[WN] Zadels passen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Re: Zadels passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:10

Bob Marshall, dit is boomloos :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:20

Grinnik ja BM is de Bob Marshall. Die is boomloos :D Maar die vind je bij Evelien niet hoor. Die heeft alleen maar boomzadels. Is wel heel goed met passen :j

2a enz :+ nee bedoelde DD's BM :D Die heeft ook een BM ;) Mijn kennis Mug (en ja ze weet dat ik dr mug noem :') ) heeft nu mijn CY (voor Melaniepk CY= Circle Y en die hebben ook een boomloze uitvoering die dan JBN = just be natural heet) :+ Mijn CY is ook een 16 inch. Hij is wel te groot voor dr maar ze komt er nog mee weg.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:21

Ah oke !
Ik ben me aan het oriënteren, twijfel nog een beetje wat wijsheid is :j
Boomloos wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd past toch ?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:23

Nee, maar je hebt veel meer kans dat het past :)
Meestal moet je enkel met de lengte van het zadel en de wijdte van de pommel/fork (boogje over de schoft) rekening houden. Bij de meeste merken, ik heb enkel ervaring met barefoot, kan je de pommel eruit halen en door een andere maat vervangen :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:50

Zijn er ook ervaringen met zadels van de bosrand ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:03

Goedkoop merk, zou ik nooit aan beginnen.

Mijn BM (Bob Marshall) is een 16,5" . Dat is de grootste zitmaat die op een 'pad' van 66 cm gebouwd wordt. Als je een 17" hebt wordt het zadel dus langer.
Mijn JBN (Circle Y - Just-B-Natural) is een 16", maar door de zachte/dikke seat lijkt ie kleiner. Echter staat de pommel minder rechtop als bij BM en dus kan je er tot maat 42 gewoon normaal in zitten.

Waar je bij Barefoor(en gelijken) idd rekening moet houden met de breedte van het boogje heb je dat bij BM niet. Je moet al een heel breed paard hebben wil die niet passen.
Zelfs op een Belgisch trekpaard lag die van mij nog goed.
De JBN heeft wel 2 maten (de mijne is Wide) en dus geschikt voor brede paarden.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:40

Ah oké, ik had wat gezocht en vond redelijk positieve reacties op de zadels.
Dacht vraag het eens...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:23

ik heb voor mijn paard een zadel [ een wade ] op maat laten maken bij Vaquero
mijn paard had een Rocking R van 2 jr oud erbij toen ik hem kocht
maar dat zadel was te wijd van voor en kiepte en lag ook klem op de schoft [ was nieuw gekocht door de vorige eigenaar bij EH ]
zadel is toen niet met kale boom gemeten maar met visgraat pasmal, en wat je dan krijgt is dat het leer [ van het fabrieks zadel ] gaat vormen en het zadel wijder word
paste dus na 2 jr voor geen meter meer, paard zat ook flink vast in zijn rug!

bij het opmeten bleek dus ook dat hij een hele andere boom vorm nodig had en deze is dan ook op maat gemaakt.
en zal ook niet vervormen,door zijn manier van zadelmaken.

ik koop dus nooit meer een fabriekszadel en laat nooit meer zo`n graatmal als zadelmeter gebruiken
de enige manier waarop je kan zien of de boom past is de kale boom.

het kost wat ,maar je hebt dan wel een echt passend zadel en ook zoals jij hem zou willen, jouw ontwerp!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 22:40

mirgino schreef:
ik heb voor mijn paard een zadel [ een wade ] op maat laten maken bij Vaquero
mijn paard had een Rocking R van 2 jr oud erbij toen ik hem kocht
maar dat zadel was te wijd van voor en kiepte en lag ook klem op de schoft [ was nieuw gekocht door de vorige eigenaar bij EH ]
zadel is toen niet met kale boom gemeten maar met visgraat pasmal, en wat je dan krijgt is dat het leer [ van het fabrieks zadel ] gaat vormen en het zadel wijder word
paste dus na 2 jr voor geen meter meer, paard zat ook flink vast in zijn rug!

bij het opmeten bleek dus ook dat hij een hele andere boom vorm nodig had en deze is dan ook op maat gemaakt.
en zal ook niet vervormen,door zijn manier van zadelmaken.

ik koop dus nooit meer een fabriekszadel en laat nooit meer zo`n graatmal als zadelmeter gebruiken
de enige manier waarop je kan zien of de boom past is de kale boom.

het kost wat ,maar je hebt dan wel een echt passend zadel en ook zoals jij hem zou willen, jouw ontwerp!

Hoe komt het dan dat vele vaquero zadels te koop komen omdat ze ineens niet meer passen?
Een wade is toch ontworpen om op alle paarden moet passen zoals andere ranch zadels? Dus als het paard breder wordt of vermagert kan dat dan dat het ineens niet meer past?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 05:25

2a54z6e45r6r schreef:
Hoe komt het dan dat vele vaquero zadels te koop komen omdat ze ineens niet meer passen?

Jij hebt vast met de heer A. van O. te V. gesproken :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:08

zoveel??? Vaquero`s :?

hoeveel staan er te koop waarbij het paard eruit gegroeid zou zijn?

en wat een rare gedachte dat een wade op alle ruggen zou passen :?
misschien wel als je een ranch hebt met allemaal dezelfde paarden?, maar dat hebben we in Ned niet en gelukkig heb ik daar geen verstand van :n
ik heb mijn ervaring neergezet , 1 ervaring ik heb er nl meer :j
in mijn profiel staat een foto van mijn paard met zijn Rocking R zadel,en duidelijk te zien dat deze voorover over de schouder valt en hoever ik het zadel ook naar achter legde het schoof gewoon weer tever naar voren op de schouder
en dat bij een paard wat uitgegroeid was en een nieuw zadel aangemeten was.........

maar he....ik praat niemand een Vaquero aan als mensen een fabriekszadel willen en met handje eronder of zo`n graatding een `passend`zadel kopen voor een paard prima :j

ik lees een beetje tussen de regels een afkeer tegen deze zadels......en dat lijkt mij beetje onzin.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:12

mirgino schreef:
zoveel??? Vaquero`s :?

Dat is een 'waarschuwing' die een bepaalde zadelverkoper aan klanten geeft, zodra de merknaam Vaquero ter sprake komt :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:16

Een Wade past idd niet meer of minder dan welke ander type boom op een bepaald ras, dus die uitspraakt raakt idd kant nog wal.
Maar ik heb idd wel vaker Vaquero's te koop zien staan omdat ze niet meer pasten.
Voordeel is dat er bij verkoop met een kale boom gepast kan worden c.q. dat het zadel makkelijker uit elkaar kan om te passen en er ook eventueel iets aan de boom aangepast kan worden.
Maar dit doet dus niets af aan het feit dat de uitspraak niet klopt dat een Vaquero altijd blijvend zou passen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:25

De enige Vaquero die ik ooit te koop heb zien staan omdat deze niet meer paste op het paard waar deze voor was aangeschaft, was die van bokker Capopjekop (die hem zelf tweedehands heeft aangeschaft).
En ik weet van een ander zadel, waarvan werd gezegd dat deze niet meer paste op het paard waarvoor het zadel was gemaakt, waarbij zelfs na uitgebreid onderzoek door derden niet kon worden aangetoond dat de boom niet paste.
Waren er nog meer?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:33

Wranglerbutt schreef:
De enige Vaquero die ik ooit te koop heb zien staan omdat deze niet meer paste op het paard waar deze voor was aangeschaft, was die van bokker Capopjekop (die hem zelf tweedehands heeft aangeschaft).
Een ander zadel, waarvan werd gezegd dat deze niet meer paste op het paard waarvoor het zadel was gemaakt, kon zelfs na uitgebreid onderzoek door derden niet worden aangetoond dat de boom niet paste.
Waren er nog meer?

en dat zadel heb ik toen voor Cheyenne gekocht :j
en die heeft weer te koop gestaan omdat mijn paardje was overleden en past nu weer perfect op een paardje in Belgie.

weet je WB ik krijg altijd het gevoel hier op bokt dat wanneer Vaquero genoemd word er een stel `vrienden`op komen die het zadel aan alle kanten afkraken of iig de maker ervan.
terwijl ik met EH ook mindere ervaringen heb en die meid word opgehemeld,is ook een aardige meid maar heeft zeker begin 2000 zadels verkocht die niet goed paste.
de techniek heeft ze stukken verbeterd en maakt ook zadels op maat nu,maar daar hoor je op bokt niks over.
en het maakt mij echt niet waar je een zadel haalt maar ik denk aan het paard wat er mee moet lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:44

En elke keer als er iets 'negatiefs' gezegd wordt over Vaquero zijn het ook dezelfde mensen die om het hardst roepen dat er andere mensen áltijd tegen hem zijn :P

ELKE zadelmaker en verkoper die ooit hier op Bokt langs gekomen zijn hebben wel een klant met een negatieve ervaring. Ik kan niet anders dan hopen dat ze van die negativiteit geleerd hebben zodat volgende klanten niet hetzelfde hoeven mee te maken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:53

Ik zou het prettig vinden als bewering en beschuldigingen gestaafd worden door concrete bewijzen of ervaringen uit eerste hand :j
Anders verval je al snel in geroddel, hearsay en neigt het hier en daar zelfs naar smaad >;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:57

vaquero op facebook schreef:
Sinds enige tijd melden zich steeds vaker klanten bij mij met het verhaal, dat men tijdens clinics of trainingen te horen heeft gekregen, dat hun Vaquero westernzadel niet (meer) op hun paard zou passen. Deze verhalen hebben altijd dezelfde bron ; een heel bekende westernstore of trainers met banden met die westernstore.

Een enkele klant heeft zich over laten halen om zijn Vaquero in te ruilen voor een peperduur westernzadel uit die store. Andere klanten waren zo verstandig om eerst met mij contact op te nemen.

Er is maar één juiste manier om te controleren of een westernzadel goed past ; met de naakte boom. Zeker niet de juiste manier is die van het 'keurende' oog van een omhoog gevallen zadelverkoper of van trainers die voor iedere doorverwezen klant een leuke provisie casseren.

En dat valt niet onder 'hearsay'en neigt niet naar 'smaad' ??
Hoe weet jij (WB) dat dit waar is en niet uit een dikke duim komt ??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:04

DubbelDun schreef:
Hoe weet jij (WB) dat dit waar is en niet uit een dikke duim komt ??

Omdat A. van O. te V. zo attent was om zijn 'waarschuwing' mbt Vaquerozadels aan mij persoonlijk te geven :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:09

OK dan :D
Ik weet alleen dat ie de mening toegedaan is dat je op een zadel van V geen reining kunt rijden en dat dit ook op wedstrijden zelfs door een jury gezegd is.
En persoonlijk kan ik me daar nog wel in vinden mits je met een Wade boom probeert op wat hoger niveau mee wilt draaien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:14

DubbelDun schreef:
OK dan :D
Ik weet alleen dat ie de mening toegedaan is dat je op een zadel van V geen reining kunt rijden en dat dit ook op wedstrijden zelfs door een jury gezegd is.
En persoonlijk kan ik me daar nog wel in vinden mits je met een Wade boom probeert op wat hoger niveau mee wilt draaien.

ook dat is onjuist

hij maakt nl ook gewoon reiningzadels , pleasurezadels :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:16

Vandaar de 'mits' ;)
Overigens was Adje ook niet erg op 'boomloos' totdat ie ze zelf ging verkopen :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 10:57

Wranglerbutt schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

Jij hebt vast met de heer A. van O. te V. gesproken :+

Nee, dit heb ik zelf ondervonden adhv markt onderzoek.
Ik heb bovenstaande persoon niet eens gecontacteerd.

Wist niet dat dit zo'n reltopic onderwerp was. Sorry hiervoor.

Ik stel me gewoon vragen waarbij ik graag jullie verhaal hoor, zowel bij bob marshall, barefoot's als bij boomzadels en aangezien ik een wade zoek is het niet gek dat ik dan ook bij Vaquero vragen stel (aangezien dat zijn specialiteit is).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:11

Wranglerbutt schreef:
En ik weet van een ander zadel, waarvan werd gezegd dat deze niet meer paste op het paard waarvoor het zadel was gemaakt, waarbij zelfs na uitgebreid onderzoek door derden niet kon worden aangetoond dat de boom niet paste.
Waren er nog meer?

Klopt idd. Mijn pony was vroeger altijd te dik en nu is ze inmiddels op gezond gewicht, maar ze is dus flink afgevallen. Als ik had gewild had Louis vast de boom nog wel wat kunnen aanpassen zodat hij nog zou passen, maar ik rijd zelf niet meer en een western ruiter vinden valt niet mee in de regio. Dus vandaar dat de mijne te koop staat (wel veel interesse gehad, helaas paste hij net niet op die paardjes, omdat die een erg korte rug hadden of juist extreem breed waren, maar hij ligt hier niet in de weg :) ) Dus als er hier nog een zadel komt dan wordt het een engels zadel of een mooie menkar :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:15

Ik heb ook drie Vaquero Wade zadels gehad. Op zich was ik er wel tevreden over, maar ik ben dan overgestapt op Bob's omdat ik fanatiek reining begon te rijden, en daarvoor is zo'n zadel écht niet geschikt, en ik vond zijn gemaakte reiningzadels niet mooi. Het enige nadeel ervan is dat je er tweedehands geen € meer voor krijgt. Ik heb ze alle drie voor 1/5 van de betaalde prijs moeten verkopen, en dat vond ik erg jammer. A van O uit V geeft er ook geen halve euro meer voor, omdat ze zo moeilijk verkoopbaar zijn.