dressuur zadel voor extreem lange benen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 07:43

Aimee schreef:
Mooie lengte heb je :D
Dat is inderdaad een uitdaging voor zadelmakers. Zeker als je bovenbeen ook nog eens aanzienlijk langer is dan je onderbeen. Dat is bij veel vrouwen het geval, ook als ze niet lang zijn, maar lange vrouwen hebben vaak een beduidend langer bovenbeen.
Een grotere inchmaat is dan absoluut niet de oplossing. Je komt alleen maar nog meer achterin het zadel te zitten, nog verder van het zwaartepunt vandaan, nog verder achter de beweging. Stoelzit in onvermijdelijk.

Als je echt een zadel wil waar je loodrecht in kunt zitten, kom je bij maatwerk te recht.
Ik zou je aanraden om een zadel te kiezen met extra naar achter geplaatste verlengde beugelriemhaken, de correcte inchmaat, met zweetbladen die naar voren gedraaid zijn (denk als voorbeeld aan de zadels van Edward Gal). Je kunt dan je knie kwijt en de wrong kan gevormd worden naar jouw benen. Dat wil zeggen, niet recht naar beneden, maar met een hoek.
Op die manier komt je met je bekken meer richting het zwaartepunt, komt je been gewoon loodrecht onder je bekken en zo kom je in balans te zitten.

Bedankt voor de heldere uitleg! Weet jij misschien ook zo'n zadelmaker in de buurt Zeeland?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:54

Ik weet niet waar je woont, maar Van Rijs in Zevenhuizen heeft ook tweedehands Euroriding zadels liggen. Ik weet niet of hij daar ook op inruilt.

Jessica_R

Re: dressuur zadel voor extreem lange benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 08:28

Ik woon in Zeeland ;) Morgen komt er een zadelpasser, die neemt het een en ander mee en dan kijken we wel of er iets geschikt bij zit!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:39

Jessica_R schreef:
klink fijn inderdaad! Wat was jij hieraan kwijt totaal?

Sorry, beetje late reactie. Ik heb hem nieuw gekocht en was daar volgens mij tussen 1800 - 2000 euro voor kwijt. Maar ze zijn best ook tweedehands te vinden, en als je je oude zadel er op zou kunnen inruilen is het misschien toch een optie?

Edit:

Mijn zadel komt bij Van Rijs vandaan. Zij ruilen ook in hoor! En komen denk ik ook wel in Zeeland. Is misschien ook nog een optie als die andere niets voor je heeft.

Edit2:

Hou je ons op de hoogte van wat het is geworden? Altijd interessant als ik nog eens iets anders zou willen!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 09:49

Okee, dat is nog enigszins te doen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:51

Ik weet niet of Van Rijs zadels inruilt bij aanschaf van een gebruikt zadel. Ik zag dat hij sowieso 2 gebruikte 18 inch Euroridings heeft liggen met lange zweetbladen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:06

Ben net terug van stal! Wat verschillende zadels gepast die voor zowel Victor als voor ons geschikt zouden zijn. Eerst een Prestige top Dressage. Heerlijk zadel, zat als een huis! Wel flink wat harder dan ons huidige zadel.. Maar we moesten echt een belachelijk bedrag bijbetalen! Als we onze zo goed als nieuwe ideal zadel zouden inruilen (twv 1500) moesten we nog €1100 bijbetalen! Dat vonden we allebei nog veel voor een standaard zadel dat ook nog is zo hard is.. Toen het 2e zadel een K&M XL Dressage. Ik ben na twee rondjes afgestapt! Zat van geen meter! Heel hard van voren als je begrijpt wat ik bedoel :+ Als 3e nog een euroriding Diamant geprobeerd. Maar ik vond de verbetering qua houding te nihil. Ik zat praktisch hetzelfde als op het huidige zadel. Maar de zadelpasser weet nu wat voor soort zadel we zoeken en zou over een maandje ongeveer wel wat hebben zei hij! Dus we zullen zien waarmee hij op de proppen komt! Voor nu in ieder geval een idee van wat voor ons praktisch is en wat voor Victor goed ligt ;) En anders sparen we nog even door en laten we lekker op maat maken! Dan kan alles naar wens. Ik wil namelijk niet uiteindelijk weer hetzelfde probleem krijgen (rommelige benen en stoelzit)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:14

Ik kom zo even binnenvallen hier, ik ben 1.83 en heb een KN Symphonie (die al geprobeerd?) en zit echt als een blok in dit zadel, hoop dat je snel een fijn zadel vind :)

lees nu pas dat het om extreemlange benen gaat, sorry :o

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:20

@HRE dat stelde ik ook voor aan de zadelpasser, maar dat vorm model is niet geschikt voor mijn paard! Hij heeft best wel schoft. Hij heeft dus een beetje hoekige boom nodig maar toch ruimte in de kamer. Nog niet zo'n eenvoudig model dus!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:20

haha, ook mijn ervaring met een KN. (wel met lange zweetbladen dan)
komt doordat er weinig beenwrong in de weg zit bij je bovenbeen en het leer lekker vormt naar je been.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:22

@Jessica_R mijn paard heeft ook een hoge schoft en weinig bespiering daar, heb er nu tijdelijk een pad onder en nu ligt die echt ontzettend fijn! Elk paard verschilt natuurlijk :)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:26

Ja klopt! Waren ze maar allemaal hetzelfde! Dan had ik de zadels voor het uitkiezen haha :p Ik zit ook is te kijken naar 2ehands WoW zadels.. Iemand ervaring mee? Ze schijnen aan vrijwel ieder paard aanpasbaar te zijn! En je kunt dan natuurlijk bij een professional laten aanmeten.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:27

ja en wat goedkoper :=

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:32

ja hahaha, t systeem spreekt me opzich wel aan! Ik heb er alleen nog nooit op een gezeten! Geen idee hoe t zit? Maar kniewrongen zijn wel te verplaatsen. Dat is wel een groot voordeel!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:34

Je moet er wel even aan wennen, zijn wat harder aan je bil.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:37

HRE schreef:
Je moet er wel even aan wennen, zijn wat harder aan je bil.

hoe meer contact met je paard (zei mijn oude wijze instructeur altijd :D )

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:41

Ik mis je beschrijving van wat jullie rijden. Doe je dressuur of meer buitenrijden, springen???

Heb je wel eens naar een mc lellanzadel gekeken? Hier zijn veel varianten van. Google maar eens.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:47

Ik weet dat fryso ook een model heeft waarvan de beugelophanging verplaatsbaar is, de Fryso Lux. En je kunt daar ook kiezen voor verlengde zweetbladen of anders geplaatste wrongen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:56

Oh sorry pipo! We rijden dressuur! Niet aan gedacht om het erbij te zetten!

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:56

Bedankt Luniek ik zal er ff naar kijken!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:04

Dan wordt een mc lellanzadel niets haha. Geloof nooit dat je daarmee de ring in gaat haha, dan ben je een buitenbeentje.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:11

pipo schreef:
Dan wordt een mc lellanzadel niets haha. Geloof nooit dat je daarmee de ring in gaat haha, dan ben je een buitenbeentje.

Haha toch bedankt voor het meedenken!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:12

Ik kom ook ff binnenvallen. Ik heb een Euroriding Diamant met extra lang zweetblad. Ik heb 'm 4 jaar geleden nieuw gekocht voor ongeveer € 1800. Was effe een uitgave maar ben er tot nu toe heel blij mee. Zit enorm lekker en het lange zweetblad is fijn voor mijn lange stelten :-)

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:19

Vond je de prestige top dressage hard ja? Die heb ik ook en vind ik echt heerlijk zacht, veel zachter dan de zadels waar ik Tot nu toe mee gereden heb... Zo zie je maar:iedereen beleeft het weer heel anders!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:29

Jessica_R schreef:
Ja klopt! Waren ze maar allemaal hetzelfde! Dan had ik de zadels voor het uitkiezen haha :p Ik zit ook is te kijken naar 2ehands WoW zadels.. Iemand ervaring mee? Ze schijnen aan vrijwel ieder paard aanpasbaar te zijn! En je kunt dan natuurlijk bij een professional laten aanmeten.

Dat het aanpasbaar is op vrijwel ieder paard is niet echt waar. De wow zadels maken maar gebruik van 2 zadelbomen, een rechte en een curved. Dus dat moet maar net passen voor de rug van je paard.
verder had ik niet genoeg ruimte voor mijn bovenbeen bij een wow zadel en werd daardoor in stoelzit gezet.