Wat is dit? Neusriem/bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Wat is dit? Neusriem/bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:09

Die neusriem is wel heel anders hoor. Die zit namelijk als een soort van brede sperriem vast, en deze zit anders aan de hoge neusriem vast.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:17

Die neusriem volgt precies hetzelfde principe, zal van een ander merk zijn en dus zal hij er ook iets anders uit zien, maar het zijn beiden dubbele neusriemen hoor.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:18

Ziet er inderdaad erg triest uit!! Misschien moet deze ruiter wat meer " oefenen" op een vriendelijke manier om te zorgen dat t paard wel netjes doet wat hij of zij vraagt. Niet leuk meer om zo paardensport te beoefenen....is t de bedoeling om " sterke paarden" op deze manier te dwingen? Of moeten de ruiters beter leren rijden? _-:(

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:19

Lara_Silver schreef:
Die neusriem volgt precies hetzelfde principe, zal van een ander merk zijn en dus zal hij er ook iets anders uit zien, maar het zijn beiden dubbele neusriemen hoor.

Nouja ze zijn toch echt heel verschillend vastgemaakt... Dubbele neusriem of niet. Er zal zeker verschil zitten in werking :=

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:23

Nou nee, het enige wat veranderd is het verbindingsstuk, de werking blijft precies hetzelfde. Het harde stuk leer op de neusrug zorgt er voor dat de verbinding stabiel is, en het enige wat vrij kan bewegen is het onderste stuk van de lagere neusriem, maar dat veranderd de werking niet tot nauwelijks. Zoals ik al zei, ander merk dus ander design.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 09:27

kesh
[quote]
[/quote][quote="Koekje_ schreef:
kesha1 schreef:
het ziet er niet echt vriedelijk uit dat vind volgensmij iedereen hier wel, toch? vraag me af hoe je dat ding omkrijgt?

Dus je mag wel met enkel hoge neusriem rijden met sperriem, of alleen lage neusriem... Maar sperriem vervangen door een lage neusriem niet? Zo heftig is het niet hoor... Afhankelijk van hoe strak je het aantrekt, maar dat gaat bij alle neusriemen op!

Je doet hem gewoon om zoals elk ander hoofdstel!

sorry ik zie hem ook voor het eerst maar er vriendelijk ziet het er niet uit, maarja dat kan je volgensmij over ieder thuis zeggen..... en zelf heb ik mijn neusriem een beetje tussen in en zonder sperriem en op het aller lost. op een bredekaak hoofdstel

paard kijkt er ook nog eens doowd ongelukkig bij :n |o :([/quote]

Alles los? Ik hoop dat je snapt dat een los hoofdstel kan gaan schuiven en minder vriendelijk is dan een keertje strakker aansnoeren?

DewiFotoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:06

Sorry. Jullie hebben gelijk.
Het hoofdstel uit het topic waar ik naar wees heeft 1 verbindingsstuk tussen hogeneusriem en lage neusriem.
Verder is het hoofdstel wat in de OP stond ook een Dy'on maar dan met 2 verbindinsstukken.

Aangezien ik nogal geinteresseerd was naar de neusriemen heb ik verder gezocht opd e site uit het andere topic.
Daar ben ik deze neusriem ook tegengekomen.
Hierdoor heb ik het verward. Mijn excuses.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:13

Op zich lijkt het vriendelijk bedoeld met het sporenriempje in plaats van een kinketting, een onderleggertje onder de kinriem van de hoge neusriem en de niet als een sperriem schuin omhoog trekkende lage neusriem.

Maar het komt zo vooral over als een stevige Pelham erin hangen en de mond zo dichtsnoeren dat het paard geen kant meer op kan, ik vind die onderste neusriem echt te laag en te strak zitten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:18

Beide kunnen vriendelijk gebruikt worden, maar deze combinatie en strakheid is gewoon niet vriendelijk.

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:45

Paard kijkt niet ongelukkig, maar gewoon geconcentreerd :)
Verder is de combinatie lage neusriem met hoge veel stabielere ligging voor het bit dan een normale gecombineerde neusriem.

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:01

Wat het bit betreft:
Volgens mij is dit een bit van het merk Nathe
Deze bitten zijn zeer flexibel en ligt qua mondstuk aangezien ze van een zeer licht materiaal gemaakt zijn.
Dit is het witte gedeelte dat effectief in de mond ligt.
De scharen met ringetjes vanonder zorgen voor een hefboom effect, dit helpt bij sterkere paarden, meer controle, etc.

hier een foto van het bit: https://www.foxcreektack.com/taxonomy/term/13

het bit is op zich niet extreem scherp... je kunt het eigenlijk beste vergelijken met een pessoa bitje maar met een ietsjes scherper hefboomeffect. Maar het mondstuk is echt wel extreem licht, ik rijd mijn jonge paarden met een Nathe trensje en dat is in principe gewoon het witte deeltje met twee ringen.

die tweede neusriem is er idd om de mond dichtgeklemd te houden. in principe dezelfde werking als een sperriem, maar iets "sterker" effect aangezien het bredere riemen zijn. hangt er natuurlijk ook vanaf hoe strak ze zijn aangespannen...

ChelseavdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:40

Een neusriem, sperriem, bit,... Is zo hard/paardonvriendelijk als je het zelf maakt, maar bij dit paard krijg k toch geen fijn gevoel...