hoefschoenen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:22

DubbelDun schreef:
chaaya schreef:
ik laat de smid er voor komen kijken wat hij aanraad hij zal het wel het beste weten!

Daar zou ik maar niet 100% van uit gaan. Als je toevallig een smid hebt die alleen maar ijzers goed genoeg vindt zal hij nooit achter jouw aankoop voor hoefschoenen staan.

ik heb Marijnissen hij is echt een vakman doet het al bijna zn hele leven hij zal het echt wel weten ik wou ze al bestellen voor mijn vorige verzorg pony maar die is verkocht toen had hij het ook voor me opgemeten. hij heeft namelijk de hoefschoenen aangeraden omdat ijzers voor sommige paarden niet goed zijn.

WhatsUp

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:27

Bedankt voor de reacties :)
Grappig dat er verschillende meningen bestaan over wanneer je meet. Toevallig moet paardlief woensdag naar de smid, misschien moet ik eens voor en na het bekappen meten, kijken hoeveel het verschilt.

Wat ik het liefste zou doen is gewoon een paar soorten schoenen uitproberen/passen, maar er is niet zoiets als een hoefschoenpasser hè? Dat zou echt ideaal zijn :D

VITAxYANTHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:29

Mijn vriendin heeft hoefschoenen, ze werken wel goed. Ze zijn om aan te schaffen qua prijs niet heel goedkoop, en ik zou dan ook niet de goedkoopste die je vindt kopen, want die zijn ook vaker slechter van kwaliteit. Ze vallen bij haar nauwelijks uit, af en toe eens als je een harde galop doet, maar als je daar een beetje rekening mee houdt is dat geen probleem. Je moet alleen opletten dat het paard er geen schuurplekken van krijgt, dus ze moeten echt goed passen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:42

M'n paard staat sinds kort zonder ijzers, hij had alleen voorijzers. Omdat hij dagelijks in een paddock met betonnen bodem staat (weiland is nog te nat) slijten ze vrij hard en is hij er erg gevoelig op geworden. Ook lopen we paar keer per week naar de binnenbak van de buurman 2 boerderijen verder, is geen berm dus ook over straat. Smid was er laatst en vond het ook erg dicht op het leven, maar wil hem toch liever zonder ijzers houden omdat hij artrose heeft en zo beter staat (en stap hem alleen nog onder het zadel voor beweging, is verder met pensioen). Om hem wat minder gevoelig op z'n voeten te maken met steentjes etc en de slijtage tegen te gaan (zodat ze groeien) wil ik Old Macs proberen, ook qua maat past deze net (LV breedte 15 cm lengte 17 cm en RV breedte14 cm en lengte 16 cm, past nog net in maat 10). Toevallig een gebruiker van Old Macs die nog advies heeft?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:07

Ik heb ook 1 paar Old Macs G2 staan, maar vind ze niet fijn in gebruik.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:47

ik heb voor de cavallos gekozen omdat ze gebruiksvriendelijk zijn
ze zitten met klitteband vast dus niet met van die ijzere draadjes (dat kan blijkbaar schade aan de hoef geven is mij verteld)
ik heb ze gemeten een week na de smid omdat ze toen mooi rond waren zonder rafels wat de mijne wel een had als ze op een steentje had gestaan
mijn ervaring is niet aan je smid vragen die hoefschoenen zitten in hun vaarwater
ze zien liever ijzers
ik zie liever een paard bloot staan en met rijden een bescherming
daarnaast sta ik in een polder dus kleine bermen
het gebeurd ook wel eens dat ik lekker op straat galoppeer en het voelt zoveel fijner met schoenen
het lijkt wel of ze op nike's loopt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:46

Marcella schreef:
Ik heb ook 1 paar Old Macs G2 staan, maar vind ze niet fijn in gebruik.

Kun je aangeven waarom ??

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:01

@makkie79: die ervaring wat betreft een hoefsmid die ze afraadt heb ik niet, mijn smid vindt het juist wel een mooi alternatief voor ijzers, ook al heeft hij er eigenlijk niet zoveel ervaring mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:06

Vind het alleen al ondingen om aan te trekken, iedere keer ruzie met dat ene riempje en schuurplekken (je moet ze inrijden). Vind dan de easyboot epic veel makkelijker met aantrekken en geen inloop periode nodig.

Maar de easyboot gloves zijn dan helemaal makkelijk met aantrekken.

En daarbij gebruik ik niet constant hoefschoenen alleen af en toe als zijn hoeven te kort worden of als hij gevoelig loop, maar het liefst rij ik op blote voeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:54

De EB-Gloves moet je idd even handigheid in krijgen, maar qua aan/uit-trekken vond ik de OM's wel makkelijker gaan.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:02

@Marcella en DD: wat is in de praktijk (behalve het aantrekken) het verschil tussen de epic en de glove volgens jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:19

De Epic
Afbeelding
Heeft een iets wijdere schoen die je strak trekt met het ijzerdraadje door de clip omlaag te doen. Hier heb je aardig wat kracht voor nodig heb ik begrepen en soms gebruiken mensen iets van een schroevedraaier om kracht te zetten om hem ook weer omhoog te krijgen.
Verder is dit natuurlijk ook weer een extra onderdeel wat ook kapot kan gaan.

Bij de Glove heb je alleen de Gaiter (net als bij de Epic natuurlijk) die kapot kan gaan. Bij zeer onhandig gebruik kan de stiknaad scheuren. Maar zolang de stof niet scheurt maar alleen het stiksel kun je dat zelf ook weer naaien.
Het is handig om af en toe even de schoefjes waarmee de gaiter vastzit te kontroleren c.q. aan te draaien.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:01

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:15

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:23

Als mijn paard gevoelig loopt dan doe ik een dik stuk vilt in de schoen, dat is al snel 10 mm dik.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:50

Heb de Old Macs inmiddels, m'n paard past ze precies, grootste maat! Heb er ook nog een 6mm zool voor gehaald voor extra demping ivm pijn door teveel slijtage, moet deze nog even pas maken. M'n paard vond het best spannend, maar toen ie ze aan had paar passen onwennig maar hij liep er daarna zo mee weg. Laat hem er morgen voor het eerst maar een uur mee in z'n paddock (betonvloer) oefenen, en 's avonds ermee over de weg als we bij de buurman in de bak gaan rijden.
Vraagje, rijden jullie er ook mee in de bak? Lijkt me minder prettig lopen denk dan blootsvoets.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:04

ik heb zelf vier paarden die ik met hoefschoenen rijdt, niet hier in de buurt dat gaat prima zonder, maar wel als we naar de Eifel of Ardennen gaan. Ik heb vier verschillende merken, elk paard heeft ongeveer een ander merk vanwege hoefvorm en manier van lopen. Mijn favoriet is wel de Renegade vanwege het makkelijke aantrekken, maar de equifusion vind ik ook wel fijn behalve de riempjes met de kleine ringetjes. Maar ook de Easyboots bevallen mij goed hoor.

Vrienden van mij hebben een paard met erg gevoelige en dunne zolen, zij rijden hun paard regelmatig ook met hoefschoenen in de bak (renegades)

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:25

Ik rij zelf ook al jaren met hoefschoenen. ooit begonnen met die van Smit in Rijssen maar dat beviel toch niet zo goed. Nu al jaren weer de Cavallo's en daar lopen ze zo goed op! Daarom heb ik ze ook opgenomen in het assortiment van mijn webshop ;)

Wij hebben de Cavallo Simpleboot hoefschoenen beschikbaar om te testen in maat 1, 2, 3 en 4. Dan kun je rustig eens passen en kijken hoe je paardje er mee loopt, zonder dat je meteen een grote uitgave hoeft te doen!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:55

Ben beetje gebonden aan Easyboots, werk bij een ruitersportgroothandel en dit merk verkopen we toevallig, vandaar ik met de Old Macs ben begonnen want die zagen er ook het eenvoudigst uit. Maar tot nu toe lijken ze super te passen, vind het wel een ingenieus systeem. Is puur voor komende tijd en hoe m'n paard er nu bij staat (te korte hoeven en daardoor gevoellig op harde bodem), weet niet of ik het voor lange termijn en ook bij flinke buitenritten zou gebruiken.

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:05

Ik heb ook hoefschoenen voor mijn paard. Ze heeft 9 jaar op ijzers gestaan bij haar vorige eigenaar en ik wil dit niet dus eerst eens gekeken hoe het zonder bescherming ging dat ging de eerste 2 weken prima maar toen begon ze toch gevoelig te lopen. Ik heb toen de mogelijkheid gehad ze eerst van iemand te lenen en uit te proberen. Het bevalt mij erg goed. Mijn paard loopt nu super over alle soorten bestrating van kiezels tot modder en de schoenen blijven erg goed zitten. Nadat ze natuurlijk is bekapt ben ik mijn schoen niet een keer meer kwijt geraakt. Ook niet in water of modder. Ik gebruik de marquis. Makkelijk aan te trekken. Geen gedoe en je kunt snel op pad. Ook vind ik het een groot pluspunt van deze schoen dat je alles los kunt bestellen dus ben je eens een schoefje kwijt of is je luchtbandje lek kun je deze gewoon vervangen. Hij heeft ook een dikke zool aangezien mijn paard echt heel gevoelig was is deze zool perfect. Van andere schoenen zijn de zolen vaak dunner en voor mijn merrie dus niet dik genoeg. Je pomp het luchtbandje op zodat de schoen goed blijft zitten. Hier een foto van de schoen :

Afbeelding

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:29

Dat mijn pony nog voor de wagen liep en we dagelijks over de weg gingen had ik gewoon ijzers.
Nu we enkel nog staprondjes hobbelen heb ik hoefschoenen aangeschaft. Op blote voeten kan ik twee a drie keer in de week naar buiten maar als ik iedere dag een stukje over de weg ga of ik ga een keer een wat groter rondje dan doe ik de schoenen aan tegen het slijten van de hoeven.

Rij je veel buiten raad ik echt ijzers aan. Ga je af en toe en kan je niet op blote voeten dan raad ik renegades hoefschoenen aan. Dit vind ik zelf de beste schoen die er is. Draait niet, schuurt niet, knelt niet en is perfect passend te krijgen.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:16

Ook bij veel buitenrijden red je het prima met hoefschoenen hoor.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:23

Wij gebruiken Equine Fusion hoefschoenen en zijn er heel erg tevreden over. Als je ze niet meer dan een uurtje per dag gebruikt doe je er makkelijk een jaar mee (wel netjes schoonhouden / laten drogen na gebruik).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:24

Dan vind ik vrij kort CarolineCF. Ik rij elke dag +/- een uur op straat. Op zondag kunnen we wel 3 uur onderweg zijn.
Ik heb ze nu 3 jaar en zijn nog hartstikke goed.

Ijzers deed ze 5 tot 6 weken mee. Dan waren ze helemaal doorgesleten.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:55

een vraagje: wat is het verschil tussen de cavallo sport en de cavallo hoefschoen?

Ik wil deze graag kopen maar heb ze liever in het bruin, maar de sport is er alleen in het zwart.