Maaikyhj schreef:Ik heb al aangegeven dat ik niet verder in ga op de ligging en pasvorm van dit zadel op dit paard voordat de zadelmaker de kans gekregen heeft dit op te lossen. Ik zeg dus ook absoluut niet dat dit zadel wel past met een bredere boom. Ik laat alleen zien dat dit een punt is wat de paarden eigenaar zelf goed kan bekijken. Ik heb je plaatjes puur en alleen zo even gemaakt en geplaatst om een idee te geven en om een beetje uitleg te geven over hoe de boompunt dient te liggen ten opzichte van het paardenlijf (3 a 4 vingers) áchter het schouderblad (en dus niet de schouder zoals jij zegt). Verder ben ik niet ingegaan op de ligging, de vorm van de boom, de plek waar het zadel ligt. Ik vind namelijk dat de zadelmaker waarbij het zadel gekocht is dit eerst moet oplossen (dit is juridisch ook beter zoals TS zelf zegt) met TS voor ik mijn mening openbaar zet, uiteraard mag TS mij een privé bericht sturen als daar behoefte aan is. Ik vind het lastig om te zien dat er zo veel onkunde is wat betreft zadels en ik vind het fijn om de mensen iets te leren. Ik vind het jammer dat er dan zo op mijn plaatjes gereageerd wordt terwijl ik het alleen goed en leerzaam bedoel voor TS en iedereen die dit leest.
Ik begrijp heel goed dat je aangeeft dat TS eerst met de verkoper van het zadel een oplossing moet proberen te vinden.
Je had bij je bericht ook al aangegeven dat je de afbeeldingen plaatste om lezers te leren hoe ze zelf kunnen controleren of de boom goed ligt. Maar vervolgens geef je verkeerde informatie en zet je lezers dus op het verkeerde been. Daarbij val ik niet over de lijntjes die getekend zijn. Wel maak ik een opmerking over de foto die je als 'goed' voorbeeld plaatst. Want dat is geen goed voorbeeld.
Als je mensen wat wil leren, is het belangrijk om ze van juiste informatie te voorzien.
En dus maak ik een kanttekening bij de gegeven informatie en de afbeeldingen.
Als lezers daaruit namelijk af moeten leiden hoe ze zelf de pasvorm controleren bij de schoft, dan gaan ze hele verkeerde conclusies trekken.
Overigens geef ik niet aan dat het zadel op de schouder moet liggen. Natuurlijk ligt het zadel achter de schouder en moet het daar ook blijven liggen. Maar de schouder beweegt nu eenmaal van achteren als het voorbeen naar voren beweegt. Daarmee beweegt de schouder richting het zadel. Als je het zadel helemaal achter de ruimte wil leggen waar de schouder roteert, dan moet het zadel veel te ver naar achteren liggen. Daar blijft het ten eerste niet liggen en ten tweede zit de ruiter dan veel te ver van het zwaartepunt van het paard vandaan en dus achter de beweging.
Dat betekent dat het zadel op een plek ligt waar de schouder naartoe roteert in beweging. Een zadel pas je immers niet (alleen) op stand aan. Het paard moet eronder kunnen bewegen, anders heb je er niets aan.
Als je echte schoudervrijheid wil, betekent dat, dat de schouder onder het zadel door moet kunnen bewegen. Als je het zadel echter dusdanig krap op de schoft legt zoals op de door jou gegeven afbeelding, dan kan de schouder niet onder het zadel door bewegen en stoot het paard dus bij elke pas de schouder tegen de boom aan. Dat belemmert niet alleen de beweging, dat doet pijn en heeft op lange termijn grote gevolgen voor de gezondheidstoestand van het paard.
Dit is een stukje zadelpasvorm dat absoluut niet makkelijk voor elkaar te krijgen is, maar wel heel cruciaal.