Overstappen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:41

Mwah, voor het proberen is een stalhalster prima hoor :) Maar mocht je er eentje hebben liggen dan is een touwhalster wel geschikter.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:43

Maartje1990 schreef:
Mwah, voor het proberen is een stalhalster prima hoor :) Maar mocht je er eentje hebben liggen dan is een touwhalster wel geschikter.

Oké :) En stel dat ik een touwhalster ga kopen, kan ik daar dan ook de gewone teugels aan vast maken? En waar dan? :) Sorry voor de vragen, ik ben hier niet bekend mee (zeker niet met het touwhalster).

MaritB

Re: Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:48

zelf heb ik touwteugels met klipjes, dit heeft mijn persoonlijke voorkeur. Ook als met bit rij gebruik ik deze.
Voor het eerst met halster rijden, zou ik gewoon een stal halster gebruiken, kun je gewoon je teugels aan de zijkanten vastmaken.

Bij een touwhalster kun je de teugels onder aan vast maken, ik zal even een afbeelding voor je zoeken. :)

Afbeelding

Dit is een afbeelding met touwteugels met klipjes, gemaakt door lovelance.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:54

MaritB schreef:
zelf heb ik touwteugels met klipjes, dit heeft mijn persoonlijke voorkeur. Ook als met bit rij gebruik ik deze.
Voor het eerst met halster rijden, zou ik gewoon een stal halster gebruiken, kun je gewoon je teugels aan de zijkanten vastmaken.

Bij een touwhalster kun je de teugels onder aan vast maken, ik zal even een afbeelding voor je zoeken. :)

[ Afbeelding ]

Dit is een afbeelding met touwteugels met klipjes, gemaakt door lovelance.

Oké, dankje!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:56

Als je een touwhalster zou willen, dan zou ik altijd voor een (goed op maat gemaakt!) Cross Rope Bridle model touwhalster gaan :j

Daarmee heb je dezelfde goede rem als met een touwhalster, maar een veel beter stuur links en rechts als je eens wat pittiger in moet komen met je teugels bvb. wanneer een paard ergens niet langs wil ofzo :P

Maar je "moet" gewoon wat proberen en zelf ervaren wat wel of niet voor je werkt.
Iedereen kan nog zoveel zeggen maar uiteindelijk gaat het erom hoe JOUW pony erop reageert en dat kan niemand voorspellen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:58

Daar ben ik het zeker mee eens, wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet werken. Het is vaak wat uit proberen, testen en soms ook een beetje doorzetten.

Wellicht kun je hier begeleiding bij zoeken?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:16

Ja klopt, hebben jullie ook helemaal gelijk in hoor :) Niet elk paard reageert het zelfde op iets.
Maar ik merk ook wel dat Iris minder goed reageerd bij het gewone halster (wanneer ik gwn naast haar loop, en oefeningetjes doe). Ik denk dat ik er iig over na ga denken om een touwhalster aan te schaffen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:19

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:25

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:16

Ik had het met mn moeder over een touwhalster, en toen zei ze dat ze er wel eentje voor mn verjaardag wou doen, samen met geld (ik ben woensdag jarig nml ;) ).
Ik heb nu een hele mooie gezien!! (sorry het linkje doet het niet!). Ik lheb het gevonden via google: Touwhalster Haflinger. En dan het eerste plaatje :)
Is zo eentje goed? :) Ik zag dat iemand van bokt deze maakt?! :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:20

Persoonlijk zou ik voor een andere kiezen, waarbij de verhoudingen wat meer kloppen. Hier zit wel erg veel ruimte onder te kaak, sluit niet echt aan.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:21

MaritB schreef:
Persoonlijk zou ik voor een andere kiezen, waarbij de verhoudingen wat meer kloppen. Hier zit wel erg veel ruimte onder te kaak, sluit niet echt aan.

Oké, zij maakt ze zelf, zou ik dit kunnen vragen? Of kan ik beter ergens anders een touwhalster kunnen bestellen?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:22

Mirjam1202 schreef:
MaritB schreef:

Oké, zij maakt ze zelf, zou ik dit kunnen vragen? Of kan ik beter ergens anders een touwhalster bestellen?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:22

Ik zou bij equiplay of parelli bestellen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:24

Dat is natuurlijk aan jou, zelf bestel ik alleen bij Equiplay of parelli. Ik vind de kwaliteit van hun halsters namelijk erg fijn.

Maar als jij dit halster mooi vind en het kan op maat geknoopt worden, waarom niet? Het is jouw keuze :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:27

MaritB schreef:
Dat is natuurlijk aan jou, zelf bestel ik alleen bij Equiplay of parelli. Ik vind de kwaliteit van hun halsters namelijk erg fijn.

Maar als jij dit halster mooi vind en het kan op maat geknoopt worden, waarom niet? Het is jouw keuze :)

Hihi ja klopt, maar ik wil geen halster kopen alleen omdat ik m mooi vind :) Het moet natuurlijk wel goed functioneren ;) Maar los van of ik dat halster ga kopen: Op de site Equiplay zie ik alleen maar halsters zonder die 'stukken' (die op de foto blauw zijn). Snap je me? ;)
Zit hier nog veel verschil in? Met of zonder die 'stukken' ?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:28

Mirjam1202 schreef:
MaritB schreef:

Hihi ja klopt, maar ik wil geen halster kopen alleen omdat ik m mooi vind :) Het moet natuurlijk wel goed functioneren ;) Maar los van of ik dat halster ga kopen: Op de site Equiplay zie ik alleen maar halsters zonder die 'stukken' (die op de foto blauw zijn). Snap je me? ;)
Zit hier nog veel verschil in? Met of zonder die 'stukken' ?

die stukken maken het zachter. Dat klinkt fijn, maar ik vind het niet handig. Je kunt minder precies inwerken en je creëert meer 'ruis'.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:30

Oké, de werking van het touwhalster word dus minder?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:30

Zelf vind ik extra 'stukken' aan een halster niet nodig. Het halster is zacht van zichzelf en ik vind extra dikte op de neus eigenlijk ook voor 'ruis' zorgen. Maar wellicht voor paarden met een gevoelige huid is dit wel een uitkomst.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:31

Als ik jou was zou ik even kijken bij http://www.touwhalsters.nl of http://www.horsebeads.eu
Van beide heb ik halster met een goede pasvorm (en dezelfde maten als mijn halster van Equiplay)
Zij kunnen wel dat stuk om de neus en achter de oren dikker maken als je dat wil ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:32

MaritB schreef:
Zelf vind ik extra 'stukken' aan een halster niet nodig. Het halster is zacht van zichzelf en ik vind extra dikte op de neus eigenlijk ook voor 'ruis' zorgen. Maar wellicht voor paarden met een gevoelige huid is dit wel een uitkomst.

Oké, mijn pony heeft vgm geen extreem gevoelige huid :). Maar misschien een domme vraag maar wat is 'ruis' ? :=

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:32

DPTomboy schreef:
Als ik jou was zou ik even kijken bij http://www.touwhalsters.nl of http://www.horsebeads.eu
Van beide heb ik halster met een goede pasvorm (en dezelfde maten als mijn halster van Equiplay)
Zij kunnen wel dat stuk om de neus en achter de oren dikker maken als je dat wil ;)

Oké, dankje! Maar ik weet niet of ik dit nodig vind zegma :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:33

Mirjam1202 schreef:
Oké, de werking van het touwhalster word dus minder?

Inderdaad.
Ik heb zelf een vrij gevoelig paardje en heb nu een met zo'n stuk. Hij reageert er wel op, maar snapt het niet altijd. Het wordt er dus onduidelijker van. Zelfs bij een gevoelig paardje zou ik het zonder doen.
En horsecharms en touwhalsters.nl zou ik niet nemen. Ik zou equiplay basic of best (niet budget) of parelli nemen (nog iets beter dan equiplay best). De kwaliteit van horsecharms en touwhalsters is veel minder dan die van equiplay of parelli, het slijt veel sneller. En die neusstukken heb je toch niet nodig. Je kunt het beter in één keer goed doen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:34

Ruis betekent dat het onduidelijk wordt. Dat je een hulp geeft en dat die iets anders doorkomt dan de bedoeling is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:35

Ruis bedoel ik mee dat het een beetje verstoort. Het fijne van een touwhalster is dat je heel precies signalen kan doorgeven, hoe meer er tussen zit hoe moeilijker dit wordt. Snap je?

Waarschijnlijk kan Equiplay deze stukken ook voor je maken, maar dat kan ik niet met zekerheid te zeggen.