Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:52

Eelco schreef:
Hoi iDj,
Ik ben super te vreden met de service van strada ook nadat je het zadel hebt gekocht.
Callista die het zadel komt opmeten/aanmeten weet heel goed wat ze doet en werkt heel nauw samen met de strada zadelmakerij.
De service van strada zelf vind ik ook super. Een zadel wat je bij hun koopt kan je altijd laten aanpassen. Het duurt misschien iets langer voordat je het zadel weer terug hebt maar dat komt doordat het zadel dan naar engeland Engeland naar de zadelmakerij gaat.
Je kan kan Callista altijd bellen of mailen als je nog vragen hebt over het zadel.

Persoonlijk ben ik echt dik tevreden. Ik wil echt geen ander zadel meer op mijn paarden.

@ nammie mijn fries waarvoor ik het zadel had laten maken had een hoge schoft en ronde rechte rug en daar lag de strada perfect op.

Maar voor ieder paard zit een zadel anders. Het merk wat bij mijn paard goed ligt kan bij een ander paard absoluut niet passen en andersom.

Ik hoop dat iDj een goed passend zadel kan vinden.

Ik heb mijn strada verkocht , want er bestond geen passende boom voor mijn fries volgens Callista.
Heel jammer , want het was voor mij het fijnste zadel ooit....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:55

Ik zou je ook aanraden eens een barefoot te proberen. Je kan er een testen. :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:01

Ik kan je een custom aanraden. Die worden op maat gemaakt en zijn daarna nog aanpasbaar. Super goede service als het zadel niet naar wens ligt.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:30

Pff het is een dressuur type zadel, en een hele oude. Maar een bondje er onder in het begin en het lag gewoon goed. Nu met bespiering kan het zonder bondje.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:35

_iDj_ schreef:
Wat vinden jullie hier van: (of moet ik daar een ander topic voor openen?)
Problemen die ik tegen kom, is dat de zadelpasser van MSFC het niet mee eens was dat een ruiter rechtop moet zitten. Ik vind dat de beugelriemen recht naar beneden moeten hangen, als je daar vervolgens je voet in doet, moeten je enkels recht onder je heup en schouder zitten. Ik heb het idee dat als je met je voet vóór je heup zit, je toch altijd in een stoelzit gaat zitten :o? En dat wil ik niet, want dan kan ik het hoge opgooien van mijn paard niet goed opvangen en kan ik daardoor ook geen goede beenhulpen geven. Als de beugelriemen niet recht naar beneden hangen, op het moment dat ruiter rechtop zit, zullen je voeten altijd teruggedreven worden naar de plek waar de beugelriemen wél recht naar beneden hangen (zwaartekracht), waardoor je volgens mij dus nooit stabiel kan zitten?
Mede daarom vind ik ook dat je als ruiter in het midden van een zadel moet zitten en dat een zadel dus ook zijn zwaartepunt in het midden moet hebben (dit was waarom de MSFC Professional het sowieso niet is voor mij). Maar daar was deze zadelpasser het dus niet mee eens (uiteraard werd er wel naar mijn mening geluisterd, maar die zou dus niet verenigbaar zijn met een zadel).Wat zou volgens jullie de juiste manier zijn waarop een zadel hoort te liggen?!

Daarnaast nog een mening gevraagd:
Volgens deze zadelpasser hoeft de schoft alleen maar aan de bovenkant (het horizontale stukje zeg maar) vrij te liggen en niet aan de zijkanten van de schoft. Volgens de zadelpasser zijn er geen zadels die zo op mijn/een paard (met een hoge schoft) kunnen liggen. Alle zadels lagen achterover (ik denk mede hierdoor), waardoor ik het sowieso niet eens kon zijn met hoe ik er in zou moeten zitten. De hoge schoft stuwt natuurlijk elk zadel aan de voorkant omhoog, dus volgens mij zouden dan dus de kussens aan de achterkant dat hoogte verschil op moeten vangen, óf het zadel moet zo breed zijn aan de voorkant dat het écht om de schoft heen valt, waardoor de voorkant niet zó erg omhoog ligt.
Hoeft de schoft niet aan de zijkant een stukje vrij te liggen (bij trapeziumspier), wordt het wel wat makkelijker om een zadel te vinden. Maar voor mijn gevoel hoort de zijkant wél vrij te liggen. Waar ligt dan precies het draagvlak aan de voorkant? Waar mag het zadel dan wél liggen? Want volgens deze laatste zadelpasser krijg je dan een te smal kussenoppervlak wat draagt. Als dat inderdaad zo is, krijg je natuurlijk piekbelasting en snap ik wel dat dat ook niet goed is.. Maar is er dan niet een kussenoppervlak te maken wat wel genoeg draagt en niet te smal is? Dat ligt dus ook de plek waar het zadel wél mag liggen aan de voorkant, maar waar is dat dus precies? Hellup :o?

Je hebt er nu twee zadelmakers bij gehad die twee verschillende visies hanteren.
Dat werkt natuurlijk verwarrend. De één zegt dit, de ander zegt dat.
Het is echter niet de visie van de zadelmaker die bepaald of een zadel past. Het paard bepaald of een zadel past.

De zadelmaker uit jouw openingspost heeft als het goed is jou opgemeten, het paard volledig opgemeten (driedimensionaal) en jou een volledige uitleg gegeven waar een zadel wel mag liggen, waar het niet mag liggen en vooral waarom dat zo is.
De MSFC zadelpasser meet de zadels op een meer conventionele wijze aan. De MSFC zadels hebben bovendien een 'normale' houten boom. Een dergelijke boom beperkt de mogelijkheden voor de manier waarop de kussens eronder gezet worden en hoe de zitting gevormd wordt. Daardoor krijg je van deze zadelpasser te horen dat een aantal kenmerken waar jij om vraagt niet mogelijk zouden zijn.

Ondanks de passessie met de eerste zadelmaker blijkt uit bovenstaand bericht dat je met nogal wat vragen zit.
Komt dat doordat je verward bent door een ander verhaal van de MSFC zadelpasser?
Of komt dat omdat de uitleg van de eerste zadelmaker je niet volledig bijgebleven is?
Of zijn niet al je vragen beantwoord in de zadelevaluatie met een volledige uitleg?
Of komt het omdat je de gezochte kenmerken niet terug kunt vinden in andere (goedkopere) zadels dan dat de eerste zadelmaker in het assortiment heeft?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 13:30

Thirzanaomi & Geryon: thrizanaomi bedankt voor je uitleg, wie weet is het inderdaad wel wat. Is in ieder geval ineens véél goedkoper. Testen is wel aanlokkelijk en ik ga er wel over na denken. Het enige wat ik apart vind, is dat het lijkt alsof iedereen voor een kunststof variant gaat, terwijl ik zou denken dat leer veel beter is? Of zou iedereen dat puur vanwege de prijs doen? Of wordt een leren zadel (te) zwaar? Op de site raden ze, lijkt het, ook kunststof aan, alhoewel het wel sneller slijt..

Nammie en spotterick: zo blijkt maar weer dat elk paard en zadel anders is. Wat dat betreft wordt het gewoon weer iets proberen. Het is alleen wel handig als de zadelpasser dezelfde visie heeft als ik. Dat is waarom ik bij de laatste zadelpasser-/maker niet iets op maat gemaakt durfde te bestellen.

damian23: Custom staat wel hoog op mijn lijstje. Jij hebt ervaring met het merk? Welke visie hanteren zij als je dat vergelijkt met de tweestrijd in de zadelpassers die ik geraadpleegd heb?

Aimee schreef:
_iDj_ schreef:
Problemen die ik tegen kom, is dat de zadelpasser van MSFC het niet mee eens was dat een ruiter rechtop moet zitten. Ik vind dat de beugelriemen recht naar beneden moeten hangen, als je daar vervolgens je voet in doet, moeten je enkels recht onder je heup en schouder zitten. Ik heb het idee dat als je met je voet vóór je heup zit, je toch altijd in een stoelzit gaat zitten :o? En dat wil ik niet, want dan kan ik het hoge opgooien van mijn paard niet goed opvangen en kan ik daardoor ook geen goede beenhulpen geven. Als de beugelriemen niet recht naar beneden hangen, op het moment dat ruiter rechtop zit, zullen je voeten altijd teruggedreven worden naar de plek waar de beugelriemen wél recht naar beneden hangen (zwaartekracht), waardoor je volgens mij dus nooit stabiel kan zitten?
Mede daarom vind ik ook dat je als ruiter in het midden van een zadel moet zitten en dat een zadel dus ook zijn zwaartepunt in het midden moet hebben (dit was waarom de MSFC Professional het sowieso niet is voor mij). Maar daar was deze zadelpasser het dus niet mee eens (uiteraard werd er wel naar mijn mening geluisterd, maar die zou dus niet verenigbaar zijn met een zadel).Wat zou volgens jullie de juiste manier zijn waarop een zadel hoort te liggen?!

Volgens deze zadelpasser hoeft de schoft alleen maar aan de bovenkant (het horizontale stukje zeg maar) vrij te liggen en niet aan de zijkanten van de schoft. Volgens de zadelpasser zijn er geen zadels die zo op mijn/een paard (met een hoge schoft) kunnen liggen. Alle zadels lagen achterover (ik denk mede hierdoor), waardoor ik het sowieso niet eens kon zijn met hoe ik er in zou moeten zitten. De hoge schoft stuwt natuurlijk elk zadel aan de voorkant omhoog, dus volgens mij zouden dan dus de kussens aan de achterkant dat hoogte verschil op moeten vangen, óf het zadel moet zo breed zijn aan de voorkant dat het écht om de schoft heen valt, waardoor de voorkant niet zó erg omhoog ligt.
Hoeft de schoft niet aan de zijkant een stukje vrij te liggen (bij trapeziumspier), wordt het wel wat makkelijker om een zadel te vinden. Maar voor mijn gevoel hoort de zijkant wél vrij te liggen. Waar ligt dan precies het draagvlak aan de voorkant? Waar mag het zadel dan wél liggen? Want volgens deze laatste zadelpasser krijg je dan een te smal kussenoppervlak wat draagt. Als dat inderdaad zo is, krijg je natuurlijk piekbelasting en snap ik wel dat dat ook niet goed is.. Maar is er dan niet een kussenoppervlak te maken wat wel genoeg draagt en niet te smal is? Dat ligt dus ook de plek waar het zadel wél mag liggen aan de voorkant, maar waar is dat dus precies? Hellup :o?

Je hebt er nu twee zadelmakers bij gehad die twee verschillende visies hanteren.
Dat werkt natuurlijk verwarrend. De één zegt dit, de ander zegt dat.
Het is echter niet de visie van de zadelmaker die bepaald of een zadel past. Het paard bepaald of een zadel past.

De zadelmaker uit jouw openingspost heeft als het goed is jou opgemeten, het paard volledig opgemeten (driedimensionaal) en jou een volledige uitleg gegeven waar een zadel wel mag liggen, waar het niet mag liggen en vooral waarom dat zo is.
De MSFC zadelpasser meet de zadels op een meer conventionele wijze aan. De MSFC zadels hebben bovendien een 'normale' houten boom. Een dergelijke boom beperkt de mogelijkheden voor de manier waarop de kussens eronder gezet worden en hoe de zitting gevormd wordt. Daardoor krijg je van deze zadelpasser te horen dat een aantal kenmerken waar jij om vraagt niet mogelijk zouden zijn.

Ondanks de passessie met de eerste zadelmaker blijkt uit bovenstaand bericht dat je met nogal wat vragen zit.
Komt dat doordat je verward bent door een ander verhaal van de MSFC zadelpasser?
Of komt dat omdat de uitleg van de eerste zadelmaker je niet volledig bijgebleven is?
Of zijn niet al je vragen beantwoord in de zadelevaluatie met een volledige uitleg?
Of komt het omdat je de gezochte kenmerken niet terug kunt vinden in andere (goedkopere) zadels dan dat de eerste zadelmaker in het assortiment heeft?

Heel erg bedankt voor je reactie! En natuurlijk helemaal waar dat het paard bepaalt wat goed is. Ik had bij het rijden met het MSFC zadel ook het gevoel dat mijn paard niet goed wilde lopen. Dit was vooral merkbaar bij het aangalopperen en met name linksom. Aan de andere kant ga ik dan toch weer twijfelen, ik zit er al even niet meer op en reageert hij misschien daarom zo / misschien had hij zonder zadel hetzelfde gedaan omdat hij net in beweging is / misschien was het anders geweest als ik het na een half uur bewegen had gevraagd, enz enz }:0

Het is goed dat je zegt dat de boom de mogelijkheden beperkt hoe kussens er onder gezet kunnen worden. Ik heb al heel wat research gedaan, maar uiteraard weet ik nog niet alles. Tot nu toe kom ik tegen dat de Schleese vooral andere takken heeft (langer en naar achteren gebogen), is er nog meer anders aan de boom? Daarnaast heeft Schleese natuurlijk de dameszitting (bredere twist en de lepel dikker opgevuld aan de zitting kant). Dit laatste heeft alleen betrekking op hoe ik er in zit, wat uiteraard wel het lopen van mijn paard beïnvloedt. Maar zijn er dan geen andere merken waar de takken ook wat langer zijn? Hoe ik er in zit, kan ik dan altijd nog voelen of wie weet zelfs het een en ander aan laten aanpassen.

Waarom ik met vragen zit, heb je goed geanalyseerd! Ik word inderdaad verward door het verhaal van de laatste zadelpasser (die met andere zadelpassers overeen komt die ik heb gesproken). Ook wordt mijn kritische blik (en die van de eerste zadelpasser) in twijfel getrokken, omdat er zoveel paarden zijn die wel met dergelijke zadels gereden kunnen worden. Ik geloof zeker in de eerste zadelpasser, maar in mijn omgeving vind ik weinig begrip, zeker gezien het prijskaartje wat er aan hangt. Mijn vragen zijn in principe goed beantwoord bij de eerste evaluatie, maar ik krijg ook het gevoel dat het toch niet zo kan zijn dat ik gedoemd ben tot zó'n duur zadel.. Ik vind het al knap van mezelf dat ik de mogelijkheid heb een zadel van €2000 te kopen O:)

Het enige wat mij bij de eerste zadelevaluatie nog aan het twijfelen heeft gezet, is dat mijn paard altijd na een tijdje fijner gaat lopen (omdat hij rustiger wordt/minder schrikachtig én wellicht aan de ongemakken gewend is geraakt (?) ). Toen ik aan het einde van de sessie met de Schleese ging rijden, merkte ik inderdaad verbetering, maar komt dat door het zadel, of door voorgaande argumenten.. Daarom heb ik wel bedacht dat ik misschien verder kom als ik nog een keer met dat zadel kan te rijden. Maar dat lost mijn zadelprobleem niet op, want dan moet ik op zoek naar een zadel waarmee mijn paard hetzelfde loopt als met Schleese.

Al met al is vooral de conclusie dat mijn grootste probleem is dat ik de gezochte kenmerken niet terug kan vinden in goedkopere zadels, al dan niet in het assortiment van de eerste zadelmaker. Ik wil het zadel ook best ergens anders vandaan halen, ik kan daarna alsnog naar de eerste zadelmaker gaan om het te laten controleren (mocht die daar voor open staan). Maar ik heb niet de financiën om meerdere zadels op maat te laten maken als blijkt dat het toch niet goed is. Dus als ik de keuze maak om iets op maat te laten maken, moet ik het vertrouwen in de zadelpasser hebben dat diegene in mijn ogen een juiste visie heeft. In de praktijk heb ik de juiste visie nog niet ervaren, behalve bij de eerste zadelpasser. Hier zijn wel namen genoemd waar men goede ervaringen mee heeft, maar ik moet nog nader onderzoek naar/ervaring op doen met de visie van zo'n iemand.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:35

Ik heb niet alles tot in detail gelezen, maar ik wou toch even reageren. Ik heb namelijk met mijn paard hetzelfde; een brede, goed ontwikkelde schoft met veel spieren eromheen. Mijn eerste zadelmaker kreeg het zadel niet passend (als zei hij van wel) en de tweede gaf aan er geen passend zadel voor te kunnen vinden of maken.
Pas de derde zadelmaker kon mij enigszins op weg helpen en vertelde mij dat ik vooral moet letten op de twist van het zadel; ik had een brede twist en dus ook een brede zitting nodig. Zadels als Kieffer, Passier, Prestige en ook Kentaur (Duits merk zadels) zijn smal van opbouw met een hoge kamer en deze zadels zouden mijn paard nooit (gaan) passen.
Zij raadde mij Engelse zadels aan, zoals Kent & Masters en Albion. Deze zadels zijn qua opbouw heel anders dan Duitse zadels (en laten de meeste zadelmerken nu Duits zijn), met een breed tussenkanaal, voldoende ruimte bij de schoft en bovenal de brede 'twist'/zitting. Enige nadeel was dat zij zelf deze zadels niet verkocht dus moest ik er weer een andere zadelmaker bij halen, welke wel een Albion zadel en een Kieffer had liggen. Omdat ik het fijnst zat in de Kieffer en deze zadelmaakster aangaf dat deze ook goed lag, heb ik deze eerst een week uitgeprobeerd. Al bij de derde keer rijden begon mijn paard vluchtgedrag te vertonen, vooral bij het opstijgen. Ik heb vervolgens de Albion (dus een Engels) zadel uitgeprobeerd en hiermee liep mijn paard super en loopt hij nog steeds super. Ook mijn hand kan ik met gemak langs de voorkant halen, ook als ik erop zit. Dit zadel zit voor mij ook prefect en we kunnen nu na een jaar zadelproblemen (voorafgaand; Prestige, Wintec, Kentaur, Kieffer) eindelijk weer volop aan de slag.

Albion zadels zijn volgens mij ook prima tweedehands te koop. Nieuw zijn ze wel vrij duur maar je zou natuurlijk ook naar Kent en Masters kunnen kijken.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben :) Succes nog!

Geryon

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:40

Ik heb zelf nooit doorgehad dat veel mensen voor de kunstof barefoots gaan, maar dat zal wel voor de prijs zijn inderdaad. Ik heb nu trouwens ook een kunststof barefoot (deze soort was toen nog niet in leer) en merk geen verschil, ook niet in gewicht. Sommige barefoot soorten zijn kunstof gemaakt om ze betaalbaar te houden. Niet omdat dat beter is :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 13:49

XladyX schreef:
Ik heb niet alles tot in detail gelezen, maar ik wou toch even reageren. Ik heb namelijk met mijn paard hetzelfde; een brede, goed ontwikkelde schoft met veel spieren eromheen. Mijn eerste zadelmaker kreeg het zadel niet passend (als zei hij van wel) en de tweede gaf aan er geen passend zadel voor te kunnen vinden of maken.
Pas de derde zadelmaker kon mij enigszins op weg helpen en vertelde mij dat ik vooral moet letten op de twist van het zadel; ik had een brede twist en dus ook een brede zitting nodig. Zadels als Kieffer, Passier, Prestige en ook Kentaur (Duits merk zadels) zijn smal van opbouw met een hoge kamer en deze zadels zouden mijn paard nooit (gaan) passen.
Zij raadde mij Engelse zadels aan, zoals Kent & Masters en Albion. Deze zadels zijn qua opbouw heel anders dan Duitse zadels (en laten de meeste zadelmerken nu Duits zijn), met een breed tussenkanaal, voldoende ruimte bij de schoft en bovenal de brede 'twist'/zitting. Enige nadeel was dat zij zelf deze zadels niet verkocht dus moest ik er weer een andere zadelmaker bij halen, welke wel een Albion zadel en een Kieffer had liggen. Omdat ik het fijnst zat in de Kieffer en deze zadelmaakster aangaf dat deze ook goed lag, heb ik deze eerst een week uitgeprobeerd. Al bij de derde keer rijden begon mijn paard vluchtgedrag te vertonen, vooral bij het opstijgen. Ik heb vervolgens de Albion (dus een Engels) zadel uitgeprobeerd en hiermee liep mijn paard super en loopt hij nog steeds super. Ook mijn hand kan ik met gemak langs de voorkant halen, ook als ik erop zit. Dit zadel zit voor mij ook prefect en we kunnen nu na een jaar zadelproblemen (voorafgaand; Prestige, Wintec, Kentaur, Kieffer) eindelijk weer volop aan de slag.

Albion zadels zijn volgens mij ook prima tweedehands te koop. Nieuw zijn ze wel vrij duur maar je zou natuurlijk ook naar Kent en Masters kunnen kijken.
Ik hoop je hiermee geholpen te hebben :) Succes nog!

Bedankt voor je reactie!! Wat fijn dat jij een oplossing hebt gevonden! Mij werd bij de laatste zadelmaker inderdaad ook een Engels zadel aangeraden, maar dat was dus nog steeds geen succes (maar dat kan goed aan zadelpasser en/of assortiment liggen). Zou je ook namen willen noemen bij welke zadelpassers je geweest bent? Of misschien via pb als je het niet openbaar wil zetten? Die eerste, dat is waar ik bang voor ben: zeggen dat het wel past, terwijl dat niet zo is. Ook al is het welicht in hun ogen wel passend (ik geloof in de goedheid van een mens :P ).
Ik wil best een eindje rijden voor iemand met de passende visie.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:17

Ik had al eerder aangegeven dat ik heel tevreden ben over de Equestor Movimento. Het probleem dat jij schetst, dus dat je je schouders, heupen en hakken niet op 1 lijn krijgt {en dus altijd in een stoelzit komt te zitten en dus ook niet in balans komt} dat had ik dus ook. Ik kon altijd heel makkelijk zitten {en netjes}, ook op grootbewegende paarden, behalve op dit ene paard.... met die hoge brede schoft. Ik heb er een KN symphonie, een KN allegro, een Passier GB en een Hulsebos op gehad {alles aan laten passen, twee verschillende zadelmakers gehad} en het bleef hopeloos. Toen kwam ik via een paard wat ik voor iemand anders tijdelijk trainde voor het eerst in aanraking met Equestor. Dat beviel mij heel goed, vandaar dat ik iemand van Equestor heb laten komen. Ik heb verschillende types geprobeerd maar de Movimenta is helemaal super! Voor het eerst dat ik op dit paard weer gewoon een onafhankelijke zit heb! Mede omdat de beugelophanging verstelbaar is. Geen enkel probleem meer om schouders, heupen en hakken op 1 lijn te krijgen, geen stoelzit meer etc. De dikte van de wrongen etc. kun je zelf bepalen. Ik heb er wel lang op moeten wachten {7 maanden ofzo} maar ik heb er echt geen moment spijt van gehad. Paardlief is er ook blij mee.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:28

Geryon schreef:
Ik heb zelf nooit doorgehad dat veel mensen voor de kunstof barefoots gaan, maar dat zal wel voor de prijs zijn inderdaad. Ik heb nu trouwens ook een kunststof barefoot (deze soort was toen nog niet in leer) en merk geen verschil, ook niet in gewicht. Sommige barefoot soorten zijn kunstof gemaakt om ze betaalbaar te houden. Niet omdat dat beter is :)

Ik heb kunststof voor de prijs, en voor het onderhoud.
Je kan er gewoon mee in de regen en in het water rijden, zonder dat je het daarna goed moet invettten.
Er zijn maar een aantal barefoots die in kunststof zijn. De dressuurmodellen zij geloof ik alleen in leer. Leer gaat sowieso toch wel wat langer mee denk ik.
Welke wil je dan gaan testen denk je?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:21

_iDj_ schreef:
Heel erg bedankt voor je reactie! En natuurlijk helemaal waar dat het paard bepaalt wat goed is. Ik had bij het rijden met het MSFC zadel ook het gevoel dat mijn paard niet goed wilde lopen. Dit was vooral merkbaar bij het aangalopperen en met name linksom. Aan de andere kant ga ik dan toch weer twijfelen, ik zit er al even niet meer op en reageert hij misschien daarom zo / misschien had hij zonder zadel hetzelfde gedaan omdat hij net in beweging is / misschien was het anders geweest als ik het na een half uur bewegen had gevraagd, enz enz }:0

Het is goed dat je zegt dat de boom de mogelijkheden beperkt hoe kussens er onder gezet kunnen worden. Ik heb al heel wat research gedaan, maar uiteraard weet ik nog niet alles. Tot nu toe kom ik tegen dat de Schleese vooral andere takken heeft (langer en naar achteren gebogen), is er nog meer anders aan de boom? Daarnaast heeft Schleese natuurlijk de dameszitting (bredere twist en de lepel dikker opgevuld aan de zitting kant). Dit laatste heeft alleen betrekking op hoe ik er in zit, wat uiteraard wel het lopen van mijn paard beïnvloedt. Maar zijn er dan geen andere merken waar de takken ook wat langer zijn? Hoe ik er in zit, kan ik dan altijd nog voelen of wie weet zelfs het een en ander aan laten aanpassen.

Waarom ik met vragen zit, heb je goed geanalyseerd! Ik word inderdaad verward door het verhaal van de laatste zadelpasser (die met andere zadelpassers overeen komt die ik heb gesproken). Ook wordt mijn kritische blik (en die van de eerste zadelpasser) in twijfel getrokken, omdat er zoveel paarden zijn die wel met dergelijke zadels gereden kunnen worden. Ik geloof zeker in de eerste zadelpasser, maar in mijn omgeving vind ik weinig begrip, zeker gezien het prijskaartje wat er aan hangt. Mijn vragen zijn in principe goed beantwoord bij de eerste evaluatie, maar ik krijg ook het gevoel dat het toch niet zo kan zijn dat ik gedoemd ben tot zó'n duur zadel.. Ik vind het al knap van mezelf dat ik de mogelijkheid heb een zadel van €2000 te kopen O:)

Het enige wat mij bij de eerste zadelevaluatie nog aan het twijfelen heeft gezet, is dat mijn paard altijd na een tijdje fijner gaat lopen (omdat hij rustiger wordt/minder schrikachtig én wellicht aan de ongemakken gewend is geraakt (?) ). Toen ik aan het einde van de sessie met de Schleese ging rijden, merkte ik inderdaad verbetering, maar komt dat door het zadel, of door voorgaande argumenten.. Daarom heb ik wel bedacht dat ik misschien verder kom als ik nog een keer met dat zadel kan te rijden. Maar dat lost mijn zadelprobleem niet op, want dan moet ik op zoek naar een zadel waarmee mijn paard hetzelfde loopt als met Schleese.

Al met al is vooral de conclusie dat mijn grootste probleem is dat ik de gezochte kenmerken niet terug kan vinden in goedkopere zadels, al dan niet in het assortiment van de eerste zadelmaker. Ik wil het zadel ook best ergens anders vandaan halen, ik kan daarna alsnog naar de eerste zadelmaker gaan om het te laten controleren (mocht die daar voor open staan). Maar ik heb niet de financiën om meerdere zadels op maat te laten maken als blijkt dat het toch niet goed is. Dus als ik de keuze maak om iets op maat te laten maken, moet ik het vertrouwen in de zadelpasser hebben dat diegene in mijn ogen een juiste visie heeft. In de praktijk heb ik de juiste visie nog niet ervaren, behalve bij de eerste zadelpasser. Hier zijn wel namen genoemd waar men goede ervaringen mee heeft, maar ik moet nog nader onderzoek naar/ervaring op doen met de visie van zo'n iemand.

Bij het passen van zadels zijn een aantal uitgangspunten heel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
Één daarvan is dat het twintig minuten duurt voordat zenuwen verdoofd raken.
Als je druk uitoefent op een zenuw doet dat pijn. Na twintig minuten verdwijnt die pijn, de zenuw raakt dan verdoofd en stopt als het ware met het afgeven van pijnsignalen.
Wanneer je een paard gaat rijden en het duurt minimaal twintig minuten voordat hij 'los laat' dan duidt dat op pijn. Die pijn verdwijnt na twintig minuten omdat dan de zenuwen verdoofd zijn en vanaf dat moment loopt het paard dus probleemloos, hij voelt de pijn immers niet meer.
Let wel, het gaat dan om pijn door druk op zenuwen. Bijvoorbeeld door een zadel dat op negatieve reflexpunten van de rug drukt.

Als jij dus een half uur moet rijden om te kunnen voelen of het zadel past, dan weet je dat het zadel niet past.

Dat verklaart ook direct waarom er zoveel paarden met 'normale' zadels gereden kunnen worden.
Dat kan namelijk helemaal niet, maar ze hebben een baasje die niet naar hun signalen luistert en gewoon doorrijden totdat de pijn verdoofd is.

Wat betreft de technische details van een zadel. De boom bepaald grotendeels de pasvorm van het zadel. De boom die in het zadel wat je bij de eerste zadelmaker hebt geprobeerd, is uniek. Het is een compleet andere boom dan de 'normale' houten boom die in de meeste zadels zit. Het is een stevig, maar flexibel kunststof, met lange terug gesneden takken.
Die vind je maar in een paar zadels wereldwijd, dat zijn DK, Schleese, JES en Horobin. De laatste is alleen in Australië verkrijgbaar.
Het zadel dat jij hebt geprobeerd, is een JES. Dat is iets anders dan Schleese.

Je kunt niet verwachten dat je voor 2000 euro een nieuw zadel vindt met dezelfde technische inhoud als de hierboven genoemde zadels.

Overigens is de twist van een vrouwenzadel juist smal. Ter hoogte van de zitbeenknobbels hebben vrouwen meer breedte nodig, aan de voorkant een vlakke en smalle zitting.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:47

Visie? Een zadel moet gewoon goed op je paard passen en jij moet er goed op kunnen zitten. Ze horen in balans op je paard te liggen en niet naar voren of naar achteren te liggen. Mijn zadelpasser had zowel de custom als de msfc. Onder de custom liep mijn paard een stuk meer ontspannen en ik zat er erg fijn in. Custom heeft de mogelijkheid om het hele zadel naar wens te maken. Ook voor de ruiter. Ik ken iemand die er niet lekker op reed. Daar maken ze zo een nieuw aangepast zadel voor.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:15

@_iDj_: Weinig begrip is herkenbaar... maar de beweging van jou paard (idd direct en niet pas na een hele tijd) moet doorslaggevend zijn. Als de rest graag op wat anders doorrijd moeten ze dat vooral doen, maar daarom hoef ik dat nog niet.
En wat betreft weinig rijden en wel/niet direct merken. Ik had op het moment van testen al 6 maanden niet met zadel gereden en al 6 weken helemaal niet. Ik heb 3 modellen gepast waarvan 2 modellen 3 keer (afwisselend en tussendoor aangepast op hem en als laatste nog een keer voor de zekerheid). En hij heeft elke keer dat er een ander/veranderd zadel op kwam keurig direct zijn mening gegeven. Elke keer liep hij weer anders en dat was niet per definitie beter (behalve met het model wat het gaat worden ;) )

Aimee schreef:

Wat is daar anders aan dan? (behalve dat JES in Europa geproduceerd wordt)

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:23

Waarom zoveel uitgeven? Ik heb zelf net een nieuw paard wat altijd met te klein zadel is gereden en dus atrofie heeft.

Flevo Horse Support laten komen en gekozen voor een kunststof zadel (is ook een leren versie), merk thorrowgood. Goede uitleg, veel aandacht en heel betaalbaar. Nieuw zadel vanaf €500 en ik heb hetzelfde merk ook op mijn vorige paard gehad, toppie.

Echte aanrader!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:29

Ilsemarie schreef:

Precies wat je schrijft, JES wordt in Europa geproduceerd.
Dat betekent dat andere mensen het zadel bouwen dan in Canada.
Ander leer, de zitting is net anders, de kussens zijn net anders gevormd en de prijs is anders.
Het zijn nog steeds goede zadels, maar een echte Schleese wordt in Canada gemaakt en dat merk je.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:40

Sliert: Bedankt voor je reactie. Erg fijn dat movimenta een juiste houding mogelijk maakt. Dat ga ik zeker onthouden!

Thirzanaomi: ik weet nog niet welke ik wil testen, in ieder geval één waar je ook mee in de dressuurring mag verschijnen. Wellicht Lexington omdat die van achter wat verhoogd is wat misschien beter bij mijn paard past? Denk dat ik liever naar een winkel toe ga om verschillende te passen en kijken wat het beste zou zijn (wellicht met verschillende pads)..

Aimee schreef:
_iDj_ schreef:

Bij het passen van zadels zijn een aantal uitgangspunten heel belangrijk om in het achterhoofd te houden.
Één daarvan is dat het twintig minuten duurt voordat zenuwen verdoofd raken.
Als je druk uitoefent op een zenuw doet dat pijn. Na twintig minuten verdwijnt die pijn, de zenuw raakt dan verdoofd en stopt als het ware met het afgeven van pijnsignalen.
Wanneer je een paard gaat rijden en het duurt minimaal twintig minuten voordat hij 'los laat' dan duidt dat op pijn. Die pijn verdwijnt na twintig minuten omdat dan de zenuwen verdoofd zijn en vanaf dat moment loopt het paard dus probleemloos, hij voelt de pijn immers niet meer.
Let wel, het gaat dan om pijn door druk op zenuwen. Bijvoorbeeld door een zadel dat op negatieve reflexpunten van de rug drukt.

Als jij dus een half uur moet rijden om te kunnen voelen of het zadel past, dan weet je dat het zadel niet past.

Dat verklaart ook direct waarom er zoveel paarden met 'normale' zadels gereden kunnen worden.
Dat kan namelijk helemaal niet, maar ze hebben een baasje die niet naar hun signalen luistert en gewoon doorrijden totdat de pijn verdoofd is.

Wat betreft de technische details van een zadel. De boom bepaald grotendeels de pasvorm van het zadel. De boom die in het zadel wat je bij de eerste zadelmaker hebt geprobeerd, is uniek. Het is een compleet andere boom dan de 'normale' houten boom die in de meeste zadels zit. Het is een stevig, maar flexibel kunststof, met lange terug gesneden takken.
Die vind je maar in een paar zadels wereldwijd, dat zijn DK, Schleese, JES en Horobin. De laatste is alleen in Australië verkrijgbaar.

Je kunt niet verwachten dat je voor 2000 euro een nieuw zadel vindt met dezelfde technische inhoud als de hierboven genoemde zadels.

Overigens is de twist van een vrouwenzadel juist smal. Ter hoogte van de zitbeenknobbels hebben vrouwen meer breedte nodig, aan de voorkant een vlakke en smalle zitting.

Bedankt voor je informatieve reactie! Dat een zenuw na 20 minuten verdoofd raakt, wist ik niet maar verklaart wel een hoop! Met dat ik door had dat mijn paard zoveel last van het zadel had, ben ik ook meteen gestopt met rijden.
Toch zijn er ook genoeg paarden die met "normale" zadels gereden worden die meteen fijn lopen, maar hun zadel zal dan dus de negatieve reflexpunten wel genoeg vrij laten. Het kan toch werkelijk niet zo zijn dat er zóveel onwetendheid is in de paardenwereld? Hoe kan het dat er in de topsport dan niet alleen met dergelijke zadels gereden wordt?

Bij de passsessie werd er gesproken over Schleese, ik wist niet dat daar verschil in zat, bedankt voor de opheldering! En leuk dat je ook andere merken noemt met een betere boom. Ik meende eens foto's gezien te hebben van een ijzeren boom van Schleese? Of was dat dan een "gullet plate" (geen idee wat Nederlandse benaming is)?

Ik had verwacht dat €2000 voor een zadel een ruim genoeg budget zou moeten zijn en verbaas me er over dat ik daar niks passends mee kan betalen. -O-

Ik was in de veronderstelling dat het stuk ter hoogte van de zitbeenknobbels de twist was, maar dat is dus niet zo (de twist zit dus verder naar voren). Wederom bedankt voor de correctie +:)+

Ik begrijp uit jouw reactie dat er eigenlijk geen andere opties zouden zijn dan Schleese/JES, DK of Horobin? Hoe sta jij tegenover boomloos?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:41

Nou ik hoop dat je snel een zadel/zadelmaker vind die goed is! Succes

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:43

Die ervaring van achterover liggende zadels die aangemeten zijn door mSFC'ers heb ik helaas ook. Achterover liggen schijnt tegenwoordig bijna gewenst te zijn, vreemd modeverschijnsel.

Als een zadel goed ligt voel je dit meteen. Omdat mijn paard zo moeilijk was, is mij toen ook geadviseerd het zadel aan te schaffen wat hij op dat moment gepast had en niet een andere kleur etc te willen. Het blijft handwerk en het kan zo zijn dat nummer 2 dan niet voor de volle 100% past.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:44

Er is zoveel onwetendheid. En er zijn ook heel veel mensen die niet echt naar hun paard luisteren. Ik vind dat er echt wel een verschil is tussen een puber-bok, een vreugde-bok en een auw-bok. Maar je moet ook de tijd nemen en de wil hebben om dat verschil te merken. Tegen mij is ook meer dan eens gezegd dat mijn paard puberde en ik hem er gewoon doorheen moest rijden. Tja, hij probeerde alleen 'auw' te zeggen, maar de rest had niet naar hem geluisterd. Zo makkelijk gaat dat en een paard geeft zich daar op den duur echt wel aan over.

En er zijn er ook genoeg met een makkelijke rug of die wel tevreden zijn met een "gewoon" zadel. Sommige paarden zijn bijvoorbeeld heel gevoelig voor een te lang zadel, dat vind die van mij een minder groot probleem, die is bij de schouder heel gevoelig, gevoeliger dan andere paarden misschien.
Als je foto's kijkt hier op bokt zie je ook zooooooooooveel zadels die veel te lang zijn of veel te veel op de schouder liggen en die mensen zijn er ook allemaal van overtuigd dat het optimaal is.

Aimee schreef:
Ilsemarie schreef:

Precies wat je schrijft, JES wordt in Europa geproduceerd.
Dat betekent dat andere mensen het zadel bouwen dan in Canada.
Ander leer, de zitting is net anders, de kussens zijn net anders gevormd en de prijs is anders.
Het zijn nog steeds goede zadels, maar een echte Schleese wordt in Canada gemaakt en dat merk je.

Toch jammer dat ze dat dan op de europese/duitse schleese site anders doen overkomen. Daar staat op de voorpagina duidelijk dat constructie/functionaliteit/kwaliteit overeenkomt met het origineel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:05

_iDj_ schreef:
Bedankt voor je informatieve reactie! Dat een zenuw na 20 minuten verdoofd raakt, wist ik niet maar verklaart wel een hoop! Met dat ik door had dat mijn paard zoveel last van het zadel had, ben ik ook meteen gestopt met rijden.
Toch zijn er ook genoeg paarden die met "normale" zadels gereden worden die meteen fijn lopen, maar hun zadel zal dan dus de negatieve reflexpunten wel genoeg vrij laten. Het kan toch werkelijk niet zo zijn dat er zóveel onwetendheid is in de paardenwereld? Hoe kan het dat er in de topsport dan niet alleen met dergelijke zadels gereden wordt?

Bij de passsessie werd er gesproken over Schleese, ik wist niet dat daar verschil in zat, bedankt voor de opheldering! En leuk dat je ook andere merken noemt met een betere boom. Ik meende eens foto's gezien te hebben van een ijzeren boom van Schleese? Of was dat dan een "gullet plate" (geen idee wat Nederlandse benaming is)?

Ik begrijp uit jouw reactie dat er eigenlijk geen andere opties zouden zijn dan Schleese/JES, DK of Horobin? Hoe sta jij tegenover boomloos?

Zoals ik al aangaf, is het verdoven van de zenuwen één van de uitgangspunten die je bij het passen van zadels in je achterhoofd moet houden.
Een ander uitgangspunt is dat een paard een prooidier is. Wanneer een paard in de natuur pijn laat zien, is het voor een roofdier duidelijk de zwakke schakel van de kudde en daarmee het eerste slachtoffer. Paarden hebben daarom van nature een gigantisch vermogen om te compenseren.
Wij zien daardoor de problemen over het algemeen pas als het veel te laat is en er echt serieuze schade is.
Tegen die tijd heeft het paard al zoveel lange-termijn-schade opgelopen dat herstel zeer moeizaam is.
Het wordt echter zelden als lange-termijn-schade gezien. Je hoort meestal dat "hij ineens kreupel was", waardoor de oorzaak niet gezocht wordt in zaken die al op de lange termijn spelen.
Dus ja, zoveel onwetendheid is er.

Bij topsport komt nog wat anders kijken. Het doel van topsport is niet het voorkomen van lange-termijn-schade, het doel van topsport is op een bepaald moment een topprestatie leveren.
Er is bijvoorbeeld een punt op de rug, als daar druk op uitgeoefend wordt, komt het voorbeen er meer uit. Dus prefereren topruiters vaak een zadel wat daar juist drukt, in plaats van een zadel dat de druk evenredig verdeeld over het oppervlak waar het paard druk kan verdragen.
Jammer. Want als ze zouden rijden met zadels die écht schoudervrijheid en schoftvrijheid geven en de druk verdelen over de lange rugspier ter hoogte de 8e t/m 14e rib, zouden de paarden beter kunnen gaan zitten, meer met de schoft omhoog kunnen komen, de schouders meer naar achteren en omhoog kunnen brengen en daardoor daadwerkelijk mechanisch kunnen verzamelen en heffen in het front. Dan komt het voorbeen er ook goed uit, maar dan moet je wel echt rijden en niet trixen.

Een zadel met een ijzeren boom is niet flexibel. JES en Schleese hebben een flexibele boom, dus niet van ijzer. Uiteraard zit er wel een metalen headplate in.

Er zijn wel andere opties. Er zijn zoveel zadels op de markt.
Maar de eigenschappen waar jij om vraagt, die ga je niet in andere zadels vinden. Dan moet je per toeval tegen een zadel aanlopen dat bij jouw paard de negatieve reflexpunten (zo goed als) vrij laat.
Dat kan. Maar voor een paard met een hoge brede schoft is dat wel lastiger.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:18

Toch apart dat ze je geen Kent Masters heeft laten passen! Deze zijn verstelbaar en als je de Hoge Schoft Versie past geloof me die past op veel paarden met hoge schoft of de Cob versie maar die zit al snel op de schoft! Het juiste type van dit merk is de kunst.

Mijn paard paste ook bijna niets...maar dit zadel wel. En de prijzen zijn normaal! Die hebben een breed tussenkanaal en verschillende kopijzers en verschillende manieren van singelen wat ook veel kan schelen hoe het zadel ligt. Vaak leggen ze nog het zadel te dicht op de schouder en daardoor schoft en past er niets! Ook wol is prima aan te passen bij dit merk. En vullen ze vaak niet zo hard. EN dus de goede zadelpasser kiezen want dat scheelt ook veel. Ze zijn erg betaalbaar want nieuw zijn ze rond de 1000 euro misschien iets meer. Ik zou nog maar eens goed vragen eventueel bij een andere zadelpasser in je buurt! Ik vind ze kwa prijs/kwaliteit super en zijn goed aan te passen als er al wat veranderd in spieren/bouw van je paard. Ik ben om na vele merken en zadels en zadelpassers gehad te hebben. Fijn merk. En vooral ook fijn zitten en rijden! Maar de kunst zit heel erg in goed laten afpassen door zadelmaker die niet teveel andere merken voert!

Met WOW heb ik slechte ervaringen: Duur in aanschaf, voor lucht moet je duur betalen om te laten doen, aanpasbaarheid valt nog enorm tegen! Kwaliteit van het leer vind ik snel slijten! En er zijn maar een paar passers te vinden waardoor je ook duur mag betalen als er geen in je buurt zit als hij weer afgepast moet worden. Ik ben geen fan meer van dat merk na herhaalde problemen bij 2 verschillende zadels er van bij 2 verschillende paarden. Weggegooid geld was mijn ervaring uiteindelijk. Dure leerschool.

MSFC is leuk maar zadel wordt af fabriek op maat gemaakt. Er valt daarna wel wat te sleutelen maar heel beperkt! En vind de zadels in prijs dan nog best pittig in aanschaf nieuw. Maar veranderd je paard in bespiering of bouw of valt af of komt aan dan kunnen ze tot 2 maten groter/kleiner en past hij niet meer;) En dat gaat als snel. Je zit er wel lekker in. Maar passen op je paard is ook belangrijk.

Maar.....je kan het hier wel vragen wat onze meningen zijn. Maar dat blijft heel erg persoonlijk hoe de ervaring per zadelpasser, merk enz is. Denk dat je toch verschillende zadels moet blijven proberen en laten adviseren om de keuze te kunnen maken. Iedereen geeft je toch hun eigen voorkeur en heeft een ander budget per zadel.

En als je twijfelt of een zadel echt past...laat eens een drukmeting doen! Kost net zoveel als een pasconsult bijna;) maar dan weet je zeker dat het voor je paard oke is op de rug of waar wat gedaan moet worden. Dan hoef je ook niet meer te twijfelen. Maar passend is lastig te doen en hangt af van zadel. Maar als je verwacht dat je paard vaak nog veranderd in bouw....koop geen duur merk dan is het ook niet zo erg als je het weg moet doen. Want vaak krijg je dan nog maar de helft van je geld hoe jong het zadel ook maar is:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:05

_iDj_ schreef:

O, en iedereen die mee leest, mee denkt en hier of via pb reageert: heel erg bedankt!!!

Je hoort altijd een vlakke hand tussen de zijkant van het zadel langs de kussens en het paard te kunnen halen, zonder enig plekje druk. Dan pas liggen de schouders vrij.

Wat betreft de kussens en het dragen op de paarden rug is belangrijk het ruitergewicht te verdelen over de rug. Te korte, maar ook tè brede kussenkanalen op een paard die bv onderbespierd is op de rug is vragen om moeilijkheden. Dan dragen de kussens namelijk niet op de rugspieren naast de wervels, maar naast de spieren en drukken ze op de ribbenkast (en das nie fijn)
Het trapezium spier verhaal, hoort idd die spier niet afgeknelt te liggen. Veelal hebben het merdendeel van de zadels tegenwoordig een singelstoot die vanuit de voorzijde boom naar achteren richting singel komt. Die dus zeker een veroorzaker kan zijn van het afknellen van de trapezium
Sommige zadels hebben echter wel singelstoten die van iets verder naar achteren (achter de boom) naar beneden komen en ook nog een elastieke deel in de stoot hebben zitten.
Die er dus voor zorgen, dat het paard ook fijn kan verzamelen en al de spieren daarvoor kan gebruiken.

Je hebt ook gelijk betreffende de beugelriemen en ophanging
Vele zadels hebben tegenwoordig een afstand tussen beugelophanging en dieptepunt zadel wat nooit overeen kan komen met een dressuurzit (dressuurrijden) en de ruiter idd dwingen in een stoelzit of ander de beweging te blijven. Voor springen of veelzijdigheidzadels prima , maar niet voor dressuur
Goede dressuurzadel merken hebben dan ook een andere beugelriem ophanging tov het middelpunt van het zadel dan je bij sommige zadels ziet.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:50

herkenbaar hoor, ik heb ook een heel zadeldrama achter de rug en slechte zadelpasser die maar bleef volhouden dat mn zadel paste terwijl mijn paard spieratrofie kreeg bij de schoft.
Uiteindelijk ben ik ook bij een engels zadel uitgekomen, symbion, we zijn nu twee jaar verder en het ligt nog steeds super!!
Duitse zadels gaan nooit passen omdat de boom heel anders gemaakt word dat bij de engelse zadels, dan kunnen ze nog zoveel proberen aan te passen maar het gaat nooit lukken omdat het steunpunt van een paard met hoge schoft namelijk lager ligt, daarom drukken duitse zadels op de spieren
Misschien voor jou de moeite waard om eens te onderzoeken of het ook wat voor jou is? de prijs valt in jouw budget
Succes!!

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:22

Heb je al contact gehad met Strada/Callista ?? http://www.stradazadels.nl/
Proberen kun je het altijd, maar wij zijn al meer dan 5 jaar uitermate tevreden, over zowel het zadel, als de service en de begeleiding.
Een goedlopend, gewillig paard, zonder singeldwang/drukplekken/witte haren oid. Endurance rijdend met afstanden van > 40km, klassieke dressuur volgend op Z-niveau, ALLES met hetzelfde zadel. Intensief gebruik is géén probleem, nog geen stiksel is losgegaan en nog NOOIT hoeven op te vullen (zoals beloofd) want het traagschuim is gewoon goed. Ook worden de veranderingen in de bespiering van winter en zomer, heel goed gecompenseerd en zonder problemen opgevangen door datzelfde traagschuim.
En Shak is beslist geen makkelijk paard om een zadel bij te vinden. "Vetten" en verder bijhouden moet je natuurlijk wel doen, maar hoeft zeker niet overbodig.
Als je op de Stradasite kijkt en je gaat naar "gebruikerservaringen, dan kun je meer lezen over hoe blij je kunt worden van zo'n zadel. De onze is de 2e van boven.
Ik hoop dat het je kan helpen bij je keuze, want het blijft een hele uitgave en "iedereen" heeft een andere favoriet.

Succes met je zoektocht,

Ben.