_iDj_ schreef:Heel erg bedankt voor je reactie! En natuurlijk helemaal waar dat het paard bepaalt wat goed is. Ik had bij het rijden met het MSFC zadel ook het gevoel dat mijn paard niet goed wilde lopen. Dit was vooral merkbaar bij het aangalopperen en met name linksom. Aan de andere kant ga ik dan toch weer twijfelen, ik zit er al even niet meer op en reageert hij misschien daarom zo / misschien had hij zonder zadel hetzelfde gedaan omdat hij net in beweging is / misschien was het anders geweest als ik het na een half uur bewegen had gevraagd, enz enz
Het is goed dat je zegt dat de boom de mogelijkheden beperkt hoe kussens er onder gezet kunnen worden. Ik heb al heel wat research gedaan, maar uiteraard weet ik nog niet alles. Tot nu toe kom ik tegen dat de Schleese vooral andere takken heeft (langer en naar achteren gebogen), is er nog meer anders aan de boom? Daarnaast heeft Schleese natuurlijk de dameszitting (bredere twist en de lepel dikker opgevuld aan de zitting kant). Dit laatste heeft alleen betrekking op hoe ik er in zit, wat uiteraard wel het lopen van mijn paard beïnvloedt. Maar zijn er dan geen andere merken waar de takken ook wat langer zijn? Hoe ik er in zit, kan ik dan altijd nog voelen of wie weet zelfs het een en ander aan laten aanpassen.
Waarom ik met vragen zit, heb je goed geanalyseerd! Ik word inderdaad verward door het verhaal van de laatste zadelpasser (die met andere zadelpassers overeen komt die ik heb gesproken). Ook wordt mijn kritische blik (en die van de eerste zadelpasser) in twijfel getrokken, omdat er zoveel paarden zijn die wel met dergelijke zadels gereden kunnen worden. Ik geloof zeker in de eerste zadelpasser, maar in mijn omgeving vind ik weinig begrip, zeker gezien het prijskaartje wat er aan hangt. Mijn vragen zijn in principe goed beantwoord bij de eerste evaluatie, maar ik krijg ook het gevoel dat het toch niet zo kan zijn dat ik gedoemd ben tot zó'n duur zadel.. Ik vind het al knap van mezelf dat ik de mogelijkheid heb een zadel van €2000 te kopen
Het enige wat mij bij de eerste zadelevaluatie nog aan het twijfelen heeft gezet, is dat mijn paard altijd na een tijdje fijner gaat lopen (omdat hij rustiger wordt/minder schrikachtig én wellicht aan de ongemakken gewend is geraakt (?) ). Toen ik aan het einde van de sessie met de Schleese ging rijden, merkte ik inderdaad verbetering, maar komt dat door het zadel, of door voorgaande argumenten.. Daarom heb ik wel bedacht dat ik misschien verder kom als ik nog een keer met dat zadel kan te rijden. Maar dat lost mijn zadelprobleem niet op, want dan moet ik op zoek naar een zadel waarmee mijn paard hetzelfde loopt als met Schleese.
Al met al is vooral de conclusie dat mijn grootste probleem is dat ik de gezochte kenmerken niet terug kan vinden in goedkopere zadels, al dan niet in het assortiment van de eerste zadelmaker. Ik wil het zadel ook best ergens anders vandaan halen, ik kan daarna alsnog naar de eerste zadelmaker gaan om het te laten controleren (mocht die daar voor open staan). Maar ik heb niet de financiën om meerdere zadels op maat te laten maken als blijkt dat het toch niet goed is. Dus als ik de keuze maak om iets op maat te laten maken, moet ik het vertrouwen in de zadelpasser hebben dat diegene in mijn ogen een juiste visie heeft. In de praktijk heb ik de juiste visie nog niet ervaren, behalve bij de eerste zadelpasser. Hier zijn wel namen genoemd waar men goede ervaringen mee heeft, maar ik moet nog nader onderzoek naar/ervaring op doen met de visie van zo'n iemand.
Bij het passen van zadels zijn een aantal uitgangspunten heel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
Één daarvan is dat het twintig minuten duurt voordat zenuwen verdoofd raken.
Als je druk uitoefent op een zenuw doet dat pijn. Na twintig minuten verdwijnt die pijn, de zenuw raakt dan verdoofd en stopt als het ware met het afgeven van pijnsignalen.
Wanneer je een paard gaat rijden en het duurt minimaal twintig minuten voordat hij 'los laat' dan duidt dat op pijn. Die pijn verdwijnt na twintig minuten omdat dan de zenuwen verdoofd zijn en vanaf dat moment loopt het paard dus probleemloos, hij voelt de pijn immers niet meer.
Let wel, het gaat dan om pijn door druk op zenuwen. Bijvoorbeeld door een zadel dat op negatieve reflexpunten van de rug drukt.
Als jij dus een half uur moet rijden om te kunnen voelen of het zadel past, dan weet je dat het zadel
niet past.
Dat verklaart ook direct waarom er zoveel paarden met 'normale' zadels gereden kunnen worden.
Dat kan namelijk helemaal niet, maar ze hebben een baasje die niet naar hun signalen luistert en gewoon doorrijden totdat de pijn verdoofd is.
Wat betreft de technische details van een zadel. De boom bepaald grotendeels de pasvorm van het zadel. De boom die in het zadel wat je bij de eerste zadelmaker hebt geprobeerd, is uniek. Het is een compleet andere boom dan de 'normale' houten boom die in de meeste zadels zit. Het is een stevig, maar flexibel kunststof, met lange terug gesneden takken.
Die vind je maar in een paar zadels wereldwijd, dat zijn DK, Schleese, JES en Horobin. De laatste is alleen in Australië verkrijgbaar.
Het zadel dat jij hebt geprobeerd, is een JES. Dat is iets anders dan Schleese.
Je kunt niet verwachten dat je voor 2000 euro een nieuw zadel vindt met dezelfde technische inhoud als de hierboven genoemde zadels.
Overigens is de twist van een vrouwenzadel juist smal. Ter hoogte van de zitbeenknobbels hebben vrouwen meer breedte nodig, aan de voorkant een vlakke en smalle zitting.