Reageert niet op bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:01

Vivaldala schreef:
Er is vooral naar zijn rug gekeken. Aangezien hij daar een minimale afwijking had. Maar dit zou en heeft nooit problemen gegeven. Hier is daarna ook een scan van gemaakt en daar kwam uit dat het niets is. Bloed is al eens afgenomen geweest ook goed terug gekregen.

Dus we gaan nu eerst beginnen met de lounge oefeningen.

Wat ik wel raar vind is dat hij in de bossen makkelijker te berijden is. Ook eerder ontspannen is terwijl ik dan precies hetzelfde rijd als binnen.

Wat ik me nu dan toch weer afvraag, is het paard sinds jij hem hebt teruggelopen in bespiering? Werkt hij nu minder dan voorheen? Het kan namelijk in theorie toch best wel zo zijn dat hij nooit last heeft gehad van die rug, juist omdat hij volop in training stond...En dat een stapje terugmaken, bewust of onbewust, voor problemen zorgt.
Ik denk dat mocht dit het geval zijn, longeren met een fijne, niet te dwingende bijzet (en liefst niet steeds in dezelfde houding) wel slim is. Paard zal dan weer fijner in zijn vel komen en dat moet je dan merken onder het zadel. Lijkt me de moeite van het proberen best waard.

Babootje

Re: Reageert niet op bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:18

Op zich zou ik ook gewoon longeren met een bijzetje. Om zijn rug "in vorm' te houden zo gezegd. Dat wil niet zeggen dat je niet gewoon moet gaan rijden. Juist wel. Met goede begeleiding de "knopjes" even opzoeken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:30

Als alles medisch oke is kan je altijd eens bitloos proberen om te kijken hoe hij daar op reageert. Lukt dat opeens wel dan hreft hij waarschijnlijk geen vertrouwen in de ruiterhand(wat logisch is als hij met harde hand gereden is). Zo op de foto lijkt het uit de rug te komen, hij spant zijn rug aan. Dit kan meerdere oorzaken hebben, als er al foto's zijn gemaakt waarop niets te vinden is dan is het waarschijnlijk een balansprobleem. Wat je kan doen is op de binnenhoefslag gaan rijden met contrastelling, een simepel uitvoerbare oefening. Je doel is dat hij zelf ook contact wil zoeken, je hand aanneemt en gaat ontspannen. Vergt wel weer een goede timing want wacht je te lang met zelf toestaan dan brokkelt er weer wat vertrouwen af.

Wat zijn de oefeningen die je te doen krijgt van je instructise?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:31

Juist wel met een bijzet longeren of met dubbele lijnen. Wanneer je een sterrenkijker los longeert, dan kun je hem net zo goed gewoon losgooien in de bak. Totaal nutteloos en zeker wanneer ze alles wegdrukken. Daar maak je meer mee kapot, dan gebruik van een touwtje. Maar daar zijn de meningen over verdeeld hier op Bokt :P . Wel ben ik voorstander van joggen aan de lijn (heel rustig tempo, maar wel met gebruik van de achterhand) en veel schakelen en van hand veranderen.
Tip: lees het boek van Lammert Haanstra of vraag hulp van iemand met ervaring met dubbele lijnen.

Ik weet niet wanneer de osteopaat is geweest, maar houdt je echt aan het opbouwschema. Omdat er van alles in zijn lijf verandert door de behandeling, een ander zadel, andere ruiter etc. kan het beestje echt even zijn balans moeten hervinden. Veel stappen en laag en rond rijden en vooral rechte lijnen rijden. Verder denk ik dat het een kwestie is van vertrouwen en een band opbouwen. Dit kan echt tijd nodig hebben.

Succes

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:34

Talonius schreef:
Juist wel met een bijzet longeren of met dubbele lijnen. Wanneer je een sterrenkijker los longeert, dan kun je hem net zo goed gewoon losgooien in de bak. Totaal nutteloos en zeker wanneer ze alles wegdrukken. Daar maak je meer mee kapot, dan gebruik van een touwtje. Maar daar zijn de meningen over verdeeld hier op Bokt :P . Wel ben ik voorstander van joggen aan de lijn (heel rustig tempo, maar wel met gebruik van de achterhand) en veel schakelen en van hand veranderen.
Tip: lees het boek van Lammert Haanstra of vraag hulp van iemand met ervaring met dubbele lijnen.

Succes

Hier ben ik het helemaal mee eens. En als je dubbele lijnen moeilijk vind kan je ook aan een enkele lijn goed longeren met de juiste bijzet.

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:34

Mijn pony was ook een echte sterre kijker toen ik haar kocht. Ze kon totaal niet ontspannen. Tanden laten doen en ik heb een simpel bitloos hoofdstel gekocht. Ze is nu op 2 pinken naar beneden te rijden met het bitlooshoofdstel, zodra ik er weer een bit 'in hang' is ze binnen een minuut ontzettend gespannen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:39

Een in de krul getrokken paard blijft een in de krul getrokken paard en gaat niet opeens de rug ontspannen, een paard wat sterrenkijkt of in de krul moet lopen omdat hij anders tegen druk van het bit aanloopt is hetzelfde. Juist aan de enkele longe of dubbele longe zonder hulpteugels krijg je het eerlijke beeld te zien: bij ontspanning zal het paard ZELF zakken. En dan niet omdat de andere optie pijn doet in de mond.

Helemaal wanneer een paard al geen vertrouwen meer heeft in de ruiterhand, kan iets wat vast zit dat nog erger maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:43

Ik schrik echt van alle reacties als longeren met bijzet.
Daar hadden ze dan net zo goed mee geboren moeten worden als ze los aan de longe hun rug niet (goed) gebruiken volgens mensen hier.
De rug is een bewegingsspier!!!! die hoort ontspannen mee te veren in de beweging
de kracht zit in de achterhand, die kan je sterker maken om makkelijker een (ongebalanceerde) ruiter te dragen.
Bijzet dwingt paarden in een houding
de hoofd / hals is de balans van een paard, die moet je niet vastzetten.
Alle bijzethulpen zijn niet nodig. Mits je maar weet wat je doet als je longeerd en waar naar te kijken.
Ik krijg aan een longe, halstertje, elk paard met een neusje naar voren of naar beneden. Geen probleem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:43

Air schreef:
Een in de krul getrokken paard blijft een in de krul getrokken paard en gaat niet opeens de rug ontspannen, een paard wat sterrenkijkt of in de krul moet lopen omdat hij anders tegen druk van het bit aanloopt is hetzelfde. Juist aan de enkele longe of dubbele longe zonder hulpteugels krijg je het eerlijke beeld te zien: bij ontspanning zal het paard ZELF zakken. En dan niet omdat de andere optie pijn doet in de mond.

Helemaal wanneer een paard al geen vertrouwen meer heeft in de ruiterhand, kan iets wat vast zit dat nog erger maken.

Gelukkig, nog iemand die er zo over denkt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:50

Als je het paard hetzelfde aanbiedt als het voorheen kreeg, krijg je dus ook hetzelfde resultaat.

Dus de meerwaarde van de vorige eigenaar er nog eens bijhalen zie ik niet zo 1-2-3, integendeel.

Eerder door het over een geheel andere, relaxtere boeg te gooien, en het idd heel rustig zonder verwachtingspatroon per se aan te pakken, laag en lang longeren. Dat zal de eerste keer of keren geen opzienbarende verandering opleveren, maar met wat geduld en het paard leren kennen (=leren lezen, vertrouwensband opbouwen) valt er veel te winnen. Ipv zelf van alles te WILLEN is het kwestie het paard als het ware uit te nodigen "met je mee te doen". Dat is een heel andere insteek (ook voor jezelf waarschijnlijk).
Geef het paard ook de tijd zichzelf in een voor zichzelf prettiger houding te hervinden, want geen enkel paard loopt voor de lol te sterrenkijken.

Als je er geen rust in kunt krijgen, door NIETS te verwachten, zal het niet anders worden.
Verras het paard zachtjes door zachtjesaan uit te nodigen tot allerlei "niet-moeten" activiteiten.
Grondwerk, longewerk, balkjes (doet vaak wonderen om de hals te doen zakken!) lopen in de bak... bedenk maar iets.

Ik vermoed ook dat er iets in het voorgaande rijmatige traject niet okee gegaan is. Aaan jou, om de weg terug te vinden, en die aan het paard te laten zien, zodat die er weer vertrouwen en plezier in krijgt.

Vivaldala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 18:53

Hij heeft misschien een maandje ander half maandje stil gestaan ( alleen aan de longe gelopen, grondwerk en vrij gesprongen. ) Dus de bespiering is niet achteruit gegaan.

Bitloos is wel iets om te gaan proberen. Want ik wil gewoon dat hij lekker loopt. Ik zal het hier eens met mijn nieuwe instructrice over hebben. Misschien kan ze me zelfs wel eens helpen. Misschien kan ik een aantal andere foto's maken van het zicht in de les?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:23

Vivaldala schreef:
Bitloos is wel iets om te gaan proberen. Want ik wil gewoon dat hij lekker loopt. Ik zal het hier eens met mijn nieuwe instructrice over hebben. Misschien kan ze me zelfs wel eens helpen. Misschien kan ik een aantal andere foto's maken van het zicht in de les?

Nee niet doen, heeft echt niks met t bit te maken. Wacht even af wat je bereikt met je nieuwe instructrice. Als ie in het bos beter loopt is het echt een rijtechnisch verhaal

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:27

Omdat dit topic is geopend door een schaduwaccount wordt het gesloten.