Vivaldala schreef:Er is vooral naar zijn rug gekeken. Aangezien hij daar een minimale afwijking had. Maar dit zou en heeft nooit problemen gegeven. Hier is daarna ook een scan van gemaakt en daar kwam uit dat het niets is. Bloed is al eens afgenomen geweest ook goed terug gekregen.
Dus we gaan nu eerst beginnen met de lounge oefeningen.
Wat ik wel raar vind is dat hij in de bossen makkelijker te berijden is. Ook eerder ontspannen is terwijl ik dan precies hetzelfde rijd als binnen.
Wat ik me nu dan toch weer afvraag, is het paard sinds jij hem hebt teruggelopen in bespiering? Werkt hij nu minder dan voorheen? Het kan namelijk in theorie toch best wel zo zijn dat hij nooit last heeft gehad van die rug, juist omdat hij volop in training stond...En dat een stapje terugmaken, bewust of onbewust, voor problemen zorgt.
Ik denk dat mocht dit het geval zijn, longeren met een fijne, niet te dwingende bijzet (en liefst niet steeds in dezelfde houding) wel slim is. Paard zal dan weer fijner in zijn vel komen en dat moet je dan merken onder het zadel. Lijkt me de moeite van het proberen best waard.
. Wel ben ik voorstander van joggen aan de lijn (heel rustig tempo, maar wel met gebruik van de achterhand) en veel schakelen en van hand veranderen.