zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:54

Nee want je zadel is aan de voorkant waarschijnlijk te krap, ga je achter ophogen dan krijg je meer druk op de voorkant waardoor je paard last kan krijgen van spieren rondom de schoft.. Zadel moet recht liggen en vrij zijn van drukpunten.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:55

Ik zou gaan kijken voor een seatsaver wat voor op het zadel van de eigenaar daar verklein je de zit maat ook iets mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:56

Wendy1989 schreef:
Waarom ga je dan niet met het zadel wat wel goed op de pont ligt rijden ondanks dat je daar zelf niet lekker in zit? Zou liever hebben dat ik zelf niet lekker zit dan dat ik de rug van me pony kapot rij met een niet passende zadel ... geloof ook niet dat de eigenaar hier in kwestie vrolijk van zal worden

Dat was ook mijn gedachte eerlijk gezegd. Dan inderdaad met een zadelbontje voor óp de zitting voor eventueel wat meer comfort voor jezelf maar dan past het zadel in ieder geval nog wel op het paard...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:58

Joolien schreef:
Shirley schreef:
Ik kom toch weer even terug op de eigenaar, hoor.
Is het in eerste instantie niet diens verantwoording om een goed passend zadel voor haar/zijn paard te verzorgen, of denk ik nu te simpel ?

Nee dat vind ik ook hoor.

Het ligt er aan.
Ik heb ook wel eens een paard mogen verzorgen/rijden van iemand, maar dan moest ikzelf de spullen ervoor aanschaffen.
Wilde ik dat niet; prima, stond dat paardje gewoon lekker in de wei bij de rest.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:00

Dan zou ik toch het oude zadel (eigen zadel van pony) er op leggen. Wat is er nou belangrijker? Een zadel wat goed ligt op de pony en waar jij niet fijn in kan zitten, of een zadel waar jij fijn in zit en je de rug van de pony naar de t*ring helpt? Lijkt me vrij duidelijk toch?

En als je met dat oude zadel niet wilt rijden, kun je beter gaan longeren. Met dingen er tussen stoppen verhelp je niks. Je kunt dat geld besparen totdat je genoeg geld heb om iets anders op de kop te tikken. Dit is vast niet wat je wilt horen, maar ik denk persoonlijk wel nodig.

Tip van Wendy1989 is wat mij betreft een goede oplossing!

capopjekop

Re: zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:02

Ik zou ook met het oude zadel gaan rijden, wellicht kun je er een bontje overheen doen zodat je wat vaster komt te zitten? Als dat echt geen oplossing is dan moet je een andere manier vinden om het paard aan het werk te zetten, bijvoorbeeld lekker aan de dubbele longe. Ik zou iig niet bewust met een niet passend zadel gaan rijden, dat kun je niet maken tegenover het paard en de eigenaar.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:06

Ik zo kijken of je in overleg met de eigenaar van het paard een ander passend zadel kan vinden. Wellicht kun je de andere twee zadels er op inruilen.

Maar als de eigenaar van het paard ook de staleigenaar is die dit zadel goed vindt liggen denk ik dat je daar ook niet veel verder mee komt... -O-

In ieder geval denk ik dat je met dit zadel niet veel verder zal komen, de vorm lijkt zo vanaf de foto niet heel geschikt voor jouw paard...

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:06

Vraag me af of de eigenaar hier wel goed van op de hoogte is?

Als ik een verzorgster zou hebben en zou er achter komen dat ze zelf met zadels aan het prutsen is en met een niet passend zadel ga rijden terwijl er ook nog eens goed passend tuig voor de pony is.... weet niet wat ik zou doen in die situatie maar ben dan niet meer aardig

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:09

Ik zou zeker niet met een slecht passend zadel door rijden. Al helemaal niet op een paard van iemand anders. Als je de rug kapot rijdt, ben je heel wat meer geld kwijt, dan voor de controle van een goede zadelmaker.

Gewoon het zadel van de eigenaar erop. Liever voor jou minder comfortabel en goed voor het paard dan andersom.

Ben het overigens niet eens met de opmerkingen dat een eigenaar moet zorgen voor een zadel waar de bijrijder fijn in zit. Het paard heeft een goed passend zadel. Persoonlijk vind ik dat een bijrijder zich daarop aan moet passen of inderdaad zelf iets moet regelen. Maar dan wel met hulp van een goede zadelpasser en met goedkeuring van de eigenaar.

Nyaleti

Re: zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:28

De eigenaar weer dat er een ander zadel op ligt en weet dat er mensen naar hebben gekeken en zeiden dat ie goed lag.
Maargoed de eigenaar neemt haar zadel weer mee als ze er weer is.
Ze heeft ook nog een ander zadel (handig dat ze dat nu pas zegt) dus een van de 2 zit vast wel degelijk.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:06

Er zijn trouwens pads die achter hoger zijn dan voor, zou dit een TIJDELIJKE oplossing kunnen zijn? te inneemt voor.[/quote]

Nee, want zodra het zadel van achter omhoog komt door de pads zakt het van voren nog verder en gaat dus nog meer klemmen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:33

Oei, gedurfd dat jij een topic opent over een zadel waarvan jij denkt dat het niet goed ligt.

Standaard opmerking die je naar je hoofd geslingerd krijgt: haal er een zadelmaker bij.

Ikzelf heb ook een tijdje zoektocht gehad naar een zadel voor het inrijden van een jong paard.
Moest dus niet teveel kosten. Paard is ook niet van mij en kan niet zomaar iemand langs laten komen etc.
Zelf gezocht via internet. Wist wel wat ie ongeveer nodig had dus daarna gekeken. Ik wist waar ik op moet letten bij het passen. Natuurlijk ben ik geen zadelpasser maar ik kan het wel beter beoordelen dan de gemiddelde ruiter.
De zadelmakers hier rekenen 90 euro voor een 1e consult. say whut? Dat kan ik niet betalen. En dan weet je alleen of je zadel past bij jou en het paard of niet. verder heb je nog niks waar je iets mee kunt.
Ik heb daarom een zadel gekocht dat ik eerst een week mocht proberen. Dus uitvoering gepast en gekeken hoe het lag bij beweging. zadel lag als een huis. Ik besloot het te kopen(Want kon natuurlijk niet in de proefweek even erop klimmen om te kijken hoe het paard reageerde).. en ben tot nu toe altijd blij toe.
Het zadel rijdt erg lekker, en merk ook dat paardlief er ontspannen onder is.

Ik denk dat je voordat je een zadelpasser en alles erbij gaat toveren, eerst een goed moet luisteren naar het paard. Loopt het dier anders dan normaal? dan is er iets aan de hand en dikke kans dat het aan het zadel ligt. dan moet je maar gewoon even over die 50euro heen. en dat als verloren beschouwen en opzoek naar iets wat je mag proberen. Dus bv zoon proefweek.

uiteraard als je advies wilt is een zadelmaker de beste en betrouwbaarste persoon. Maar goed, ik begrijp het geval van tis niet jouw paard, en we hebben geen geldboom.
En zadelmakers kunnen er ook gigantisch naast zitten. Maar goed, ik hoop dat je eruit komt!

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:31

Narobi schreef:
Inderdaad, een zadelmaker er naar laten kijken. Je kan een slecht passend zadel niet passend maken door er bontjes, gelpads enz onder te leggen. Een zadelmaker kan het beste beoordelen of het zadel goed ligt of niet.

Hier sluit ik me bij aan ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:35

Marocje schreef:
friesam schreef:
Zadelpassers die voor 25 euro komen...stuur die maar door naar mij.

Van de week heb ik de zadelpasser laten komen: alles controleren incl voorrijkosten: €20,-. Hij heeft me wel gematst denk ik, want vorige keer was ie ook 20 euro (anderhalf jaar geleden) en nu is ie volgens zijn site €30,-. Maar ik weet nu precies waarom het oude zadel niet goed meer ligt, pony is maar liefst 4 boommaten smaller geworden.. Nu had de zadelpasser dit nog nooit in zijn carriere meegemaakt, dus extreem is dat wel, maar het toont wel wat. Trouwens, hij heeft voor dat geld zelfs 2 zadel nagekeken op de rug! Het oude, en het nieuwe waarvoor ik hem dus had laten komen..

Daar weegt een bontje of gelpad niet tegen op hoor, zelfs tweedehands zijn die dingen nog duurder..

(http://www.saddlematch.nl had ik laten komen)

Die laat ik ook altijd komen :j vorige keer was het €85. Voorrijkosten, controle, rechtzetten vd kussens, opvullen, achterkant vast stikken en een singelstoot terug aan de boom zetten :) niet duur dus!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:39

onlangs hebben wij mijn 2 vzh zadels laten aanpassen. dit kostte nog geen 100euro. dus ik zou gewoon de zadelpasser/maker laten komen :)

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:40

Ik heb misschien een oplossing voor het niet rijden, Een goedkope Barebackpad zoeken. Soms zitten daaraan stukjes voor beugelriemen met beugels, dus misschien is dit een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:41

Yvon2034 schreef:
Ik heb misschien een oplossing voor het niet rijden, Een goedkope Barebackpad zoeken. Soms zitten daaraan stukjes voor beugelriemen met beugels, dus misschien is dit een optie?

lijkt mij helemaal geen optie, met een barebackpad met 'beugels' eraan komt de druk op maar een paar wervels te staan op het moment dat je steunt op je beugels; ook absoluut niet fijn voor je paard z'n rug. :n

Ook al ga je er niet mee lichtrijden, als je er toch 'per ongeluk' op steunt zegt je paard heel hard au hoor..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-14 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pommetje1

Volgens mij is het enige antwoord wat je horen wilt: ja hoor, volgens mij kun je het prima oplossen met een bontje. Alle oplossingen en adviezen ten spijt...
Ik wens je heel veel succes en nogmaals veel wijsheid. En ik hoop dat je wel om het welzijn van het paard denkt en niet alleen aan je eigen plezier, het rijden.

Selina

Vind het raar dat jij een zadel moet betalen voor je bijrijdpaard..
Als de eigenaar van mn bijrijdpaard dat zou zeggen, heeft ze toch echt pech.
Ik vind het al raar dat ik zadelpoetsspul moet kopen zodat ik haar zadel kan onderhouden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:43

Yvon2034 schreef:

Als je je paard zijn rug wil verstieren ja. Bpp hebben meestal geen beugels om een goede reden. De druk wordt niet goed verdeeld! Zo krijg je heel veel druk op een punt, en dat is heel slecht. Raad dit alsjeblieft nooit meer iemand aan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:02

casperzazoe schreef:
De eigenaar weer dat er een ander zadel op ligt en weet dat er mensen naar hebben gekeken en zeiden dat ie goed lag.
Maargoed de eigenaar neemt haar zadel weer mee als ze er weer is.
Ze heeft ook nog een ander zadel (handig dat ze dat nu pas zegt) dus een van de 2 zit vast wel degelijk.

Waarom ga je die dan niet gewoon zelf even ophalen? Of komt ze snel alweer?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:50

pommetje1 schreef:
Volgens mij is het enige antwoord wat je horen wilt: ja hoor, volgens mij kun je het prima oplossen met een bontje. Alle oplossingen en adviezen ten spijt...
Ik wens je heel veel succes en nogmaals veel wijsheid. En ik hoop dat je wel om het welzijn van het paard denkt en niet alleen aan je eigen plezier, het rijden.

Nee. Maar als iedereen zegt "laat een zadelmaker komen" en ik zeg dat dat er niet in zit kwa geld enzo..

En Slina, ik ben totaal de enigste die iets met haar doet, dus dan snap ik het wel. Het was ook mijn voorstel van het zadel

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:14

xSogno schreef:
Yvon2034 schreef:

Als je je paard zijn rug wil verstieren ja. Bpp hebben meestal geen beugels om een goede reden. De druk wordt niet goed verdeeld! Zo krijg je heel veel druk op een punt, en dat is heel slecht. Raad dit alsjeblieft
nooit meer iemand aan.

O, dit wist ik niet... Het spijt me voor de TS dat ik dan deze tip heb gegeven, ik meende dat beugels bij een BBP wel goed waren.

Misschien een losse bbp?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:37

Een gelpad is bij mij een Not Done onder een niet passend zadel.
Maar ik zou er zadelmaker naar laten kijken en die haar/zijn oordeel laten doen over het zadel.