HELP: welk bit voor onze pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amarinsst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 13:34

rakmon123 schreef:
Wat niet?

Dat een bit slecht zou zijn voor een paard daar zijn de meningen over verdeeld.
Bovendien hebben wij wedstrijd ambitie, dit zal zonder bit geen optie meer zijn.

amarinsst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 13:38

Sanned schreef:
Ik reed mijn paard eerst ook met een dubbelgebroken bustrens van harry's horse. Met dit bit stak mijn paard de tong niet echt uit, maar hij had hem wel tussen zijn lippen. Je zag zeg maar net een stukje roze er tussendoor piepen. Mijn paard blijkt gewoon weinig ruimte in zijn mond te hebben, in combinatie met een grote tong. Bij hem stak zelfs zijn tong een beetje uit als je er naast stond, als je dan zijn lippen van elkaar deed zag je dat er een stukje tong tussen zijn tanden zat.
Ik heb nu een myler level 2 voor hem. Dit bit is wat dunner, heeft een kleine tongboog en niet zo'n bol tussenstukje als de hh. Daardoor kan hij zijn tong gewoon kwijt in zijn mond, wat met de hh dus niet lukte. Nu zit er geen tong meer tussen zijn tanden als hij het hoofdstel in heeft en met rijden zie je nooit meer een stukje tong naar buiten piepen. En de aanleuning is ook verbeterd. Waar hij eerst nog wel eens achter de loodlijn kwam, gebeurt dat nu bijna nooit meer.

Ja hier zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken! Dankjewel voor de informatie.

amarinsst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 13:42

EJuniorJoost schreef:
MissMiekjee schreef:
TS, ik denk dat inderdaad een bittenpasser wel goed kan zijn. Daarbij, zou ik hem eens door de dierenarts laten checken op zijn rug (veel pony's hebben een hele strakke lendenpartij, en de dierenarts kan wat helpen dat ze die meer gaan gebruiken), en daarna eens even een tijd goed longeren, dat je pony zich bewust wordt van het rekken van de rugspieren. Een fysio kan je hier goed bij helpen.

Natuurlijk zit er een wisselwerking in tussen de ruiter en de pony. Als je een moeilijke oefening (per ongeluk) wat forceert, wordt de pony ook sterk, met als gevolg dat de ruiter nog sterker wordt. Rijd je die moeilijke oefeningen ook wel eens lang en laag in plaats van alleen maar opgericht? Probeer zo'n oefening zeker niet te forceren om het per sé opgericht te willen hebben. Ik denk dat lang-laag rijden in jouw geval veel meer oplevert en dat je daar straks in je hogere werk profijt van hebt, en doe ook je oefeningen in een lang-lage halshouding, goed voor de balans, kracht en voor de elasticiteit in de rugspieren :). Ook in het rijden moet een pony over de rug lopen, en niet alleen met longeren.

Ander bit, ja dat kan zeker helpen. Het kan zijn dat je pony een dikke tong heeft of een laag hangend rooster, waardoor er geen plek in de mond is. In dat geval zou ik een Myler Level 2 adviseren. Bovendien ligt dit bit ook vrij stil. Je zegt dat de pony het slechtste loopt op een engelse neusriem, dat wil zeggen dat hij die beweeglijkheid in de mond niet zo prettig vindt. Ga dan dus altijd voor een bustrens, D-trens of kneveltrens!

Dan heb je nog een ongebroken trens met een anatomisch mondstuk: http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2265).aspx

Heeft een buiging, waardoor de druk gelijkmatiger (en zachter) op de tong verdeeld wordt.

Dan heb je ook nog een zgn "locked" enkelgebroken trens:
http://www.medhorses.nl/Bitten/Trust/Tr ... etail(2411).aspx

Die zorgt dat de druk ook gelijkmatig verdeeld wordt, omdat het middenstuk is vastgezet.

He he eindelijk iemand die het zelfde zegt ongeveer.. laat hem eerst recht richten en lang en laag lopen plus dat ik erg gesteld ben op myler bitjes en dat wel geen bit is zo lachwekkend! Ja een enkel en dubbel gebroken heeft een scherpere reactie MAAR dat is puur hoe de ruiter met zn handen is! Western paarden hebben bitten met enorme scharen door het hefboom effect zijn ze super scherp maar de teugels kom je bijna niet aan. Dus kindere van 13/14/15 die denken dat ze hebben uitgevonden get a live Oja met hackemore dus bitloos kan je een paarden neus breken (bij verkeerd gebruik)

Wij rijden hem eigenlijk altijd wel lang en laag omdat hij de oprichting vrij moeilijk vindt. Dankjewel voor de tips. Ik denk dat we sowieso even zo'n myler bit gaan proberen, hopelijk kan ik die ergens lenen om eens uit te testen. Verder hebben we besloten dat m'n zusje de basis er meer bij moet pakken. Dus inderdaad wat jullie zeggen, lang en laag rijden, zodat hij meer over de rug komt.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:43

gewoon even een correctie bitje halen bij ej is 20 euro volgens mij...
en dat niet helpt ga dan pas kijken of die niet wat mankeert

amarinsst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 13:53

lauxmautink schreef:
gewoon even een correctie bitje halen bij ej is 20 euro volgens mij...
en dat niet helpt ga dan pas kijken of die niet wat mankeert

Ik wil juist niet iets 'heftigers' proberen zeg maar. We willen een vriendelijkere oplossing..