zadel verpest door action doekjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: zadel verpest door action doekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:11

oh wat erg!
Ik had ze voorheen ook nooit eerder op mijn zadel gebruikt, wel voor het hoofdstel, maar dit is altijd goed gegaan.
Eigenlijk zouden we een klacht bij de Action in moeten dienen i.v.m. de verpeste zadels. Het zijn tenslotte LEERdoekjes!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:33

max66 schreef:
oh wat erg!
Ik had ze voorheen ook nooit eerder op mijn zadel gebruikt, wel voor het hoofdstel, maar dit is altijd goed gegaan.
Eigenlijk zouden we een klacht bij de Action in moeten dienen i.v.m. de verpeste zadels. Het zijn tenslotte LEERdoekjes!

ja misschien kunnen we er inderdaad iets mee,schade vergoeding .ts goed idee

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:34

Ik denk dat je weinig kans hebt omdat het bij veel mensen wel goed blijft waaronder ikzelf

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:46

keona schreef:
max66 schreef:
oh wat erg!

ja misschien kunnen we er inderdaad iets mee,schade vergoeding .ts goed idee

vind het zeker het proberen waard.
een nette goed geschreven email naar het hoofdkantoor. dat veel mensen slechte ervaringen hebben met de doekjes. dat de doekjes het leer dusdanige uitdroogt dat het na meerdere flinke invet sessies nog steeds niet terug in goede staat is.
het zijn poets doekjes en geen uitdroog doekjes.

baal enorm dat ik deze doekjes op mijn zadel gebruikt heb.
het droog alleen het zitvlak uit en de zweetbladen niet.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:50

Waar behandelen jullie dan je zadel mee (normale poetsbeurt)?

Ik altijd met die Rapide lederdressing in een sprayflacon en tussendoor als het warm weer is geweest haal ik dan een leerdoekje over het zitvlak en de singelstoten van het zadel. Ik heb overigens een bruine Anatomica, maar op mijn zwarte Euroriding heb ik ook nooit problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:54

Ik ook nooit problemen en als je zadel groen wordt heb je gewoon een zeer slechte kwaliteit leerverf want dat is gewoon de laag eronder.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:02

_Nicky schreef:

Ik altijd met die Rapide lederdressing in een sprayflacon en tussendoor als het warm weer is geweest haal ik dan een leerdoekje over het zitvlak en de singelstoten van het zadel. Ik heb overigens een bruine Anatomica, maar op mijn zwarte Euroriding heb ik ook nooit problemen gehad.

- ergste vuil er afhalen met een iets natte doek (meer droog dan nat)

- sectolin zadelzeep, goed laten drogen.

-passier ledervet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:52

_Nicky schreef:

Het gebeurt bij stubben zadels

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:23

inmiddels heb ik een klacht ingediend bij de Action. Ben benieuwd naar hun reactie! Ik houd jullie op de hoogte.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:32

misschien doe ik er straks ook nog wel een mail achter aan, zo dat er nog iemand is met slechte ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:34

Ik vraag me echt af wat jullie dan met je zadel doen hoor := heb er hier thuis 5 liggen allemaal verschillende merken en ook laarzen. Alles poets ik ermee. Maar als je je zadel verder nooit eens goed schoonmaakt met zadelzeep (en dan ook afspoelen!) ja dan krijg je problemen dat had een kennis ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:39

Ben ik niet met je eens Yvank, ik heb mijn zadel al 14 jaar en ziet er echt nog heel goed uit.
Nog nooit heb ik zadelzeep gebruikt, maak hem ook niet vaak schoon, eens in de 2 maanden vet ik mijn zadel in, thats it en al 14 jaar, niks aan de hand.
Geldklopperij allemaal wat ze jullie aansmeren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:43

En jouw zadel is ook verpest door action doekjes? Zoja dan zou ik maar rap je zadel eens écht schoonmaken. Zo nee wat is dan het probleem? Dan werkt dit bij jou toch prima... Het probleem bij mensen onstaat (wat ik in omgeving zien) dat ze altijd alleen maar vetten en dan ineens action doekjes gebruiken en daar krijgen ze dan die doffe plekken van ;) !

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 09:48

ik vette eerlijk gezegd mijn zadel ook altijd alleen maar in, het zag er heel prima uit. Ik dacht idd om er maar eens een actiondoekje overheen te halen om schoon te maken, met slecht resultaat dus....

Ik maak mijn hoofdstel ook altijd schoon met actiondoekjes en vet het daarna in, dit gaat wel altijd prima! Ook hier gebruik ik geen "zadelzeep" dus.

Doffe plekke die jij noemt is een understatement, het hele zadel (zitvlak) is ruw en dof!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:52

Ja nouja dat kan je werkelijk krijgen als je je zadel nooit echt schoonmaakt.. Dat is allemaal oud vet wat je er nu afhaalt en daardoor wordt het dof en ruw omdat die onderste lagen nooit meer echt gevoed zijn. Dat ligt niet aan de actiondoekjes :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:04

Yvank_ schreef:
Ja nouja dat kan je werkelijk krijgen als je je zadel nooit echt schoonmaakt.. Dat is allemaal oud vet wat je er nu afhaalt en daardoor wordt het dof en ruw omdat die onderste lagen nooit meer echt gevoed zijn. Dat ligt niet aan de actiondoekjes :)

Inderdaad, de vetlagen zijn steeds opgestapeld en daardoor is het leer afgesloten voor het nieuwe vet.

Het is echt de bedoeling dat je de vorige vetlaag en het vuil er afhaalt, en dan een nieuwe laag vet er op doet om het leer te voeden en verzorgen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:08

Ik poets mijn zadel en hoodstel denk ik 2 x per jaar en ik heb altijd nog dikke complimenten gehad van zadelmakers over de staat van mijn leer.

Teveel poetsen is alleen maar slecht. ik doe iedere 6 maanden zadel goed reinigen met zadelzeep en spoel hem dan gewoon af onder de douche (ja m'n hele zadel) daarna behandel ik hem royaal met raaide lederdressing. Voor de rest doe ik er niets mee. Zadels blijven soepel, super zwart, etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:10

Té is nooit goed. Maar als het nooit doet en wel gaat vetten vetten vetten dan krijg je wel dit :=

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:14

ik poets mijn zadel zeker 2 keer per maand met zadelzeep en ledervet en onderhoud mijn spullen goed, bij mij is het zeker geen gevalletje slechte onderhoud en dat mn zadel nu echt eens schoon is.
ik zou straks eens een foto maken ik weet niet of je kan zien hoe dof hij is, het is echt erg.
mn zadel heeft ook geen 'dorst' als ik me zadel in vet dan zit er een dag later nog steeds vet op wat ik daarna weg wrijf.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:15

waarom gebruik je dan vet en geen dressing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:16

Als het vet niet in je zadel trekt is je zadel compleet verzadigd.... Dan vet je dus teveel. Ik zou aanraden om je zadel goed met zadelzeep te doen en echt af te spoelen desnoods onder de tuinslang oid. Echt schoon schoon, herhaal het densnoods nog eens. Dan droogwrijven en dan een dun laagje dressing erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:27

Yvank_ schreef:
En jouw zadel is ook verpest door action doekjes? Zoja dan zou ik maar rap je zadel eens écht schoonmaken. Zo nee wat is dan het probleem? Dan werkt dit bij jou toch prima... Het probleem bij mensen onstaat (wat ik in omgeving zien) dat ze altijd alleen maar vetten en dan ineens action doekjes gebruiken en daar krijgen ze dan die doffe plekken van ;) !

Nope ik zie geen reden om die doekjes van de action te gebruiken, ik zeg toch ook niet dat er een probleem is?
Ik zeg alleen dat ik het (persoonlijk) geldklopperij vind dat zadelzeep etc, gewoon eens in de zoveel tijd invetten werkt namelijk prima +:)+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:39

Je schrihft dat het probleem is dat mensen hun zadels niet schoonmaken,en dan een action doekje gebruiken.deze mensen doen dit ook met hun andere leer spullen,en daar gebeurt niks mee wel raar

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:08

Misschien dat zadelleer een andere kwaliteit leer is dan in hoofdstellen en laarzen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:17

wumdydumpy schreef:
Misschien dat zadelleer een andere kwaliteit leer is dan in hoofdstellen en laarzen.

En koetstuigen.dat zou kunnen want gaat enkel om het zit gedeelte van het zadel de zweetbladen niet