Sperriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:45

Ayasha schreef:
je hand mag nog zo rustig zijn, al rijd je met losse teugel, dan nog zal een extra riempje dat "tegen" het bit aan ligt, het bit stabiliseren.
Er staat ook "vaak" en niet geschikt om...
Dus niet altijd ongeschikt. :) Maar je gaat hoop ik niet ontkennen dat er in western meer met "zwaardere" bitten gereden wordt hoop ik... (en nee dat bedoel ik niet slecht t.o.v de westernsport, ze rijden simpelweg op een andere manier wat dus ook ander materiaal vereist. Is niet te vergelijken)

Okal word er met western met een vrij losse teugel gereden, de paarden moeten reageren op de teugel die je tegen de hals aanlegt, en op de houding van de ruiter.
Het bit word bij western dus amper gebruikt. Inidergeval, dit is wat ik geleerd heb van iemand die bij ons op stal western rijd :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:48

LesleyxLinn schreef:
Ayasha schreef:
Hoeveel paarden zijn bij jou al hun onderlip verloren tijdens de rit?
Zit ook nog aan de neusriem vast dus heeft twee steunpunten.. :)
Maar goed. Je hoeft me niet te geloven. :)

Onderlip verloren :')
De sperriem blijft zitten waar de mond breder wordt. Sperriem heeft aardig wat ruimte om te verschuiven. Je kan zeggen dat ik ze dan altijd te los heb, maar als het niet verschuift vind ik het te strak zitten.

als de neusriem hoog genoeg zit dan heeft de sperriem niet zo heel veel speling als ie gewoon goed zit. :)

Maar ik ben er helemaal voor om dat ding af te schaffen, gezien ie vaker misbruikt wordt dan goed gebruikt, maar dat betekent nog niet dat ie geen enkel nut heeft of kan hebben bij goed gebruik. :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:54

Ayasha schreef:
als de neusriem hoog genoeg zit dan heeft de sperriem niet zo heel veel speling als ie gewoon goed zit. :)

Maar ik ben er helemaal voor om dat ding af te schaffen, gezien ie vaker misbruikt wordt dan goed gebruikt, maar dat betekent nog niet dat ie geen enkel nut heeft of kan hebben bij goed gebruik. :)

De sperriem heeft dan inderdaad niet zoveel speling. Maar al meer speling dan het bit, want zoveel beweegt het bit nou ook weer niet.

Aangezien ik niet het idee heb dat het voor het paard wat uitmaakt (bij goed gebruik) kunnen ze het inderdaad beter afschaffen omdat het nog te vaak misbruikt wordt. Helaas worden juist deze hoofdstellen het meest verkocht :(

Edit: Ik heb ook Getemd. Dit hoort volgens mij bij Harnachement.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 04-01-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:57

ik denk dat het je eigen keuze is. Het is niet persé zo dat zonder sperriem slecht is of met slecht. Dat moet je zelf bepalen. Inderdaad, loopt hij gewoon goed? Dan is er toch niks aan de hand? Als jij het zo fijn vind, zou ik het gewoon lekker laten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:24

Een sperriem zorgt inderdaad dat het bit iets stabieler ligt, wat zeker bij ruiters met een onrustige hand best fijn kan zijn. Maar verzet/problemen uiten zich m.i. ook minder snel, omdat het paard dus niet de mond kan openen, om aan te geven dat hij ergens last van heeft. Dus er zijn (zoals met veel hulpmiddelen) voor en tegens, en als het prima gaat zonder, zie ik geen reden om ineens met te gaan rijden ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:25

Brandybos schreef:
Sorry dat ik het hier op moet vragen maar hoe doe je een vraag stellen ? Aan iedereen op bokt? :( :D

Hee! Dan ga je naar Forums, dan kies je waar je vraag bij hoort te staan. En dan links bovenin zie je: Onderwerp maken (ofzo iets ;)) En daar klik je dan op :)

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:29

Maartenn schreef:
Een sperriem is niet verplicht bij wedstrijden, alleen als er een lusje aan de neusriem zit. Als er geen lusje aan zit mag je ook zonder sperriem starten.

ik bevestig dit.. :') zonder lusje geen probleem, lusje maar geen sperriem word je op aangesproken ja :Y)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:20

NadineBlabla schreef:
Maartenn schreef:
Een sperriem is niet verplicht bij wedstrijden, alleen als er een lusje aan de neusriem zit. Als er geen lusje aan zit mag je ook zonder sperriem starten.

ik bevestig dit.. :') zonder lusje geen probleem, lusje maar geen sperriem word je op aangesproken ja :Y)

Ik ben ook een ervaringsdeskundige :+

Animal

Re: Sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:23

HA ---> HAR

_Alarm_wlkp

Re: Sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:27

Pony loopt met sperriem en mijn merrie vroeger ook.
Nu een hoge aansnoerneusriem en ze is rustiger en doet niet meer tandenknarsen.
Mijn nieuwe zal waarschijnlijk ook zonder sperriem gereden worden.

Sperriem verdoezeld tpch nog altijd wel wat problemen en vind dat niet altijd eerlijk =)