Vandaar ook dat ik die 2 had gekozen. Maar het is de bedoeling dat er ook kids mee gaan rijden, daarom viel kingekruist sowieso af, want als ze daar aan 2 teugels teveel gaan trekken snoert t onderkaak zo af... Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Vandaar ook dat ik die 2 had gekozen. Maar het is de bedoeling dat er ook kids mee gaan rijden, daarom viel kingekruist sowieso af, want als ze daar aan 2 teugels teveel gaan trekken snoert t onderkaak zo af... 
Murosch schreef:oke dus de neusriem mag nog een tikkie hoger? Dat kan ik wel doen.
, mocht de neusriem te laag zitten, zou je paard daar wellicht minder fijn op reageren. Dat moet je zelf wat aanvoelen en zoeken, maar ik vind het er heel goed uitzien
. Ikzelf zou er eerder een kaakriem opsteken dan een keelriem, maar als ie goed zit en niet teveel schuift is dat in feite geen probleem op die manier. darkadia schreef:@debbie grappig dat jij m met platte riemen juist fijner vond, hoor veelal het tegenovergestelde ivm release die bij platte riemen minder is.
Cambiar schreef:Hangt af van paard tot paard, te laag is erg schadelijk, maar te hoog geeft minder fijne communicatie als je meer moet gaan inwerken.
Dit is de regel hoe je de plaats moet bepalen:
http://www.youtube.com/watch?v=YNnoPrQvtsU&feature=youtu.be
De micklem bridle neusriem:
http://www.prlog.org/10685350-rambo-micklem-multibridle.jpg
http://equineink.files.wordpress.com/2008/10/dsc00084.jpg
bettyvn schreef:Even zonder eerdere reacties te lezen..
Ik heb ook zo'n hoofdstel, omdat er ook week druk op de neus komt heb ik een bondje om de neusriem(mijn paard kreeg een kale plek, of het daarvan was weer ik niet zeker) misschien dat je dat knap proberen zo kan je bakstuk ook niet schuiven alleen is dresuuren dan wel stukje moeilijker;)
Ik ben geen experd maar dit is misschien wel een manier om je probleem op te lossen:)

Cambiar schreef:Alles wat leder is geeft een bar slechte release.
Ik rij met zelf ontworpen combi touw-leder bitloos hoofdstel/kaptoom. Kun je in allerlei uitvoeringen maken die je maar wil, is licht, zit het mooist rond het hoofd qua pasvorm en paard reageert er 't beste op. Hoe simpeler, hoe beter, als het maar stabiel zit en niet te hard is op de neus.
Alles hangt af van je basis grondwerk, een hoofdstel doet niets speciaals.
Bontjes toevoegen is maar al te gek, dat heb je niet nodig met een goeie neusriem die niet gaat schuiven.
darkadia schreef:Ik heb inmiddels mijn leenhoofdstellen terug moeten sturen, sidepull reageerde hij niet fijn op, en schoof erg om zijn hoofd (de barefoot amber). Heb ook nog de dr.Cook van een stalgenoot geleend met platte riemen, maar hiervan viel de release me inderdaad erg tegen, en paard wilde er vrijwel direct in gaan hangen. Heb inmiddels de Barefoot Contour Jewel besteld. Ben erg benieuwd hoe deze is, ziet er iig mooi uit, maar op foto lijken kaakgekruiste riempjes dunner dan van de Walnut, ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk zo is.
Murosch schreef:ik heb mn nieuwe hoofdstel binnen. Ze liep er fijn op, maar ik zou graag even willen weten of hij zo goed zit? (op deze foto wordt ze uitgestapt door mn verzorgster)
[ Afbeelding ]