Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
_Summerly_ schreef:Dat had ik ook misbegrepen, maar na het filmpje onderaan te hebben gezien zou ik er niet van verschieten moesten ze dat daar evengoed voor gebruiken...Wat niet in de OP staat (maar wel op pagina 1 al gezegd is), is dat dit om renpaarden gaat die naar de paddock geleid worden voordat ze de baan op gaan. Het gaat hier niet om Blacky die even van zijn vrije uurtjes mag genieten in de paddock met een plukje hooi.Het alternatief is een lip chain, die Thioro in haar post aanhaalt.
Cer schreef:Weet niet of dat ook op mij bedoeld wasOp zich wel goed te lezen dat bijna iedereen van die superbrave paarden heeft![]()
Ik ben ook geen fan van hulpmiddeltjes, maar ik kan me situaties bedenken waarbij het wel handig is. En dan is de vraag, wat is het beste van het slechtste.. zoiets..
, maar mijn 'superbrave' paarden (what's in a name) zijn 'gewoon' getraind en voorbereid op heel veel dingen. In dat tweede filmpje op de pagina onderaan wordt een hoop omschreven waar het bij gebruikt kan worden (ontwormen, scheren, douchen, inentingen, ...) en daar ben ik toch echt gewoon pertinent geen voorstander van. En zelfs in andere situatie's. Ja, het zal misschien héél soms wel eens de enige oplossing zijn. Nood breekt wet. Maar over het algemeen, ik denk dat het toch heel vaak anders op te lossen valt en zo'n ding dus net nodig is. 
)

.

Patsab schreef:Ik vraag me toch af of het voor elk paard hetzelfde werkt, die van mij wordt echt woest van een praam, die ontspant daar echt niet van, hij begint er zelfs van te grommen en ontploft.
Citaat:Veiligheid voor alles maar vind dit toch wel een beetje veel bedrading om het hoofd, kan toch volgens mij wel anders,denk alleen dat daar de tijd niet voor genomen ( wil) word(en)en dit de makkelijke oplossing is.
Bambolina schreef:B
Ibbel : Misschien lees ik er over heen maar ik zie nergens iets over een race staan. Maar zou kunnen inderdaad.
Citaat:maar als je het nodig vindt om een paard alleen al in de training zo'n pijn aan te doen dat ie compleet verdoofd raakt doe je toch wel iets heel erg fout. Daarnaast is het ook nog is totaal niet effectief omdat het dier zich dan toch ook voor alle andere hulpen afsluit lijkt me.
Bambolina schreef:Maar ik heb er wel echt mijn bedenkingen bij of dit werktuig geen schade achter laat. de lip wordt om hoog getrokken, en daardoor gaat dat velletje strak staan denk ik. Je moet er toch niet aan denken dat het paard er tegenin gaat, en er iets scheurt.
maar dat is nogal een verschil met een touw tussen je lip wat precies op dat velletje ligt, en wel degelijk behoorlijk strak wordt getrokken (zie 2e filmpje wat ik een paar posts terug heb gepost). Of het nodig is of niet ligt volledig aan het soort situatie, en heb al laten blijken dat ik daar zeker begrip voor heb. Maar je kan mij echt niet vertellen dat dit niet op z'n minst ontzettend onplezierig moet zijn, en er door sommigen (zo blijkt uit reacties van klanten op de website) wel héél makkelijk naar gegrepen wordt. Thioro schreef:Je moet ook geen recreatie(sport)paard gaan vergelijken met een renpaard.
Als dat recreatiepaard volgepropt wordt met kilo's krachtvoer, z'n dagen op stal slijt en er alleen uit komt om te knallen, dan staat die ook naast je te stuiteren en heeft lak aan lieve woordjes.
Dat renpaard kan dan weer best helemaal zen worden van lieve woordjes als hij als recreatiepaard beetje loopt te lanterfanten met een plukje hooi.
*even karikaturaal neergezet*
Ben het er wel mee eens dat het niet de beste manier is om gelijk hulpmiddelen te gebruiken voor elk wissewasje.
Koper schreef:Ik heb het nu nog steeds over het renpaard uit de OP. Hij draagt een normaal hoofdstelletje met een heel gewoon trensje (voor zover je kunt zien) zonder gedoe aan de bakstukken en zonder kap eronder. Lijkt me dat de mensen die dit paard hebben opgetoomd niet "zomaar" naar iets grijpen
. Als jij zegt dat het een racepaard is geloof ik je zo, de verdere situatie daar op dat moment kunnen we wel over speculeren maar of het nu wel of niet nodig was in die situatie komen we toch niet achter. De foto heb ik er vooral bij gezet ter illustratie. Dat er met paddock voorring wordt bedoelt had ik in eerste instantie niet zo bedacht, maar zoals ik al eerder zei, zag ik vervolgens staan dat het door iemand binnen de rensport is gezegd, dus dan zal dat er inderdaad wel mee bedoelt worden.
_Dressage schreef:Thioro schreef:Je moet ook geen recreatie(sport)paard gaan vergelijken met een renpaard.
Als dat recreatiepaard volgepropt wordt met kilo's krachtvoer, z'n dagen op stal slijt en er alleen uit komt om te knallen, dan staat die ook naast je te stuiteren en heeft lak aan lieve woordjes.
Dat renpaard kan dan weer best helemaal zen worden van lieve woordjes als hij als recreatiepaard beetje loopt te lanterfanten met een plukje hooi.
*even karikaturaal neergezet*
Ben het er wel mee eens dat het niet de beste manier is om gelijk hulpmiddelen te gebruiken voor elk wissewasje.
Ik zal dan wel een geiten wollen sokken zijn. Maar wat is dit voor paardenwereld of maatschappij dan waar wij in leven?
Ten eerste is het paard al niet meer paard. Ten tweede krijgt hij ook nog zo'n ding om omdat de mens het paard verziekt met al dat krachtvoer en andere ellende. Lekker dan.
mensen vergeten dat het paarden zijn. Dat wij er sport of recreatie aan hangen maakt het paard nog niet anders hoor.
maar goed, dat is een andere discussie die ik niet ga voeren. Ieder zn ding