de Stableizer: een 'humane' praam?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:13

Cer; ik ben inderdaad van mening dat een Stableizer in dit geval beter is als een praam omdat je een paard de mogelijkheid biedt om druk te vermijden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:15

ik lees hier dat ie strakker komt/meer inwerkt als hij zijn hoofd beweegt hoe dat dan? hij zit toch vast aan zijn hoofd dus beweegt mee...
maar goed ik vind het al vreemd dat je voor dit soort handelingen een praam nodig hebt, renpaard of niet. ik heb ook nog nooit een renpaard met praam om zien lopen?
de ijzeren stangen praam vind ik trouwens veeel fijner en vriendelijker dan touwtjes praam... en denk ik ook dan deze.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:16

_Summerly_ schreef:
Wat niet in de OP staat (maar wel op pagina 1 al gezegd is), is dat dit om renpaarden gaat die naar de paddock geleid worden voordat ze de baan op gaan. Het gaat hier niet om Blacky die even van zijn vrije uurtjes mag genieten in de paddock met een plukje hooi. :P Het alternatief is een lip chain, die Thioro in haar post aanhaalt.
Dat had ik ook misbegrepen, maar na het filmpje onderaan te hebben gezien zou ik er niet van verschieten moesten ze dat daar evengoed voor gebruiken...

Cer schreef:
Op zich wel goed te lezen dat bijna iedereen van die superbrave paarden heeft :j
Ik ben ook geen fan van hulpmiddeltjes, maar ik kan me situaties bedenken waarbij het wel handig is. En dan is de vraag, wat is het beste van het slechtste.. zoiets..
Weet niet of dat ook op mij bedoeld was ;) , maar mijn 'superbrave' paarden (what's in a name) zijn 'gewoon' getraind en voorbereid op heel veel dingen. In dat tweede filmpje op de pagina onderaan wordt een hoop omschreven waar het bij gebruikt kan worden (ontwormen, scheren, douchen, inentingen, ...) en daar ben ik toch echt gewoon pertinent geen voorstander van. En zelfs in andere situatie's. Ja, het zal misschien héél soms wel eens de enige oplossing zijn. Nood breekt wet. Maar over het algemeen, ik denk dat het toch heel vaak anders op te lossen valt en zo'n ding dus net nodig is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:25

Je moet ook geen recreatie(sport)paard gaan vergelijken met een renpaard.
Als dat recreatiepaard volgepropt wordt met kilo's krachtvoer, z'n dagen op stal slijt en er alleen uit komt om te knallen, dan staat die ook naast je te stuiteren en heeft lak aan lieve woordjes.
Dat renpaard kan dan weer best helemaal zen worden van lieve woordjes als hij als recreatiepaard beetje loopt te lanterfanten met een plukje hooi.
*even karikaturaal neergezet*

Ben het er wel mee eens dat het niet de beste manier is om gelijk hulpmiddelen te gebruiken voor elk wissewasje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:34

Het is ook niet de bedoeling om het te doen voor ieder wissewasje, maar ik heb de afgelopen 35 jaar best wel wat paarden gezien die niet voor een suikerklontje iets gingen doen. Of door de (volkomen verstandsloze vredelievende) verkeerde aanpak vreselijk gestressed raakte ergens van. En als je meerdere paarden hebt of een hogere doorloop dan heb je niet de tijd om voor ieder paard 4 uur op je knieen te gaan liggen om te oefenen met bijv injecties geven (want dat doe je nl dagelijks.. :? )

Er is ook nog een verschil tussen een zgn 1 persoonspaard en bijv een paard wat ergens anders vandaan komt met de nodige bagage waar je op een handige wijze veilig mee wil omgaan.. om maar wat te noemen.

Nies_

Re: de Stableizer: een 'humane' praam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:36

Klopt, heb je zeker een punt! Nou weet ik te weinig van de rensport om daar iets over te zeggen, dus dat zal ik dan ook niet doen. Had eerst niet begrepen dat dat stukje in de OP over renpaarden ging. Toch zou ik zo'n ding (of praam) nooit gebruiken tenzij het echt nodig is voor een onderzoek bijvoorbeeld. Maar ik kan er inderdaad een hele dag over doen om een paard te scheren, ik heb er niet nog 15 staan die ook moeten.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:38

Bij ons komen nog wel eens hengsten (warmbloed en koudbloeden) van transportbedrijven af. (wij zijn een rust punt of verzamelpunt. Deze hebben een lange vlucht en of lange vrachtwagen rit gehad en zijn dan heel slecht te hanteren. 1 van de Engelse "grooms" (de vrachtwagen chauffeur doet niks met de paarden) liet mij dit een keertje zien, maar dan een simpele versie met alleen een touwtje. Dus een lus gaat onder de lip door, deze lus gaat vervolgens over het hoofd en achter de oren daar min of meer vast gezet worden (op maat gemaakt) Daardoor waren deze super drukke (en soms extreem sterke paarden) beter hanteerbaar zijn.

Ik ben er geen fan van, maar ik kan het me wel voorstellen dat je ze op die manier wilt gebruiken (en dan vind ik het ook een goed gebruik) maar omdat je paard anders niet door de dierenarts gecontroleerd kan worden is vreemd. Dat noemen we opvoeding.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:41

Zie nu ook staan dat die paddock-quote ook van een racepaarden houder af komt, dus dan zal het inderdaad dat wel zijn. Hmm, ja, dan vind ik het nog tot daar aan toe. Maar goed paardenrennen over het algemeen ben ik nou ook niet echt fan van, maar dat is weer een hele andere discussie :P

Ik kan er wel bij inkomen, wat je zegt Cer..
Maar ik heb er wel echt mijn bedenkingen bij of dit werktuig geen schade achter laat. de lip wordt om hoog getrokken, en daardoor gaat dat velletje strak staan denk ik. Je moet er toch niet aan denken dat het paard er tegenin gaat, en er iets scheurt.

Voor wie het niet gezien had, hier een filmpje over hoe het ding wordt bevestigd. Wordt uiteindelijk toch behoorlijk strak getrokken: https://www.youtube.com/watch?v=or-jpYGvM5k
Maar dit dan, van dezelfde man: https://www.youtube.com/watch?v=or-jpYGvM5k Veulentje is 2 dagen oud. Laat dat beest toch lekker met rust!
Of dat plaatje op de website, dat die man met een ketting zaag naast opgeknoopt en ge'stableized' paard. Waarom?? Waar is dat voor nodig?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:45

Oh wat voel ik me heerlijk op mijn wolk met mijn geiten wollen sokken, lekker relaxed hier. :D

Nee, ik zit niet dagelijks 4u op mijn knieën voor mijn tamme knollen lieve woordjes in te fluisteren om hen te leren dat injecties geven niet zo 'n drama is. Ja, ik neem dat inderdaad wel mee in mijn training, is dat zo raar? Ik zie dat als mijn verantwoordelijkheid naar mijn paarden toe en degene die aan mijn paarden moet komen. En in mijn ogen heeft elke paardenhouder die verantwoordelijkheid, of ze dat zelf ook vinden is weer iets anders.

Dat nood soms wet breekt heb ik al getypt. Het gaat er mij dus om dat het wel degelijk gebruikt wordt voor dingen die in mijn ogen basis opvoeding, training, hoe je het wil noemen, zijn en echt, of je nou een renpaard, tamme huis-tuin-keuken-knol of een monster hebt, je brengt me niet van m'n idee af dat dat echt nodig is. En nee, ik kom niet alleen contact met mijn eigen huis-tuin-keuken-knollen, mocht dat uitmaken. :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:50

Je hebt volkomen gelijk Cer.
Wilde zelf ook gewoon het verschil aantonen tussen particulier en professioneel (eender welke tak van de paardensport).
De ene heeft alle tijd van de wereld voor training en band opbouwen etc.
De andere heeft geen tijd voor gezemel, daar moet het klaar zijn. Gaat het niet linksom, dan maar rechtsom.
En er zit ook nog een verschil tussen het 'soort' paarden dat ze onder handen krijgen.

Met een 2-jarige hengst die net uit de weide geplukt wordt, ga ik ook niet neuzelen. Is er dan even een extra touwtje/ketting/hulpmiddel nodig, dan is dat maar zo.
Mijn merrie bvb, kan je alles mee doen, die miept nergens over (injecties, verzorging, transport etc). Geen hulpmiddelen nodig, geen stress. Hoe ze het haar geleerd hebben weet ik niet, maar ze hebben het haar goed geleerd.
En ze komt uit de renwereld :D .

Over injecties, ken genoeg stallen waar ze dat idd gewoon zelf doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:05

Nou ja, laten we vooropstellen dat ik persoonlijk ook niet voor hulpmiddelen ben, en al helemaal niet voor de dagelijkse gang van zaken. Alleen zit ook hier (net als wel vaker) een heel grijs gebied tussen.

Vooral het opvoeden van veulentjes is een fase waarin je rust en vertrouwen gebruikt uiteraard. Daar zou ik dit persoonlijk ook niet gebruiken. En alle privé-paarden zouden alles goed moeten vinden, daar ben ik het ook geheel mee eens.

Maar nogmaals, op stallen met een hoge doorloop, of paarden die al een 'kunstje' geleerd hebben (de DA knock-out slaan, de wand inklimmen bij een injectie, listig zijn tijdens opvoelen, de smid een nieuw gebit bezorgen etc) kunnen baat hebben bij een hulpmiddel waarbij ze uitgelegd wordt dat ze van deze handelingen niet dood gaan. Alleen als ze van tevoren al een vast patroon ontwikkeld hebben (door wat voor reden dan ook) is dat niet altijd even makkelijk om te doorbreken. Ligt ook aan de bevestigingstijd die ze gehad hebben om dit onhandigheidje in hun systeem te plaatsen.
Dat valt onder nood breekt wet, vind ik, dus wat dat betreft zijn we het eens denk ik :)

Maar daarom ben ik nog wel benieuwd hoe dit precies werkt :j

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:15

Ik vraag me toch af of het voor elk paard hetzelfde werkt, die van mij wordt echt woest van een praam, die ontspant daar echt niet van, hij begint er zelfs van te grommen en ontploft.

Veiligheid voor alles maar vind dit toch wel een beetje veel bedrading om het hoofd, kan toch volgens mij wel anders,denk alleen dat daar de tijd niet voor genomen ( wil) word(en)en dit de makkelijke oplossing is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:16

Wat is er mis met een gewone praam?!

En als men zo (met praam) een paard naar de wei moet brengen moet je jezelf toch afvragen of er ergens in de africhting niet iets fout is gegaan :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:23

Patsab schreef:
Ik vraag me toch af of het voor elk paard hetzelfde werkt, die van mij wordt echt woest van een praam, die ontspant daar echt niet van, hij begint er zelfs van te grommen en ontploft.

Wie weet werkt dit dan wel, maar als je het niet nodig hebt (dit, praam of wat dan ook) is dat altijd beter natuurlijk :j

Citaat:
Veiligheid voor alles maar vind dit toch wel een beetje veel bedrading om het hoofd, kan toch volgens mij wel anders,denk alleen dat daar de tijd niet voor genomen ( wil) word(en)en dit de makkelijke oplossing is.

Zie eerdere discussie :)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:38

wow hier heb ik geen woorden voor.
Niet mijn manier om met paarden om te gaan dan trek ik liever wat meer tijd uit om het wel voor elkaar te krijgen op een humane manier. In mijn ogen (en dat is dus MIJN mening) vind ik dit een martelwerktuig en zal dit nooit maar dan ook nooit door mij worden aangeschaft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 21:19

Bambolina schreef:
B
Ibbel : Misschien lees ik er over heen maar ik zie nergens iets over een race staan. Maar zou kunnen inderdaad.

Alleen al aan de teugels en het type paard kun je zien dat het een renpaard is. In deze context + de achtergrond van de foto (een boel publiek) lijkt paddock in de zin van saai vierkant stuk zand me minder aannemelijk dan paddock in de zin van voorring.

Citaat:
maar als je het nodig vindt om een paard alleen al in de training zo'n pijn aan te doen dat ie compleet verdoofd raakt doe je toch wel iets heel erg fout. Daarnaast is het ook nog is totaal niet effectief omdat het dier zich dan toch ook voor alle andere hulpen afsluit lijkt me.

De clou is juist dat je niet gebruik maakt van pijn maar van drukpunten. Zoals al eerder is opgemerkt: endorfines komen niet alleen vrij bij pijn. Heb je wel eens chocola gegeten?

Bambolina schreef:
Maar ik heb er wel echt mijn bedenkingen bij of dit werktuig geen schade achter laat. de lip wordt om hoog getrokken, en daardoor gaat dat velletje strak staan denk ik. Je moet er toch niet aan denken dat het paard er tegenin gaat, en er iets scheurt.

Paarden hebben ook zo'n verdomd onrekbare bovenlip. Wel eens een paard zien flehmen?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 22:21

Ja hoor, ik kan ook zelf flehmen zonder dat het pijn doet :Y) maar dat is nogal een verschil met een touw tussen je lip wat precies op dat velletje ligt, en wel degelijk behoorlijk strak wordt getrokken (zie 2e filmpje wat ik een paar posts terug heb gepost). Of het nodig is of niet ligt volledig aan het soort situatie, en heb al laten blijken dat ik daar zeker begrip voor heb. Maar je kan mij echt niet vertellen dat dit niet op z'n minst ontzettend onplezierig moet zijn, en er door sommigen (zo blijkt uit reacties van klanten op de website) wel héél makkelijk naar gegrepen wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:28

Ik heb het nu nog steeds over het renpaard uit de OP. Hij draagt een normaal hoofdstelletje met een heel gewoon trensje (voor zover je kunt zien) zonder gedoe aan de bakstukken en zonder kap eronder. Lijkt me dat de mensen die dit paard hebben opgetoomd niet "zomaar" naar iets grijpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:34

ik vind het er een stuk vriendelijker uitzien dan dat ze bij sommige paarden de hengstenketting op deze manier gebruiken. en ruw touw zie ik sommigen schrijven, als je goed naar de foto kijkt is er een plastic laagje dat op het gedeelte zit wat op het tandvlees zit (uh ja weet het niet goed uit te leggen haha).

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:41

Thioro schreef:
Als dat recreatiepaard volgepropt wordt met kilo's krachtvoer, z'n dagen op stal slijt en er alleen uit komt om te knallen, dan staat die ook naast je te stuiteren en heeft lak aan lieve woordjes.
Dat renpaard kan dan weer best helemaal zen worden van lieve woordjes als hij als recreatiepaard beetje loopt te lanterfanten met een plukje hooi.

Ben het er wel mee eens dat het niet de beste manier is om gelijk hulpmiddelen te gebruiken voor elk wissewasje.

Ik zal dan wel een geiten wollen sokken zijn. Maar wat is dit voor paardenwereld of maatschappij dan waar wij in leven?

Ten eerste is het paard al niet meer paard. Ten tweede krijgt hij ook nog zo'n ding om omdat de mens het paard verziekt met al dat krachtvoer en andere ellende. Lekker dan.

mensen vergeten dat het paarden zijn. Dat wij er sport of recreatie aan hangen maakt het paard nog niet anders hoor.
maar goed, dat is een andere discussie die ik niet ga voeren. Ieder zn ding ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 23:01

Koper schreef:
Ik heb het nu nog steeds over het renpaard uit de OP. Hij draagt een normaal hoofdstelletje met een heel gewoon trensje (voor zover je kunt zien) zonder gedoe aan de bakstukken en zonder kap eronder. Lijkt me dat de mensen die dit paard hebben opgetoomd niet "zomaar" naar iets grijpen :)

Ok, ik had het over de discussie die op dit moment gaande is :P. Als jij zegt dat het een racepaard is geloof ik je zo, de verdere situatie daar op dat moment kunnen we wel over speculeren maar of het nu wel of niet nodig was in die situatie komen we toch niet achter. De foto heb ik er vooral bij gezet ter illustratie. Dat er met paddock voorring wordt bedoelt had ik in eerste instantie niet zo bedacht, maar zoals ik al eerder zei, zag ik vervolgens staan dat het door iemand binnen de rensport is gezegd, dus dan zal dat er inderdaad wel mee bedoelt worden.

Met dat er makkelijk naar gegrepen wordt doel ik vooral op alles wat ik verder op de website zie: schriktraining, manen knippen, 2 dagen oude veulentjes rondleiden, jonge paarden africhten, etc. etc. Dat snap ik niet. dat zijn allemaal dingen die je gewoon zonder zo'n ding moet kunnen, zo niet moet je toch effe wat verder kijken dan deze onplezierige en tijdelijke oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:56

He bah, ik vind zo' n touw zo vlak onder de oogbol langs ook niet zo prettig (op tweede filmpje). Ik zou hem nooit gebruiken of laten gebruiken op mijn paarden :n

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:43

_Dressage schreef:
Thioro schreef:

Ik zal dan wel een geiten wollen sokken zijn. Maar wat is dit voor paardenwereld of maatschappij dan waar wij in leven?

Ten eerste is het paard al niet meer paard. Ten tweede krijgt hij ook nog zo'n ding om omdat de mens het paard verziekt met al dat krachtvoer en andere ellende. Lekker dan.

mensen vergeten dat het paarden zijn. Dat wij er sport of recreatie aan hangen maakt het paard nog niet anders hoor.
maar goed, dat is een andere discussie die ik niet ga voeren. Ieder zn ding ;)

Dressage, ik ben het helemaal met je eens _/-\o_
Net alsof renpaarden een totaal andere diersoort zijn waarvoor de 'harde middelen' gerechtvaardigd zijn... Imo moet ieder paard, ongeacht ras of gebruiksdoel, een goede opvoeding krijgen, en "van het land plukken' met drie jaar is dan ook vragen om porblemen :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:30

Ik zie dit, net als een praam, als uiterste noodmiddel. Mijn dierenarts en hoefsmid zijn de enige die zoiets bij mijn paarden mogen gebruiken als hun eigen veiligheid in gevaar zou komen en de procedure die ze uitvoeren op dat moment ook strikt noodzakelijk is.