Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Advies gevraagd: Zadel voor rijpaard op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:31

Ainsly was geen optie zei de zadelmaker.

Paard krijgt ook sp maar vindt het niet lekker. Net zoals alles wat goed voor hem zou zijn ;) krijg op dit moment met moeite 200 Gr. Droog product, dus ongeveer 600 ml geweekt naar binnen per dag. Zelfs daar voor moet ik allerlei truuckjes bedenken.

Wow vind ik prachtig maar is echt way over budget voor een student die net behoorlijk wat tegenslag heeft gehad ;)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:32

Zou hij last kunnen hebben van maagzweren dat hij zo moeilijk eet?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:44

Lijkt me niet. Brokken en hooi gaan er wel met smaak in hoor, maar hooi allen afhankelijk van hoeveel zin hij heeft. Soms is zo alles op, soms staat bijna alles er nog de volgende dag. Hij heeft het wel vaker op dan dat het blijft staat hoor. Hij heeft de hele dag te eten en is verder gezond.. Dit schijnt hij zijn hele leven al gedaan te hebben. Hij krijgt zijn hooi ook in een mand want anders komt er een luchtje aan en dan hoeft hij het niet meer. Hij is gewoon heel erg kieskeurig. Wat hij niet lekker vindt, vindt hij niet lekker. Wat wel lekker is kan er op hetzelfde momen met kilo's tegelijk in. Hij vindt eten blijkbaar gewoon niet zo belangrijk ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:59

Zo was de mijne precies , had wel het geluk dat hij de seniores lekker vond, maar at ook nooit de hele portie op, ik wilde nog een ding melden en dat is dat als door zoals bij jouw paard de spieren en vetjes rond de schoft verdwijnen je heel erg op dat je niet je zadel steeds smaller blijft maken of opvullen- want druk op spieren en vetjes kan er ook weer voor zorgen dat t verder verdwijnt.. Ik heb het toentertijd opgelost met een bewust wat ruimer zadel en een pad- prolite of corrector pad, en als paard in de zomer aanvult kan de pad aangepast of eronder uit... Het blijft opletten en rommelen .

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 11:02

Ja daar ben ik me bewust van. Misschien gaat het wel een pad worden, dat ga ik met de zadelmaker overleggen maar onder mijn huidige zadel kan het helaas simpelweg niet. Dus een ander zadel moet er toch komen...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:11

Even iets anders maar heb je wel eens naar pure feed condition gekeken?Dat is fantastisch voer voor kieskeurige eters die aan moeten komen..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 11:18

Nee? Wat is dat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:26

Mijn oudere paard had eigenlijk precies dezelfde bouw als jouw paard. Wij waren ontzettend geholpen met een Passier Grand Gilbert. Was wel een investering maar het lag als een huis. Ze zijn er ook tweedehands dus dan vallen de kosten mee :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:27

Dat is voer :) Toen mijn jonge paardje sterk vermagerd was kreeg hij het ook en hij was er gek op en dat terwijl hij een hele kieskeurige eter is...Ik heb toen ook alles geprobeerd maar helaas hij luste bijna niets ..Je kan voor info kijken op thepurefeedcompany.com..assiepassie hier op bokt verkoopt het dus als je meer info wil neem dan contact op..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:16

Dan is het idd gewoon een kieskeurige eter :)

Ik zou ook denken aan een iets ruimer zadel dat je dan in de winter op kan vullen net een pad.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:04

Vriendin van me heeft een paard met hetzelfde probleem, die heeft nu een 2e hands Schumacher met prolite pad, volgens de zadelman was dit de beste optie voor dit paard.

Ze heeft nu een Ninon Schutte aan laten meten maar zelfs Ninon vond het moeilijk en kon niet garanderen dat het prolitepad er onderuit kon. (dus de Schumacher komt binnenkort te koop ;) ) Ze zit zelf lekkerder in de Schutte en heeft dus de gok genomen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:06

Na het vertrek van de zadelmaker gisteren flink aan het googelen geweest en tot nu toe is dit wat een kans zou moeten maken volgens de zadelmaker;

Afbeelding

Deze zou ook misschien kunnen volgens de zadelmaker:
Afbeelding

Of deze
Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:12

Jennyj01 schreef:
Is een ainsley niks voor je? Die hebben een dressuurversie met een verstelbare boom. Dat is leer en daar zijn wel tweedehandsjes van want dat is er al een tijd.

Deze heb ik ook voor mijn oma ook gekocht in mei, paste goed, ondertussen ligt het zadel tegen de schoft aan (ondanks teruggesneden kamer), nadeel van oudjes, vallen enorm snel ik.

Had het zadel gekocht voor €100, dus wat dat betreft maakt het niks uit.

Een kunststof zadel zou ik persoonlijk niet willen, zweetkont krijg ik erin, walgelijk. Je zou er al (vind ik) een pad over moeten doen, zo een bont zitting ding... Zweet minder als het kunststof.

Ik zou persoonlijk voor een leer zadel kijken wat iets te breed is en hieronder een prolite of bontje doen (ga ik nu ook doen, al rijd ik niet meer veel). Is massimo geen optie? Zijn ook breed.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:15

De zadelmaker zei dat voor kamulets rug de tweedehands leren merkzadels die binnen mijn budget passen niet geschikt zijn. Dan ga ik er vanuit dat hij daar gelijk in heeft.

Ik wil gewoon een passend zadel voor mijn paard. als ik dan genoegen moet nemen met kunststof dan is dat maar zo. Ik heb niet een zadelmaker in de arm genomen en hem allerlei moeite laten doen om vervolgens lekker te doen wat hij net heeft afgeraden ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:15

Ik reed met mijn wintec heel intensief en heb er nóóit een zweetkont in gekregen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:20

pluisje88 schreef:
De zadelmaker zei dat voor kamulets rug de tweedehands leren merkzadels die binnen mijn budget passen niet geschikt zijn. Dan ga ik er vanuit dat hij daar gelijk in heeft.

Ik wil gewoon een passend zadel voor mijn paard. als ik dan genoegen moet nemen met kunststof dan is dat maar zo. Ik heb niet een zadelmaker in de arm genomen en hem allerlei moeite laten doen om vervolgens lekker te doen wat hij net heeft afgeraden ;)

Wat is je budget? Wintec is ook rond de €400, daar krijg je tweedehands (zeker niet bij de zadelmaker, die vraagt daar meer voor waardoor het inderdaad niet binnen je budget valt) ook een fijn lederzadel voor.
Zoals ik al zei heb ik een Ainsley Vanguard in goede staat (zat enkel een scheurtje bij de kniewrong) voor €80 kaal gekocht, het is maar net wat de gek er voor vraagt. Exact het zelfde zadel (zonder scheurtje) staat vaak op de markt voor €600 maar ook wel eens voor €200 of minder.

Zo kan een massimo ook te koop staan voor €600/€800 (normale prijs) maar ook af en toe voor €200/€300

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:21

Wintec kun je voor 200 a 250 euro prima kopen hoor. Heb er zelf 3 tweede hands gekocht

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:24

Ik heb inderdaad een mooie wintec op het oog voor iets meer dan 200 euro. En dat is er 1 van het nieuwste model. Moet ik alleen nog even voorleggen aan de zm of hij denkt dat dit geschikt zal zijn

Een leren zadel krijg je daar niet voor. Zeker niet hier in de buurt. Ook niet op marktplaats. En dan blijft nog steeds het feit dat hij het me heeft afgeraden. Zal hij niet voor niks doen denk ik...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:25

Ik vind het juist vreemd dat die een wintec aanraad, maar ach het zal wel.

Edit: Ik weet overigens wel dat de Knight Riders best snel kapot gaan. Heb ik ook mee gereden :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:26

Waarom is dat zo vreemd dan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:28

Ik kreeg het door mijn zm juist niet aanbevolen, die had liever een vaste boom dan een zadel waarbij enkel het kopijzer aangepast wordt.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:28

Is een Tekna (S-line) niks voor jou paard? Mijn oude dame doet het erg goed met dat zadel. Voorboom is makkelijk te verwisselen. Is beter kwaliteit als Wintec en Thorrowgood.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:29

Tekna zou misschien kunnen maar zit eigenlijk ook buiten mijn budget..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:30

xSlvna schreef:
Ik kreeg het door mijn zm juist niet aanbevolen, die had liever een vaste boom dan een zadel waarbij enkel het kopijzer aangepast wordt.

Als ik geen verwisselbare boom neem, kan ik maar een paar maanden per jaar met het zadel rijden omdat hij zo wisselt in gewicht

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:30

N0a schreef:
Is een Tekna (S-line) niks voor jou paard? Mijn oude dame doet het erg goed met dat zadel. Voorboom is makkelijk te verwisselen. Is beter kwaliteit als Wintec en Thorrowgood.

Ik ben juist van mening dat de Wintec (en dan vooral de nieuwste modellen) over een veel betere kwaliteit beschikken dan Tekna.
Maar Wintec heb ik zelf ervaringen mee, en met Tekna alleen maar kennis van internet en verhalen van andere mensen.