Laarzen verkloot door laarzenspanners.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Re: Laarzen verkloot door laarzenspanners.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:40

Dat is een hele goede, dat vraag ik me ook af! Als ik de spanners nog heb wil ik wel even een foto maken als ze er in zitten, voor een hele snelle seconde.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:43

Sorry maar ik werk al jaren in de ruitersport en ik heb nog nooit meegemaakt dat laarzen kapot gaan door spanners. Zoveel kracht kan een spanner niet geven want dan veren ze terug. Als jou laarzen al kapot gaan door de spanners, dan vraag ik me af hoe ze eruit gaan zien als je ze op laat rekken. Want dan komt er pas echt spanning op je laars. Nee, ik denk eerder dat er een fout zit in de stiksel van de laars. Ik zou ze gewoon opsturen naar Derby en daar kunnen ze jou laars echt heel mooi repareren. en als het echt een produktfoutje is. Dan zijn ze ook niet te beroerd om jou de service te geven die je verdiend.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:47

Ik ga ze ook echt niet oprekken, daar heb ik al wat info over gevraagd maar dat raden ze af.
Maar je vind dus dat een laars daar tegen moet kunnen, het was namelijk wel duidelijk te zien dat er kracht op stond. Maar ik ging er maar even vanuit dat laarzen daar niet tegen kunnen. Wat vind jij daar van, zou een goede laars daar tegen moeten kunnen of niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:48

Sammie schreef:
Maar stel nou dat de spanners er normaal in zaten en de rits /stofje erg zwak was, waarom zijn ze er dan met rijden nooit uitgeklapt. Je zou denken dat je met wat vis of zout, warm weer 's avonds en even flink kuit aanspannen dan toch ook t zelfde effect had bereikt als de spanners er normaal inzaten? Met een kuit heb je dan meer kracht dan met spanners.

Gewoon een what if, he.. Nalaten kijken kan nooit kwaad.

Sinds wanneer kan het alleen na 1 keer kapot gaan? Zwak stiksel waar iedere keer wat rek op komt kan na 2 keer kapot gaan maar ook pas na 10 keer.. etc. etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:49

Ja daar moet een laars tegen kunnen.
Mijn mountain laarzen zaten te strak (ik was toentertijd "wat" aangekomen) en ik kreeg ze met moeite dicht, en deze gingen ook niet kapot.
Mijn oude chaps gingen wel kapot, maar daar knapte de rits van open (dus geeneens de stof).

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:50

Wat het verschil natuurlijk is, de spanners hebben er voor een langere tijd ingezeten zonder omkijken, met rijden doe ik ze na een uurtje weer uit.

Brainless, het verschil als je ze aanhebt is je hele laars gespannen, hier zag ik duidelijk alleen op de rits. Misschien dat dat het verschil is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:53

Hoeft toch ook niet na een keer? T ging in deze wat als erom dat als die spanners er wel normaal inzaten je met je been toch meer kuitkracht uit kan oefenen dan een spanner. T kan ook allemaal en en zijn geweest. Is niet beoordelen zo. En ik kan mij voorstellen dat je niet elke keer rijden de stof bekijkt voor rek en rafelscheuren.

Ik zou mijn centen vooralsnog inzetten op hoe de rits in t leer is verwerkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:56

Bij mij was het alleen 5cm bij mijn kuit, de rest zat losser.

Ook als je laarzen laat oprekken wordt er een mechanische spanner in gezet welke langzaam steeds meer druk op de laars zet en zo de laars (langzaam) oprekt.
Dit kan ook bij laarzen met rits.
Vandaar dat het raar is (helemaal voor die prijsklasse) dat de laars niet tegen standaard spanners kan.

Ikzelf denk ook dat er een zwakke plek heeft gezeten.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:59

Ik maakte mijn laarzen na elke rijkeer netjes schoon, incl. rits. :o Grote scheuren of rafels had ik wel moeten opmerken, iets kleins of beginnend natuurlijk niet.

Ik ga morgen foto's maken zonder en met spanners, en van het stofje en t leer. Ik blijf er bij dat er gewoon ontzettend veel kracht op stond, ook de schoenmaker snapte wel waarom het er uit geknapt is. Maar als jullie zeggen dat laarzen hier tegen moeten kunnen geloof ik jullie, daar ging ik alleen niet van uit. Dat veranderd de kijk in zijn geheel, maar nogmaals er stond wel degelijk druk op. Misschien productie foutje van de spanners?

Brainless, op internet, bij de ruitersport, en bij de schoenmaker kreeg ik te horen dat er met een rits wel een groter risico is bij het oprekken. Heb jij hier ervaring mee? Kan het niet zijn dat oprekken langzaam gaat en die spanners er meteen inzaten?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:00

Nogmaals, zoek even op rits en Derby.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 00:02

Dat heb ik ook gedaan zoals je kunt zien. Ik kan alleen vrij weinig vinden over het stofje, maar neem aan dat dat dan ook een zwakkere plek is. Ik zie wel staan dat bij het model wat ik heb geen problemen met de rits zijn, helemaal geen slechte dingen zelfs. Ik heb de softjumper.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:05

Om je eerste vraag te beantwoorden;
Er bestaan opblaasbare "spanners".
Een soort balonnen in kuit vorm, die kan je zo hard of zacht opblazen als je wilt.
Ik ken ze van petrie.
Thuis gebruik ik opgerolde reisbladen of andere dikke magazines (bv de bit). daardoor blijven je laarzen in vorm maar rekken ze niet uit.

Ik heb spanners van de action ofzo.
Ze rekken niet zo erg dat ze mn laarzen slopen
maar heb zelf nogal erg dunne kuiten dus die spanners rekken de laarzen verder dan mn kuiten doen dus snap dat je dat sowieso niet wil met je dure laarzen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 00:06

Die opblaasbare klinkt wel wat.
Overigens vind ik het wel fijn om te horen van de ritsen, als het echt zo erg is komt er bij mijn tweede paar geen derby's, hoe jammer ook. Vond ze heel fijn en mooi.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:06

Goh wat balen van je laarzen zech! :( Goede larzen, en dan zeker zulke dure, moeten echt wel tegen een laarzenspanner kunnen! Natuurlijk staat er wat druk op je laarzen met de laarzenspanners, daar dienen ze dan ook wel voor :j om ze zo in vorm te houden. Hier mogen je laarzen echt niet stuk van gaan! ik ben het dan ook eens met @Sammie :j
Verder kan ik je helaas niet helpen met ervaringen over optrekken en andere.
ik zou doen wat @mimp3 zegt, opsturen naar Deby.

Ik hoop voor je dat je geld terugkrijgt of in ieder geval niet te veel moet betalen voor de reparatie!
Succes! ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:14

Vervelend voor je, ik zou er ook van balen.

Als je ze niet veel gebruikt zou ik ze liggend bewaren scheelt ook tegen het inzakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:21

Ik vind die knijpspanners sowieso niets. Ik heb gewoon van die ouderwetse houten spanners met haakjes voor de lusjes.
Hoe dan ook hadden de laarzen daar gewoon tegen moeten kunnen. Ik gok ook op een zwak stiksel.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:22

VeraPopeye schreef:
Van divoza. En ik heb een grote kuitmaat dus het verbaasde me nogal dat ze blijkbaar te breed waren, dan moeten er toch veel meer laarzen zo verkloot zijn?

Ik zit nu hier naar te kijken : http://www.ruitersportgierman.nl/nl/web ... enspanners
Maar waarom heb je daar een heren en vrouwen optie bij, en hoe zitten ze? Snap ze niet echt haha.

Bij deze spanners hoort een voet deel waar je de vork op zet en de haakjes doe je in de lussen in de schacht van je laars en dan draai je hem en span je j elaarzen in de lengte op.
Dit ging trouwens ook wel eens fout als je ze hoog had ingesteld.

Heb zelf ook simpele van de blokker geloof ik.
Succes met de oplossing

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:40

Inderdaad, áls er al te veel spanning op stond had de rits eruit moeten klappen. Niet de stof. Daarom denk ik ook dat de stiksels gewoon zwak waren, ik zou dus naar de leverancier/fabrikant van de laarzen gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:20

Het klinkt alsof er een fabricagefout bij de stiksels zat.

Gewoon je laarzen terugsturen naar Derby en een beroep doen op garantie :-)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:26

Gebruik deze spanners al jaren in mijn laarzen met rits kuit 36.
Laarzen zijn de luxe wedstrijd laarzen van mountain horse en nooit dit probleem gehad.

Denk dat het probleem inderdaad in de laarzen zit

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:30

VeraPopeye schreef:
Ik maakte mijn laarzen na elke rijkeer netjes schoon, incl. rits. :o Grote scheuren of rafels had ik wel moeten opmerken, iets kleins of beginnend natuurlijk niet.

Ik ga morgen foto's maken zonder en met spanners, en van het stofje en t leer. Ik blijf er bij dat er gewoon ontzettend veel kracht op stond, ook de schoenmaker snapte wel waarom het er uit geknapt is. Maar als jullie zeggen dat laarzen hier tegen moeten kunnen geloof ik jullie, daar ging ik alleen niet van uit. Dat veranderd de kijk in zijn geheel, maar nogmaals er stond wel degelijk druk op. Misschien productie foutje van de spanners?

Brainless, op internet, bij de ruitersport, en bij de schoenmaker kreeg ik te horen dat er met een rits wel een groter risico is bij het oprekken. Heb jij hier ervaring mee? Kan het niet zijn dat oprekken langzaam gaat en die spanners er meteen inzaten?

ik heb mijn leren laarzen laten oprekken (petries) , laarzen met rits aan de achterkant. Niks aan de hand, laarzen staan nog steeds in de kast met spanners, geen enkele vertoning van zwakte te zien.

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:41

Wat zonde van je laarzen! Ik gebruik 'laarzenspanners' van HH, deze kan je opblazen, zoals zwembandjes zeg maar. Ik vind ze erg fijn.