Past dit nieuwe zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:29

unamie schreef:
Van een nóg smaller kussenkanaal gaat dit paard al helemaal niet blij worden!
De wervelkolom moet rondom vrij liggen anders gaat de doornuitsteeksels pijn doen of zelf ontsteken!!
En dat bereik je niet met een nog smaller kussen kanaal!

Ik bedoel ook meer aan de voorkant, ik vind het zo vreemd zitten daar. Als je de boom breder zou maken, dan schuift het hele zadel aan de voorkant naar beneden en draagt ie volgens mij niet op de goede plek. Ik sluit me dus wat dat betreft aan bij Germie. Dit zadel zo snel mogelijk retour zou ik zeggen!

Wintec (verkeerd model boom) en Zaldi (eigen ervaring) zou ik niet doen, ik zou idd Kent & Master proberen of een MSFC Xtreem. Thorowgood zou nog een goedkope variant zijn.

lady62

Re: Past dit nieuwe zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:39

Ik zeg absoluut nee tegen het zadel geen twijfel mogelijk.
Ik snap niet dat een vakman kan zeggen dat het past.
Om te kijken of hij op de goede plek licht voel je met je hand waar het schouderblad ligt en het zadel moet direct daarachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:17

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:02

Toen ik het zadel zag.had ik al een vermoeden kwa type.

Die kussens moet.je even.goed na laten kijken.

Mijn zadel klopte voor geen.meter.
Second opinion bevestigde dit.
Alles was scheef.kwa kussens.
En dan kwam ie.nieuw uit de.winkel.

Zelfs nieuwe vulling erin werkte niet.

Andere zadelmaker zei ook dat die dranse kussens niet zo geweldig was en het balans drastisch veranderd

Ik heb nu een kentauer voor.me arab.

Zadels hedendaags worden korter gemaakt.omdat dit bij de meeste paarden voorkomt....maar de kussens blijven.gelijk en bij franse/keil kussens loopt het weg...

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 18:27

@ Maaikyhj, bedankt voor de uitleg met de foto's, zo is het wel duidelijk te zien ja!
@ nombrado, er staan in het topic al foto's aangesingeld op pagina 1 met dekje en op deze pagina zonder :)
@ Tessebes, de zadels die jij noemt om te proberen gaan allemaal niet passen, kleinste inch maat is daar 17 inch en echt te lang. Kent & Master heeft erop gelegen om dat te proberen. Anders kom je uit bij kinderzadels en probeer liever eerst iets anders dan.

Pony kreeg na de laatste keer zwellingen op d'r rug, aan de ene kant naast de schoft / achter de schouder en aan de andere kant wat meer naar achteren. Ik wil hem er dus absoluut niet meer op. Zadelmaker is vandaag gelijk geweest en vind nog steeds dat het zadel perfect zit. Ze heeft hem meegenomen en wil eerst nog overleggen met Massimo zelf. Ik heb wel duidelijk aangeven dat ik deze niet meer wil en dan liever voor een maatzadel of iets kijk. Maar volgens haar ging dit ook na twee dagen niet meer 'passen' als de pony nu zo reageert op een goed passend zadel.

Het zadel wat ik hiervoor gebruikte wou ze ook zien omdat mijn pony hier niet op reageert, maar deze vond ze te wijd. Ze vertelde toen dat sommige paarden dan opeens kunnen gaan reageren op een goed passend zadel omdat de druk nu ook achter verdeeld zou worden en dus niet meer alleen vooraan door de te wijde boom?

Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:46

zou ik ook zeggen als mijn omzet in gevaar kwam ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:59

@LadyAngel
Als jou zadelmaker/verkoper vind dat het zadel perfect ligt, zou ik heel snel een andere zadelmaker zoeken!
Het zadel ligt niet alleen beroerd , jee paard geeft ook alle signalen af dat het het zadel niet prettig vind
Probeer eens een boomloos zadel te lenen van iemand, al zou het alleen zijn om te kijken of je paard daar ook narrig van word, grote kans van niet!
Succes!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:18

Mijn zadelmaker heeft hem ook terug in genomen.
Me paard zou na het zadel moeten groeien bla bla.
Ben niet akkoord gegaan...dus geld terug en zadel heeft ie mee genomen.
Dat is dan wel weer netjes.

Heb een nieuwe zadel gekocht bij die persoon van de second opinion

Was meteen klaar met Massimo.

Heb nu een kentauer voor me arab.

Voor me 1e arab had ik ook een kentauer maar wilde vanwege de " voordelen" dat ik dacht perse een Massimo.

Maar hoor om me heen veel meer problemen met dit merk....

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 20:22

Andere zadelmaker zoek ik sowieso :) Maar ik dacht dat wettelijk gezien je ze eerst de kans moest geven om het op te lossen? Ik heb in elk geval duidelijk aangegeven dat ik deze niet meer wil en het liefst verder kijk.

Ik heb zelf ook een boomloos zadel, maar hier vond ik dr ook niet ideaal op reageren naar mate ze ouder werd. Vandaar dat ik graag over wou op een boomzadel. Maar zo om te proberen hoe ze nu reageert is wel een idee ja.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:06

Ter info:
Bij een boomloos zadel is het belangrijk dat er wel de juiste pad eronder ligt
Zeker als je veel rijd zijn de inlages soms al na een halfjaar/jaar versleten
Met een te dun /versleten pad kunnen paarden dan last krijgen van een slechte drukverdeling..
Ten onrechte krijgt het zadel dan de schuld.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 21:10

Dankjewel voor je info! :)
Ik heb me daar toen speciaal in verdiept over de inlages dus die hou ik altijd goed in de gaten.
Voor mijn haflinger heb ik nog steeds een boomloos zadel ook.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:19

Marietje1990 schreef:
Het zadel lijkt inderdaad niet helemaal lekker te liggen. Ik begrijp dat je gekozen het voor een zadel met Franse kussens in verband met de lengte van de rug van je paard. In mijn opzicht zorgt een zadel met Franse kussens altijd voor een slechtere druk verdeling. De druk moet namelijk verdeeld worden over een kleiner oppervlak. Voornamelijk de druk aan de achterkant van het zadel komt meer op één punt terecht. Het zal dus een groter effect geven wanneer je zadel niet helemaal in balans ligt.

Een paard heeft een bepaald oppervlak op de rug waar het de druk van de ruiter en het zadel kan dragen. Dit oppervlak heeft een bepaalde lengte. Daarvoor en daarachter mag geen druk van zadel en ruiter komen, die kan het paard daar niet verdragen.
Een zadel langer maken dan de lengte van het oppervlak van de paardenrug waar het zadel door gedragen kan worden, is daardoor nutteloos voor de drukverdeling.
Je verdeelt de druk wel over een groter oppervlak, maar je gaat de druk daar naartoe brengen waar het paard geen druk kan verdragen. De druk per vierkante centimeter is dan misschien in theorie wel lager, maar het paard zal aangeven niet goed uit de voeten te kunnen met het zadel.
Als je een paard hebt met een korte rug, een rug die aan de achterkant omhoog loopt of je hebt een grotere inchmaat nodig voor de ruiter, dan zul je wel zogenaamd franse kussens moeten gebruiken.
Daar is helemaal niets mis mee.
Sterker nog, door de kortere kussens blijft de peesplaat van de lange rugspier meer vrij van druk waardoor het paard de achterhand veel beter kan gebruiken.
Het probleem wat jij omschrijft ontstaat echter als het zwaartepunt van het zadel ver achterin ligt en vervolgens houden de kussens ongeveer daar op waar het zadel de meeste druk naartoe leidt. Dat is dus niet een probleem van de korte kussens, dat is een probleem van zadels met het zwaartepunt in het achterste gedeelte van het zadel.
Bij het zadel van TS is dit probleem heel duidelijk te zien. Het zwaartepunt ligt in het achterste gedeelte van het zadel. De ruiter zit daarmee ver achter de beweging en de druk wordt naar de achterkant toegeleid. Dat zal inderdaad niet prettig galopperen zijn voor het paard, want juist in die bewegingsvorm komt de achterkant van de rug omhoog.

Het zadel verder naar achteren op de rug leggen, heeft trouwens geen zin zolang de ophanging van de singelstoten niet veranderd wordt. De singelstoten hangen op de foto's waar het zadel verder naar achteren ligt niet meer verticaal boven de natuurlijke singelgroeve. De singel zal daardoor het zadel in beweging altijd weer naar voren over de schouder heen trekken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:31

Maaikyhj schreef:
Omdat ik vind dat jou eigen zadelmaker eerst de mogelijkheid moet krijgen dit op te lossen ga ik niet te veel zeggen over hoe ik vind dat het zadel ligt (je mag me eventueel wel een pbtje sturen als je zadelmaker geweest is maar je nog vragen hebt). Maar ik wil jullie bokkers wel graag laten zien waar je zelf goed op kunt letten bij je eigen zadel wat betreft de voorkant van het zadel (er komt uiteraard veel meer bij kijken, maar dit is heel makkelijk zelf te checken)

De eerste foto is een foto uit dit topic, de 2e foto is er een om te laten zien hoe het hoort (dit zijn dunnere kussens, maar het gaat om het idee van de lijnen in de foto)
De rode lijn is de lijn van het paard, de gele lijn is de lijn van de boompunt van het zadel. Wat je ziet is dat de boompunt niet gelijk loopt aan het paard.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Je hebt gelijk dat de voorkant van het zadel eveneens voor problemen zorgt.
Maar deze tekeningen geven niet correct aan waar het probleem zit.
Als we deze afbeeldingen moeten geloven, is de boom van het zadel van TS te smal en moet ze een boom hebben een een bredere hoek. Dus wijder aan de onderkant.
Maar dat is niet het geval. Als je de boom wijder maakt aan de onderkant, zakt het zadel over de schoft heen en is er wellicht zelfs nog minder schoftvrijheid.
Dat is ook het geval bij de tweede afbeelding. Dat zadel omsluit de schoft volledig, waardoor de zijdelingse beweging van de schoft niet mogelijk is. Daarnaast volgt de boom inderdaad wel de lijn van de schoft, maar niet de lijn van de schouder. De schouder zal dus bij elke stap tegen de headplate aantikken en dat is bijzonder pijnlijk voor het paard en levert aanzienlijke schade op lange termijn op.

Schoft- en schoudervrijheid zijn behoorlijk complexe aangelegenheden waar veel misverstanden over bestaan. Bij het zadel van TS wordt het probleem aan de voorkant grotendeels veroorzaakt door de kussens die veel te ver naar boven lopen. Als de kussens 10 cm lager aangezet waren, zou de schoft veel mooier vrij liggen en is de boommaat waarschijnlijk nog niet zo'n enorm probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:02

LadyAngel schreef:
Andere zadelmaker zoek ik sowieso :) Maar ik dacht dat wettelijk gezien je ze eerst de kans moest geven om het op te lossen? Ik heb in elk geval duidelijk aangegeven dat ik deze niet meer wil en het liefst verder kijk.

Ik heb zelf ook een boomloos zadel, maar hier vond ik dr ook niet ideaal op reageren naar mate ze ouder werd. Vandaar dat ik graag over wou op een boomzadel. Maar zo om te proberen hoe ze nu reageert is wel een idee ja.

Nee hoor dat hoef je niet, je mag ten aller tijde overstappen naar iemand anders. Gezien haar reactie vraag ik me af of we wel weet waar ze mee bezig is dus alleen adh daarvan zou ik haar al niet meer willen. Geld terug en door naar een andere.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:35

Maaikyhj schreef:
Ben het helemaal met je eens
Dit zadel ligt er veel te hoog bovenop
[ Afbeelding ]

Dit zadel valt mooi laag over de schoft!
Mijn eigen zadel ligt ook zo op mijn paard
De kussens zijn zelfs nog lager geplaatst
omdat het zadel te hoog kwam te liggen door toenemende bespiering rond de schoft/schouder
[ Afbeelding ]

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:35

Zal ik als leek ook een antwoord neerleggen.
Je zadel ligt niet goed.
Boom veel te hoog boven de schoft daardoor een zwevend zadel ipv dragend. De aanzet kussens te hoog. Je paard loopt daar tegen aan. En de kussens zijn te rond gevuld, waarschijnlijk ook niet soepel en veerbaar. Kanaal is krap.
Je foto van vorig jaar toont een schraler paard als de foto van nu
Dat geeft een vertekend beeld van hoe een zadel nu zou liggen
Nu is mijn ervaring dat Massimo niet de meest fijne pasvorm heeft.
Ligt een zaldi nog beter.
Heb nl ooit een zaldi op mn paard gehad als leenzadel en daar deed ze het super onder. Evenals nu onder een schutte zadel.

En een paard naar een zadel toe groeien. Dat klinkt als een horror film. Atrofie kweken doe je dan.

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:09

Wat vreemd! Vooral dat de zadelmaker zegt dat het perfect past, maar het paard krijgt zwellingen en dat klopt toch niet? Ik heb even gegoogled, en kwam op deze site terecht;misschien helpt dit je wat verder?
(De klachten van een niet passend zadel op de site komen erg overeen met sommige klachten van jou paard ;))

http://www.pietloof.nl/index.php/zadelp ... -checklist

Jolandast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:32

Ik vind het knap dat een zadelmaker, nadat het paard zwellingen vertoond door het zadel, nog kan zeggen dat het goed past. Ik vind zelf het kussenkanaal wel te smal, de wervels moeten zich wel kunnen bewegen en de rug moet kunnen buigen. Dan helpt het niet als je paard direct bij de 1e milimeter buiging al een dik kussen tegenkomt.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:10

Jolandast schreef:
Ik vind het knap dat een zadelmaker, nadat het paard zwellingen vertoond door het zadel, nog kan zeggen dat het goed past.

Inderdaad! Ik ben persoonlijk wel heel benieuwd over welke zadelmaker het hier gaat...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:25

Ik vind het zadel niet goed liggen, maar daar waren we het wel over een met zijn allen. als je nou problemen krijgt met je zadel maker met dit zadel, laat je zadel dan nog een na kijken door herman van country mill in nijkerk, ze verkopen daar ook Massimo maar bovenal is het gewoon iemand die zijn vak erg goed verstaat

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:30

Aimee schreef:
Maaikyhj schreef:
Omdat ik vind dat jou eigen zadelmaker eerst de mogelijkheid moet krijgen dit op te lossen ga ik niet te veel zeggen over hoe ik vind dat het zadel ligt (je mag me eventueel wel een pbtje sturen als je zadelmaker geweest is maar je nog vragen hebt). Maar ik wil jullie bokkers wel graag laten zien waar je zelf goed op kunt letten bij je eigen zadel wat betreft de voorkant van het zadel (er komt uiteraard veel meer bij kijken, maar dit is heel makkelijk zelf te checken)

De eerste foto is een foto uit dit topic, de 2e foto is er een om te laten zien hoe het hoort (dit zijn dunnere kussens, maar het gaat om het idee van de lijnen in de foto)
De rode lijn is de lijn van het paard, de gele lijn is de lijn van de boompunt van het zadel. Wat je ziet is dat de boompunt niet gelijk loopt aan het paard.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Je hebt gelijk dat de voorkant van het zadel eveneens voor problemen zorgt.
Maar deze tekeningen geven niet correct aan waar het probleem zit.
Als we deze afbeeldingen moeten geloven, is de boom van het zadel van TS te smal en moet ze een boom hebben een een bredere hoek. Dus wijder aan de onderkant.
Maar dat is niet het geval. Als je de boom wijder maakt aan de onderkant, zakt het zadel over de schoft heen en is er wellicht zelfs nog minder schoftvrijheid.
Dat is ook het geval bij de tweede afbeelding. Dat zadel omsluit de schoft volledig, waardoor de zijdelingse beweging van de schoft niet mogelijk is. Daarnaast volgt de boom inderdaad wel de lijn van de schoft, maar niet de lijn van de schouder. De schouder zal dus bij elke stap tegen de headplate aantikken en dat is bijzonder pijnlijk voor het paard en levert aanzienlijke schade op lange termijn op.

Schoft- en schoudervrijheid zijn behoorlijk complexe aangelegenheden waar veel misverstanden over bestaan. Bij het zadel van TS wordt het probleem aan de voorkant grotendeels veroorzaakt door de kussens die veel te ver naar boven lopen. Als de kussens 10 cm lager aangezet waren, zou de schoft veel mooier vrij liggen en is de boommaat waarschijnlijk nog niet zo'n enorm probleem.

Ik heb al aangegeven dat ik niet verder in ga op de ligging en pasvorm van dit zadel op dit paard voordat de zadelmaker de kans gekregen heeft dit op te lossen. Ik zeg dus ook absoluut niet dat dit zadel wel past met een bredere boom. Ik laat alleen zien dat dit een punt is wat de paarden eigenaar zelf goed kan bekijken. Ik heb je plaatjes puur en alleen zo even gemaakt en geplaatst om een idee te geven en om een beetje uitleg te geven over hoe de boompunt dient te liggen ten opzichte van het paardenlijf (3 a 4 vingers) áchter het schouderblad (en dus niet de schouder zoals jij zegt). Verder ben ik niet ingegaan op de ligging, de vorm van de boom, de plek waar het zadel ligt. Ik vind namelijk dat de zadelmaker waarbij het zadel gekocht is dit eerst moet oplossen (dit is juridisch ook beter zoals TS zelf zegt) met TS voor ik mijn mening openbaar zet, uiteraard mag TS mij een privé bericht sturen als daar behoefte aan is. Ik vind het lastig om te zien dat er zo veel onkunde is wat betreft zadels en ik vind het fijn om de mensen iets te leren. Ik vind het jammer dat er dan zo op mijn plaatjes gereageerd wordt terwijl ik het alleen goed en leerzaam bedoel voor TS en iedereen die dit leest.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:34

Maaikyhj schreef:
Ik heb al aangegeven dat ik niet verder in ga op de ligging en pasvorm van dit zadel op dit paard voordat de zadelmaker de kans gekregen heeft dit op te lossen. Ik zeg dus ook absoluut niet dat dit zadel wel past met een bredere boom. Ik laat alleen zien dat dit een punt is wat de paarden eigenaar zelf goed kan bekijken. Ik heb je plaatjes puur en alleen zo even gemaakt en geplaatst om een idee te geven en om een beetje uitleg te geven over hoe de boompunt dient te liggen ten opzichte van het paardenlijf (3 a 4 vingers) áchter het schouderblad (en dus niet de schouder zoals jij zegt). Verder ben ik niet ingegaan op de ligging, de vorm van de boom, de plek waar het zadel ligt. Ik vind namelijk dat de zadelmaker waarbij het zadel gekocht is dit eerst moet oplossen (dit is juridisch ook beter zoals TS zelf zegt) met TS voor ik mijn mening openbaar zet, uiteraard mag TS mij een privé bericht sturen als daar behoefte aan is. Ik vind het lastig om te zien dat er zo veel onkunde is wat betreft zadels en ik vind het fijn om de mensen iets te leren. Ik vind het jammer dat er dan zo op mijn plaatjes gereageerd wordt terwijl ik het alleen goed en leerzaam bedoel voor TS en iedereen die dit leest.

Ik begrijp heel goed dat je aangeeft dat TS eerst met de verkoper van het zadel een oplossing moet proberen te vinden.
Je had bij je bericht ook al aangegeven dat je de afbeeldingen plaatste om lezers te leren hoe ze zelf kunnen controleren of de boom goed ligt. Maar vervolgens geef je verkeerde informatie en zet je lezers dus op het verkeerde been. Daarbij val ik niet over de lijntjes die getekend zijn. Wel maak ik een opmerking over de foto die je als 'goed' voorbeeld plaatst. Want dat is geen goed voorbeeld.
Als je mensen wat wil leren, is het belangrijk om ze van juiste informatie te voorzien.
En dus maak ik een kanttekening bij de gegeven informatie en de afbeeldingen.
Als lezers daaruit namelijk af moeten leiden hoe ze zelf de pasvorm controleren bij de schoft, dan gaan ze hele verkeerde conclusies trekken.

Overigens geef ik niet aan dat het zadel op de schouder moet liggen. Natuurlijk ligt het zadel achter de schouder en moet het daar ook blijven liggen. Maar de schouder beweegt nu eenmaal van achteren als het voorbeen naar voren beweegt. Daarmee beweegt de schouder richting het zadel. Als je het zadel helemaal achter de ruimte wil leggen waar de schouder roteert, dan moet het zadel veel te ver naar achteren liggen. Daar blijft het ten eerste niet liggen en ten tweede zit de ruiter dan veel te ver van het zwaartepunt van het paard vandaan en dus achter de beweging.
Dat betekent dat het zadel op een plek ligt waar de schouder naartoe roteert in beweging. Een zadel pas je immers niet (alleen) op stand aan. Het paard moet eronder kunnen bewegen, anders heb je er niets aan.
Als je echte schoudervrijheid wil, betekent dat, dat de schouder onder het zadel door moet kunnen bewegen. Als je het zadel echter dusdanig krap op de schoft legt zoals op de door jou gegeven afbeelding, dan kan de schouder niet onder het zadel door bewegen en stoot het paard dus bij elke pas de schouder tegen de boom aan. Dat belemmert niet alleen de beweging, dat doet pijn en heeft op lange termijn grote gevolgen voor de gezondheidstoestand van het paard.
Dit is een stukje zadelpasvorm dat absoluut niet makkelijk voor elkaar te krijgen is, maar wel heel cruciaal.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:59

Aimee schreef:
Als je het zadel helemaal achter de ruimte wil leggen waar de schouder roteert, dan moet het zadel veel te ver naar achteren liggen. Daar blijft het ten eerste niet liggen en ten tweede zit de ruiter dan veel te ver van het zwaartepunt van het paard vandaan en dus achter de beweging.

Dat ligt er helemaal aan hoe het paard gebouwd is!
Een paard met een doorlopende schoft en een goedgebouwd lijf heeft het middelpunt verder naar achteren zitten dan een paard met meer volbloed.
Daar zit het middelpunt vaak vlakbij de voorbenen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:05

Ik kan je niet veel meer over het zadel vertellen alles is al gezegd wat ik kan zien. Maar ik heb wel een ervaring die wellicht wat is om rekening mee te houden. Ik rijdt nu zelf een merrie die waarschijnlijk vroeger een hele lange tijd met een verkeerd zadel heeft rondgelopen. Ze heeft een witte vlek op haar schoft en is ontzettend lelijk naar het zadel toe met opzadelen (lees: bokken bijten slaan). Dit is echt ontzettend vervelend vooral voor het paard.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:49

Iedereen nog bedankt voor hun reactie :)

Ik ben de laatste tijd nogal druk geweest waardoor ik niet meer gereageerd heb :o
Het zadel is gelukkig wel teruggenomen inmiddels dus de zoektocht kan weer beginnen.
De zadelmaakster mailde later nog wel dat ze navraag bij college zadelmakers had gedaan en dat het wel eens voorkwam dat enkele paarden niet goed reageerde op de brede kussens, de kussens waren namelijk breder als normaal om de druk beter te verdelen omdat dit in de lengte miste met de franse kussens.