[WN] Zorgen maken over zadel, meningen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:03

Misschien zelf ook niet zomaar aannames doen dat ik geen "onderzoek" heb gedaan? :P

Echt goede extreem C-vormige singels die zie ik niet op de foto's die je post, en bovendien bevestig je hiermee alleen maar mijn mening dat men in de western een beetje achterblijft wat dit model singel betreft....in Nederland en omstreken kan de gemiddelde Bokker er al niks van vinden.

Terwijl banaansingels voor Engelse zadels toch al jaren makkelijk verkrijgbaar zijn :)

En ook al een poosje C (of S, net hoe je het noemen wilt :) ) -vormige singels van verschillende merken die ik in western-model nog helemaal niet tegengekomen ben.

Vandaar de uitspraak dat men "in de western" op dat gebied wel een beetje achterblijft :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:10

Grinnik Pmarena heeft gelijk. Dat zijn geen C singels. De 2e is een Mattes banaansingel, en die eerste is ook in de richting van een banaansingel. En er zijn meer merken die banaansingels western verkopen ;)

Maar een banaansingel is weer wat anders dan een C singel. Al moet ik zeggen zie geen heil in die C singel. Meestal als een paard al problemen met de rigging heeft, heeft paardlief ook weinig singelplek. Gevolg met zon C singel is dat je zadel alsnog naar voren wordt getrokken omdat de druk aan de (achterkant) buikkant te groot blijft.

Ehhhmmm ja ervaringsdeskundige :+ Jonge paard heeft naast alles ook nog weinig tot geen singelplek. Ik gebruik dus idd een banaansingel. En dat werkt perfect. Want een banaansingel geeft meer ruimte aan de buikkant, opent dus als het ware daar, en geeft dus de buik meer ruimte waardoor je zadel minder druk daar krijgt en dus minder naar voren wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:17

Mwoah, ik ken toch aardig wat succesvolle verhalen met de singels van het type zoals de foto die ik geplaatst heb :)

Singel komt dan alsnog dicht achter de ellebogen te liggen maar trekt in ieder geval niet meer het zadel (via de dankzij deze singel niet meer schuin liggende singelstoten) naar voren toe.

Nu zal het ongetwijfeld per paard verschillen hoe succesvol het is :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:38

Eens met Rina! Een zadel moet i.m.o. zo passen dat er geen extra "gadgets" nodig zijn in een poging een pasvorm te verbeteren, dat lukt meestal niet.
Het zijn geen C- singels, nee ( wist niet eens dat die bestonden, tja western ruiter vandaar waarschijnlijk ;) ). Het lijkt me dat de drukverdeling daarmee toch verre van ideaal wordt, maar er zullen vast paarden zijn die hierbij gebaat zijn als een zadel niet helemaal goed ligt, hetzij door verkeerde rigging of andere oorzaken.
En pmarena, vandaar de ;) ! die staat er omdat het misschien niet geheel serieus is bedoeld over dat achterblijven..................... Waarbij ik overigens niet denk dat men in de western achterblijft, integendeel, maar misschien ziet men daar minder heil in dergelijke oplossingen? Anders was er al lang een western C- singel geweest! ( Een banaan is toch een C- vorm :D ;) LOL)

Ik heb altijd gewone, rechte singels gehad, nu als westernruiter maar ook toen ik nog dressuur reed. Voor onze Lusitano ook altijd rechte singels, ik zie dus het nut van te extreem gevormde singels niet, net zo min als ik het nut zie van allerlei pads met extra inlages, foam, verdikkingen en verdunningen :o , etc. etc. Als een zadel past is een gewone goede singel ( van echte wol/ leer, geen neopreen) en een simpele dunne pad of dikke blanket ( 0,5 inch) meer dan genoeg.

Ik snap overigens de term "weinig singelplek" niet helemaal, wat bedoelen jullie daar precies mee?
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-02-14 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Zorgen maken over zadel, meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:43

Ik zie er wel het voordeel van :)

Bij een paard waarbij de singelgroeve erg ver naar voren ligt en de schoft ver naar achteren, heb je om het even heel simpel te houden, eigenlijk maar 2 opties:

- een zadel met de rigging extreem ver naar voren
- een C-vormige singel bij een rigging die niet extreem naar voren geplaatst is.

In het eerste geval vergroot je de kans dat het zadel door de extreem naar voren geplaatste rigging erg in het schoft / schoudergebied getrokken wordt tijdens het aansingelen en daarbij zelfs voorover gaat kantelen.

In het laatste geval blijft de trekkracht op de rigging gewoon op de normale plek van zadel en rug, dus deze wordt niet naar voren verlegd.

Ik vind dat persoonlijk toch wel nuttiger, om die krachten achter de schoft te houden en niet er op :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:36

@elcid: een zadel kan nog zo goed op de RUG liggen. Qua passen blijft het niet bij dat lichaamsdeel alleen.
Zoals Pmarena al zegt de rest van de bouw kan negatief werken op een goedpassend zadel. En dan is het reuze makkelijk als je diverse modellen singels hebt om dat probleem op te lossen.

Western blijft in dat geval zeker achter. Want waar je met 'engels' kunt kiezen uit 10 soorten, heb je er bij western misschien maar 2 of 3.
Voor westernmensen die tegen dat probleem aanlopen zijn er altijd de zgn converters, waarmee je bij een westernrigging een engelse singeling kunt gebruiken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:23

ElCid schreef:
ik zie dus het nut van te extreem gevormde singels niet, net zo min als ik het nut zie van allerlei pads met extra inlages, foam, verdikkingen en verdunningen :o , etc. etc

Grinnik nog nooit een paard met een lastige rug/singelplek gehad dus :D ;) Ik ook niet hoor tot nu toe.

DubbelDun schreef:
@elcid: een zadel kan nog zo goed op de RUG liggen. Qua passen blijft het niet bij dat lichaamsdeel alleen.
Zoals Pmarena al zegt de rest van de bouw kan negatief werken op een goedpassend zadel.

Precies dat. Kan het zadel nog zo goed liggen, als de singelplek niet op het juiste punt zit of er te weinig ruimte is zul je wat moeten he.

ElCid schreef:
Ik snap overigens de term "weinig singelplek" niet helemaal, wat bedoelen jullie daar precies mee?

Goed poging tot uitleg :D Voorbeeld
Afbeelding
Jup mijn jonge merrie. Dit is met een BM en hier heb ik nog niet aan de rigging gezeten.
Je ziet hier dat de singel naar achter wijst richting de rigging. Dat was bij haar al punt 1. Doordat dat niet klopte wilde het zadel elke keer recht boven de rigging gaan liggen, waardoor het zadel naar voren schoof (en helemaal bij 1 van haar befaamde remacties :+ ).
De singel kan je bij deze foto verder weinig van zeggen, dat is nl ook al een banaansingel :D

Hetzelfde paard, nu even zonder zadel.
Afbeelding

Je ziet dat haar buik erg snel na de voorbenen begint (jep lekker dikkertje :D ) Die ruimte denk nu maar eens een singel in. En dan zie je ook gelijk het probleem weinig singelruimte, haar buik begint gewoon te snel.

En dit is wat de banaansingel dus doet. Die geeft aan de achterkant waar de buik begint meer ruimte.
Afbeelding
Dit is overigens een Mattes singel op dezelfde BM als van de eerste foto. Maar hier had ik dus aan de rigging gezeten. Die heb ik dus naar voren gezet op standje full :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:27

Och joh, die valt nog alles mee qua bouw, dat is een best paardje :)

Ik zie ze langskomen, pfffft...daarbij zit de schoft nog een stuk verder naar achteren en is de buik nog veel ronder.

Daar zou je het liefst een karretje achter knopen. Zijn ze ook vaak voor bedoeld trouwens valt me op :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:29

Pmarena ROFL _O- _O- _O- _O- _O- :') staat op en veegt tranen uit dr ogen.

Oja ben ze ook wel al erger tegen gekomen, maar deze is me al erg en lastig kwa zadels genoeg hoor ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:32

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:06

zo een c of banaan singel zou voor een van onze paardjes wel een uitkomst zijn. Die heeft ook zo een lekkere buik en lange schoft. Daarbij ook nog wat overbouwd dus succes gegarrendeerd dat het zadel dan naar voor schuift en als de ringing verder naar voor zit schuift het bijna nog meer door haar overbouwdheid.

Waar zijn die banaan singels eventueel te koop in nederland, duitsland of belgie? En dan niet al te duur aangezien ze niet heel vaak gereden word en eerst zou moeten blijken of het werkt voor haar.

Ik zat nog om het uit te proberen te denken aan een converter, maar omdat ze maar maatje 26 heeft moet je wel een erg kort dressuur singeltje zien te vinden wil het niet te lang worden met die converters.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:52

SmidjeJollie In het geval van en overbouwd en lange schoft en buik zou ik voor een Banaansingel gaan.

Banaansingels zijn in verschillende winkels te koop. In Duitsland heten ze Mondgurt :D en je vind ze daar ook op Ebay, maar alvast waarschuwing en sorry voor deze Y;( ze zijn NIET goedkoop. Het goedkoopste dat ik de Mattes Mondgurt gevonden heb is 128 euro bij Kramer Pferdesport http://www.kraemer-pferdesport.de/MATTE ... &ci=247581 Zij hebben wel een 26 inch in westernuitvoering. Maar goedkoop is anders.

En gelijk ook even de waarschuwing!!!!!! Er staat op Ebay een Mondgurt van het merk Tyson, deze bedoel ik, laat die links liggen en koop die niet!! Ze schijnen levensgevaarlijk te zijn. Heb meerdere recenties gelezen waarbij er gesproken wordt over afbrekende gespen ed.

Pmarena ga er maar vanuit dat het in het echie tegenvalt ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:36

pmarena schreef:
Soms kan het best tegenvallen in het echt, maar zo vanaf het plaatje zou menigeen dit graag willen hebben denk ik :P

Neem bijvoorbeeld zoiets, je zal hier een zadel op moeten zien te vinden :=

[OV] [PG] zwarte tuiger gezocht omgeving Rotterdam

Dat is ook niet voor niets een "tuigpaard" ;) . Sommige paarden zijn qua bouw gewoon niet geschikt om op te rijden; karperruggen, badkuipruggen, te rechte ruggen, te korte ruggen, te schuine/ te steile, te brede, etc. schouders, etc. etc.
Als men nu meer zou kiezen voor "rijtypische" paarden zouden er een hele problemen vermeden kunnen worden. Uiteindelijk is er natuurlijk voor elk paard een zadel te maken ( maar vaak niet via de reguliere weg te vinden!), maar dat wil nog niet zeggen dat je er dan op moet gaan zitten. Een goed gebouwd, rijtypisch paard heeft het al moeilijk genoeg om gezond van lijf en leden te blijven als deze gereden wordt, dus 1 die qua bouw minder goed in het type staat loopt nog meer kans op blessures.

Paarden die het hele jaar rond goed getraind worden zullen ook minder problemen krijgen en, heel belangrijk, minder snel van "op gewicht" tot "overgewicht" gaan wat imo. ook weer problemen geeft mbt. o.a. de singelplek ( ik snap nu wat de bedoeling is ;) ). Een dikke buik is natuurlijk geen ideale buik om een singel omheen te doen, maar ook bij te dunne paarden zal dat problemen opleveren. In dat opzicht geeft niet zozeer de bouw als wel de conditie van het paard de doorslag.
Een echt "werkpaard" ( die 8 uur per dag of meer werkt) zal veel minder snel dat probleem hebben, de "luxe" paarden van heden ( die gemiddeld 1 of 2 uurtjes per dag werken) , waarbij dus ook minder geschikte paarden gebruikt worden, dus wel.

Jonge paarden zijn daarbij weer een ander verhaal en zouden ( in de perfecte wereld :o ) eigenlijk pas gezadeld mogen worden als ze volgroeid zijn, voor die tijd zal er geroeid moeten worden met de riemen die men heeft en dat betekent vaak aanpassingen in tuig.

P.S. Rina, jouw paard zijn probleem lijkt ( in ieder geval op de foto) wel mee te vallen. :o