaat daarvan kapot, tot in diepe lagen. Het kan leiden tot chronische blaasontsteking, problemen in de baarmoederhals en ga zo maar door.

Als je nog geen klachten hebt, bedenk dan dat je dat graag zo wilt houden en dat je op zoek gaat naar een zadel dat matcht met jouw lichaam.

Sizzle schreef:
De enige echte manier is echt gewoon veel testen. Ik ken ook mensen die bijvoorbeeld serieus Wintec het allerbeste zadel van alle zadels vinden. Ik kan me daar echt niets bij voorstellen, maar mensen zijn gewoon ontzettend verschillend.

Precies!
Jij geeft zelf aan dat je juist een zadel hebt met brede twist en platte zitting. Prima! Als jij daar pijnvrij, comfortabel en zonder te moeten compenseren in kunt zitten, dan past dat bij jouw lichaam.

Ieder mens is anders gebouwd. Iedere vrouw is anders gebouwd. Maar iedere vrouw heeft wel een geboortekanaal en daarmee een andere vorm bekken dan mannen.
Blijf niet doorrijden op een mannenzadel met klachten, maar sta stil bij jouw lichaamsbouw en zoek daar een geschikt zadel bij.

Als een smalle twist voor iemand afdoende is om comfortabel te kunnen rijden, ook prima.

Jochen Schleese is de enige zadelmaker die echt uitgebreid onderzoek gedaan heeft naar zadels voor vrouwen. Dat heeft hij in samenwerking met vrouwenartsen gedaan.
Uit dat onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat iedereen (man of vrouw) een ander gevormd bekken heeft en ieder individu een unieke drukverdeling geeft op het paard. Wel zijn er rode lijnen te trekken.
De ontwerpen van de zadels uit het assortiment van Jochen Schleese zijn gebaseerd op die rode lijnen. Er is niet één model zadel dat hèt vrouwenzadel is. Hij heeft een hele rij modellen die allemaal unieke eigenschappen hebben. Juist daarom komt het best nauw bij het uitkiezen van het juiste model en de juiste maatvoeringen.
Het is aan de vertegenwoordiger om het juiste model te bepalen voor de amazone op basis van de meetresultaten, de bouw van de amazone, eventuele gezondheidsklachten en natuurlijk altijd in combinatie met het paard. Een vertegenwoordiger die de klachten herkent en zich erin kan verplaatsen, kan daarbij voordelen geven.
Er is bijvoorbeeld een model met een smallere zitting en een meer uitgesneden achterkant. Vrouwen met een breed bekken, waarbij de zitbeenknobbels verder uit elkaar staan, zullen daar niet comfortabel en waarschijnlijk zelfs met pijn in zitten. Het is wel een vrouwenzadel, want de twist is smal, plat en uitgesneden, de stijgbeugelriemhaken kunnen naar achteren geplaatst worden. Zeer geschikt voor smalle vrouwen waarbij de zitbeenknobbels dichter bij elkaar zitten.
Er is een model met een meer open zitting. Het stuitbeen wordt in dat zadel niet specifiek ondersteund. Ik heb daarin zelf direct rugpijn, maar voor veel andere vrouwen is het een uitkomst.

In de theorie van Jochen Schleese wordt zeker níet voorbijgegaan aan vrouwen met een holle rug. Sterker nog, dat is een heel essentieel gedeelte van de theorie.
Ook is het mogelijk om individuele gevallen te bespreken om tot een oplossing te komen. Zo is dat afgelopen week tijdens het bijscholingsseminar ook weer gebeurd.

Ik verkoop zelf geen zadels. Ik heb er verder geen belang bij marketing voor de zadels uit het assortiment van Schleese (Schleese, JES en AS). Marketing is sowieso niet het sterkste punt van Schleese, ook niet van Saddlefit4life.

Er is wel een Schleese vertegenwoordiger waar ik regelmatig mee op pad ben.
We merken zelf dat het echt van groot belang is om het juiste model uit te kiezen en ook de juiste zitmaat. We krijgen eigenlijk nooit als terugkoppeling dat de zadels een dwingende zit hebben, juist niet zelfs. Tenzij we de amazone in een te klein zadel zetten, een te kleine inchmaat dus. Buiten dat merken de meeste vrouwen juist op dat de zitting veel ruimte heeft omdat de zitting op het zitvlak vlak is, dit in verband met de vlakke vorm van de vrouwelijke zitbeenknobbels.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Misschien bevestigen ze de regel, misschien bevestigen ze hoe verschillend ieder individu is.

Lante schreef:
Ik heb even in een schleese gezeten, maar dat betreffende zadel was het voor mij ook niet. Ik heb heupdysplasie, dat vraagt blijkbaar toch weer een iets opener zit.

Wat betreft de uitzonderingen vind ik dit echt een leuke opmerking +:)+
Inge Taffijn heeft een model JES liggen waar wij allebei direct rugpijn in hebben, al als we er op de zadelbok in gaan zitten. We hebben al menig vrouw gevraagd erin te gaan zitten, zonder uitzondering gaven ze pijn op een bepaalde plek aan. We hadden het zadel daarmee als mannenzadel bestempeld.
Totdat we iemand troffen met heupdysplasie. In alle testzadels gaf ze heel duidelijk aan waar ze pijn voelde. In elk model kwamen de problemen op andere punten naar voren. Als laatste optie heeft ze het betreffende model van JES geprobeerd en wat was de reactie? "Oh ja, nou kan ik pijnvrij zitten."
Voor ons totaal onvoorstelbaar, maar wel een mooie openbaring.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:00

MissJ schreef:
Ik ben verder erg benieuwd of iemand weet of er in de ontwikkeling van Schleese contact is geweest met chiropractoren?

Zeker weten. En fysiotherapeuten, manueel therapeuten, vrouwenartsen, orthopeden, yoga-instructeurs, acupuncturisten enz. enz.

Maar dat wil niet zeggen dat Schleese voor iedereen het perfecte zadel in het assortiment heeft. De zadels steken echter wel duidelijk tegen andere zadels af door de specifieke vormgeving voor vrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:10

De MSFC icetrec is ook een bijzonder zadel.
Voor onzekere ruiters werkt het niet, die krijgen doorgaans te weinig ondersteuning, maar ruiters die onafhankelijk zitten zijn vaak al binnen 5 minuten helemaal in de wolken omdat ze nu zo kunnen zitten zoals zij dat willen en niet zoals het zadel wil.
Sommigen halen zelfs ook alle wrong eraf (klitteband).
Ik kan daar zelf ook probleemloos 3 uur in buitenrijden.

Ik vind de verschillen echt heel grappig. Een vriendin zweert bij passier, ik ben binnen 3 minuten doorgereden. Een ander is gek op stübben waarvan mijn zitbeenknobbels ongeveer afbreken. Ik heb naast een speciaal zadel voor mijn lastige ruggetje paard ook een doodnorme euroriding diamant voor mijn andere paard en hoewel ik gek ben op dat zadel aangezien ik daar heel wat gekke sprongen mee uit kan zitten, moet ik daar niet 3 uur op gaan zitten want dan scheuren zowat mijn liezen uit.