Welk zadel kiezen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lieskehh

Re: Welk zadel kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:21

Verschilt ook per paard natuurlijk! Maar het zijn fijne zadels :D

Nu alleen 6 weken wachten!

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 15:22

Ja ik ook! Als ik geen zachtere zit wilde had k hem al gehad. Maar vond hem toxh net iets hard

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:47

Hoezo zachtere zit? Als aanpassing? Vind ze namelijk al super zacht zitten?

Mijne moesten de kussens nog worden aangepast en voor moet ook wat gebeuren omdat mijn pony hele korte rug heeft, en ik wil hem in bruin dus duurt het altijd langer!

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:08

Ik voelde me zitknobbels nog heel erg, en omdat mijn bovenrug met stangen gespalkt zit (en dat blijft zo) vangen de onderste paar wervels alle klappen op, en dan is t net iets meer schokdemping.
Ja het is gewoon een aanpassing. Hij schijnt het wel vaker als aanpassing te krijgen.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:58

Schangah schreef:
DBiancaL schreef:
Ik rij nu ook met Hulsebos en vind t erg lekker zitten maar belangrijker vind ik idd dat ie goed zit bij m'n paard... Hij is 5 en verandert nog steeds in een jaar tijd ook gegroeid... Dus ben mij rustig ook aan het oriënteren heb in 12 maanden 2 x Hulsebos erbij gehad en rij nu met bontje omdat ik mijne juist nu te breed vind worden (m'n paard groeit nog steeds)
Boom is ook aangepast maar al dat gesleutel moet ook s ophouden! (Wat een geld gaat daar overigens in zitten) ik spiek even mee op deze topic!
Is er trouwens een budget wat je er voor over hebt?

Apart hoor dat je zadel te breed wordt. Is meestal een teken dat er iets niet goed gaat.

wat bedoel je daarmee?
Mijn paard is als 4 jarige echt gegroeid van puppy naar paard en zijn schoft verandert hulsebos gaf al aan dat hij waarschijnlijk nog een keer moest komen als ik hem meer ging doorrijden omdat hij dan ook bespiering gaat krijgen voor.
Ben wel benieuwd wat er dan niet goed zou kunnen gaan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:18

Schangah schreef:
DBiancaL schreef:
Ik rij nu ook met Hulsebos en vind t erg lekker zitten maar belangrijker vind ik idd dat ie goed zit bij m'n paard... Hij is 5 en verandert nog steeds in een jaar tijd ook gegroeid... Dus ben mij rustig ook aan het oriënteren heb in 12 maanden 2 x Hulsebos erbij gehad en rij nu met bontje omdat ik mijne juist nu te breed vind worden (m'n paard groeit nog steeds)
Boom is ook aangepast maar al dat gesleutel moet ook s ophouden! (Wat een geld gaat daar overigens in zitten) ik spiek even mee op deze topic!
Is er trouwens een budget wat je er voor over hebt?

Apart hoor dat je zadel te breed wordt. Is meestal een teken dat er iets niet goed gaat.

wat bedoel je daarmee?
Mijn paard is als 4 jarige echt gegroeid van puppy naar paard en zijn schoft verandert hulsebos gaf al aan dat hij waarschijnlijk nog een keer moest komen als ik hem meer ging doorrijden omdat hij dan ook bespiering gaat krijgen voor.
Ben wel benieuwd wat er dan niet goed zou kunnen gaan?[/quote]

Normaal gesproken groeit een paard zijn schoft wel iets maar je paard gaat ook uitzwaren en door training meer bespiering krijgen. Als je zadel te wijd wordt dan gaat er iets niet goed en moet je namelijk direct actie ondernemen. Een te krap zadel geeft druk op de trapeziumspier een te wijd zadel geeft hoger druk nl bij de schoft en is in feite nog veel erger dan met een te krap zadel rijden.
Dus never doorrijden met een zadel wat niet goed ligt.

Normaal gesproken wordt een paard breder en zal dus in boommaat groeien en niet afnemen.

Een bontje richt het hele zadel op en vernauwd het hele zadel. Een speciale prolitepad kan je aanpassen op de plek waar het "tijdelijk" nodig is

http://www.zin-tuig.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage_new&product_id=72&category_id=17&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26&vmcchk=1&Itemid=26

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:44

Oke bedankt voor de tips...
Ik heb nu een volgend probleem kan komende 4 maanden niet rijden dus na die tijd laat ik sowieso hulsebos wel weer komen.