Advies/ervaringen welke bitten S&T voor moeilijk paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kel2004

Re: Advies/ervaringen welke bitten S&T voor moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:30

Ik zou net als ElCid idd ook eens naar minder tongboog kijken. Ik reed mijn ruin altijd op een enkelgebroken bitje, waar hij vanaf zadelmak maken altijd een beetje zn mond open deed. Idd ook heel veel over me heen gehad dat ik te zwaar was in de hand. Maar het lag dus zeker niet aan mij.... Nu blijkt na een grondig rondje tandarts dat hij een heel laag verhemelte heeft en het puntje van mijn enkel gebroken, meest paard vriendelijke bitje voor hem een ware hel was. Dus bij zo een moeilijke is het idd een consult waard :j
Kan inderdaad ook nog druk op de lagen zijn? Maar idd, heeft je instructrice niet een hele winkel aan bitten thuis die je kan proberen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:01

Citaat:
Deze combi heb ik nu, dat is al niet veel he ;)

is inderdaad heel weinig tongboog maar kan nog net teveel zijn om het makkelijk van de lagen af te tillen met de tong. Probleem is dan dat ook je trens alleen maar druk op de lagen geeft......Als je de kans hebt zou je eens kunnen proberen hoe hij loopt op een enkele rechte stang, met of zonder scharen. Wordt in het Engels ook wel een "mullen mouth" genoemd en is eigenlijk een van de zachtste mondstukken. bijv. http://www.thesaddleryshop.co.uk/P/Mull ... elham-(445).aspx

Wij reden onze Lusitano ook op stang en trens en daar loopt hij niet prettig op; teveel in de mond lijkt wel. Nu rijden we hem op een ( western) pelham met een Billy Allen mondstuk http://profchoice.com/i-7196102-bob-avi ... r-bit.html. Dit bit gebruiken we voor training en Working Equitation wedstrijden, zal in de dressuur waarschijnlijk niet toegestaan zijn.
Mijn paard heeft ook een heel klein mondje met uitermate gevoelige lagen; die kan ik niet op een gebroken trens rijden daardoor. Een mullen mouth trens of Billy Allen mondstuk kan dus wel omdat hij die bitten kan optillen. Een stang met tongboog is hij helemaal niet op te rijden, dan loopt hij ( zonder druk!) alleen maar met zijn mond open, tong overal waar die niet hoort en nog veel meer aanduidingen dat hij dat echt niet fijn vind.
Proberen om eerst hier en daar bitten te lenen en uit te proberen voordat je tot aanschaf van iets nieuws over gaat; wij hebben intussen een heel assortiment daardoor.

De trens is voor sommige paarden met ( over) gevoelige lagen vaak een heel pijnlijk bit, geeft alleen maar rechtstreeks druk op die lagen en ze kunnen met de tong het ding ook niet weg duwen omdat het alle kanten op beweegt, dergelijke paarden zijn dus het meeste gebaat bij een ongebroken, recht mondstuk.